Vídeň nahrazuje starší elektrobusy v centru, použije i vodík

Testování vodíkového busu Rampini před vídeňskou operou. Foto: Wiener Linien/Robert PeresTestování vodíkového busu Rampini před vídeňskou operou. Foto: Wiener Linien/Robert Peres

Nová vozidla budou vedle baterií poháněna i vodíkovými články, díky čemuž mají vydržet v provozu bez nabíjení celý den.

Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tuňák

Všude na světě vědějí že elektrobusi a vodíkobusi jsou budoucností a jen v Praze se budují zastaralé trolejbusi.

Rudolf 33

Na Vás se skutečně podepsala docházka do základní školy. Jedna věta a čtyři hrubé chyby.

Frantisek X

Módní trend, nebo racionální zhodnocení? Y je zjevně též zastaralé písmeno, což? Všude to tak určitě není, aspoň kde jde o reálný přínos.

Kamui

Tak technicky vzato, v češtině je skutečně Y zastaralé a nepotřebné. Ve výslovnosti se I a Y nijak nerozlišuje, takže Y by klidně mohlo být zrušeno (stejně, jako neexistuje v jihoslovanských jazycích).

Rudolf 33

Di- ti- ni versus dy- ty- ny skutečně neexistuje a nebo další nevzdělanec?

Kubrt

Já tedy ti a ty vyslovuju rozdílně. Nebo zavedeme ťi a ty?

Kubrt

Teda ťi a ti 🙂

Kamui

Jenže to nemá nic společného s I a Y. Pouze je konvence, že I změkčuje předchozí D, T, N, ale to samotné I/Y se vyslovuje stejně. Klidně by se mohlo psát di- ti- ni- (nezměkčené) a ďi ťi ňi (změkčené). Třeba vyjmenovaná slova už dnes také vůbec nedávají smysl. Kdysi dávno byl skutečně rozdíl ve výslovnosti mezi „být“ a „bít“, ale dnes už je výslovnost zcela stejná. Nemá smysl držet v pravopopise něco, co nemá oporu v mluveném jazyce. Odlišnou výslovnost I a Y má dodnes třeba polština.

Karl vB.

Tak tady pište vaše příspěvky v souladu s vaší novelou pravopisu, jako to dělá pan Tučňák.
Když už tady delší dobu nemáme pasažérské vagónky pod pavučinkou, autobusíky a jiná zvěrstva, tak bude zdejší diskuse aspoň zase nějak ozvláštněna.

Vrabec na střeše

Spíš ťy ty. A vůbec spýš. Anebo íčka zrušit úplně a zavést něco nebinárního a neurážejícího menšinu co je neumí psát správně (nebo už většinu?), třeba fň.

Karl vB.

To je vskutku podnětná MIŠLENKA!
Jakpak byste podle vaší reformy psal/vyslovoval:
– název řeky DIJE?
– jméno pan POKORNÍ
Taková nádražní cedule „PRAHA-VISOČANI“ by asi byla top místo k focení selfie.

Karl vB.

Pane Kamui, zkuste si cvičně vyslovit slovo „včela“, já tam vyslovuji F, ale píšu V.
V souladu s fonetickými principy vašeho návrhu na zjednodušení pravopisu by se to mohlo psát FČELA…
🙂

Y.K.

Netrapte tuňáka, na rybu píše dost solidně.

Jackub

Touche! ,🤣🤣👍

Alibaba

Protože za stejnou energii dostanete s trolejbusama delší km obsluhy (u vodíku rozdíl řve nejvíc).

SYN

Největší ztráty (při výrobě, při stlačování – tyto jsou principielně neodstanitelné, i kdyby všechny ostatní ano) jsou u vodíku. Ale jelikož zelení předpovídají do „blízké“ budoucnosti velké nadbytky el. energie (z větrníků a panelů) tak pak ty ztráty nebudou (podle nich) hrát téměř žádnou roli…
Odvážná představa. Vsadil bych se že to „brzy“ bude ve stylu ŘSD…

silenysotous

Trolejbus ( když zrovna v Praze jede na t r o l e j ) bere elektřinu přímo ze sítě, takže se nejsou ztráty při ukládání energie ( nabíjení, výroba vodíku )… A taky má trolejbus ( ten opravdový – parciální tak trošku diskutabilně.. .), díky absenci baterie, mnohem větší životnost… Ale já vím, prosadit dráty taky dnes není nejjednodušší… Ale takový trolejbus ( ne-parciální )je zas k ničemu, když je uzavřená silnice, kudy jezdí, jelikož objížďkou, kde není po čem šmirglovat, projet neumí… Jenom ajkože besfa še je to elechtro a vodýk (von trolejbus je taky e l e… Číst vice »