Vídeň výrazně rozšiřuje cyklistům možnost odbočovat vpravo na červenou

Nová značka umožňuje cyklistům odbočení vpravo i na červenou. Foto: PID/Christian FürthnerNová značka umožňuje cyklistům odbočení vpravo i na červenou. Foto: PID/Christian Fürthner

Nová značka bude osazena na dalších 150 semaforů.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pája

Přátelé, kamarádi. V Rakousku je cyklodoprava i její vnímání na mnohem vyšší úrovni, tudíž už logickým vývojem dospěli k této možnosti. Při čtení diskuse je mi dost smutno….

Mysel

Vidite to moc cerne. Podle chovani cyklistu v Praze je kazdemu jasne, ze zrovna tohle odbocovani na cervenou je povoleno uz dlouha leta..

Lukas

Souhlasim. V Rakousku obecne ma vnimani cyklistu na silnici jinou kulturu nez v CR. Rozhodne se k nim ridici nechovaji agresivne, ci by je primo ohrozovali atd. Jsem docela v soku pokazde, kdyz vidim nejake video na Youtube, kde ridic predjizdi cyklisty a pritom spusti naschval ostrikovace a samozrejme tohle chovani ma docela velkou oporu mezi divaky. Na druhou stranu z vlastni zkusenosti prilezitostneho cyklisty ve meste vim, ze neketeri cyklisti se chovaji taky hruzostrasne, jizda na cervenou, ohrozovani chodcu na smisenych zonach atd. Ale, a to je dulezite si uvedomit, kdyz auto srazi cyklistu, nasledky byvaji mnohem horsi, takze… Číst vice »

Asd

Dobrý nápad. Byť už dnes něco takového mnoho cyklistů dávno dělá. A i auta by měla mít takovou možnost. Jak vidno,tak tady se objevuje Amerika.

Filip Jirsák

Hlavně by měla být zrušena červená na semaforech pro chodce a nahrazena oranžovou. Zelená pro chodce = chodec má přednost, oranžová pro chodce = může přecházet jen pokud nic nejede. To neustálé čekání chodců na červené „co kdyby náhodou jelo auto“ nepatří do civilizované země.

Fučida

V Praze to tak funguje už dlouhý roky, ostatně i já chodím na červenou, když nic nejede.

Filip Jirsák

Jde o to, aby to bylo legální.

Martin

Kam všichni pořád pospíchate,že nevydržíte minutu na červenou.???

Osamělý Vlk

Tak ono je to blbé, když máte semafory nastavené stylem, dlouho pro auta a pár vteřin pro chodce.
Osobně bych to viděl tak, že chodec by měl smět jít vždy vyjma tramvají a řidič měl vždy dát přednost chodci.

chodec-cyklista-automobilista

Přesně tohle funguje na běžných přechodech pro chodce. Trousí se jak pětikačky do záložny (čti jeden a za ním půl minuty druhý). Kdo má pak dýchat ty emise z výfuků při rozjezdu a prach z brzd. Na hlavních městských tazích totálně nepoužitelné.

Jiří Kocurek

Tak nějak. Šalinmajstr(ová) aby pak preventivně brzdil(a), protože je tam přechod a případná chyba se s ní(m) potáhne jak smard za bezďákem. Písek z pískovačů = oblaka prachu. Totéž bus MHD, plus popadaní lidi uvnitř, protože na žlutou… a nehleděl vpravo-vlevo.

Napadá mě jeden případ, kde by to šlo, protože šalina tam má oemzení kvůli výhybkám, přes Joštovu u Moraváku. Opačný případ: Lidická X Koliště.

TnM

Slabá snaha o trolling

Martin

Ty si slabej, když ani nenapíšeš svůj názor trole.

Filip Jirsák

To je dost hloupá otázka, nemyslíte? To je jako kdybych vám dal každý den facku a kdybyste protestoval, ptal bych se, jestli nevydržíte jednu facku denně. No, vydržíte – ale lepší je to bez ní, ne? A stejné je to s těmi přechody se semafory – jsou tam preferovaná auta, ale musí být preferovaná až tak moc, že tam chodci buď čekají úplně zbytečně, nebo porušují zákon?

Jiří Kocurek

A čekání, až vystoupí cestující, aby jiní mohli nastupovat, to je taky na facku vystupujícím?

