Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje

„Vidící“ tramvaje samy zabrání kolizi. Ostrava nakupuje, Praha zatím testuje

Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Do českých zemí si pomalu razí cestu systémy, které mají bránit kolizím tramvají s jinými účastníky provozu. Průkopníkem bude zřejmě Ostrava, která už podruhé vypsala tendr na osazení antikolizního systému do 40 tramvají Stadler Tango NF2.

Ostrava tak může být prvním tuzemským městem, které antikolizní systém ve větším měřítku do svých vozidel osadí. Systém by měl pomocí kamer rozeznávat překážky na kolejích a automaticky bránit hrozící srážce. Odhadovaná cena je 16 milionů korun.

Dopravní podnik Ostrava zkouší nákup už podruhé, první tendr začátkem léta pro nezájem dodavatelů nevyšel. Podnik v nově vypsané soutěži posunul termín završení dodávky o tři měsíce na konec března 2021.

O podobném systému uvažuje i Dopravní podnik hl. m. Prahy, který zatím novinku pouze testuje. Na září ohlásil testy antikolizního systému od izraelské firmy Mobileye. Pro zkoušky byly vybrány dvě tramvaje 15T, místem testů je zatím opravna v Hostivaři.

Antikolizní systém v pražské tramvaji ForCity. Autor: Arnošt Fischer (DPP)
Antikolizní systém v pražské tramvaji ForCity. Autor: Arnošt Fischer (DPP)

„Tato technologie byla nastavená dle požadavků DPP pro tramvajovou dopravu v Praze. Pokud všechny scénáře nehodových dějů systém zvládne, vyjedou technici DPP s tímto systémem nejprve bez cestujících zkušebně do provozu,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.

Další fází má být provoz s cestujícími. Jestliže se systém osvědčí, chtěl by jím podnik v budoucnu vybavit všech 850 tramvají, na dodávku by vypsal soutěž. Něco podobného přitom DPP testoval už loni v září ve spolupráci s ČVUT a americkou firmou Protran Technology.

Antikolizní systém ve vozidlech MHD se zatím prosazuje jen pomalu, průkopníkem je především Německo a město Duisburg. To si už koncem roku 2017 objednalo u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Ještě předtím Bombardier kamerami osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se systém v minulých letech testoval.

6
Diskuze

avatar
4 Komentáře
2 Reakce na komentáře
6 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
6 Autoři komentářů
KarelDusanhJiříXXXDR.L.m. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Jestlipak systém rozpozná souběžně jedoucí auto s řidičem v klobouku a platem vajíček za zadním oknem, který to dozajista bez rozhlédnutí loupne doleva pod tramvaj, aniž by dal blinkr? Inteligentní a zkušený řidič vnímá řadu dalších markerů, které pravděpodobost takového chování předem indikují. Obávám se, že automatický systém chytřejší nebude.

Jiří
Host
Jiří

Je fajn mít něco takového, ale obvykle je důsledkem nehody neoblomná fyzika. Většinou to bývá tak, že někdo vletí přímo před auto/bus/kamion/tramvaj/vlak, řidič začne naplno brzdit a čeká jestli stihne dobrzdit nebo ne – úplně to stejné udělá autonomní systém, takže jediný rozdíl vidím v reakční době, která může být u elektroniky kratší než u člověka – záměrně říkám, že jen může, jelikož minimalizace falešného poplachu nějaký čas stojí a navíc řidič tramvaje vidí ještě řádově dříve, že mu někdo vjíždí na koleje. Proto se to nikde masově nemontuje. Jen ostrava má z dotací peněz na rozhazování, tak proč je… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

A plně autonomní tramvaje ještě nikde v provozu nejezdí?

Dusanh
Host
Dusanh
Panoramix
Host
Panoramix

Tak hlavně tomu vychytat mouchy, aby to zbytečně často nouzově nebrzdilo kvůli domnělé překážce, která fakticky neexistuje.
Jestli to bude jako obdobné systémy v autech, tak to řve každou chvíli zbytečně, protože to správně nevyhodnotí úhel či polohu překážky, která vlastně ve směru jízdy vůbec není. Ale auto začne řvát a pak nouzově brzdit. Tohle kdyby prováděly travmaje plné cestujících, tak potěš Pán Bůh.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Úvodní fáze testování /ověřování systému (v reálném provozu) by mohly být „bez brzdění“, tedy pouze s akustickým nebo i vizuálním upozorněním. Po odladění už by systém mohl zasahovat i do řízení / brzdění vozidla … „nechme se překvapit“. 😉

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll