egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura

Šanci vtisknout Florenci novou podobu dostane pět týmů z evropských zemí

ÚAN Florenc. Autor: GALAXY 2018 A7 – Vlastní dílo, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=86505506
ÚAN Florenc. Autor: GALAXY 2018 A7 – Vlastní dílo, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=86505506
Podle města dnes okolí autobusového nádraží trpí bariérami v prostoru, nejasným vymezením zástavby, nevzhlednými veřejnými prostranstvími i absencí kvalitní zeleně.

Soutěž na novou podobu dopravního uzlu na pražské Florenci a jeho nejbližšího okolí se dostala do finálové fáze. Mezinárodní porota vybrala pět týmů, které dostanou šanci předložit své návrhy. Jde vesměs o mezinárodní týmy, kde vedle českých architektů figurují Britové, Nizozemci, Švýcaři či Švédové.

O účast v hlavní soutěži usilovalo 57 týmů z Evropy, Asie a severní Ameriky, porota se přitom rozhodovala na základě předložené kvalifikace a referencí. Účastníky teď čekají dvě fáze soutěže, během kterých proběhnou tři soutěžní workshopy. Z nich pak vzejde pět návrhů, ze kterých bude na konci roku vybrán ten vítězný.

„Hlavním kritériem při posuzování portfolií a složení týmu byla jejich zkušenost s obdobnými úkoly, tedy urbanistickým návrhem jádrové oblasti metropole, která je zároveň i multimodálním dopravním uzlem. Díky dobrému úsudku poroty nakonec nebyla vybrána automaticky ta nejslavnější jména, ale týmy, které mají právě s takovým typem projektů největší zkušenosti,“ uvedl Petr Návrat z kanceláře ONplan, která soutěž organizuje.

Účastníci soutěže

Švýcarské konsorcium urbanistické firmy agps architecture, krajinářského ateliéru Girot a dopravních inženýrů IBV Hüsler bylo porotou hodnoceno jako velmi zkušená sestava odborníků. Spojuje je jejich působení na světově proslulé vysoké škole ETH Zürich. V portfoliu se prezentovali několika urbanistickými návrhy čtvrtí v návaznosti na železnici, jako je projekt Zollstrasse Zürich.

Soutěže se zúčastní hvězdná dánská firma BIG vedená Bjarkem Ingelsem, a to ve sdružení s českým partnerem A8000. Ta ve svém soutěžním portfoliu představila například projekt kombinované spalovny s teplárnou a elektrárnou Copenhill v Kodani, která vyrábí energii z odpadu a na jejíž střeše je sjezdovka.

S urbanistickými návrhy v evropských metropolích má zkušenost i holandské konsorcium architektů a urbanistů Cie. s krajinářskou kanceláří LOLA doplněné o mladý brněnský ateliér M2AU. Konsorcium se prezentovalo master plánem pro revitalizaci amsterdamské přístavní čtvrti NDSM nebo krajinářsko-urbanistickým návrhem pro čtvrť Feyenoord City v Amsterdamu.

Druhým zastoupením Holandska je tým ateliérů ZUS [Zones Urbaines Sensibles] a Space&matter. V portfoliu se prezentovali návrhem přestavby nádraží v Luzernu nebo čtvrtí Smakkelaars Park při utrechtském nádraží. Mezi jejich projekty patří i návrh revitalizace brownfieldu Klaprozenbuurt v Amsterdamu nebo kreativní distrikt De Couvel. Tým je doplněn o dopravní inženýry z Royal HaskoningDHV.

Porota přijala také přihlášku konsorcia vedeného českými kancelářemi UNIT architekti a studio A69 – architekti ve spolupráci s britskou firmou Marko and Placemakers. V portfoliu se prezentovali projektem revitalizace Smíchova a návrhem terminálu Smíchovského nádraží nebo vítězným návrhem mezinárodní soutěže Budoucnost centra Brna.

