Vizuální přiblížení přes mrak. Piloti Smartwings porušili předpisy, nehodě zabránil automatický systém
Boeing 737-700 po přistání na Skyrosu. Foto: Skyros Travel
Interní šetření společnosti potvrdilo, že ze strany posádky došlo k porušení standardních postupů.
bezpečnost nebyla výrazným způsobem ohrožena…ten ouřada Jágr tuhle mantru bude opakovat do tý doby,než opravdu jednou dojde k totálnímu průseru.Tohle je skutečně strašidelný čtení a pro dotyčné cestující z toho letadla tahle dnešní zpráva asi musí být šok
Zatim tady nikdo nerekl jak by si predstavoval reseni teto situace. Kdyz uz nastala a PIC udeĺal takovou chybu. Kazdy jen hejtuje ale rozumny nazor jsem necetl. Smart udalost radne nahlasil, piloty stopnul a dal jim extra vycvik. Zavedl lepsi mapove podklady. To se pise v clanku. Co vice mela firma udelat? Neznam nikoho ze Smartu kdo by se s postupem posadky shodoval ,takze nelze tvrdit, ze se jedna o spatnou firemni kulturu. K tomu aby nekdo takhle odsoudil dalsich 500 pilotu doopravdy neexistuji zadny dukaz.
Troufám si tvrdit, že 99% těch, co „odsuzují celý smartwings“ nedočetlo ani za podnadpis…
chvíli byl klid, ale koukám, že se zase vracíme do módu, že o smartwings je slyšet aspoň jednou do měsíce skrz nějakej prů*er. člověk by řek, že dostali rozum a oni prostě měli jenom chvíli kliku.
Chybí mi zmínka, jaká byla výše pokuty
Nooo pokud se „bonznul“ sam kapitan, tak ani od sveho zamestnavatele financni postih dostat nesmi (prave proto, aby pilot mel motivaci se priznat ze neco pos..l).
Nevím, neznám nikoho ze SW kdo by tento postup posádky schvaloval. Takže určitě nelze mluvit o špatné firemní kultuře. SW sám věc nahlásil, piloty stopnul a dal jim výcvik navíc, poté se tam píše o navýšení objemu mapových a traťových informací nebo zavedení nového systému pro vyhodnocování a přípravu letových posádek .
Více se s tím asi ani dělat nedá. Nebo se můžem posunout do středověku a useknout pilotům ruce 🙂
To, že Veselý dále létá je vše, co o kultuře bezpečnosti v SW potřebujete vědět.
Trevl a následně Smrtwings, to je to nejhorší co nás tu mohlo od převratu potkat.
A kolik s nima máš letů? já 22 a na to, abych se s nima dostal k moři to stačí. Služby mají jaké si objedná cestovka a letadla co se stáří týče tak lepší průměr.
no jo, tak s cestovkou úplně nemáte na výběr, ale nechápu kohokoliv, kdo by s SW letěl z vlastního rozhodnutí. jejich ceny a celkově kultura společnosti se mi prostě nelíbí
já 22 a na to, abych se s nima dostal k moři to stačí.
Tak tahle věta mi taky stačí 😀
Nemusím s nima nikam letět, abych o nich věděl svoje.
Takovéto uhlazování, že se vlastně nic nestalo, uzavřenost směrem k veřejnosti (nemyslím tajení konkrétních jmen) k vyšší kultuře bezpečnosti nevede. Tím se zvyšuje riziko, že jednou se stane něco, co už tutlat nepůjde.
Jeden tady mele,že se tam dal udělat autoland. 😁 Druhý něco o testosteronu a kraluje tomu Sůra, který nerozezná bulíka od kamionu. Úřady v tom mají jasno, a tím se celá věc taky řídí. Tahle diskuze má nulovou , spíše zápornou vypovídající hodnotu 😉 a mínusujte a dranděte si ocásky 😁😁
Nene, velke Kudos panovi Surovi za to, ze o tom napsal. Dobra prace! Mluvi se o tom mezi pilotama uz pekne dlouhou dobu a neni to prijemen poslouchat. Samozrejme nekomu se slaplo na kuri voko, ale to nezmeni nic na tom, ze podnikova kutura je v QS stejna jako podnikove kultury v devadesatkach.
Áno, váš příspěvek má opravdu úroveň, fakta a vystříhal jste se dokonce i osobních útoků, včetně budoucích opoenentů. Jste fakt formát!
