Vizuální přiblížení přes mrak. Piloti Smartwings porušili předpisy, nehodě zabránil automatický systém
Boeing 737-700 po přistání na Skyrosu. Foto: Skyros Travel
Interní šetření společnosti potvrdilo, že ze strany posádky došlo k porušení standardních postupů.
Ještě jedna věc: Na letectví je klíčová transparentnost.
Když někdo udělá incident, tak vytáhne pojistku záznamník hlasů v kokpitu po přistání a nahlásí to. Následně se to vyšetří, obvykle se nedávají nějaké tresty, spíše tak jako v tomto případě doškolení.
A poté se to kompletně (byť anonymizovaně) zveřejní, aby se na té chybě mohli poučit jiní. Případně to spustí řetězec technických změn.
Udělat chybu není ostuda, ostuda je se z ní nepoučit, ale daleko větší ostuda je ji zatlouci. Což se zřejmě nestalo, ale tajnůstkářství UCL i SW je hloupé.
S těmi ne-tresty to není tak úplně pravda – ono se rozlišuje „selhání“ (mysleli to dobře, ale nechtěně udělali něco špatně) a chyba jako taková (mysleli to špatně, ať už z neznalosti, nebo dokonce úmyslně jednali proti SOP). Selhání je to, co se obvykle neřeší trestem, ale je to naopak zdroj poučení pro ostatní. V případě chyby, speciálně té úmyslné, je poučení obvykle celkem jednoduché – „kdo dělá úmyslné chyby, nemůže sedět v první řadě“. Na to není potřeba žádné doškolení, aby piloti (ale nejen oni – platí to obecně) věděli, že se SOP dodržují. Pokud ovšem zaměstnavatel (v jakémkoliv… Číst vice »
Otázka, co na to 106/99 Sb. Když poslouchám Mentour Pilot o incidentech a nehodách z celého světa, tak tam vždy má jména, věk, počet nalétaných hodin atd. Dokonce někdy i údaje z osobního spisu, jako to, že např. poprvé při typové zkoušce selhal a opakoval ji v jiné instituci. Jde totiž o to, aby (odborná) veřejnost měla přehled Čili je tu jistý standard zveřejňování závěrečných zpráv ze šetření. Ten by měla dodržovat i UCL.Otázka, co na to 106/99 Sb. Když poslouchám Mentour Pilot o incidentech a nehodách z celého světa, tak tam vždy má jména, věk, počet nalétaných hodin atd.… Číst vice »
V rámci jiného podcastu o letectví jsem poslouchala rozhovor s pilotkou z ČR, která dělala pilotní zkoužky v USA, létala tam a nyní létá v Hawaian Air (resp Alaska Air) a ta říkala, že výcvik pilotů v USA je časově mnohem náročnější než v ČR a zmiňovala právě piloty SW, kteří se dostanou k samostatnému pilotování po mnohem menším počtu nalétaných hodin. A pokud pilotovi velí jeho ego machrovat, může z toho být velký průšvih.( Viz v komentářích zmiňovaný let s jedním motorem, ). U šéfpilota společnosti je to obzvlášť zavrženíhodné jednání.
Tohle pravidlo je platné jen v USA a Kanadě vzhledem k ochraně starších pilotů, bylo uvedeno v roce 2010, též známé jako „The 1500-hour rule.“ Nečetl jsem žádné studie, jestli to přispělo k vyšší bezpečnosti. Ale věřte mi, že člověk, který si udělá špatné návyky během létání na malém letadle může být nebezpečnější než člověk s MPL výcvikem a minimálním náletem. V EU je naprostý minimum 145 odlétaných hodin v případě CPL (A) licence, aby se člověk dostal do kokpitu dopravního letadla, nebo MPL výcvik, kde je 40 hodin ve skutečném letadle. Zbytek je na simulátorech.
Můžete prosím dát odkaz na ten podcast? Děkuji
Je to na FlyRosta @ YT.
https://www.youtube.com/watch?v=BiiXrmu8kQ0
Podívejte se na odkaz, který jsem dal o pár příspěvků níže. American Airlines, ne nějaký pochybný low cost. A namíří si to po startu směrem na kopce, i když se z toho letiště VŽDY po startu letí podél pobřeží. Takže i u amerických pilotů se chybička vloudí. Čímž nechci jakkoli omlouvat to, co se stalo na Skyru.
Systém v USA a Kanadě a ve zbytku světa je zásadně rozdílný. V USA musí mít piloti nalétáno alespoň 1500 letových hodin praxe, než budou moci létat pro letecké společnosti (přičemž ale těch 1500 hodin stačí nalétat i na letadlech pro general aviation). Přestože to přináší určité problémy, zejména nedostatek pilotů, Sdružení pilotů leteckých společností v USA s tímto pravidlem plně souhlasí (z tohoto pravidla jsou určité výjimky, ale v zásadě platí uvedené). Všude jinde na světě stačí 250 letových hodin, abyste se stali pilotem letecké společnosti. Důvodem k zavedení tohoto nařízení (zákona) byla nehoda Colgan Air v roce 2009,… Číst vice »
Ano, úžasný americký systém. Když člověk nemá 1500 hodin, tak nemůže letět „velkým letadlem“, i když vedle něj sedí zkušený kapitán. Nicméně může sám učit létat někoho, kdo v tom sedí poprvé.
Nicméně je fajn, že jste se vyjádřila.
Ryanair bere mnohdy jenom začátečníky, ne vždycky měli otevřeno i pro zkušené piloty (nebo to byli jenom kadeti+kapitáni s typovkou, nic mezi), mají mnohem více letů než SW a v podstatě perfektní safety record.
Žádný pilot na světě nechce v reálném provozu slyšet ,,pull up ,, warning. Je to prostě malér, když se to stane. Tady borce od nárazu do kopce dělilo pár vteřin a pár metrů. Co kdyby v tom letadle seděla vaše rodina ? Zlehčujte si to zde jak chcete, protože tomu zkrátka nerozumíte. V každé jiné letecké společnosti by páni kolegové dostali okamžitou výpověď a bylo by s nima zahájeno řízení za ohrožení. Zde v ČR, zameteno pod koberec a dle úřadu se vlastně nic tak hrozného nestalo. Jen kdyby to trvalo o 20 vteřin déle a bylo tam 50 mrtvolek,… Číst vice »
Btw.jsem zvědavý na následky tohoto incidentu:
https://www.cnn.com/2024/11/15/travel/american-airlines-honolulu-expedited-climb/index.html
Jestli to FAA bude dál vyšetřovat, proč k tomu došlo a jak se k tomu postaví AA. Zatím ticho po pěšině.
Ano, ale tady nedošlo na PULL UP, TERAIN. Tady pouze dispečer nařídil prudké stoupání, protože postřehl, že nevykonali předchozí pokyn správně. To bylo ještě o krok zpět k bezpečnosti, i když je to také incident.
Budu komentovat jen poslední větu. Proboha proč by mělo být někomu líto cestujcícíh, kteří ani nic netušili a necítili a nic se jim nestalo.
Líto by mi jich bylo, kdyby se něco stalo.
Jestli jste letec a máte truama z toho, že se málem stala nehoda, jak můžete létat. Jako kdybych nemohl jezdit kolem všech pomníčků na silnici, protože se tam něco stalo.
Tím nezlehčuji tuto situaci, ale ta poslední věta je úplně směšná.
Pane Sůro jsem rád za váš web a čtu ho pravidelně. Na druhou stranu jsem si nemohl nevšimnout, že se tu „plete z hovna bič“. Je dobře, že jste tu zprávu na web přinesl. S čím mám problém, že mnozí diskutující a vy jste se k nim přidal, to prezentujete jako „druhý největší“ incident českého letectví za posledních x let a že tento incident posouvá bezpečnost českého letectví na úroveň rozvojového světa. .Chybí mi, že jako novinář nejste schopen událost zasadit do celosvětového kontextu. A jenom podporujete názory diskutujících, pro které je Qatar Arw. , Emirates, .. . modla, a… Číst vice »
Tak samozřejmě je to téma jaksi… publikačně vděčné, ale slova „třetí svět“ nepadly. Řekl bych spíš takový ostblokový bordel.
A pokud se bavíme jen o samotných SW, tak je nebo není tohle největší incident od plachtění pana Veselého? Pokud je odpověď ano, tak je namístě otázka jaká je reálná safety culture aerolinky, kde největší incidenty dělají šéfpiloti a jestli náhodou Smartwings nedělá tu chybu, že na místo šéfpilota dává největší testosteronové hovado, jaké v baráku najde.
