Vídeňské letiště odbavilo loni téměř 24 milionů cestujících, jeho provozovatel je poprvé za desítky let bez dluhů
Úspěšný restart letectví po pandemii se ve Vídni již letos projeví obnovením prací na jižním rozšíření Terminálu 3.
Branami vídeňského letiště prošlo za rok 2022 23,7 milionů pasažérů. Jedná se sice o dvojnásobek počtu pasažérů vůči roku předchozímu, oproti rekordnímu roku 2019 před pandemií to však bylo stále asi o 25 % cestujících méně. Provozovatel letiště, skupina Flughafen Wien AG, to uvedla v tiskové zprávě.
Člen představenstva letiště Julian Jäger pro letošní rok očekává objem pasažérů kolem 26 až 27 milionů, což by se rovnalo číslům za rok 2018. V polovině léta by se vídeňské letiště podle něj mohlo dostat zhruba na 90 procent objemu roku 2019.
Vedení letiště považuje uplynulý rok za úspěšný, a to navzdory vzniklému chaosu v evropské letecké dopravě. Odpovídají tomu i statistiky letecké organizace OAG, podle které byla loni Vídeň s více než 20 miliony cestujících třetím nejpřesnějším letištěm v Evropě. Umístila se před Mnichovem, Curychem či Frankfurtem.
Pozitivní výsledky, předpovědi i obnovené investice
Skupina Flughafen Wien AG jako provozovatel vídeňského letiště a dceřiných letišť Košice a Malta zároveň oznámila, že je poprvé za desítky let bez dluhů a může tak financovat plánované investice z vlastního cash flow. Její čistý zisk za rok 2022 by měl být přes 150 milionů eur, přičemž tržby by měly vzrůst asi na 830 milionů eur. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) pak opět překročí 325 milionů eur. Po třech letech bude navíc opět mezi akcionáře a zaměstnance rozdělena dividenda.
Návrat cestujících, leteckých společností, ale i širší nabídka nových atraktivních destinací a kladný hospodářský výsledek, umožní vídeňskému letišti znovu rozjet práce na projektu jižního rozšíření Terminálu 3. Jeho expanzi pozastavila pandemie. Práce na zvětšení plochy terminálu na zhruba 70 000 metrů čtverečních by měly začít do poloviny tohoto roku. Hotovo by mělo být v roce 2027. Součástí projektu budou nové obchody, restaurace, salónky a přemístěná centrální bezpečnostní kontrola.
Pokračovat bude také vlastní výroba solární energie, v roce 2023 se potřebné prostředky zdvojnásobí z 26 na přibližně 45 hektarů, což pokryje přibližně 40 % spotřeby letiště. Od začátku roku je vídeňské letiště plně CO₂ neutrální.