Vítězství Pesy v Košicích platí, Škoda neuspěla s odvoláním
Slovenský úřad pro veřejné obstarávání (ÚVO) potvrdil výsledek tendru na nové košické tramvaje. V soutěži vyhrála polská společnost Pesa.
Plzeňská Škoda Transportation ani při opakovaném vyhodnocení nabídek neuspěla v tendru dopravního podniku v Košicích (DPMK) na dodávku 30 obousměrných tramvají. Hodnoticí komise znovu označila za vítěze polskou firmu Pesa.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), který v zemi dohlíží na veřejné zakázky a je obdobou českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, nařídil dopravci zrušit výsledek původního vyhodnocení nabídek. Stalo se tak na konci srpna. Tehdy ÚVO vyhověl většině námitek, které proti výsledku tendru podala právě Škoda Transportation. Ta skončila na druhém místě v soutěži na obnovu košického vozového parku a podala námitku proti vítězství firmy Pesa.
Škoda své námitky rozdělila do čtyř části. V té první například rozporovala způsob, jakým Dopravní podnik města Košice (DPMK) soutěž vyhodnotil. Údajně měly chybět informace o tom, jak a proč hodnocení probíhalo. Plzeňskému výrobci také vadila například nízká cena, se kterou Pesa soutěž vyhrála. Škodovka to dokumentovala zejména na cenách a nedostatku materiálu, který je aktuálně celosvětový. Zejména se jednalo o komodity typu měď, hliník a ocel. Vítěz prý celkově nabídl zakázku o 21 procent levněji.
Škoda se může znovu odvolat
Problém byl údajně, dle zaslaných materiálů, i v rozdílném výkladu cen za údržbu tramvají, které šly interpretovat různými způsoby. Nyní vítězství Pesy platí. Škoda se ale po novém vyhodnocení může opět odvolat.
Už při únorovém oznámení o tom, že chce DPMK kupovat třicítku nových tramvají, se objevily informace o tom, že je tendr nápadně podobný tomu brněnskému. V tom ale zvítězila právě Škodovka. S informacemi přišel Československý dopravák. Jak brněnský, tak košický dopravní podnik totiž chtějí mimo jiné nahradit zakázkou dosluhující tramvaje KT8D5.
Ale podle interních informací přímo z Košic se DPMK kladněji stavěl spíše k firmě Pesa. Město naopak mělo preferovat nabídku Škodovky a tomu měla odpovídat i původně psaná zakázka. Podle některých odhadů pak prý mohlo dojít k nadhodnocení Pesy právě ze strany dopravního podniku.
I prozatím jeden z posledních nákupů tramvají v roce 2013 se v Košicích rovněž neobešel bez kontroverzí. DPMK tehdy nakupoval tramvaje typu Vario LF2+. V soutěži zvítězila firma Pragoimex, která splnila požadavky na 100 procent. Druhá tehdy skončila Pars Nova a poslední místo obsadil španělský CAF. Cena za jednu tramvaj se tehdy vyšplhala na zhruba 1,8 milionů euro. To byl trojnásobek ceny za Vario LF, které si DPMK pořídil v roce 2011. Server sme.sk tehdy upozornil i na fakt, že se 22 metrů dlouhá Varia LF2+ nemohla ani vejít do tehdejšího košického depa, které nebylo na údržbu takových tramvají dimenzované.