Takovéto úvahy bych vedl, Emirates ani nic jiného do toho míchat nemusíme.
Neni to nejvetsi incident od jednomotoroveho letu. UCL aktualne doresuje jeste jeden zavaznejsi incident. Pan Sura v jine diskuzi naznacoval ze na tom jiz take pracuje. Takze se mame na co tesit
Takze ten „recky incident“ neni tohle, ale nejaky jeste vetsi pruser?
No to potes koste…
Mohu poprosit o jedinou větu z textu, která vaše tvrzení dokládá?
Takhle svému zaměstnavateli moc nepomáháte. Chápu, že v SW je většina pilotů profesionálů a snaží se dělat svoji práci kvalitně, i když ohodnocení ne vždy odpovídá.
Ale vemte si, jak jednodušší by to bylo, kdyby paní Dufková komunikovala. Poskytla detailnější vyjádření a přednesla, jaké kroky SW dělá, aby se to neopakovalo.
A tím nemyslím jednorázové porušeni pravidel při visual approach, ale fakt že šéfpiloti jsou spíš kovbojové než profi piloti.
Takhle z toho papalášská firemní kultura kouká na míle…
Takže závěry šetření UCL se nemůžou zveřejňovat?
Slyšet v kabině TERRAIN TERRAIN PULL UP je prostě vpohodě, i s 50 lidmi na palubě?
Kvůli vám jsem si článek přečetl pozorně znovu. Je psán neutrálním jazykem, uvádí zjištěné skutečnosti, cituje ředitele ÚCL a mluvčí Smartwings. Nic víc. Autor nikoho neobviňuje, ani nic nevyvozuje. Narozdíl od vašich výkřiků do tmy tady v diskuzi. Tak si to v klidu přečtěte ještě jednou, třeba to pomůže. A toho spamování tady můžete klidně nechat, váš postoj k věci už je tak nějak jasný. 😀
Nejbezpečnější let SW:
Jen jedenkrát jsem objednal letenky SW. Ten let zrušili. Od ty doby od nich NIC a to jsem letěl i 26 letu za rok
No jo, to se jinde nedeje, jen u SW
A nejvíce v ČR na silnicích bourají Škodovky, bacha na to, nikdy bych si jí nekoupil, je to nebezpečný.
Zas letěli na jeden motor?
ja je beru, oni maj rádi Slavii, oni maj OBI, a tak nějak vědí jak to maj dělat.
A přes to všechno, kolik má SW po Evropě denně letů? Kolik nehod mají? To pak nevypadá, že by tam nebyla bezpečnost úplně špatná. Ona je jedna věc porušit předpis, druhá vyhodnotit, jaký následky to může mít a jejich piloti jsou zjevně dost schopní to vyhodnocovat správně.
Ale neletěl bych s nimi, ne že bych se bál, ale jejich obchodní model se mi nelíbí
Obchodní model vozit lidi za peníze letadlem? Jiné aerolinky to dělají nějak zásadně jinak?
Jasně, že nedělají. Ale není moc takových aerolinek, kde jsou linkové ceny zároveň chartery. Tedy zjednodušeně řečeno cestovkám se prodá část kapacity za fixní cenu, ale ta část kapacity jsou ty letenky, které by byly v prodeji cenově levnější. Do prodeje jdou tedy už zpočátku letenky za vyšší ceny, než kdyby se prodávalo od začátku prázdné letadlo. Jasně, v u určitém čase, když klasická nízkonákladovka prodá stejnou kapacitu se ty ceny +/- srovnají. A ano, je to jejich obchodní model, který jim funguje, a nikdo nikoho nenutí si u nich letenku koupit. Jen není z pohledu individuálního zákazníka vstřícný, ale… Číst vice »
No tak zase bez toho by se nelítalo z Prahy nikam.
(A jsem letos hodně vděčný za Azory, bylo to moc fajn a doufám, že to uživí trvale.)
Je to obchodni model v zapadni Evrope zcela bezny, funguji tak tui i Condor…
Kolik letů? Oproti jiným aerolinkám docela málo, už jen dle počtu letadel.
Vlasně by se hodila stastika jednotlivých incidentů na počet letových hodin ve flotile.
Co je to za argument, kolik mají letů a kolik nehod? Jaká je pro vás ta hranice? Dokud jim nespadne aspoň jedno letadlo denně, tak dobrý?
Bezpečnost v letectví je založená na tom, že se problém řeší daleko dřív, než by mohlo dojít k nehodě.
Nevím, jak jste přišel na tu zjevnost toho, že piloti SW jsou dost schopní to vyhodnocovat správně. Zatím je zjevné spíš to, že minimálně dva šéfpiloti tuto schopnost nepředvedli vždy.
Skoro mi přijde, že po večeru dostali zaměstnanci QS mínusovací pohotovost…
Tak na to tu jsme už zvyklí a skvěle to zapadá do kultury této společnosti.
To tezko. Tam je kazdej tak akorat zpruzenej.
Až to připomíná #mynic 🙁
Překvapujeme mě kolik diskutujících odsuzuje Smartwings, přitom incident je to relativně nedůležitý. Žádné společnosti ani Qatar, Emirates apod nejsou dokonalé. https://zdopravy.cz/letadlo-emirates-startovalo-z-dubaje-kdyz-bylo-na-draze-jeste-jine-letadlo-101261/
Relativně nedůležitý….Tu relativitu stanovujete podle čeho?
The Aviation Herald se o incidentu vůbec nezmiňuje. Pokud jsem hledal dobře.
Aviation Herald se zminuje o incidentech, o kterých ví a někde je musí odzdrojovat. Kde byla tato událost zmíněna?
Ano, protože Avherald čerpá z veřejně dostupných zdrojů. My čerpáme z toho, že jsme poptávali například ÚCL. Říká se tomu přidaná hodnota. Jinak o tom nepíše ani palubní časopis SmartWings, pokud chcete pokračovat v této argumentaci.
Aviation Herald o své činnosti píše, že informace aktivně vyhledává i v neoficálních zdrojích. Nedokážu posoudit úroveň investigativnosti Aviation Herald, ale je docela odvážné jejich renomé tak jednoduše shodit. Navíc sám píšete, že ÚCL nezahájil ani správní řízení. Ani řecké úřady nezahájily žádné šetření.
tak ono predstava, ze redakce avheraldu kazdy mesic posila mail na UCL , jeslti pro ne neco nemaj, je takova usmevna 😀
no .. otazka je- co meli recke urady setrit? „jediny“ problem byl v tom, ze proklesali tak nizko, ze jim zacal hulakat GPWS.
Tou dobou uz byl nejspis na spojeni s vezi, a vežka je typicky pozice, ktera neni radarovym pracovistem. approačník s radarem (pokud ho tam vůbec má, a nejde o proceduralni rizeni) pak taky nemá moc šanci prijit na to, ze to ero je „nizko“.
Zrovna AVH urady docela kontaktuje. Tedy mysleno v uz znamych kauzach..
tak ale shodneme se, ze toto nebyla „znama kauza“ .)
Já nijak renomé Avherald nesnižuji, pouze poukazuji na váš absurdní způsob argumentace. Btw, o letu na jeden motor napsali rovněž x týdnů po nás a také jsme od QS první dny slyšeli, že je to standardní situace, která se řeší způsobem, jaký předvedl Pavel Veselý.
Stodvacátý pokus trolla smartwings o průnik do diskuze.
95.216.146.62
Tím, že tady provozujete jako zaměstnanec QS tak přihlouplou apologetiku, tak se sám označujete za nespolehlivého, a také tím poškozujete svou firmu. Hned po přečtení nadpisu jsem si říkal, tak to tady bude smršť apologetiky, a také že jo. To jste tak málo inteligentní, že nevíte, že vám to jen škodí,. když všechno banalizujete ? S takovými lidmi máme létat ?? Ani náhodou. pozdravujte kolegy, správná letecká společnost by vás za vaší apologetiku a banalizaci reagovala tek, že byste VYLETĚL ale ne letadlem, ale z práce.
Přesně. Druhej průšvih (jinýho) šéfpilota za tři roky? To vypovídá o firemní kultuře mnoho. Život mám jenom jeden.
Zbláznil jste se? Pokud by z nějakého důvodu GPWS nefungovalo, tak máme hromadu? Kde žijete?