Teda furt je to +/- tesny..:)
Že nebyla ohrožena bezpečnost? Jako vážně? Minuli ten kopec odhadem jen o 50-100 metrů a to nebere pan Jágr jako ohrožení bezpečnosti? Kdy je tedy ohrožena bezpečnost podle standardu pana Jágra?
Zřejmě, kdyby to do něj narvali a urazili o něj jeden motor. Na druhý by pak samozřejmě doletěli do Prahy, protože bagr.
Zajímavá je ta korelace (nevím jestli už se to nedostává to oblasti kauzality), že tyhle 2 věci se staly šéfpilotům. Nabízí se (spekulativní) vysvětlení; šéfpilot vidí do fungování firmy mnohem víc než kapitán s náletem 17 000 hodin a tudíž ví přesně, jaké ekonomické komplikace při společnost přináší divert na letiště někde v Bosně+přílet náhradního letadla pro cestující a nebo divert s koupákama na jiný ostrov.
Pro obyč piloty jsou to „vícenáklady“ šéfpilot si pod tím pravděpodobně dokáže velice plastický představit konkrétní částku.
Nebo spíš to, že šéfpilot si řekne, že jeho za šéfpilotem na kobereček nemá kdo poslat, tak si letí jako chce, akorát jednou za čas to přežene a dostane se to ven, třeba do ÚCL
No a nebo naopak nechce jít na kobereček k Vikovi.
To plastické představování u toho nebezpečného blázna Veselého moc nefungovalo, když „úsporou“ nákladů za divert odpravil celý motor 737. A to se vyplatí…
Ten stejní šéf pilot a velký instruktor z doby kdy jen vysoce postavení komunisté mohli být součástí posádky dopravního pilota presidenta ČSR, takto se chová ze zvyků tento době. Za hodně menší chybí dál by jiném pilotů v novodobý letecké společností výpověď aby ukázal sílu velkého šéfa, a tady po seriózní ohrožení života všech přítomných jako by se nic nestálo.
Kultura te spolecnosti se nemeni. Je to porad takovy divoky vychod, kde se vozi proste jen koupaci za co nejnizsi mozne naklady a to i na ukor bezpecnosti.
Jak se snažím, tak se snažím, ale rozumím asi polovině toho, co jste chtěl napsat. Šefpilotovi Nevolemu bylo v době sametovky možná tak asi 12. Tak nevím co to tu melete…
Napřed veselý přes půl Evropy na jeden motor teď todle to… Zajímavý…
… aneb Když dá testosteron zapomenout na standardní rozhodování.
Ano se společností Smartwing už jsem několikrát letěl. Moje zkušenosti se horší let od letu. Poslední přistání ( letos) v Praze nebylo vůbec povedené a to nekritizuji že pilotky byli ženy. Prostě se to zhoršuje. A služby na palubě…i to začíná být tragédie.
Marvane, a jaký point mělo zmínit, že letadlo řídily pilotky? Co to s tím má společného? A jak prosímtě z pohledu cestujícího poznáš, že přístání bylo nepovedené, to by mě opravdu zajímalo
A já si myslel že o průserech, který udělá Tomáš Nevole se nemluví..
Nebudete vy náhodou ten co se třepe na jeho místo? Beerass? ☺️
Zajímalo by mě, v jaký nejnižší výšce to bylo před zvednutím. Kolik chybělo. Je super, že ty systémy reaguji i přes procesy samolibych pilotů. Létám celkem dost. Strach z létání nemám a nebudu mít ani po tomhle dobrodružství sefpilota SmartWings..
V leteckých kruzích se hovoří o 300 ft
Podla dat z flightradar24 to cca sedi.
Tak to je průser
Preložíme na 100 metrov a doplníme, že štandardný minimálny vertikálny rozostup je 1000 ft, tj. nejakých 300+ metrov.
Odstup kde a od ceho? Sestupova rovina ma pokud se nepletu ochranne pasmo proti prekazkam „zuzujici“ se smerem k prahu drahy. Jinak ano mezi letadly je to vertikalne 1000ft nebo 2000ft, ale to je torchu jiny rozestup.
