Vindobona se dnes vrací mezi Berlín a Vídeň, railjety ČD nově vozí cestující i do Německa
Po pěti a půl letech opět spojuje vlak Vindobona Berlín a Vídeň přes Prahu. Z Berlína dnes v 6:17 odjela
Po pěti a půl letech opět spojuje vlak Vindobona Berlín a Vídeň přes Prahu. Z Berlína dnes v 6:17 odjela první netrakční jednotka railjet, která přes Česko pokračuje do Vídně a dál do Štýrského Hradce. Naposledy jezdily přímé vlaky mezi rakouskou a německou metropolí přes Česko v prosinci 2014.
Kromě obnovení spojení jde současně o premiéru railjetů v barvách Českých drah v osobní dálkové dopravě v Německu. Předcházelo mu několikaměsíční zaškolování německých strojvedoucích. Původní termín obnovení provozu byl 4. května, tento plán ale narušila pandemie koronaviru.
České dráhy do koncových stanic navážely jednotky už v pondělí, ve směru do Rakouska tak byla k vidění například netradičně zdvojená souprava.
Viděli jste v ČR někdy jet dvojitý modrý #raijet? Zítra máte možnost – na vlaku rj 73 se poveze z Prahy do Břeclavi navíc jedna souprava pro vlak rj 256! #fototip #vlakyzasejedou pic.twitter.com/hGCRy0FaCn
— Dispečer železniční (@DispecerZ) June 14, 2020
Nové spojení je výsledkem dohody Českých drah, ÖBB a Deutsche Bahn. Railjet na trase ujede téměř tisíc kilometrů. Po Rakousku a Slovensku jde o třetí zemi, kam railjety ČD jezdí.
V případě Berlína půjde o první ranní spoj z německého hlavního města (odjezd 6:17) a současně i poslední vlaky z Prahy (odjezd 17:32). V případě spojení z Německa přijede vlak do Prahy v 10:31, do Vídně ve 14:49 a do Štýrského Hradce v 17:33. V opačném směru půjde o poslední spojení do Berlína. Vlak vyjede ze Štýrského Hradce v 10:26, z Vídně ve 13:10, pražské hlavní nádraží opustí v 17:32 a na berlínské hlavní nádraží přijede ve 21:54.
„Railjety otevírají Českým drahám a našim cestujícím dveře do Evropy,“ říká k obnovení spoje Berlín – Praha – Vídeň Jiří Ješeta, obchodní náměstek generálního ředitele Českých drah.
Spojení Vídně, Prahy a Berlína bylo v provozu od roku 1957. Vlak měl charakter západoevropské sítě Trans Europ Express, i když ve východní Evropě nemohl dosahovat rychlosti ani komfortu obvyklého na západ od Československa. Přesto ve srovnání s ostatními spoji byl podstatně rychlejší a pohodlnější.
Od počátku až do roku 1979 se na Vindoboně střídaly motorové jednotky a vozy ČSD, DR a ÖBB, například legendární německé motorové jednotky „Létajících vlaků“, rakouský „Blauer Blitz“ (Modrý blesk), dva typy jednotek GANZ v barvách ČSD nebo motorové vozy M 296.1 z Vagónky ve Studénce. Skutečnou legendou pak byly elegantní soupravy DR řady SVT 175, které v roce 1979 ukončily éru motorových jednotek na Vindoboně. Od roku 1979 jezdily na vlaku klasické rychlíkové vozy.
Od zavedení v roce 1957 až do začátku 90. let jezdila Vindobona po trase Berlín – Drážďany – Praha – Tábor – České Velenice – Vídeň. Celou trať dlouhou přibližně 735 kilometrů projížděla několik desetiletí za zhruba 12 hodin. V roce 1992 byla mezi Prahou a Vídní převedena na trať přes Havlíčkův Brod a Brno a později s postupující modernizací 1. železničního koridoru přes Pardubice a Českou Třebovou. V té době se také cestovní čas Vindobony začal výrazněji zkracovat.
Její souprava byla od počátku 90. let sestavena z moderních komfortních vozů a od roku 1993 patřila mezi naše první vlaky evropské komfortní sítě EuroCity. V dalších letech byla trasa Vindobony prodloužena až do Hamburku či Villachu. V roce 2014 s nasazením vlaků railjet na trasu Praha – Vídeň – Štýrský Hradec byl provoz přímého vlaku Vindobona v relaci Berlín – Praha – Vídeň ukončen. ÖBB a DB začaly provozovat spojení mezi Vídní a Berlínem přes Německo a Česko objely. Vlak po delší trase přes Norimberk dál jezdí a v cíli je rychleji než po trase přes Česko.
České dráhy se k tradičnímu názvu Vindobona vrátily loni při přejmenování dálkových linek.