Pokud se jako cestující kouknu z okýnka a pod sebou vidím z mlhy vystupující vrcholek hory a dokážu na něm rozeznat jednotlivé skalníky vč. jejich barvy a počtu květů, nejsem si zrovna jist, zda se jedná o „relativně nedůležitý incident“, případně o „zcela zanedbatelnou věc nemající vliv na bezpečnost cestujících“. To jsem teď samozřejmě záměrně dohnal do extrému, ale nějakých 100 m od vrcholu hory, jak zde někteří uvádí, není zrovna úplně „nedůležitý incident“. Myslím, že něco podobného bylo u Crossair 3597? Ale je to už dávno, co jsem to viděl v televizi, tak se možná mýlím. Je nějaký legální… Číst vice »
Uvidíme, co zákon o svobodném přístupu k informacím. i když tuším dost právní bitvu s ohledem na GDPR, pod to se dá schovat nyní ledacos. Nicméně ozvalo se dost pilotů Smartwings, abych měl stoprocentní jistotu, že skutečně pilotoval pan Nevole.
V kokpitu byli vlevo Tom Nevole jako pilot letici a vpravo JV. Oba instruktoři, examinatori, u firmy víc jak 15 let. Nesnasi se spolu, takže CRM nula. Na letišti nesel VOR, posadka musela zrušit IFR a pokračovat jako VFR. V priblizovaci mapce jasně napsano ze na drahu 35 pouze pristani zapadnim!okruhem. TN jak je jeho zvykem zadal trat priblizeni do FMS kopec nekopec, leteli od vychodu!, takze navzdory oficialni priblizovaci mapce a navzdory vsem postupum. Vleteli do mraku, ktery jasne videli predem, pak GPWS a nasledne priblizeni pravym okruhem na drahu 17 tentokrat v souladu s danymi postupy na letisti.
Nevole zaber, před náma je kopec vole
Smartwings nemají valnou pověst u renomovaných evropských aerolinií. Jejich piloty často ani nepozvou na pohovor, když se k nim hlásí. Tyhle incidenty je řadí k nepříliš důvěryhodným aerolinkám. Ale nějakým způsobem se jim vždy podaří z toho vyklouznout bez velkých následků.
Nemíním nijak bagatelizovat vážnost události v Řecku, ale napsat, ze Smartwings nemají valnou pověst u renomovaných aerolinií je absurdní – codeshare a wet lease pro dceřinou firmu v rámci Lufthansa Group není spolupráce s renomovanou aerolinkou? Co několik let spolupráce s flydubai a s kanadským Sunwingem či Air Transatem nebo s britským Jet2? Nejen na trhu s leasingem letadel má Smartwings naopak velmi dobré jméno a vězte, ze všechny tyto firmy si svoje partnery velmi důkladně auditují. I váš druhý argument je tak mimo, až je spíš úsměvný: dost značné množství bývalých pilotu Smartwings léta v nejrůznějších aerolinkach po celém… Číst vice »
Krasne objasneno. Lidske chovani vygenerovalo spatny postup.
Souhlasím s Danielem, že firma smrdí. Dovolenou vybírám podle letecké společnosti a nikoliv podle destinace, protože drtivou většinu operuje právě Smartwings. Naposledy jsem letěl s Qatar air. Se Smartwings mám pouze negativní zkušenosti.
Já sice nelétám s cestovkou, tak mám výběr o to volnější, ale i tak si už raději zajedu do Německa, než letět se Smartem
Hahaha po německu je SW plno. Prd víte když si koupíte letenku z německo která firma vás v režimu ACMI vás poveze.
Smart létá v režimu ACMI pro několik dopravců v německu, stejně tak rumuni bulhaři slováci apod.
Kolikrát ani pár hodin před letem se neví kdo poletí v tom bordelu co je. Tak jakou máte jistotu?
Troll detected. 91.132.92.201
A o tomhle incidentu víte? https://structurus.com/en/news-detail/details-emerge-regarding-recent-qatar-airways-boeing-787-sudden-descent-incident
Stodvacátý pokus trolla smartwings o průnik do diskuze.
95.216.146.62
To je taky ten váš skvělý Qatar
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-omdlevali-vedrem-boeing-s-nefungujici-klimatizaci-stal-pres-tri-hodiny-na-plose-v-rozpalenych-atenach-40476000
Mal som tú osobnú skúsenosť so šefpilotom.
Viac namysleného a arogantného človeka je dosť takže nájsť.
Přesně to bych čekal. Takoví lidi vůbec nemají co vozit lidi.
Pro posádku solidní průšvih, překvapuje mě, že by tam zase měl hrát roli šéfpilot. Docela zajímavé by bylo vědět, jaký gradient byl v kokpitu a jestli to bylo od obou pilotů akceptované provedení nebo tam byl protitlak, avšak neakceptovaný. Pozitivní na druhou stranu je, že když začal řvát GPWS tak udělali únikový manévr podle postupů, přetrhli řetězec k průšvihu a tím zachránili zadek sobě i ostatním na palubě. AVHerald takovým situacím (a že se bohužel stávají) trefně říká „(E)GPWS saved day“. Bohužel mnoho katastrof se stalo po té co piloti výstrahu ignorovali nebo na ni nereagovali dostatečně agresivně. Jinak VFR… Číst vice »
Iba na doplnennie a upresnenie- Let bol IFR. Priblíženie aj keď „Visual“ je stále podľa pravidiel IFR a jedna z podmienok na visual app je, aby mal pilot stály vizuálny kontakt s dráhou a terénom, kedže sa nepredpokladá že vizuál bude letieť po publikovanej IFR procedúre (STAR/APP) kde je zabezpečený odstup od terénu a prekážok v závislosti od rádionavigačného vybavenia (NDB/VOR/ILS/GNSS-RNAV )a pilot je v tomto prípade zodpovedný za „terrain/obstacle clearance“. Doporučujem ICAO Doc8168
Díky za upřesnění.
Je to ve čtyřech čtyřkách a ne v 8168 a dráhu vidět nemusíš, definice je „An approach by an IFR flight when either part or all of an instrument approach procedure is not completed and the approach is executed in visual reference to terrain“. Neplést s definicí dle FAA, tam letiště vidět skutečně u vizuálu musíš (narozdíl od contact approach). V 8168 máš pouze pravidla pro konstrukci VPT a circling, ale to je trochu jiný předmět. Navíc se tedy mezi insidery opravdu říká, že zrušili let IFR a pokračovali VFR, tedy to ani nebyl vizuál – ale to nemám 100%… Číst vice »
Jestli to byli konupci z jihoafrickych aerolinii, najatych Smartwingsem, se kterymi jsem letel do Marsy, tak bych se nedivil.
ze vy jste se čtením skončil u nadpisu?
že vy jste skončil základní školní docházku ve 3. třídě?
Toto je druhý incident za krátky čas pri ktorom šéfpilot (dvaja rôzni šéfpiloti!) tohto cirkusu odignoroval úplne elementárne pravidlá a niekto sa tu ide tváriť ze tam nemajú problém so safety culture? Oba spomínané incidenty nie sú „chybou“ kde si pilot niečo nevšimol, podcenil, atď, ale úplne vedomé rozhodnutia vysoko postaveného zamestnanca ísť proti SOP.
Bylo by hezké neodsuzovat bez důkazů. To že jedna paní povídala, že to byl šéfpilot neznamená že to tak opravdu bylo.
Pardon, to fakt není ve stavu jedna paní povídala.
Další plačící z QS 😂
Letecká doprava je dnes, na rozdíl od stavu třeba před dvaceti lety, prošpikována poměrně velkým množstvím tak zvaných ,, safety nets,, neboli těch zmíněných bezpečnostních bariér. Zařízení, která se starají o bezpečnost všech jsou jak v letadlech (TCAS, GPW), tak na zemi, u složek řlp (STCA, MTSD, GPW). Všechna tato zařízení se dostanou ke slovu, až když se něco pokazí, někdo udělá chybu. Nevyužívají se ke standardnímu řízení letadel, ani letového provozu. Tady se chyba evidentně stala. Je otázka, jestli to byla jedna izolovaná chyba, nebo, jak to obvykle bývá řetězec události, který vyústil v tuto finální situaci. Chyba se… Číst vice »
Jeden z mala normalnich komentaru. Diky.
V tomhle oboru je podstatny se z chyb poucit.
Nešlo o chybu, išlo o vedomé rozhodnutie pilota letieť s lietadlom v nízkej výške do mraku bez ILS. To sa naozaj renomovanejším spoločnostiam nestáva, to je typ udalosti o ktorej bežne počuješ pri aerolinkách z Pakistanu a podobne. Ak naozaj platí že to lietadlo bolo 90 metrov nad terénom, tak bolo sekundy od katastrofy, to naozaj nie je normálny stav.
