Vídeň zahájila stavbu nové tramvajové trati. Linka 12 propojí 250 tisíc lidí, první část bude už za rok
Vizualizace nové vídeňské tramvajové linky 12. Zdroj: Wiener Linien
Tramvaje budou jezdit i 230metrovou alejí se 100 novými stromy.
Až vám někdo bude vykládat, že za změnu klimatu člověk nemůže a je potřeba se jí přizpůsobit, tak mu ukažte tuhle vizualizaci. Perfektně přizpůsobená ulice…
Malá poznámka: Grätzl je slang pro čtvrť, aktualni název by měl být Stadtraum Nordwestbahnhof
Ve Vídni je hotová silniční infrastruktura. V Praze ne. Takže teď si můžou dovolit další tlamvajky.
Jak jste přišel na to, že ve Vídni je hotová silniční infrastruktura? Teď mně to začalo docela zajímat.
Zkousel jste nekdy na mape Vidne najit dalnicni obchvat?
Ve Vídni je hotový leda prd 🙂
Jak jste přišel na to, že silniční infrastruktura na přesnost před tramvajovou?
Nejvíc mě na tom zaujala existence Taborstrasse ve Vídni.
Co se mi podařilo vyčíst,není to tak úplně podle Tábora,ale s husity to souvisí.
Zajímavé.
Dle německé wikipedie označuje slovo „Tabor“ v německém jazyce pozdně středověké / raně novověké opevnění nebo vojenské ležení.
Husiti tímto slovem označovali svoje tábory (podle biblické hory Tábor, kde chtěl sv. Petr postavit tři stany), odtud se to přejalo do běžné řeči.
V místech současné Taborstrasse mělo být původně opevnění na břehu Dunaje, které chránilo mosty a přívozy.
V Praze je taky Vídeňská ulice, stejně jako ve Vídni Pražská, Brněnská a Bratislavská 🙂
Když už je v podtitulku explicitně zmíněná alej – zrovna včera při bouřkách a silném větru se polámaly větve i stromy ve městech i mimo města. Ve Vídni s tím rizikem počítají nebo budou mít nějaké větru odolné druhy stromů? Vídeň je spíše placka, takže se tam asi vítr běžně vyskytuje.
Prostě s tím počítají. Stromy průběžně udržují a po bouřce odklízí následky. Některé parky při velkém větru zavírají.
Zrovna tady kolem Dunaje fouká nonstop. Člověk se o věci musí starat.
No to chápu. Nicméně při silném větru se lámou i zdravé větve a stromy. Řada domů ve městech vítr někdy i zesílí nebo usměrní. Jen mě zajímalo posouzení rizika poškození troleje, tramvaje, přerušení dopravy vzhledem k přínosům – vylepšení prostředí.
Já bych tedy asi alej ke kolejím nevysadil i kvůli riziku nedobrzdění na listí. Pokud budou listí na podzim 2x denně uklízet, bude to asi v pohodě.
Ve Vídni je mnoho úseku tramvají v aleji. Za dvacet let jsem tam ještě neviděl, že by to listí z tratě odklízeli. Zas takový problém to asi nebude.
Neni to zdaleka novinka ani u nas v Praze, jak by se zdalo z toho, jakej boj je s pridavanim novych stromu do ulic. Na Belohorske je alej kastanu taky hned vedle trati. Od Belvederu k Hradu zas myslim lipova alej. Stoupani z Malostransky, Vinohradska nebo trat na Petriny maj stromy relativne tesne. V Holesovicich jsou taky stromy u trati, smycka u Vystaviste je ve Stromovce v podstate v lese.
Paráda, moc se mi to líbí, ale nechápu jak to všechno může stát jen 60 milionu éček. Jako tam snad politici a šíbři nepotřebujou z rozpočtu na stavbu zabezpečit několik generací svých potomků, postavit si privátní vilovou čtvrť, nebo sbírku ferari, nebo co jako? V minulosti se někde objevilo rčení, že Brno je předměstí Vídně, škoda že zase rychle a beze stopy zmizelo.
Herr Bürgermeiser už má vyděláno 🙂
Co to zase melete za bomby? Jde o 2,2 km dlouhý úsek trati s náklady 1,5 miliardy Kč. V Praze byl postaven 2,3 km úsek trati Divoká Šárka – Dědina za 840 milionů Kč.