Jiří Kocurek

Mimochodem co u železničního přejezdu? Řidiči musejí čekat, chodci taky, budem to dávat do stejné roviny jako výtržnost a napadení?

mantinel

Zkuste si to přečíst ještě jednou, možná to pomůže 🙂 Podle vás je špatně, když chodec čeká na červenou a nejede žádné auto. Ale pokud čeká auto na červenou a zrovna nejde žádný chodec, tak je vše určitě zcela v pořádku. Ono je prostě špatně to auto, ztělesnění čistého zla v jinak sluníčkovém světě 🙂 🙂 🙂

Filip Jirsák

Za prvé, já jsem o čekání auta nic nepsal. Za druhé, ty semafory jsou tam jenom kvůli autům – protože jsou velká, nemotorná, řidič z nich špatně vidí ven. Řidiči na červené čekají kvůli jiným řidičům. Chodci na červené čekají kvůli řidičům.

mantinel

Vždyť píšu, že za to můžou ta zlá auta 🙂 🙂

Filip Jirsák

Ne auta, řidiči. Ať se vám to líbí nebo ne.

Martin

Tak můžeme zrušit semafory kde je pouze přechod podle vaší teorie.

Filip Jirsák

Ano, to by bylo nejlepší. To by ovšem museli řidiči dodržovat předpisy, pouštět chodce na přechodu a jezdit bezpečně. Semafory, kde je jenom přechod, totiž chodce zpomalují – bez semaforu by měl přednost před auty, se semaforem musí čekat, až ho semafor pustí (a ty semafory jsou málokdy naprogramované tak, že by stisknutí tlačítka hned dalo oranžovou autům). Ty semafory jsou tam jenom proto, že řidiči nedodržují pravidla takže by se tam chodec necítil bezpečně.
Ale třeba se dočkáme, že budou ve městech běžně zóny 30 a v nich tohle zpomalování chodců semafory nebude nutné.

mantinel

Vydržte. Až budou všechna auta samořiditelná a na elektriku, tak bude na světě zase dobře 🙂 🙂 🙂

Filip Jirsák

Doufám, že když budou auta samořiditelná, přestane je většina lidí brát jako něco, co jim umožňuje dokázat si, jací jsou borci, že ovládají takový velký stroj. Zároveň, když budou samořiditelná, bude ekonomicky ještě mnohem větší nesmysl, než dnes, auto vlastnit. Takže snad lidé přestanou auta tak protežovat. Kdyby to tak nedopadlo, bude to naopak velký problém, protože sdílená samořiditelná auta cestování autem ještě zlevní, a kdyby byla dál protežovaná tak, jako dnes, auta by nás už úplně zahubila.

Petr S.

Při tom, jak jsou tady některý schopný vlýzt do silnice před houkající sanitkou, bych to za dobrý nápad rozhodně nepovažoval. To může teoreticky fungovat v jiných zemích, ale TADY URČITĚ NE.

Patrick

Lenže si je potrebné uvedomiť, že kým vodiči odbočujúci doprava na zelenú na základe značky musia dať prednosť všetkým naokolo a teda vina za prípadnú nehodu je automaticky na ich strane, ak by chodec vstúpil na vozovku na túto oranžovú, vodič by mu v niektorých prípadoch musel dať prednosť aj tak (keďže povinnosťou vodiča nie je sledovať, aký signál majú chodci, ktorých smer križuje)

Filip Jirsák

To není žádný problém.

mantinel

Úplný nesmysl. Chodci by lezli na přechod pořád a při střetu auta s chodcem, co šel na oranžovou, by měl podíl i řidič (má předvídat překážky).

Filip Jirsák

Jasně, chodci netouží po ničem jiném než být sražen autem. To, že by měl podíl i řidič, by bylo vpořádku – podíl na nehodě by se měl posuzovat podle hybnosti.

Martin Liška

Za co by pak policie vybírala pokuty…? (Vlastní zkušenost, dokonce nikoli s městskou, ale s PČR)

Původní Aleš

Amerika a Východní Německo. Ale ono to odbočování na červenou není ideální. Spousta lidí není schopná si současně hlídat auta zleva a chodce zprava. Když přecházím a někdo čumí doleva a čeká na skulinu mezi auty, co jedou zleva na zelenou, není to zrovna bezpečný pocit…

Vaclav

ano pro chodce je to nebezpecne, i kdyz cykliste nejsou takova hrozba jako auta

Márty

Od odbočování aut vpravo na červenou se spíš upouští, a to kvůli vyššímu riziku přehlédnutí chodců na přechodu.

G-man

Souhlasím, tohle by se mělo povolit i pro auta. V plno případech stojíš na křižovatce na červené a nikde nikdo. Přitom v tomto případě si hlídáš jen auta zleva a chodce vpravo. Nic náročného, je to přirozené.

Jiří Kocurek

Najsou se křižovatky, kde pro odbočení vpravo je trojúhelník hrotem dolů a blikající žlutá.

panda

„V každém případě se musíte zastavit a ujistit se, že nevystavujete nebezpečí sebe ani ostatní“
HA, HA, HA!!!

Jiří Kocurek

Jeden zastavil, dával přednost šalině. Druhý v pořadí měl festku. Stalo se, co muselo, drc.