Jsem netušil, že zde diskutuje někdo, kdo byl v kokpitu. Pokud jde o to komu se situace jako tato, nebo podobně stávají, nebo nestávaji, tak ať se vám to líbí nebo ne, stávají se občas všem. Nechybují jen Češi nebo Pakistánci. Mrkněte občas na ,, Vyšetřování leteckých nehod,,. Možná budete překvapen, jakých národností jsou chybující piloti a z jakých jsou společností.
Tady se ale pořád bavíme o tom, jestli to byla chyba plynoucí z něčeho nebo to byla šmelina ve stylu „koukej mladej, to mám v ruce.“
Tam to nebylo – koukej mladej. Oba piloti examinátoři, nicméně oba arogantní chlapci s egem nad dostupem 737. Ti dva spolu neměli vůbec letět. Jestli byl pilot řídící TN a vpravo seděl JV je úplně jedno. Absolutní chyba obou, ten vpravo měl reagovat dříve.
Dovolím si poopravit malou nepřesnost – ILS není tím, co tě opravnuje k tomu, aby jsi vlétl do mraků.
Pokud se budeme bavit o fázi přiblížení, tak do mraků můžeš vletět, pokud letíš přístrojové přiblížení – a tím je mimojiné zmiňované ILS, pak ale také VOR a NDB (a jejich varianty s DME/NDB/apod), ale také „obyčejné“ RNP přiblížení, kdy letadlo není „vedeno“ žádným pozemním majákem, ale jeho poloha je určována z GPS.
Ve všech zmíněných případech smíš provádět přiblížení skrz mraky/mlhu (říkejme tomu, jak chceme), ale nesmíš proklesat pod MDA (pro non-ILS přiblížení) / DA (pro ILS přiblížení).
ops … vypadlo mi konec 🙁
Ve všech zmíněných případech smíš provádět přiblížení skrz mraky/mlhu (říkejme tomu, jak chceme), ale nesmíš proklesat pod MDA (pro non-ILS přiblížení) / DA (pro ILS přiblížení), pokud nevidis svetla drahy.
Krasne a jasne popsano.
Nesouhlasím s vámi, stává se to i renomovaným společnostem z Evropy a dalších kontinentů.
A v Americe bijou černochy.
Všici jste zlí. Přeci nebudou dělat „go around“… víte, kolik se tak spálí paliva? Co na to Gréta?
Tady se zda, ze si nechtel delat velke kolecko kolem kopcu a oblacnosti a rozhodl se strihnout to naslepo na vizual skrz oblacnost na finale. Takze snaha o usporu casu a paliva.
Neco jako , kdyby se autobusak rozhodl, ze to strihne na dalnici pres stredovy pas do protismeru…aby nemusel na nejblizsim sjezdu otacet.
Naprosto zasadni poruseni vseho , jestle pri prvnim letu a neznalosti okoli.
Jenomze firmu delaji manazeri, majitele..urcite je vetsina pilotu 100% profesionalni, ale mas smolu, sedne si tam nejakej ten co ma doma jeste fialove saka a malem te zabije. A ne jednou. To je to co se tady resi. Ta firma smrdi, vzdy smrdela…od hlavy. Respekt vsem co tam delaji a snazi se delat veci dobre. Ale duvera je uz davno zlomena.
Nezlobte se na mě ale čím je důvěra zlomena? Dvěma událostmi za více než 20 let provozu? Možná by bylo hezké se zajímat kolik událostí mají jiné tolik oblíbené aerolinky. Navíc v tomto případě byla opravdu reakce QS v pořádku, vše nahlášeno dokonce samotnými piloty, řádně prošetřeno a přijaty opatření a dodatečné výcviky.
Dva vazne incidenty a oba meli v rukach sefpiloti…jen rikam u me duvera zlomena. A nejsem sam, vlastne se to ke mne dostalo od pilota, kapitana na 777, ktery by taky do jejich letadla nesedl. Od nej prave uz davno vim, co se tam stalo. Nikomu nic neprikazuji, jen rikam, ze to pro me z heldiska bezpecnosti neni duveryhodna spolecnost. Stejne tak nesednu do letadla Aeroflotu, ruznych africkych dopravcu apod.
V pořádku, jedná se o váš názor a já vám ho nevyvracím, jen poznamenávám, že u jiných pro vás “důvěrných” společností které neodsuzujete se takových případů stane 10 za rok jen o tom nikdo neví protože zahraničním bulvárům je to jedno. Možná by bylo dobré se podívat na všemi tolik milovanou Emirates, let ve 200ft od dráhy přes obydlenou část dubaje až nad moře kvůli chybně nastavené vzletové konfiguraci.
Mně teda připadá významný rozdíl mezi chybou a vědomým porušením pravidel. Chyba se stane – proto je tam ta spousta systémů, které mají chybám zabránit. Ale pokud někdo vědomě porušuje bezpečnostní pravidla, tak jsou na něj všechny bezpečnostní systémy krátké. Když se někdo rozhodně, že poletí vizuální přiblížení skrz mraky, kde je záruka, že se příště nerozhodne, že GPWS zbytečně plaší? A pokud jsou za dvěma událostmi dva šéfpiloti, je na místě ptát se, jaká je asi firemní kultura. Mimochodem, to vaše „2 události za 20 let provozu“ je nemístné zlehčování. Nejde o to, že to bylo za dvacet let provozu,… Číst vice »
A kdo jí má zlomenou, 99,8% cestujících o tomto nebude mít nikdy ani šajna a netuší vůbec nic. Ty zajímají kufry na letišti a budou na Smartwings nadávat kvůli kufrům (přitom to nebyla jejich chyba) a víc je nad rozlišovací schopnost.
To by z toho musela TV Nova udělat s Bleskem hlavní zprávu a pak by se teprve vynořili čeští odborníci od TV.
A zase tu máme plachtaře že smatwings….. když už neletí na jeden motor, ohrozí cestující jinak…
Začínají být velmi „důvěryhodným“ dopravcem.
Jsou – každá aerolinka, co má víc jak jedno letadlo a dvacet letů týdně a nemá na kontě žádnou oběť je důvěryhodná. Jen za loňský rok 19 055 letů, 5 681 281 cestujících a tento malý incident bez následků – to je docela dobrý skóre.
Byť 90 metrov od terénu je „malý incident“?
V který okamžik bylo to letadlo 90 metrů od terénu?
Pokud by se tento argument s počtem letů extrapoloval např na Ryanair, tak mají 3-4 podobné GPWS incidenty (a vlastně i 3-4 lety na jeden motor) každý měsíc a to se myslím neděje…takže ne, není to dobré skóre
Troufám si tvrdit, že 99% těch, co „odsuzují celý smartwings“ nedočetlo ani za podnadpis…
Smazáno pro neschopnost vyjádřit názor bez vulgarit.
Je někde k nalezení ta zpráva? Nebo nějaké detaily, co tam nacvičovali? Co to bylo za přílet, byl-li to ten VFR, proč byli, tam kde byli, proč se čekalo na GPWS?
To nebyl VFR let. Tak to neplet.
Referuju na to, že letiště má stanovené nějaké vizuální přiblížení, které snad teda měli letěl a které se podle AIP jmenuje VFR Routes Skiros MTMA. Proto se ptám, co letěli a co tam tvořili.
Ale to mate mapu koncove oblasti a priletove smery pro vizualni priblizeni. Kdyz leteli dle tewto mapy tak i o vizualni priblizeni pozadali. Pak jsou jine mapy pro pristrojove priblizeni.