Na společném postupu a vyhlášení mezinárodní soutěže na podobu této části města se dohodly hlavní město Praha a majitelé pozemků, kterými jsou firmy ČSAD Praha holding a Masaryk Station Development. Autobusové nádraží zůstane zachováno. Výsledky by měly být známy koncem listopadu, v brownfieldové části Florence nahradí původní návrhy architektky Zahy Hadid.

Soutěžní týmy by měly do návrhu integrovat řadu již schválených projektů v území. Jsou to například plánované rekonstrukce ulic Na Poříčí a Na Florenci, modernizace železniční stanice Praha Masarykovo nádraží se zastřešením kolejiště, již realizovaný projekt Florenc Gate v ulici Křižíkova nebo dva objekty podél ulice Na Florenci navržené kanceláří Zaha Hadid Architects.

Výsledek soutěže bude sloužit jako podklad pro změnu územního plánu. Podle města dnes okolí autobusového nádraží trpí „zejména bariérami v prostoru, nejasným vymezením zástavby, nevzhlednými veřejnými prostranstvími i absencí kvalitní zeleně“Mapa řešeného území je zde.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr K

taky cena lístku MHD bude za chvíli stát jako cena některých spojení do Prahy

Jaaaa

Navrhuju park s květinovými záhony, vodními prvky a odpočinkovými plochami.

Tomáš Záruba

A já si dovolím napsat, že správnější by podle mě bylo nechat na Florenci tu část se zázemím (protože ono kde taky jinde), ale nástupní stanoviště přemístit na střechu NOH Wilsona (i za tu cenu, že by se případně musela zpevnit), kde by jich možná nemuselo být zas tak moc díky modelu „najet, odbavit, vypadnout“.

Jiří Kocurek

Pfff, vždy se to počítá na nejhorší možnou kombinaci zatížení.

1. Dopravní...

Je to sice radikální, ale z hlediska dostupnosti, hlavně Hlavního n., by bylo praktické, autobusové nádraží místo části Vrchlického s. Minimálně dvou podlažní, aby se dalo sjíždět/najíždět i magistrálou. Velmi významným přínosem by bylo vybudování parku/sadu na místě stávajícího ÚAN, v okolí zrenovovaného Negrelliho viaduktu.

Kamil

Osobne bych nechal Florenc pouze pro mezinarodni dopravu, vnitrostatni linky presunout na jednotliva autobusova nadrazi na periferii Prahy u metra.

Štěpán

Souhlas, mimimálně vše, co do Prahy přijíždí po D1, ukončit na Roztylech.
Z jiných směrů (Karlovy Vary, Chomutov apod.) zatím moc není kde ukončovat, dokud nebude terminál na Dlouhé míli nebo u depa Zličín, tak to asi moc jinam přesměrovat nejde.

Jiří Kocurek

To za trest, že nejeli vlakem? Nebo i mezinárodní vlaky ukončit na periferii?

Štěpán

Kdo zde mluví o vlacích? Proč tahat zbytečně autobusové linky z D1 až na Florenc a nechat je stát na křižovatkách na magistrále a pak se probíjet přes hodně světelných křižovatek, když mohou končit na Roztylech, odkud je cesta na Florenc metrem podstatně rychlejší a spolehlivější?

ušatá

Autobusy do centra nepatří, ani místní ani dálkové, od toho je tu opravdu železnice. Autobusy mají zajišťovat přípoje na koleje a zajišťovat místní dopravu, propojení malých obcí apod.-

Kernteriér

Rozhodla šotoúderka pod vedením Ušaté. Musí být hodně frustrující vidět, že to tak v praxi nefunguje.

ušatá

Ale funguje a ve světě zejména.

svojsin

Lépe dát si konkrétní příklady: Linky KV – Praha do centra jednoznačně patří.

Linka Mladá Vožice – Praha může klidně dál končit na Roztylech.