GPWS nanešťastie nereaguje samostatne, len kričí „Terrain, pull up!“ a je na pilotoch, aby správne vykonali „terrain escape maneuver“, tj. maximálny výkon motorov, krídla vodorovne, nos nejakých 20° nahor a zatiahnúť podvozok a aerodynamické brzdy. S tým, že GPWS sa orientuje podľa rádiovýškomeru a teda toho, že sa mu podozrivo rýchlo znižuje voľný priestor pod lietadlom. Pri príliš strmom svahu (útese; a ešte horšie z klesania na voľnobehu motorov) to stačiť nemusí. Na druhú stranu by som sa divil, keby v B737 nemali už EGPWS, ktoré sa naviac orientuje podľa GNSS (GPS) a nahratej mapy, takže vie na displejoch (HSI)… Číst vice »
Jako laik: to EGPWS poslouží v případě hodně členitého terénu (různé hřebeny), jak bývá zrovna na ostrovech/pobřeží běžné, ano?
Displej HSI s EGPWS vyzerá nejako takto: http://hibdz.skydiving.co.uk/757/767_tech/warning_systems/images/ehsi_terrain.jpg
Takže dosť podrobne. Celá stránka s týmto obrázkom je tu: http://hibdz.skydiving.co.uk/757/767_tech/warning_systems/gpws.htm kde je to aj podrobnejšie vysvetlené.
Tohle je presne duvod, proc se uz snazim Smartwings vyhybat. Piloti asi fajn, ale to vedeni, to je katastrofa. Propomina mi to praktiky ala Aeroflot – proste ruskej management. Sef je vic nez predpisy. At jdou do haje.
Piloti jsou asi fajn, na jeden motor to taky zvladnou pres pul kontinentu….
Tak v obou případech to byli spíš manažeři než běžní piloti.
Tady není co řešit.
Jen by mě zajímalo, jestli se stejně tak bude psát o každém případu na železnici, kdy ETCS zabránilo MU – projetí stůj, srážce vlaků atd. Takové případy už jsou.
Celkem trefné. Drama pro klikače… Automatika zafungovala. Mimo jiné je i proto to letadlo tak drahé, že je nabušené safety systémy. Lidský faktor tady je a bude. Stačí se podívat na AV Herald…
Porušování předpisů je drama pro klikače maximálně ve firmách s nulovou kulturou bezpečnosti.
Čiže viesť lietadlo do terénu je pohoda a rutina lebo však sa aktivoval GPWS (žiadna „automatika“). Nebudete vy náhodou zo Smartwings? Ich mentalite by to zodpovedalo.
Tam žiadna automatika nie je. Len varovanie „Terrain, pull up!“. A je na pilotovi, aby sa terénu správne vyhol. (Viď vyššie.)
Čili taková variace na barvičkovač. Akorát to letadlo nevedou koleje již upraveným terénem.
Zrovna tahle automatika ale jde vypnout a je velká klika, že tak někdo neučinil.
Jestli správně chápu podmínky vizuálního přiblížení, tak to znamená, že letiště není vybavené pro přístrojové přiblížení.
Tedy něco jako nádraží bez ETCS, jen s návěstidly. No a někdo tam v mlze vjel rychle a projel STŮJ o tři metry, bez následků.
Skiros ma i pristrojove priblizeni. pravdepodobne bylo i funkcni (pokid ne, asi by to bylo zminene i v clanku)
Z toho, co píšete níže: „to by je bezpecne dovedlo do 600/800 stop bez ohledu na mraky, a pak by bud dokoncili pristani vizualne“
… ano až po předvěst by trať kódovala, ale pak už ne.
Být tam vybavení pro autoland, to by se už k ETCS přirovnávat dalo.
VOR byl NOTAMem mimo provoz – letiště bylo VFR.
dik za upresneni.
No o tři metry celkem ne, spíš tak o pár set…
Prostě začal brzdit až projel kolem červené a měl štěstí že ten vlak předtím nebyl blíž
Šlo mi o to, že letado nebylo naváděné pozemním radarem – neustálý kontakt mezi přístroji. ETCS L2 také vyžaduje neustálý rádíový (datový) kontakt mezi lokotivou a traťovou částí.
O kolik prohčel, to je už podružné.
Smartwings si prohodili firemní motto s Allegrií? 😀
Proč se v letectví stále spolého na lidský faktor. V jiných druzích dopravy je snaha v dlouhodobém horizontu řidiče odstranit. Proč třeba není nějaká iniciativa, aby na všech civilních letištích byla příslušná infrastruktura pro automatický start i přistání, a na takových letištích pak pro pilota povinnost tenhle systém použít?
Na tyto otázky doporučuju youtube kanál Mentour Now
Jsou teda i lepší kanály…Ten člověk je totální uspávač hadů. Co by se dalo říct ve třech větách, na to on potřebuje 15 minut.