Nerad to říkám,ale malinko motáte páté přes deváte. 1. mapa VFR foutes skiros MTMA jsou VFR tratě pro prulety vojenským TMA. NEJSOU to tratě pro přiblížení a s tímto letem vlastně nijak nesouvisí. 2. Vizuální přiblížení NEZNAMENÁ že jsou VFR. Vizuální přiblížení stále zachovává typ letu IFR, a tahle mapa se ho vůbec netýká 3. Skyros je řízené letiště, a prostor kolem skyrosu je vzdušný prostor třídy D, čili řízený prostor, ve kterém aktivity (a to teda bez ohledu, zda jde o IFR nebo VFR) podléhají povolení řízení letového provozu – takže bych řekl, že můžeme říct cca následující: —… Číst vice »
Ne, nemotám. V řeckém AIPu jsem našel jedinou VFR mapu, nic jiného na stránkách nemají. Neletěli ani podle ní, ani podle jakéhokoli publikovaného příletu. 2. To jsem nikde nepsal, navíc někdo jiný tu psal, že si IFR nechali zrušit. A jak víme, že jim to schválila věž? To je jako poslali do kopce nebo co? Já si můžu myslet, že si tam Nevole poletoval jak chtěl nebo že byli naprosto dezorientovaní. Není to sice nic proti ničemu, ale málem to napálili do kopce. Pořád nikdo nenapsal, co se tam dělo. Jestli tam byl mrak, že neviděli kopec, co má cca… Číst vice »
Jenomže je rozdíl udělali chybu, protože se něco nevědělo, nedával se pozor, byli zahlcení, komunikační šum, atd. nebo udělali „chybu“, to je dobrý, to vyjde. Pokud jim šéfpilot razí takovou kulturu, že to vyjde, a takhle to opravdu působí, tak to je prostě problém.
bezpečnost nebyla výrazným způsobem ohrožena…ten ouřada Jágr tuhle mantru bude opakovat do tý doby,než opravdu jednou dojde k totálnímu průseru.Tohle je skutečně strašidelný čtení a pro dotyčné cestující z toho letadla tahle dnešní zpráva asi musí být šok
Problem je ze zadna poradna zprava neni..
Počítám, že cestující vůbec nic nepoznali, jen prostě průlet.
Ještě 100 metrů a cestující by ani nestihli poznat, že se něco dělo… Je dost děsivé, když si člověk uvědomí, že stačilo třeba 30 sekund…
Děsivé to zcela jistě je, neomluvitelné taky, jen jsem reagoval na to, že dle mě cestující v mlze ani netušili, jak málo bylo letadlo a oni od katastrofy.
tak já jen napsal,že tahle dnešní informace o incidentu musela být pro ty cestující šok…když si zpětně teď uvědomují,jak blízko byli smrti.Nepsal jsem,že prožívali hrůzu na palubě…myslím,že to z textu jasně vyplynulo
V pohodě, otázka kolik z těch pár cestujících tohoto letu čte zdopravy. počítám že spíš nikdo. .
Upřímně tyhle stránky čtou fandové dopravy, není jich málo, ale koho doprava nezajímá, nebo ho zajímají maximálně silniční uzavírky nebo testy aut, tak o těchto stránkách nemá ponětí.
V tuto chvíli si článek přečetlo 66 tisíc lidí. Nepodceňujte náš dosah, děláme přes 100 tisíc unikátních čtenářů denně.
Tak číslo to je pěkné, teď jen taková technická – nerozumím tomu. Článek jsem si četl v práci, pak otevřel cestou v autobuse na mobilu a doma pak na počítači. Počítám že tak do statistiky máte 3 unikátní adresy, ale ve skutečnosti jsem to četl vždy jen já.
Jak se toto počítá?
chvíli byl klid, ale koukám, že se zase vracíme do módu, že o smartwings je slyšet aspoň jednou do měsíce skrz nějakej prů*er. člověk by řek, že dostali rozum a oni prostě měli jenom chvíli kliku.
Asi né, Dejve
Chybí mi zmínka, jaká byla výše pokuty
Nooo pokud se „bonznul“ sam kapitan, tak ani od sveho zamestnavatele financni postih dostat nesmi (prave proto, aby pilot mel motivaci se priznat ze neco pos..l).
Opravte mě jestli nemluvím pravdu, ale mám pocit že při překročení určitých limitů vás letadlo stejně nabonzuje. Nevím zda toto byl ten případ. Jestliže ano, tak je lepší to říct sám, stejně se to vaši nadřízení dozví a vyjdete z toho mnohem hůř.
Ano pri urcitem typu letu (v dopravnim letectvi) je povinnost provozovatele provadet vyhodnoceni letu, v letadle je na to extra zaznamove zarizeni. Nektera letadel „bonzuji“ uz za letu „online“. Zrovna varovani od GPWS bych v takovem zaznamu cekal take. Takze ano, pokud se kapitan „nabonzoval“ sam, tak to nemuselo byt tak uplne dobrovolne …. ale spis nutnost pro udrzeni si prace.
Taky pokutu byl měl dostat především dopravce od správního úřadu
Řekl bych že to povinné školení byla docela makačka na hlavu. Tohle není silnice, kde se uplatňuje pouze represe ve snaze uvěřit tomu, že samotná zabrání všem lidským chybám, dokonce i zapadnutí ve sněhu…
Nevím, neznám nikoho ze SW kdo by tento postup posádky schvaloval. Takže určitě nelze mluvit o špatné firemní kultuře. SW sám věc nahlásil, piloty stopnul a dal jim výcvik navíc, poté se tam píše o navýšení objemu mapových a traťových informací nebo zavedení nového systému pro vyhodnocování a přípravu letových posádek .
Více se s tím asi ani dělat nedá. Nebo se můžem posunout do středověku a useknout pilotům ruce 🙂
To, že Veselý dále létá je vše, co o kultuře bezpečnosti v SW potřebujete vědět.
Vzdyt funkci uz nezastava, tak co navrhujete dal vykonat, vyhodit? A následne kazdeho pilota, ktery se s necim provini take vyhodit? Pak nebude nikdo, kdo by letal s letadlem
Takze Vesely dal leta, ale neni sefpilotem, Nevole zas leta, ale neni sefpilotem.
To mi vychazi, ze pristi leto bychom meli cekat novy pruser od noveho sefpilota.
Trevl a následně Smrtwings, to je to nejhorší co nás tu mohlo od převratu potkat.
A kolik s nima máš letů? já 22 a na to, abych se s nima dostal k moři to stačí. Služby mají jaké si objedná cestovka a letadla co se stáří týče tak lepší průměr.
no jo, tak s cestovkou úplně nemáte na výběr, ale nechápu kohokoliv, kdo by s SW letěl z vlastního rozhodnutí. jejich ceny a celkově kultura společnosti se mi prostě nelíbí
to souhlasím
Také se mi jejich ceny nelíbí, i když chápu jejich tvorbu, kultura mi přijde stejná jako u jakékoliv jiné nízkonákladovky, ale na mnoha trasách k moři je to jediná možnost, jak se tam letecky dostat i bez cestovky, pokud člověk nechce první a poslední den dovolené strávit skoro celý na cestě. Jejich výhodou je, že letí z Prahy a do některých destinací mají i více letů za den, takže se dá z Prahy odlétat v 6:00 ráno a vracet se odpoledním nebo večerním letem, což tu dovolenou prodlouží někdy i o dva dny (v 10:00 v hotelu a třeba v… Číst vice »
já 22 a na to, abych se s nima dostal k moři to stačí.
Tak tahle věta mi taky stačí 😀
Nemusím s nima nikam letět, abych o nich věděl svoje.
nemusím tě ani vidět abych věděl co jsi zač
Že by klávesnicový odborník?
Level 1) kritizuji a něco vím
Level 2) kritizuji a nic nevím
Level 3) kritizuji a radím a nic nevím
Level 4) kritizuji, radím a urážím ostatní 🙂
Kolik letů s danou společností musí mít člověk nalétáno, aby mohl hodnotit její bezpečnost? A aby mohl hodnotit bezpečnost letu, musí být přímo pasažérem toho letu? „Leteckou nehodu bohužel nebylo možné vyšetřit, protože inkriminovaným letem neletěl žádný inspektor. A nebylo by to možné, ani kdyby letěl, protože nikdo z cestujícíh nehodu nepřežil.“ Já to tedy vidím přesně opačně – považuju za hloupé to, pokud si někdo myslí, že má lepší předpoklady hodnotit leteckou společnost jenom proto, že s nimi někdy letěl. Podle mne hodnocení bezpečnosti letecké dopravy má úplně jiné předpoklady, než schopnost nastoupit do letadla, sedět na sedačce a… Číst vice »
Takovéto uhlazování, že se vlastně nic nestalo, uzavřenost směrem k veřejnosti (nemyslím tajení konkrétních jmen) k vyšší kultuře bezpečnosti nevede. Tím se zvyšuje riziko, že jednou se stane něco, co už tutlat nepůjde.