M19

Roztyly na to nemají kapacitu…

Štěpán

Pro linku Praha – Brno by se tam jistě nějaké místo našlo. Zas tak moc toho z těch Roztyl nejezdí.

M19

Už tam jezdilo StAg kdysi, ale jaksi se tam dost motaly, zejména ve špičku stavěly jinde než na určeném stanovišti, neb místo prostě zrovna nebylo. Navíc část těch spojů RJ mezi Brnem a Prahou jsou vlastně součástí mezinárodní linky (Slovenkso, Rakousko…) A co linky od jinud? Znojmo, Třebíč, Jihlava…

Štěpán

Měl jsem na mysli Jančurovy busy Praha – Jihlava – Brno. Je tam jedno úplně volné stání na bývalé zastávce linky 135 směr Chodov, přímo u východu z metra.

M19

Jančuovi busy už tam právě jezdili. Student Agency, nyní RegioJet. A část těch spojů je součástí jiných mezinárodních linek, bylo by to dost matoucí, část na Florenc část na Rotzyly. A přímo u východu metra by se tam ty jeho autobusy mezi těma městskýma proplétali dost špatně v době špičky. To stání je stání MHD, nikoli stání linkové dopravy.

M19

Na Zličíně je autobusák, Hradčanská, Kulaťák… Ale ta kapacita…

Štěpán

Ano, právě proto plány na terminály Depo Zličín, Dlouhá Míle apod.

M19

A stejný problém je s kapacitou Roztyl.

Karl vB.

Tak, až se plány stanou realitou, bude možné se o něčem takovém bavit. Za kolik let to bude? 🙂

svojsin

A já bych nechal dálkové linky (pokud o to bude zájem cestujících) klidně na Florenc.

Juraj

A čemu to prospěje? Záměrně snížíme atraktivitu veřejné dopravy… výměnou za co?
Příjezd po D1 neznamená jen Brno – je to třeba celá řada výchozích bodů na Vysočině, kde adekvátní vlakové spojení prostě neexistuje.

Nebo jinak: když chce někdo jet třeba z Brna do Karlových Varů s přestupem na Florenci a nevybere si zrovna úmornou cestu vlakem, tak ho necháme v Praze dvakrát přestupovat?

svojsin

Jistě, měl jet vlakem až do KV a to přes Žlutice a Bečov.

Štěpán

Tady fakt nikdo nemluví o vlacích, nepřekrucujte a nevymýšlejte si. Jde o to, že se autovusy zbytečně zdržují cestou až do centra, přestože je daleko vhodnější je ukončit někde u metra a pokračovat dál metrem. Když jedete z KV do Prahy busem, tak se vždy stojí v koloně např. ve Svatovítské ulici v Dejvicích nebo i v oblasti Florence, kde je zase plno světelných křižovatek. Kdyby šlo na periferii přestoupit na metro, byli by cestující v centru města mnohem rychleji.

Kernteriér

A když v Praze přestupuju, tak výměnou za to, že se potáhnu s věcmi metrem a kdovíčím dalším, si za tu MHD ještě připlatím. Není to skvělé? Je to skvělé!

Štěpán

Jak už jsem psal, i s tím přestupem na metro to bude rychlejší, než kdyz se autobus tahá až na Florenc.

Juraj

No jasně, ocení to hlavně cestující s kufrem. Hezky rozcvička mezi jednotlivými segmenty cesty busem.

svojsin

Tak především se dá z KV, nebo třeba i Mostu vystoupit(nastoupit) na Hradčanské a tam to zase tak dramatické nebývá.

Nakonec u toho Mostu se Regiojet na Florenc vrátil.

U Flixu jsem několikrát využil výstupu na Roztylech (samoz. před covidem).
Většina, až drtivá většina, stejně jela na Florenc.

Takže bych to nechal na dopravcích a cestujících…..