Jeden jel rovně, po hlavní silnici, druhý jel z prava, měl dát přednost. Ale značky byly podle něj jenom pro auta. Horší, než kdyby měl festku.

Martin

U nás jakákoliv nová značka pro cyklisty je zbytečná, jelikož nerespektují ani ty současné, bohužel .

oja

To asi odkoukali od ridicu aut.

JirkaJJ

Cyklisté se nemají co plést mezi auty. Ve městech by měli mít postavené cyklostezky. A tím myslím opravdové cyklostezky, ne nějaké srandačáry namalované na silnici…

Kleist

Ale ve Vídni jsou cyklostezky, hodně cyklostezek…

abc123

A co tak auta by se měla co nejméně plést do center měst?
Ale u nás jsou 3 objížďky pro auta málo, a musí tak jezdit přes náměstí.

TnM

Ve městech se nemají především auta plést tam, kde je hodně chodců a cyklistů.

David

No a v Praze mezitím rušíme i těch několik málo cyklostezek co máme, např. A2 v podolí.

Roman Soudný

Další co nezná rozdíl mezi cyklotrasou a cyklostezkou.

MaT

Co přesně myslíte? Navíc tam jestli je teď něco zavřené, tak proto, že se to opravuje, ne proto, že se to ruší…

p73

místo sdílené stezky tam bude chodník s povolenou jízdou

Petr S.

To by tady bylo mrtvejch cyklistů, hlavně od Boltu a spol.

Umbridge

Na to nepotřebují cyklisté značku 🤣

Zbynek

Neměla by totéž u nas požadovat PCR, která je ze zákona zodpovědná za bezpečnost a plynulost provozu?

Zbynek

Za co mínusy?

Naprostou většinu obětí nehod způsobují auta. Čili, čím více lidí zvolí pro dopravu kolo, tím méně obětí nehod. O dalších aspektech nemluvě.

Jva

Za co mínusy? Pokud významná část cyklistů nerespektuje ani to, co platí doposud, je každé rozšíření jejich volnosti proti bezpečnosti – v tomto případě legalizované hojně rozšířené odbočování vpravo bez dání přednosti pod heslem „však tam se vejdu“… (jen do chvíle, kdy se na hlavní míjí aurobus s náklaďákem a nemají kam uhnout)

Filip Jirsák

To je zvláštní logika – pokud cyklisti nerespektují některá pravidla, která jsou určená pro auta a pro cyklisty nedávají moc smysl, řešením je opravit ta pravidla, aby odpovídala realitě. Ne vymýšlet další nesmyslná pravidla. (Čímž neobhajuju cyklisty porušující pravidla.)

Kebab

To nakonec platí obecně u jakýchkoli pravidel.

mantinel

Cyklisté jsou účastníci silničního provozu a většina pravidel je ně stejná jako auta. To si jako cyklisté sami určí, která pravidla jim nedávají smysl a odůvodní tím jejich nedodržování?

Filip Jirsák

Zkuste si ten komentář přečíst ještě jednou a celý.

Leinad

To má určit hlavně parlament. Nicméně byly případy, kdy to dělal soud (materiální aspekt přestupku, nemělo smysl držet 50km/h mezi posledním barákem a cedulí konec obce).
Nedává smysl stát před křižovatkou, když se nic neblíží v žádném z kolizních směrů.

Joe

Zkuste si někdy ty statistiky opravdu vyhledat. U nehod s účastí cyklisty je cca v 70 % prvotní zavinění/chyba právě na straně cyklisty. V příčinách převažuje nedání přednost a nezvládnutí řízení vinou nevěnování se jízdě. V nemalé míře i alkohol na straně cyklisty. Větší smrtnost je přirozeně způsobena jejich větší zranitelností, spousta z nich by přežila kdyby měla přilbu. Ale to se samozřejmě u takové diskuze nehodí do krámu, že? Ano mezi těmi příčinami je jízda na červenou zastoupena minimálně, ono tam to většinou auto stihne ještě zabrzdit a mistra řetězu v lepším případě jen pošle do patřičných míst.

Pája

Vy asi po městě moc na kole nejezdíte….

Márty

Bohužel pčr řeší bezpečnost a plynulost provozu po svém tak, že se pokouší zamezit vzniku jakéhokoliv opatření pro chodce a cyklisty s tím, že to zkomplikuje a znepřehlední situaci. Takže pčr snažící se prosadit výhody pro cyklisty je z říše snů.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tscheská Volk si ještě mnoho Autobahn nach Zentrum postavit musí.

Osamělý Vlk

Je jich už moc. Měly by se naopak rušit, nebo zklidňovat. Ale vím, jsme v ČR.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

In Tschechien weiß man immer alles am besten.