Jeden tady mele,že se tam dal udělat autoland. 😁 Druhý něco o testosteronu a kraluje tomu Sůra, který nerozezná bulíka od kamionu. Úřady v tom mají jasno, a tím se celá věc taky řídí. Tahle diskuze má nulovou , spíše zápornou vypovídající hodnotu 😉 a mínusujte a dranděte si ocásky 😁😁
Nene, velke Kudos panovi Surovi za to, ze o tom napsal. Dobra prace! Mluvi se o tom mezi pilotama uz pekne dlouhou dobu a neni to prijemen poslouchat. Samozrejme nekomu se slaplo na kuri voko, ale to nezmeni nic na tom, ze podnikova kutura je v QS stejna jako podnikove kultury v devadesatkach.
Áno, váš příspěvek má opravdu úroveň, fakta a vystříhal jste se dokonce i osobních útoků, včetně budoucích opoenentů. Jste fakt formát!
Teda furt je to +/- tesny..:)
Není příště jednodušší navštívit lékaře? Nebo psaní do diskuzí máte na předpis?
Ne na predpis, ale jako pracovni ulohu
“ a mínusujte a dranděte si ocásky 😁😁”
Tím jste sebe i celý váš veleslavný příspěvek přesně zařadil do vaší firemní kultury. Gratuluju.
Že nebyla ohrožena bezpečnost? Jako vážně? Minuli ten kopec odhadem jen o 50-100 metrů a to nebere pan Jágr jako ohrožení bezpečnosti? Kdy je tedy ohrožena bezpečnost podle standardu pana Jágra?
Zřejmě, kdyby to do něj narvali a urazili o něj jeden motor. Na druhý by pak samozřejmě doletěli do Prahy, protože bagr.
Tam, kde měli 1500ft byli 350 metrů nad terénem a začali stoupat. V místech, kde je kopec 320 m.n.m byli po 25 sekundách už ve výšce 3025 ft tedy 600 metrů nad terénem. Tím je neomlouvám, pouze uvádím na správnou míru těch 50 – 100 metrů. Od vrcholu kopce, který má 290 m.n.m. byli v těch 1500 ft vzdáleni cca 0,5 km.
Ona se ta ostuda na panu Jágrovi už podepisuje.
Zajímavá je ta korelace (nevím jestli už se to nedostává to oblasti kauzality), že tyhle 2 věci se staly šéfpilotům. Nabízí se (spekulativní) vysvětlení; šéfpilot vidí do fungování firmy mnohem víc než kapitán s náletem 17 000 hodin a tudíž ví přesně, jaké ekonomické komplikace při společnost přináší divert na letiště někde v Bosně+přílet náhradního letadla pro cestující a nebo divert s koupákama na jiný ostrov.
Pro obyč piloty jsou to „vícenáklady“ šéfpilot si pod tím pravděpodobně dokáže velice plastický představit konkrétní částku.
Nebo spíš to, že šéfpilot si řekne, že jeho za šéfpilotem na kobereček nemá kdo poslat, tak si letí jako chce, akorát jednou za čas to přežene a dostane se to ven, třeba do ÚCL
No a nebo naopak nechce jít na kobereček k Vikovi.
To plastické představování u toho nebezpečného blázna Veselého moc nefungovalo, když „úsporou“ nákladů za divert odpravil celý motor 737. A to se vyplatí…
Můžete prosím poslat odkaz, kde se o tom píše víc? To mě docela zajímá.
Náklady v případě divertu jsou na 100%
Šance „Odpravení motoru“ nikdy stoprocentní nebude, takže to je správné vyhodnocení (samozřejmě v rozporu se cení předpisy)
A došlo k „Odpravení motoru“? Ptám se neironikcy, fakt mě to zajímá…
Jestli spíš není šéfpilot právě proto, že je ochotný udělat pro společnost něco navíc, protože to přece vždycky vyjde.
Představování si jakékoliv částky by nemělo být na úkor bezpečnosti.
To samozřejmě! Měl jsem pocit že je jasný, že se ho nezastávám. Jen se snažím podívat na tu motivaci to prostě nějak za každou cenu zplichtit…
To samozřejmě bezpochyby, ale vzhledem k tomu, že peníze v podnikání až na prvním místě, tak bych také ruku do ohně u různých ACMI a společnostech typu Skyline, Tailwind, Mavi a dalších nedal za to, že v případě možnosti zrušit let, nebo něco risknout je vždy ta první volba.
Je to samozřejmě špatně a neomluvitelné. A byl bych rád kdyby to byl jen můj názor, který je mylný.
Ono těch „scenářů“, který se na to daj napasovat je spousta … s mnohem prozaičtějším vysvětlením . bohužel nám tady chybí (ve zprávě to asi je? ) i záznam radiokorespondence … – byl to asi první let na tohle letiště, tak se „chtěli podívat“ na ostrov, a … proklesali to níž, než chtěli, bo se kochali – mohli letět něco na způsob do 2 zatáčky pravého okruhu dráhy 17, a proklesali níž, než chtěli – cokoli jiného 🙂 tohle podle záznamu na flightradaru moc nenasvědčuje o tom, že by byli někde ve fázi „ted pristáváme, a když to nevyjde, tak… Číst vice »
Byl to určitě první let na toto letiště. Skyros Travel podepsal na podzim 2022 smlouvu s Travel Family na léto 2023. Letistě Skyros je vojenské a civilní provoz je na něm převážně domácí. Turisty je to dosud celkem neobjevený ostrov. Proto tedy nejspíš letěl šéfpilot, aby to letiště a možnosti přistání a startu obhlédl. Vítr na Skyrosu fouká zpravidla po celý rok severoseverozápadní, takže je i logické, že by přistávali na dráze 35, jen tedy ze západu jsou ty kopečky do 200 m n.m., z východu přes 350 m n.m.
Nemate pravdu. Na letiste Skyros letal Smartwings uz v roce 2022
Vycházel jsem z informací Skyros.org, kde oslavovali první let a v září se loučili s posledním, s tím, že to byla první sezóna:
The first Charter Flight from Prague to Skyros Island, landed on Tuesday Morning 06/06/2023.
On Tuesday 19/09/23 departed the Czechish Charter flight (travelfamily.cz) which brought to Skyros 500 visitors (for the first year…).
Jestli sem správně pochopil článek tak o divert na jiný ostrov nebyla vůbec řeč. Stačilo jen obletět ostrov a přibližovat se ze správné strany.
Ten stejní šéf pilot a velký instruktor z doby kdy jen vysoce postavení komunisté mohli být součástí posádky dopravního pilota presidenta ČSR, takto se chová ze zvyků tento době. Za hodně menší chybí dál by jiném pilotů v novodobý letecké společností výpověď aby ukázal sílu velkého šéfa, a tady po seriózní ohrožení života všech přítomných jako by se nic nestálo.
Kultura te spolecnosti se nemeni. Je to porad takovy divoky vychod, kde se vozi proste jen koupaci za co nejnizsi mozne naklady a to i na ukor bezpecnosti.
Vzhledem k ACMI pronájmům pro Eurowings si nemyslím, že by si němci pronajali něco extra špatného.
Opakujete pořád to samé dokola, předložte důkazy, že provozují lety na úkor bezpečnosti. Incidenty se stávají u všech leteckých společností.
Jak se snažím, tak se snažím, ale rozumím asi polovině toho, co jste chtěl napsat. Šefpilotovi Nevolemu bylo v době sametovky možná tak asi 12. Tak nevím co to tu melete…
Napřed veselý přes půl Evropy na jeden motor teď todle to… Zajímavý…
… aneb Když dá testosteron zapomenout na standardní rozhodování.
Ano se společností Smartwing už jsem několikrát letěl. Moje zkušenosti se horší let od letu. Poslední přistání ( letos) v Praze nebylo vůbec povedené a to nekritizuji že pilotky byli ženy. Prostě se to zhoršuje. A služby na palubě…i to začíná být tragédie.
Marvane, a jaký point mělo zmínit, že letadlo řídily pilotky? Co to s tím má společného? A jak prosímtě z pohledu cestujícího poznáš, že přístání bylo nepovedené, to by mě opravdu zajímalo
Marvan má za jménem titul ook – odborník od klávesnice
Důvod zmínit pilotky byl všem ukázat, jak si Marvan představuje shodu podmětu s přísudkem (pilotky byli).
A já si myslel že o průserech, který udělá Tomáš Nevole se nemluví..
Troll
Zajímalo by mě, v jaký nejnižší výšce to bylo před zvednutím. Kolik chybělo. Je super, že ty systémy reaguji i přes procesy samolibych pilotů. Létám celkem dost. Strach z létání nemám a nebudu mít ani po tomhle dobrodružství sefpilota SmartWings..