Štěpán

No právě, už i na Hradčanskou se dostat znamená hned několik stání na křižovatkách. Myslím, že až bude terminál Depo Zličín, bylo by vhodné tyto spoje ukončit tam.

svojsin

Já tam jel do Chomutova už poněkud vícekrát, než sem vůbec chtěl a opravdu otravnej je úsek z Florence po Hradčanskou. Dál už to není zdaleka tak hrozný….

I tak se najde plno lidí, co jede až na (z) Florenc.

I proto si Jančura a spol rozmysleli seknutí linky u metra….

M19

Mnohdy to ale jde..

Karl vB.

U vlaků se tady skoro každý diskutující rozčiluje nad nasazením nenízkopodlažních vozidel a u autobusů navrhujete takové „povedené“ řešení. Zkuste si jednou cvičně vzít berle (budete např. po operaci kloubu) a kufr a projeďte se z Roztyl někam na druhý konec Prahy odkud byste se dostal na rehabilitaci např. do K.Varů. Možná, že potom se vám v hlavě trochu rozsvítí, že vylézt z autobusu na chodník a dojít k jinému odjezdovému stanovišti je jednodušší, byť za cenu ztráty času v plížícím se autobusu na Florenc, než se někam crcat metrem.

Kernteriér

A přes Chornice!

Jaaaa

A když chce někdo z Jesenice jet do Brna, tak proč nemůže rovnou na Florenc?

Karl vB.

Takže podle vašeho návrhu zrušit jednotný přestupní bod. Lidi nejezdí pouze z Brna do Prahy a zpět. Když pojede někdo z Moravy někam na sever, nebo západ, tak podle vás bude nejlepší ho vysypat na jednom okraji Prahy, ať se trmácí se zavazadly MHD (plus jednorázová jízdenka DPP) na jiné autobusové nádraží na jiném okraji Prahy. Vskutku efektivní způsob, jak mimopražským znepříjemnit cestování.

PetrJ

Otázkou je pouze, jaké mají zkušenosti s centrálními autobusovými nádražími přímo nenavazujícími na ta vlaková. Řešení Florence vyžaduje citlivé propojení historických železničních viaduktů s propusným dopravním silničním řešením a vyřešením transferu cetujících mezi Florencí, Masaryčkou a Hlavákem, což vyžaduje neortodoxní a nesilniční přístup. Takto mne napadají technologie od pohyblivých chodníků po různá kolejová visutá či zahloubená řešení s různou technologií.

Tomáš Gottschalk

Nejvychytanější autobusák jsem zažil v Tel Avivu. V té době ještě nebyla železnice do Jeruzaléma, odbavení jako na letišti. Všechno pod střechou a busy najízděly k jednotlivým gatům a po rampě sjely z pater dolů.

Potulný wechtr

Mě se zase líbí Švýcarský Chur.
Snad nejdokonalejší provázanost autobusové a železniční dopravy.

Jiří Kocurek

V Bernu to taky není špatné, autobusák je přímo na střeše vlakového nádraží v centru.

M19

To se chystá na Smíchově ve své podstatě,ne?

Bdtax Fan

Je pravda, že atmosféra autobusáku v Tel Avivu je rozhodně světový unikát! Doporučuji oceňovaný český dokumentární film Central Bus Station, který jej rozebírá; opravdu se povedl.

Michael

To myslíte ten strašidelný autobusák, co je spíš filipínská tržnice, některá patra jsou opuštěná a v podzemí žijí netopýři? 😀

Tomáš Gottschalk

Byl jsem tam 1996 a tenkrát to strašidelné nebylo. Pravda podzemí jsem neprolézal a železnice ještě nebyla.

Knížecí rada

V tom případě doporučuji film Central Bus Station: https://www.csfd.cz/film/663404-central-bus-station/prehled/

V. K.

Chybí mi tam Sudop a Doc. Kotas. Bez nich se přeci v Praze nedá postavit vůbec nic.

Jiří Kocurek

Ale notak, proti mluví už samotná existence Tančícího domu.

