Vídeň testuje kloubový autobus na baterie a vodík

Testovací kloubový autobus kombinující pohon na baterii a vodíkové články. Autor: Wiener Linien/David BohmannTestovací kloubový autobus kombinující pohon na baterii a vodíkové články. Autor: Wiener Linien/David Bohmann

Vídeňský dopravní podnik nedávno objednal deset minibusů s kombinací klasických baterií a vodíkových článků.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Novotný

O tom tady píšete, jak kdyby objevili Ameriku a byla to nějaká převratná novinka. Všechny vodíkové dopravní prostředky jsou jen elektro(busy, kamiony, vlaky) s baterií a palivový článek je tam jen kvůli prodloužení dojezdu. Přesně z toho důvodu je to především pro městskou dopravu zcela nevhodná technologie, protože je to zbytečně komplikované, drahé a v příštích několika desetiletích i neekologické…

SYN

Inu, když nic tak ty minibusy nebyly rozhodně „typická“ vodíková vozidla, jejich kapacita akumulátoru byla tak velká že nějakou kratší trasu by zvládly jezdit jen na baterky celý den…
Obvykle se vodíková vozidla kombinují s relativně malou baterkou, určenou hlavně pro dostatečný špičkový výkon.

libcha

Tak ona asi všechny vozidla na vodík používají tyto články v kombinaci s baterií. Spočívá novinka v tom, že je tam vodíkový článek méně výkonný, takže se stejně musí/hodí navíc nabíjet z vnějšího zdroje kabelem/pantografem?

Jan Novotný

Tak to se vyplatí vždy, ukládání elektřiny do vodíku má ztráty přes 80%… A vodíkový článek nedokáže poskytnout ten vrcholový výkon na rozjezdy, čili baterie je tam vždycky potřeba a vodíkový článek potom většinou poskytuje elektřinu na rovině v konstantní rychlosti… Čili pro autobus MHD uvnitř města je vodíkový článek úplně k ničemu…

libcha

To zas není tak úplně pravda, vodíkový článek může běžet neustále na konstantní výkon, takže sám zvládne dobíjet baterii prubezne, mimo výkonové špičky, třeba i při stání v zastávce a na konečné, a dobíjení z vnějšího zdroje by nemuselo být potřeba. Ale je zas pravda, že se vyplatí oproti spotřebovávání většího množství drahého a neefektivního vodíku.

Antonín

Tak to už dnes zrovna není pravda – technologie se vyvíjí…

https://allforpower.cz/technologie-a-materialy/vyuziti-vodikovych-technologii-v-energetice-228

Jiří Kocurek

Ale jo, budeme tomu věřit, prootože si nepamatujeme předchozí odstavec

„Účinnost PEM elektrolýzy je v rozmezí 67 – 82 %“

„Elektrická účinnost u jednotek s PEM palivovými články je 32 %“

Y.K.

A ještě účinnost kompresoru. Na šílených 800 barů se to nenatlakuje zadarmo. 🙂