Když se potká samořídící auto s něčím, co nezná, zastane. Když nejde samořízení třeba DLR, přijde chlápek, otevře si přístrojovku a jede ručně.
To celkem v letadlech nejde.
Čeští piloti jsou borci. Už za druhé světové to tak bylo. Jsem rád, že tu máme takové borce, co umějí udělat z dopravního letadla polovětroně a zvládají přistát bez autopilota i v mlze… Hlavně si je u SW ( dříve ČSA) držte, ať neutečou jinam… 😉
Tak to je myšlienka z kategórie vlhkých snov, ak to nebola irónia, zavŕšená tou ČSA … fakt neviem. 🥶 Ešte chýbalo napísať, že pilot vykonal český manéver, tzv. českou uličku. 😀🤣
Kosmonaut?
Takoví borci, že porušují předpisy?
Žerete maso? 🙂
a nebyli ti piloti nahodou instruktori ?: :))
Někdo tady u jinýho článku psal kolik SW udělá letů ročně. Něco kolem 27 tisíc . Občas se tedy u tak velkýho počtu letů chybička vloudí. A pak je na systému jak se s tím popere, jaká opatření se udělaji aby se to nestávalo.
Sorryjako, ale pilot nevediaci že pri vizuálnom priblížení nesmie vojsť do mraku nie je nejaká náhodná chybyčka kde niekto niečo prehliadol na checkliste, ale porušenie úplne základného princípu ktorý pozná aj žiak učiaci sa lietať na Cessne. Detto let cez pol Európy na jeden motor. A zhodou okolností sa tieto „chybičky“ stále dejú elitným pilotom v rámci SmartWings ktorí sú de facto súčasťou manažmentu.
Jestli tomuhle říkáte chybička…
“chybycka”, od ktere nebylo daleko k pruseru, jako vrata?
ale no tak. letectvi je bezpecne i diky tomu, ze se resi a analyzuji i mnohem mensi chybicky, nez takovyhle prusery.
Doporučuju se ještě přeptat kolik feetů/metrů byli od země a na kolikátý zařvání GPWS piloti zareagovali… Just sayin’…
Navíc říct, že při letu do IMC a zásahu GPWS nebyla ohrožena bezpečnost, to jen potvrzuje, co je Jágr za korunovanýho… no, raději nic…
spravna otazka, udajne to bylo hodne malo :))) jsem zvedavej kdo najde odvahu a napise to sem…..
Take jsem trosku zklaman ze pan Sura nevyuzil vsech zdroju a nezjistli jak malo chybelo k fatalni nehode. Protoze tech metru opravdu moc nezbyvalo. Ale mozna jeste nechtel vylozit vsechny trumfy na stul a ma dalsi clanek v zaloze. Je verejnym tajemstvim ze se u dotycneho resi odebrani pilotni licence
Kolik zhruba?
Tak poraďte, jaké další zdroje. Závěrečná zpráva řeckých úřadů není, ÚZPLN ani ve čtvrtletních rozborech také ne.
Data mate na flightradare24, mali 1500ft a stale klesali, ked prelietavali nad ostrovom kopec ktory ma vysku 350m.
díky
80m
V clanku se odvolavate na nekolik na sobe nezavislych zdroju. Predpokladam ze ty zdroje maji informace kolik sekund chybelo do narazu. Pripadne zkuste oslovit UZPLN, tam se ta informace kuloarne siri vzhledem k tomu ze se delal dukladny rozbor letu…ale nejsem novinar, tak Vam prece nebudu radit. A uz vubec nechci naznacovat ze by UCL neco krylo
Nešlo by to přes žádost o informace dle z. 106/1999 Sb.?
Tak to je masaker. Myslel som si, ze to az tak vazne nebude ale podla historickych dat na flightradare ( musite mat business ucet ) :
https://www.flightradar24.com/data/flights/qs2298#309930a4
Mali 1500ft ( 457m ) a este stale klesali ked preliatavali nad kopcom ktory ma 350m:
https://www.openstreetmap.org/#map=15/38.87650/24.55670&layers=P
Tak to je uplne sialene, nielen zo strany Smartwings ale od UCL v kontexte slov „bezpečnost nebyla výrazným způsobem ohrožena“.