Facepalm

To je samozřejmě dopravní stavba jak vyšitá.

Jiří

Nu, takovýto nejznámější příklad zajímavé moderní architektury v Praze už bude mít 30 let. Jistě za tu dobu vznikly desítky nových smělých staveb dobře zapadajících do okolí, ale přesto snesoucích světové měřítko.

Asi jako tramvajová trať na Barrandov nebo metro Střížkov.

Pavel Q

Ono se počítá s nějakou delší perspektivou existece ÚAN? Já měl za to, že se tam všechno zastaví.

Erik

Ja pevne doufam, ze ne. Mit jedno uan, je dle meho vyhodne. Zejmena mez.linky. Btw. ceske linky je take docela otrava vedet a jezdit jednou florenc, jednou butovice, roztyly..

Roman Soudný

Teď nevím, jestli se obáváte zastavění nádraží na Florenci nebo jeho pokračování. Já si myslím, že jeho úloha je sice potřebná, ale měla by probíhat na jiném, vhodnějším místě.

jirka
Polabský

Páč tam už nyčko stavějí hotel.

jirka

hotely ted nejsou a nebudou asi ta správná investice 🙂

Baraba

V čem myslíte, že je vaše umístění lepší? Nevidím žáden plus oproti stávajícímu místu…..

Roman Soudný

Protože by bylo blíže jak regionálnímu, tak mezinárodnímu vlakovému nádraží a i nájezd na magistrálu by byl jednodušší. Ale to je příliš logické a tak to nikdy nemůže projít.

M19

Páč by to bylo blíže pěšky, ale návaznost na metro by se výrazně zhoršila…

Roman Soudný

Myslím, že těch pár metrů navíc na metro C by víc než vynahradila lepší dostupnost tramvají. Navíc od Masaryčky na hlavák má vést ten travelátor, takže zpoždění je minimální.

M19

Pár metrů? 😀 Minimálně tři sta merů na B, víc než půl kilometru na C… 😀 že by cestu metrem třeba na roztyly vynahradila tramvaj… to fakt asi těžko… už dlouho jsem se tak nepobavil…

Roman Soudný

A hele, další co potřebuje mít zastávky každých 100 metrů, protože ujít delší vzdálenost je pro něj nadlidský výkon.

M19

Na to jste přišel jak? Ale přestup z busu na vlak si opravdu moc nepředstavuji jako půl kilometrovou procházku případně i se zavazadly… Stejně tak jako přestup na veřejnou dopravu, zejména pak metro… Veřejná doprava je tu pro cestující a ne naopak. Asi vám došly věcné argumenty, když se uchylujete k osobnímu osočování.

jirka

B – nám republiky JE CO??

M19

Zkuste se podívat na tu mapu a odhadnout, kudy by lidé chodili k nejbližšímu vstupu do metra… Mnoho let jsem přestupoval Florenc – Masaryčka a Florenc – hlavní nádraží… tak to tam znám velmi dobře…

Y.K.

Zase tak logické to není, i když jinak je to místo slušné. Hlavně má asi třetinovou velikost oproti Florenci, pozemek pak patří někomu, kdo tam chce stavět baráky, ne městu.

Potulný wechtr

Místo mezi nádražíma a exitu z magistrály je ideální a busterminal může být klidně i vícepodlažní.
Směna pozemku od soukromého developera s městem by byla nasnadě.
Ale pokud je ze strany města snaha zachovat autobusák na stejném místě, je to věcí Pražských radních a jejich “odborníků”.

Márty

Když pomineme přestupní vazby, tak bych řekl, že není moc prostor na takové zatěžování křižovatky U Bulhara. Ta je dost komplikovaná a vytížená už tak, jak je teď.

Slavomír Horák

Obávám se, že tam není místo na autobusové nádraží kapacitně alespoň stejné s Florencí. Nemluvě o přístupových cestách k (snad někdy) budoucímu železničnímu muzeu.