Tyhle věčné báchorky o tom, jak se v ČR rozkrádají rozpočty…
Trať má ve druhé fázi křížit novou čtvrť, která má vzniknout na území současného nákladního nádraží Nordwestbahnhof. Bydlím hned vedle a musím říct, že se radnice fakt snaží informovat o celém projektu. Každých pár měsíců mám ve schránce pozvánku na nějakou prezentaci plánů. Místní spolek dělá moc hezké prohlídky areálu, kde vysvětlují, jak to tam dřív chodilo.
Nicméně zatím se do země pořádně nekoplo, i když se už měly dávno stavět domy. Jediná viditelná změna je snesení trakčního vedení a vytrhání části kolejí. Celkově to bude ještě složitý projekt. Očekává se tam vysoká kontaminace půdy a nevybuchlá munice z války.
To mi připomíná Nákladové nádraží Žižkov. Poslední dobou se IPRu daří dělat nějaké participace s veřejností, vícenásobné prezentace projektů (ty jsou i v režii městských částí), informační procházky, putovní výstava projektu a podobné. Jestli se ve Vídni kopne dřív pro stavbu trati než domů, tak je to úspěch. U nás je přes tlak zastupitelů a městských organizací docela problém zavést obsluhu MHD alespoň v první části výstavby, aby proti tomu noví rezidentni nezačali protestovat, protože to tam nikdy nebylo.
V případě Nordwestbahnhof ta nová MHD asi problém nebude. Navazující tratě už jsou, bude se stavět jen jeden kousek a to v místech, kde teď nikdo nebydlí a tím pádem ani nebude protestovat.
neexistence tramvajové dopravy pro 200 tisíc lidí? tam se muselo skvěle žít.
Takhle skvěle se žije např. v Regensburgu, kde tramvaje nechtěli. Nebo v Gliwicích v Polsku, kde je úspěšně zrušili.
Lokalitou na více místech prochází U-bahn i S-bahn.
Ale houby, nějaké tramvajové trati většinou té oblasti už procházejí a většina nové linky vede po existujících tratích. Nový je koncový úsek (stavba1) a posléze zkratka napříč rušeným nádražím = nově zakládanou čtvrtí.
Snažil jsem se z té rozmazané mapky vyčíst (tahle neschopnost to zanést do nějakých reálných map), kde se to nachází a většina oblasti je již tramvají propojena, prodloužení jde hlavně podél řeky od současné smyčky. Nějak takhle (jestli jsem to správně pochopil). Případně pardon, Víděň neznám a důležitější informace je, kolik bude stromů 🙂
https://mapy.cz/s/gokedecofa
V Leopoldstadt a Brigittenau už samozřejmě tramvaje dávno jsou. Prostě jen přibude další linka – částečně na existujícího tratích a částečně na nové trati.
Úbytek parkovacích míst. Mantra, na kterou hodně lidí slyší, ale jiní tuto linku berou jako pozitivní přínos. Oblast se mění a ne každý má potřebu nezbytně nutně absolvovat úplně všechny cesty výhradně autem…..
Kdyz tam bydlite, tak to neznamena, ze bez tramvaje musite nutne jezdit do vedlejsi ctvrti autem … je tam metro/S-bahn. Ale kdyz vam seberou parkovani tak co? Hodite auto do reky? Presvedcite se, ze uz nepotrebujete jezdit na chalupu mimo Viden/bude to celodenni vylet a ne hodina jako do ted?
No to blábol zase, když vám seberou parkování 😃 Pro víkendové ježdění na chalupu je nutné parkovat auto pět dní v týdnu hned před barákem? Vy budete něco jako borci co u nás v ulici parkujou 4 auta gumbalkán. Jejich pohyb je 2x ročně při blokovém čištění a 1x v létě když jedou na 14 dní do prdele, jinak celý rok jen stojí.
Inu západ. Tam to jde. V Praze máme stále našich 40 let zpoždění, tak si „užíváme“ západní 80s – už nerušíme tramvaje, ale nějak více zeleně nebo nedejbože bezpečnou cykloinfrastrukturu, to ani náhodou.
Inu západ.
1) Vídeň je od Prahy na jihoVÝCHOD.