díky, je radost mít takové čtenáře a tak díky Vám mohu slíbit ostatním pokračování příběhu…
Nešlo by to najít tady? Historie by tam být měla, jen jsem rychle nedohledal konkrétní letadlo https://globe.adsbexchange.com/
Je to tam taky, tu je ten moment ked mali 1500ft ( nekdy je treba refresh aby sa nacetla spravna poloha letadla ):
https://globe.adsbexchange.com/?icao=49d2b9&lat=38.963&lon=24.475&zoom=10.8&showTrace=2023-06-06&leg=2×tamp=1686037360
Díky
A to je teda hustý, za to zatáhl pořádně, za minutu nabrali nějakých 2200 ft. Fakt by mě zajímalo, jak moc jim to řvalo. Šílený přiblížení
Podla tych dat sa za 14s dostali z
-768 ft/min na +5632 ft/min
tvl, o co se to tam pokousel?
na mapku jsem nekoukal (nenapadlo me ji hledat), ale celou dobu jsem predpokladal, ze vizualne letel na finale, a pokakl to, a byl nizko prilis brzo… ale ze to bylo az takhle? uff
Možná by nebylo od věci se zeptat, proč klesali nad tím terénem – semtam se šuškalo něco o nezasunutých speedbrakes, ale je to takové jedna bába povídala 🙂
GPWS se dá jednoduše vypnout. Při některých přiblíženích (údolí) je to běžný postup, protože by tě to uřvalo k šílenství. Ještě že to pilot neudělal. Pokud zbývalo cca 300ft do terénu, byl by to CFIT jak vyšitý.
A proč tam přistávali bez přístrojů?
Na netu píšou Approaches VOR/DME
Protoze VOR/DME je navigacni pomucka pro priblizeni (approach), ale z principu neni a nemuze byt pro samotne pristani (jako by bylo ILS).
Pokud se nepletu VOR/DME je take ILS postup, viz treba Pardubice. Jen proste mas pouze stranove vedeni a ne vyskove, po pocitas a kontrolujes – tabulka rychlost/klesani a to DME meri vzdalenost a ty kontrolujes tabulku vzdalenost/vyska ze jsi na spravnem sestupu. No a pokud jsi naladil spravne frekvence a nastavil spravne kurzy, tak se pred tebou mozna obevi i letiste…. no a kdyz v „minimech“ pro dany postup stale nevidis drahu – napr. nejakych 100m nad letistem , tak plny vykon a stoupat, leti se jinam…
to sice nemuze, ale to co pisete, neodpovida na otazku predrecnika
pokud by leteli VOR priblizeni dostupne na skirosu, tak to by je bezpecne dovedlo do 600/800 stop bez ohledu na mraky, a pak by bud dokoncili pristani vizualne (jinak to nejde), nebo opakovali priblizeni (tedy, za normalnich okolnosti – otazka je, co by provedli tito strelci)
Neznam parametry a hledat se mi to nechce, ale VOR/DME je dost „nepresne“ – konci vysoko. Navic naletnuti do VOR/DME postupu mozna bylo „zdlouhave“. Tak to asi chybne usoudili „ze to nepotrebujou“. Ovsem varovani GPWS uz ze zanamu letu jednoduse nevymazes, tak museli priznat barvu … (protoze vetsina dopravcu musi provade povine kontroly zaznamniku letu zda nedoslo k nejakemu zjevnemu poruseni postupu)
VOR priblizeni za normalnich okolnosti nema ta minima o tolik vetsi (pokud kolem neni komplikovany teren, tak jsou minima vyssi o nejakych 100-150 stop)
na skyrosu je to vic (komplikovany teren, nutne vyssi stoupanimv pripade go aroundu apod), ale to tady vlastne vubec nehraje roli. tady k tomu pruseru doslo v uplne jine fazi letu, nez priblizeni.
to vypadalo, ze si delali vyhlidkovy omruh a “malinko” se vymklo z rukou.
to, ze je niekde dane vybaveni jeste neznamena, ze se musi pouzit.
spis jen pro zajimavost, vizualni prinlizeni (navzdory technickemu vynaveni) je velmi, velmi oblibene v USA.
VOR byl vypnutý 🙂
Možno bol zanedbateľný vietor a chceli si skrátiť trať a vizuálne sadnúť na 35. Po zásahu (E)GPWS, holt, pokračovali na 17, či už prístrojovo, alebo zase vizuálne.
To by bylo teda dost mizerne rozhodnuti. S rozhodnutim pristat na drahu 35 s vizualnim priblizenim od vychodu je mirne v kontrastu profil terenu, ktery takovou variantu prakticky vylucuje.
ano, na drahu 35 se tam pristava relativne casto, ale s priblizenim od zapadu. a stejne tak to tam i treba sw v nasledujicich dnech aplikoval.