V leteckých kruzích se hovoří o 300 ft
Podla dat z flightradar24 to cca sedi.
Tak to je průser
Nenasdílel byste někde link na stažený .kml (gps) soubor?
.kml subor si mozete vyexportovat aj z dat na adsbexchange ( vlavo dole ):
https://globe.adsbexchange.com/?icao=49d2b9&lat=38.963&lon=24.475&zoom=10.8&showTrace=2023-06-06&leg=2×tamp=1686037360
Preložíme na 100 metrov a doplníme, že štandardný minimálny vertikálny rozostup je 1000 ft, tj. nejakých 300+ metrov.
Odstup kde a od ceho? Sestupova rovina ma pokud se nepletu ochranne pasmo proti prekazkam „zuzujici“ se smerem k prahu drahy. Jinak ano mezi letadly je to vertikalne 1000ft nebo 2000ft, ale to je torchu jiny rozestup.
Od země, třeba?
Oni boli este od prahu drahy 14km daleko, vobec neboli na finale ani v ose drahy .
GPWS nanešťastie nereaguje samostatne, len kričí „Terrain, pull up!“ a je na pilotoch, aby správne vykonali „terrain escape maneuver“, tj. maximálny výkon motorov, krídla vodorovne, nos nejakých 20° nahor a zatiahnúť podvozok a aerodynamické brzdy. S tým, že GPWS sa orientuje podľa rádiovýškomeru a teda toho, že sa mu podozrivo rýchlo znižuje voľný priestor pod lietadlom. Pri príliš strmom svahu (útese; a ešte horšie z klesania na voľnobehu motorov) to stačiť nemusí. Na druhú stranu by som sa divil, keby v B737 nemali už EGPWS, ktoré sa naviac orientuje podľa GNSS (GPS) a nahratej mapy, takže vie na displejoch (HSI)… Číst vice »
Jako laik: to EGPWS poslouží v případě hodně členitého terénu (různé hřebeny), jak bývá zrovna na ostrovech/pobřeží běžné, ano?
Displej HSI s EGPWS vyzerá nejako takto: http://hibdz.skydiving.co.uk/757/767_tech/warning_systems/images/ehsi_terrain.jpg
Takže dosť podrobne. Celá stránka s týmto obrázkom je tu: http://hibdz.skydiving.co.uk/757/767_tech/warning_systems/gpws.htm kde je to aj podrobnejšie vysvetlené.
Tohle je presne duvod, proc se uz snazim Smartwings vyhybat. Piloti asi fajn, ale to vedeni, to je katastrofa. Propomina mi to praktiky ala Aeroflot – proste ruskej management. Sef je vic nez predpisy. At jdou do haje.
Piloti jsou asi fajn, na jeden motor to taky zvladnou pres pul kontinentu….
Tak v obou případech to byli spíš manažeři než běžní piloti.
Tady není co řešit.
Jen by mě zajímalo, jestli se stejně tak bude psát o každém případu na železnici, kdy ETCS zabránilo MU – projetí stůj, srážce vlaků atd. Takové případy už jsou.
Smazáno pro tupost.
Porušování předpisů je drama pro klikače maximálně ve firmách s nulovou kulturou bezpečnosti.
Čiže viesť lietadlo do terénu je pohoda a rutina lebo však sa aktivoval GPWS (žiadna „automatika“). Nebudete vy náhodou zo Smartwings? Ich mentalite by to zodpovedalo.
Tam žiadna automatika nie je. Len varovanie „Terrain, pull up!“. A je na pilotovi, aby sa terénu správne vyhol. (Viď vyššie.)
Čili taková variace na barvičkovač. Akorát to letadlo nevedou koleje již upraveným terénem.
Zrovna tahle automatika ale jde vypnout a je velká klika, že tak někdo neučinil.
Jestli správně chápu podmínky vizuálního přiblížení, tak to znamená, že letiště není vybavené pro přístrojové přiblížení.
Tedy něco jako nádraží bez ETCS, jen s návěstidly. No a někdo tam v mlze vjel rychle a projel STŮJ o tři metry, bez následků.
Skiros ma i pristrojove priblizeni. pravdepodobne bylo i funkcni (pokid ne, asi by to bylo zminene i v clanku)
Z toho, co píšete níže: „to by je bezpecne dovedlo do 600/800 stop bez ohledu na mraky, a pak by bud dokoncili pristani vizualne“
… ano až po předvěst by trať kódovala, ale pak už ne.
Být tam vybavení pro autoland, to by se už k ETCS přirovnávat dalo.
VOR byl NOTAMem mimo provoz – letiště bylo VFR.
dik za upresneni.
No o tři metry celkem ne, spíš tak o pár set…
Prostě začal brzdit až projel kolem červené a měl štěstí že ten vlak předtím nebyl blíž
Šlo mi o to, že letado nebylo naváděné pozemním radarem – neustálý kontakt mezi přístroji. ETCS L2 také vyžaduje neustálý rádíový (datový) kontakt mezi lokotivou a traťovou částí.
O kolik prohčel, to je už podružné.
Spíš bych to přirovnal k nedávnému případu, kdy vlaky zastavily 100 m proti sobě. Taky je to cajk protože se nic nestalo? Tak jeden couvne a ficime dál, naco nějaký vyšetřování?
A o takových případech se tu píše.
Smartwings si prohodili firemní motto s Allegrií? 😀
Proč se v letectví stále spolého na lidský faktor. V jiných druzích dopravy je snaha v dlouhodobém horizontu řidiče odstranit. Proč třeba není nějaká iniciativa, aby na všech civilních letištích byla příslušná infrastruktura pro automatický start i přistání, a na takových letištích pak pro pilota povinnost tenhle systém použít?
Na tyto otázky doporučuju youtube kanál Mentour Now
Jsou teda i lepší kanály…Ten člověk je totální uspávač hadů. Co by se dalo říct ve třech větách, na to on potřebuje 15 minut.
Když se potká samořídící auto s něčím, co nezná, zastane. Když nejde samořízení třeba DLR, přijde chlápek, otevře si přístrojovku a jede ručně.
To celkem v letadlech nejde.
Čeští piloti jsou borci. Už za druhé světové to tak bylo. Jsem rád, že tu máme takové borce, co umějí udělat z dopravního letadla polovětroně a zvládají přistát bez autopilota i v mlze… Hlavně si je u SW ( dříve ČSA) držte, ať neutečou jinam… 😉
Tak to je myšlienka z kategórie vlhkých snov, ak to nebola irónia, zavŕšená tou ČSA … fakt neviem. 🥶 Ešte chýbalo napísať, že pilot vykonal český manéver, tzv. českou uličku. 😀🤣
Kosmonaut?
Takoví borci, že porušují předpisy?
Žerete maso? 🙂
a nebyli ti piloti nahodou instruktori ?: :))
Někdo tady u jinýho článku psal kolik SW udělá letů ročně. Něco kolem 27 tisíc . Občas se tedy u tak velkýho počtu letů chybička vloudí. A pak je na systému jak se s tím popere, jaká opatření se udělaji aby se to nestávalo.
Sorryjako, ale pilot nevediaci že pri vizuálnom priblížení nesmie vojsť do mraku nie je nejaká náhodná chybyčka kde niekto niečo prehliadol na checkliste, ale porušenie úplne základného princípu ktorý pozná aj žiak učiaci sa lietať na Cessne. Detto let cez pol Európy na jeden motor. A zhodou okolností sa tieto „chybičky“ stále dejú elitným pilotom v rámci SmartWings ktorí sú de facto súčasťou manažmentu.
Jestli tomuhle říkáte chybička…
“chybycka”, od ktere nebylo daleko k pruseru, jako vrata?
ale no tak. letectvi je bezpecne i diky tomu, ze se resi a analyzuji i mnohem mensi chybicky, nez takovyhle prusery.
Doporučuju se ještě přeptat kolik feetů/metrů byli od země a na kolikátý zařvání GPWS piloti zareagovali… Just sayin’…
Navíc říct, že při letu do IMC a zásahu GPWS nebyla ohrožena bezpečnost, to jen potvrzuje, co je Jágr za korunovanýho… no, raději nic…
spravna otazka, udajne to bylo hodne malo :))) jsem zvedavej kdo najde odvahu a napise to sem…..
Take jsem trosku zklaman ze pan Sura nevyuzil vsech zdroju a nezjistli jak malo chybelo k fatalni nehode. Protoze tech metru opravdu moc nezbyvalo. Ale mozna jeste nechtel vylozit vsechny trumfy na stul a ma dalsi clanek v zaloze. Je verejnym tajemstvim ze se u dotycneho resi odebrani pilotni licence
Kolik zhruba?