2) Na opravdovém západě tramvaje likvidovali hlava nehlava a teď je zase podobně rychle staví. Ve Francii přežily poválečné rušení tři provozy s asi pěti linkami dohromady, kupříkladu.
Mentalitou je Vídeň víc na západ, i když politicky a diplomaticky je to táhne na východ. Ale právě na tom západě viz Francie jim jde obnovit nebo zavést nový tramvajový provoz rychle a to i ve stávající zástavbě. Zajímalo by mě, jak lidé řeší nebo spíš neřeší tyto změny. Zřejmě nemají ve zvyku automaticky bojovat proti všemu novému za oknem, na co nejsou zvyklí.
Mentalitou je Vídeň tam kde je. Měli kliku, že slezli Stalinovi z lopaty, to je celé. To město je všeobecně přeceňováno („nejlepší místo k životu“ blablabla – pěstují si to a nelze se jim divit, ale já jim to nebaštím).
Ano, ve Francii se tratě staví pozoruhodně rychle.
Ad 2) jo na zapade tramvajove trate dost zlikvidovali a ted je vicemene slozite vracej. Nebo misto nich „vracej“ jinou MHD. Protoze vyzkouseli a uz si uvedomujou, ze premnozeni IAD mesta nici. Kdybychom chteli, muzem se z jejich chyb poucit taky a ty v daleko vetsi mire zachovane tramvaje by nam pomohly. Ale zatim to spis vypada na plne odhodlani si tu slepou ulicku premnozene IAD proslapnout za kazdou cenu sami znovu.
Strašně mě baví, jak se furt v Praze tvrdí, že je tu málo zeleně. Už jste někdy viděl Prahu na satelitní mapě? A byl jste se po ní někdy projít?
A udělají při tom oddělené cyklopásy. To je u nás v Praze naprosté sci-fi. Stačí se podívat na Bubenské nábřeží, úplně nově zrekonstruováno a jsou tam končící cyklopruhy, sdílené chodníky. Prostě ve Vídni to myslí s cyklodopravou vážně, ne jako v Praze, kde je to neustále nějakým způsobem patláno, jak když kočička s pejskem dělali dort.
Mýlíte se, ve Vídni podobně jako všude na Západě používají jak oddělené vedení, tak smíšené. Ani na západě nejedou dogma drahého oddělování vždy a všude. Akorát na rozdíl od nás mají definované kategorie tras, kde budou jaké intenzity a jaký bude význam a hierarchie dané cyklotrasy a podle toho se rozhodují. U nás buď děláme drahou oddělenou cyklostezku za spoustu peněz, nebo na poslední chvíli zase zjistíme, že projekt s cyklisty vůbec nepočítal, tak něco namalujeme na silnici nebo chodník prohlásíme za smíšenou stezku. Mimochodem, ochranný cyklopruh v kombinaci a cyklostezkou je zcela legitimní záležitost, která na důležitých trasách odděluje… Číst vice »
Ano ale tady se bavíme o nové infrastruktuře. Kdežto ve Vídni vedle nové trati vznikají cyklopásy, v Praze vznikají přerušované cyklopruhy
Presneji v Praze kvuli tramvajim zanikaji souvisle cyklopruhy aby byly nahrazeny piktaky. A to i v miste, kde je plno mista a pozemky patri mestu. Libus.
Přesně
„Mimochodem, ochranný cyklopruh v kombinaci a cyklostezkou je zcela legitimní záležitost“ je zcela nesmyslná kombinace, za prvé na tom chodníku žádná cyklostezka není, bývá tam povolený vjezd (což znamená mimo jiné rychlost max 20 km/m) a takhle vznikají dvě polovičatá řešení (přerušované „ochranné – spíš bych nazval úzké cyklopruhy) nebo motání se na legalizovaném chodníku s chodci. Má se udělat jedno pořádné řešení, přesně jak je zde prezentováno na vizualizacích. Infrastruktura pro pomalé a rychlé je nesmysl.
Nemůžu za to, že neznáte legislativu. A mimochodem téhle kombinace je plné Německo. Asi jsou úplně blbí, měli se zeptat u nás.
Jo, je to jedna z moznosti, jak udelat cykloinfra aspon nejak jakz takz pouzitelne. Jako retrofit do starych ulic pri mensich opravach dobry (a jako casto, dabel je skryt v detailech, jde to udelat jakz takz pouzitelne i ne moc pouzitelne), pri kompletnich rekonstrukcich nebo stavbe novych ulic uz ne.
