Vídeň už zná podobu nového autobusového nádraží. Stavba má začít koncem roku 2022
Město chce soustředit dálkové autobusy, které dosud končí a začínají na roztroušených stanovištích, do jednoho místa.
Chystaný centrální autobusový terminál ve Vídni už má podobu. Vzešla z architektonické soutěže, kterou vyhrála vídeňská kancelář vídeňská kancelář Burtscher-Durig ZT. Nové nádraží vyroste u Dunaje ve čtvrti Leopoldstadt v blízkosti kryté arény Ferryho Dusiky a fotbalového stadionu Ernsta Happela.
Město chce soustředit dálkové autobusy, které dosud končí a začínají na roztroušených stanovištích, do jednoho místa. Přibližně každý druhý dálkový autobus dnes odjíždí od stanice metra Erdberg, některé od hlavního nádraží a další z ostatních míst ve městě.
Se zahájením stavby se počítá nejdříve koncem roku 2022, hotovo má být o tři roky později. Na místě budoucího nádraží se nyní nachází sportovní a volnočasový areál, město pro něj mezitím hledá náhradní lokalitu.
Terminál bude mít výraznou prosklenou a ozeleněnou střechu, na místě vyroste i devadesátimetrová výšková budova a vyhlídka na Dunaj. Právě přes střechu má nové autobusové nádraží propojit přiléhající čtvrť s přístavištěm na Dunaji či sportovní halou. Dvoupodlažní terminál se bude dělit na přízemní odbavovací zónu a podzemní stanoviště autobusů s nástupišti v prostřední části. Autobusy mohou do terminálu sjíždět z nábřežní ulice Handelskai, která se nedaleko napojuje na dálnici A23. Přístup do odjezdové části nádraží bude podmíněn držením platné jízdenky.
Nový terminál nedaleko stanice metra Stadion na lince U2 nabídne prostor i poskytovatelům bikesharingu a carsharingu. Terminál bude provozován samostatnou společností BGR Busterminal GmbH. Město pro ni našlo partnery a získalo i několik investorů pro výstavbu.
„Nový centrální terminál se v budoucnu stane vedle letiště a hlavního vlakového nádraží třetím silným pilířem v dálkové přepravě osob,“ uvedl na představení návrhu starosta Vídně Michael Ludwig.
Rovněž v Praze aktuálně běží soutěž na novou podobu dopravního uzlu na Florenci a jeho nejbližšího okolí. Mezinárodní porota v květnu vybrala pět týmů, které dostanou šanci předložit své návrhy.