Tak poraďte, jaké další zdroje. Závěrečná zpráva řeckých úřadů není, ÚZPLN ani ve čtvrtletních rozborech také ne.
Data mate na flightradare24, mali 1500ft a stale klesali, ked prelietavali nad ostrovom kopec ktory ma vysku 350m.
díky
80m
Podle flightradaru byli nejnize ne vysce 457 m a bylo to v tomto miste
https://mapy.cz/s/kojokosefo (vrstevnice ~100 m)
Mistni z chory asi koukali, co se jim to tam nad hlavami riti 🙂
V clanku se odvolavate na nekolik na sobe nezavislych zdroju. Predpokladam ze ty zdroje maji informace kolik sekund chybelo do narazu. Pripadne zkuste oslovit UZPLN, tam se ta informace kuloarne siri vzhledem k tomu ze se delal dukladny rozbor letu…ale nejsem novinar, tak Vam prece nebudu radit. A uz vubec nechci naznacovat ze by UCL neco krylo
Nešlo by to přes žádost o informace dle z. 106/1999 Sb.?
Tak to je masaker. Myslel som si, ze to az tak vazne nebude ale podla historickych dat na flightradare ( musite mat business ucet ) :
https://www.flightradar24.com/data/flights/qs2298#309930a4
Mali 1500ft ( 457m ) a este stale klesali ked preliatavali nad kopcom ktory ma 350m:
https://www.openstreetmap.org/#map=15/38.87650/24.55670&layers=P
Tak to je uplne sialene, nielen zo strany Smartwings ale od UCL v kontexte slov „bezpečnost nebyla výrazným způsobem ohrožena“.
díky, je radost mít takové čtenáře a tak díky Vám mohu slíbit ostatním pokračování příběhu…
Nešlo by to najít tady? Historie by tam být měla, jen jsem rychle nedohledal konkrétní letadlo https://globe.adsbexchange.com/
Je to tam taky, tu je ten moment ked mali 1500ft ( nekdy je treba refresh aby sa nacetla spravna poloha letadla ):
https://globe.adsbexchange.com/?icao=49d2b9&lat=38.963&lon=24.475&zoom=10.8&showTrace=2023-06-06&leg=2×tamp=1686037360
Díky
A to je teda hustý, za to zatáhl pořádně, za minutu nabrali nějakých 2200 ft. Fakt by mě zajímalo, jak moc jim to řvalo. Šílený přiblížení
Podla tych dat sa za 14s dostali z
-768 ft/min na +5632 ft/min
Možná se ptám blbě, ale když se dívám na trasu na tomto obrázku, tak přistáli na dráze 17. Když byl VOR mimo provoz (jak píše někdo výše) a byli nuceni letět vizuálně, proč si tedy nevyžádali přiblížení nad mořem rovnou na 17 a letěli přes ten ostrov? Nebo původní záměr byla dráha 35 a na 17 přistáli až po této události?
Když to srovnám s mapy.cz – jde to dobře podle hranic lesa. Tak měli kliku jak hrom, ten 380 m kopec lizali po jižním svahu. Ale před sebou měli další 310 mnm a 370 mnm.
Taky nechápu proč neletěli rovnou na 17 (od moře). Kvůli větru?
To je jak kdyby v Bratislavě chtěli přistávat na 13 s přeletem přes malý Karpaty. Možná i horší.
Bezpochyby si chteli prohlednout ostrov, leteli tam prece poprve… 🙂
Díky za odkaz. Zkoušel jsem si naklikat trasu na mapy.cz a vychází mi cca tohle. https://mapy.cz/s/pakocogura
Začínám
minimální výšku 1500ft (457m) měl cca na konci úseku 4 (pátý bod), kde je terén ve výšce cca 90m. Tj buffer cca 250m (+- autobus 800ft). Fakt klika, že letěl tím malým údolím mezi dvěma kopci. Nalevo max výška kopce cca 250 m a vpravo kopec postupně se zvedající do výšky 370-380 m.
Na obojí by mu těch 1500 ft stačilo, ale já bych v tom letadle sedět nechtěl vůbec nikde.
tvl, o co se to tam pokousel?
na mapku jsem nekoukal (nenapadlo me ji hledat), ale celou dobu jsem predpokladal, ze vizualne letel na finale, a pokakl to, a byl nizko prilis brzo… ale ze to bylo az takhle? uff
Možná by nebylo od věci se zeptat, proč klesali nad tím terénem – semtam se šuškalo něco o nezasunutých speedbrakes, ale je to takové jedna bába povídala 🙂
GPWS se dá jednoduše vypnout. Při některých přiblíženích (údolí) je to běžný postup, protože by tě to uřvalo k šílenství. Ještě že to pilot neudělal. Pokud zbývalo cca 300ft do terénu, byl by to CFIT jak vyšitý.
A proč tam přistávali bez přístrojů?
Na netu píšou Approaches VOR/DME
Protoze VOR/DME je navigacni pomucka pro priblizeni (approach), ale z principu neni a nemuze byt pro samotne pristani (jako by bylo ILS).
Pokud se nepletu VOR/DME je take ILS postup, viz treba Pardubice. Jen proste mas pouze stranove vedeni a ne vyskove, po pocitas a kontrolujes – tabulka rychlost/klesani a to DME meri vzdalenost a ty kontrolujes tabulku vzdalenost/vyska ze jsi na spravnem sestupu. No a pokud jsi naladil spravne frekvence a nastavil spravne kurzy, tak se pred tebou mozna obevi i letiste…. no a kdyz v „minimech“ pro dany postup stale nevidis drahu – napr. nejakych 100m nad letistem , tak plny vykon a stoupat, leti se jinam…
to sice nemuze, ale to co pisete, neodpovida na otazku predrecnika
pokud by leteli VOR priblizeni dostupne na skirosu, tak to by je bezpecne dovedlo do 600/800 stop bez ohledu na mraky, a pak by bud dokoncili pristani vizualne (jinak to nejde), nebo opakovali priblizeni (tedy, za normalnich okolnosti – otazka je, co by provedli tito strelci)
Neznam parametry a hledat se mi to nechce, ale VOR/DME je dost „nepresne“ – konci vysoko. Navic naletnuti do VOR/DME postupu mozna bylo „zdlouhave“. Tak to asi chybne usoudili „ze to nepotrebujou“. Ovsem varovani GPWS uz ze zanamu letu jednoduse nevymazes, tak museli priznat barvu … (protoze vetsina dopravcu musi provade povine kontroly zaznamniku letu zda nedoslo k nejakemu zjevnemu poruseni postupu)
VOR priblizeni za normalnich okolnosti nema ta minima o tolik vetsi (pokud kolem neni komplikovany teren, tak jsou minima vyssi o nejakych 100-150 stop)
na skyrosu je to vic (komplikovany teren, nutne vyssi stoupanimv pripade go aroundu apod), ale to tady vlastne vubec nehraje roli. tady k tomu pruseru doslo v uplne jine fazi letu, nez priblizeni.
to vypadalo, ze si delali vyhlidkovy omruh a “malinko” se vymklo z rukou.
to, ze je niekde dane vybaveni jeste neznamena, ze se musi pouzit.
spis jen pro zajimavost, vizualni prinlizeni (navzdory technickemu vynaveni) je velmi, velmi oblibene v USA.
VOR byl vypnutý 🙂
Možno bol zanedbateľný vietor a chceli si skrátiť trať a vizuálne sadnúť na 35. Po zásahu (E)GPWS, holt, pokračovali na 17, či už prístrojovo, alebo zase vizuálne.
To by bylo teda dost mizerne rozhodnuti. S rozhodnutim pristat na drahu 35 s vizualnim priblizenim od vychodu je mirne v kontrastu profil terenu, ktery takovou variantu prakticky vylucuje.
ano, na drahu 35 se tam pristava relativne casto, ale s priblizenim od zapadu. a stejne tak to tam i treba sw v nasledujicich dnech aplikoval.
Nejaký protinávrh, ako si vysvetliť ten záznam z ADS-B Exchange? Pripadá mi, že pri lete na severný okraj mesta Skyros a potom točení zhruba na trojkilometrové finále by to vizuálne výjsť mohlo aj z východu.
Ostatne, ako pozerám na FR24, OA48 tam od Atén lieta na 35 z juhu pravidelne straight-in (uznávam, majú to s AT46 / AT76 a nie B737).