Neznám legislativu? Právě jste chodník s povoleným vjezdem kol nazval cyklostezkou. Tak kdo tu pak nezná legislativu
Už jsem se chtěl zeptat, jestli tam prudí lidi stejně jako v Praze na Pankráci. Ale vidím, že podobně pošahané iniciativy jsou i tam. Přitom je daleko přívětivější k ostatním druhům dopravy než Praha.
jj vsichni rezidenti jsou nadseni, kdyz jim kvuli dojizdejicim seberou parkovaci mista.
Dojíždějícím? Místní tramvaje nepoužijí? A dojíždějící auty nemají potřebu je v místě odstavit?
Dojíždět budou právě ti rezidenti. A při vhodném uspořádání ulice zmizí těch míst minimum, jenže to je zažraná mantra, že koleje = ukadnou nám auta. Asi jako nedávná kauza středočeských obcí, že zavedení trolejbusu znamená hustý les metr tlustých sloupů a změť drátů nad nimi, což je očividná fantasmagorie. Jen aby byl nějaký důvod protestovat.
Rezidenti teď budou rádi, že nemusí jezdit autem a pojedou pohodlně tramvají. Parkovat můžou jinde.
Tihle prudiči jsou úplně všude. Jen někde je berou jako nepříjemnou nutnost a někde jako další užitečnou výmluvu, proč nemůžeme mít funkční a hezký ulice, náměstí a vůbec veřejnej prostor.
Skvěle Vídeň. Škoda, že u nás v Praze DPP při svých akcích naopak cykloinfrastrukturu snad záměrně likviduje (viz prodloužení tramvají na Libuš nebo na Dědinu a paskvily, který přitom v cykloinfra vznikly) namísto, aby ji dobře začlenil k trati.
Nezáleží jen na trati, o celkovém uspořádání ulice přece nerozhoduje dopravní podnik…
Má na to bohužel velmi zásadní vliv. A výsledky jsou jasně patrné – kde se v Praze staví nová nebo rekonstruuje stávající tramvajová trať, nedopadá to pro cykloinfrastrukturu dobře. Prakticky bez výjimky.
Koluje tu domněnka, že DPP cyklisty záměrně sabotuje, protože je v ulicích nechce
Všechno tomu nasvědčuje.
Kola jsou konkurence 🙂
V uvažování DPP očividně jo. V civilizovaných městech jsou přitom kola vítaným spojencem MHD (a obecně hromadné dopravy, i té meziměstské).
Podle vizualizací tam nejde projet autem.
Jak se dostanou domů třeba invalidní rezidenti?
Jak budou řešit zásobování?
Kde jsou parkovací místa?
Těm zeleným mozkům na tamní radnici už fakt šíblo. V té ulici přece nikdo normální nebude bydlet. Takže nakonec ani ta tramvaj nebude mít koho obsloužit.
* konec sarkasmu
„Velkoměsta začínají ovládat vegetariáni, nekuřáci, transvestiti, cyklisti, homosexuálové a já prostě potřebuji občas utéct na ten venkov, kde jsou ještě ti normální chlapi a ženský…“
— Alexandr Vondra
Podle jakých měřítek Saša považuje lidi za normální? 🤣🤣
Zhruba jako v Bílé paní. Koho ani nenapadne, že by nemusel být normální, ten podle něj normální je a naopak.
„Pokud znáte někoho normálního, pak ho neznáte.“ 😄
Naprosté selhání lobystické skupiny babiček stěhujících klavíry.
Já myslím, že je čas založit Spolek pro babičky stěhující klavíry a pianina. Přeci si nenecháme narušovat rozvoj města jen poškozením krajinného rázu a klubem Za starou Prahu. Babičky s klavíry musí taky mít zastoupení.
Vizualizace 🙂 Třeba za těmi baráky na Vorgartenstraße jsou malé uličky, kde je proti Praze abnormálně hodně parkovacích míst. Ve Vídni je běžné parkování kolmo k chodníku, případně šikmé. Spousta podzemního parkování a také se hodně, mnohem více než v Praze používají pro parkování dvory. Celkově bych si tipnul je ve špičce v i blízko centra tak dvojnásobná intenzita provozu proti Praze.