Vídeň nahrazuje starší elektrobusy v centru, použije i vodík

Testování vodíkového busu Rampini před vídeňskou operou. Foto: Wiener Linien/Robert PeresTestování vodíkového busu Rampini před vídeňskou operou. Foto: Wiener Linien/Robert Peres

Nová vozidla budou vedle baterií poháněna i vodíkovými články, díky čemuž mají vydržet v provozu bez nabíjení celý den.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tuňák

Všude na světě vědějí že elektrobusi a vodíkobusi jsou budoucností a jen v Praze se budují zastaralé trolejbusi.

Rudolf 33

Na Vás se skutečně podepsala docházka do základní školy. Jedna věta a čtyři hrubé chyby.

Frantisek X

Módní trend, nebo racionální zhodnocení? Y je zjevně též zastaralé písmeno, což? Všude to tak určitě není, aspoň kde jde o reálný přínos.

Kamui

Tak technicky vzato, v češtině je skutečně Y zastaralé a nepotřebné. Ve výslovnosti se I a Y nijak nerozlišuje, takže Y by klidně mohlo být zrušeno (stejně, jako neexistuje v jihoslovanských jazycích).

Rudolf 33

Di- ti- ni versus dy- ty- ny skutečně neexistuje a nebo další nevzdělanec?

Kubrt

Já tedy ti a ty vyslovuju rozdílně. Nebo zavedeme ťi a ty?

Kubrt

Teda ťi a ti 🙂

Frantisek X

I to by asi šlo. Anebo se vrátit k té výslovnosti, podobně jako v polštině. 🙂

Kamui

Jenže to nemá nic společného s I a Y. Pouze je konvence, že I změkčuje předchozí D, T, N, ale to samotné I/Y se vyslovuje stejně. Klidně by se mohlo psát di- ti- ni- (nezměkčené) a ďi ťi ňi (změkčené). Třeba vyjmenovaná slova už dnes také vůbec nedávají smysl. Kdysi dávno byl skutečně rozdíl ve výslovnosti mezi „být“ a „bít“, ale dnes už je výslovnost zcela stejná. Nemá smysl držet v pravopopise něco, co nemá oporu v mluveném jazyce. Odlišnou výslovnost I a Y má dodnes třeba polština.

Karl vB.

Tak tady pište vaše příspěvky v souladu s vaší novelou pravopisu, jako to dělá pan Tučňák.
Když už tady delší dobu nemáme pasažérské vagónky pod pavučinkou, autobusíky a jiná zvěrstva, tak bude zdejší diskuse aspoň zase nějak ozvláštněna.

Vrabec na střeše

Spíš ťy ty. A vůbec spýš. Anebo íčka zrušit úplně a zavést něco nebinárního a neurážejícího menšinu co je neumí psát správně (nebo už většinu?), třeba fň.

Radek

Jak jste do toho zvládl zamotat váš světonázor tykájící se genderu, to je vskutku zajímavé..

Karl vB.

To je vskutku podnětná MIŠLENKA!
Jakpak byste podle vaší reformy psal/vyslovoval:
– název řeky DIJE?
– jméno pan POKORNÍ
Taková nádražní cedule „PRAHA-VISOČANI“ by asi byla top místo k focení selfie.

Karl vB.

Pane Kamui, zkuste si cvičně vyslovit slovo „včela“, já tam vyslovuji F, ale píšu V.
V souladu s fonetickými principy vašeho návrhu na zjednodušení pravopisu by se to mohlo psát FČELA…
🙂

DavidS

Podle jednoho … by to mělo být „FČELE“.

MPE

Mame kamaradku Slovinku, ucitelku slovinstiny z partnerskeho mesta, ktera se naucila docela slusne cesky. Dela si z nas vzdycky legraci, ze nasi obrozenci, kodifikujici moderni cestinu, asi nemeli radi deti, kdyz zvolili tak slozity pravopis a nuti nyni nebohe zaky (a ucitele) stravit polovinu vyuky cestiny na zakladce ucenim a zapamatovavanim si toho, kde se pise jake i(y)… Slovinstina to ma mnohem jednodussi: vsude se pise mekke i, a to i ve slovech ciziho (treba reckeho) puvodu, kde v originale je y. Nase deti mely „druhe Vanoce“ z toho, kdyz na slovinske benzince poprve videly napsane slovo „plin“, a od… Číst vice »

Y.K.

Netrapte tuňáka, na rybu píše dost solidně.

Jackub

Touche! ,🤣🤣👍

DavidS

Tuňák is the new pes na profilové fotce?

Alibaba

Protože za stejnou energii dostanete s trolejbusama delší km obsluhy (u vodíku rozdíl řve nejvíc).

SYN

Největší ztráty (při výrobě, při stlačování – tyto jsou principielně neodstanitelné, i kdyby všechny ostatní ano) jsou u vodíku. Ale jelikož zelení předpovídají do „blízké“ budoucnosti velké nadbytky el. energie (z větrníků a panelů) tak pak ty ztráty nebudou (podle nich) hrát téměř žádnou roli…
Odvážná představa. Vsadil bych se že to „brzy“ bude ve stylu ŘSD…

Radek

Tak zrovna ty nárazové přebytky máme už dnes ne? Ono to tak nějak vyplývá a bude vyplývat z naší „energetické politiky“, kdy pořádně nevíme, co chceme. Jestli to stavět na jádře, které dodává elektřinu stabilně 365 dní v roce, 24/7 což je ale něco, co se úplně nedoplňuje s obnovitelnými zdroji. Z čehož buď v peacích musí vzniknout přebytky nebo naopak někdy nebudete mít elektřiny dostatek (dle dimenze).

SYN

Nárazové přebytky jistě jsou, a asi budou větší, ale zase pokud pojede elektrolyzér pouze v době kdy budou přebytky, zhorší se mu (nijak závratně, ale přece) ekonomika provozu, jelikož nepojede 24/7 ale jen příležitostně, takže na stejný objem generovaného vodíku bude muset být mírně předimenzovaný, a navíc bude muset mít zvětšenou skladovací kapacitu…
Zatím jsou dost drahé a proto se navrhují na víceméne neustálý provoz, bez ohledu na to jaká elektřina (levná/drahá) je zrovna k dispozici.

silenysotous

Trolejbus ( když zrovna v Praze jede na t r o l e j ) bere elektřinu přímo ze sítě, takže se nejsou ztráty při ukládání energie ( nabíjení, výroba vodíku )… A taky má trolejbus ( ten opravdový – parciální tak trošku diskutabilně.. .), díky absenci baterie, mnohem větší životnost… Ale já vím, prosadit dráty taky dnes není nejjednodušší… Ale takový trolejbus ( ne-parciální )je zas k ničemu, když je uzavřená silnice, kudy jezdí, jelikož objížďkou, kde není po čem šmirglovat, projet neumí… Jenom ajkože besfa še je to elechtro a vodýk (von trolejbus je taky e l e… Číst vice »

Frantisek X

Také tu baterii nemusí vozit, čímž nějakou tu energii uspoří (pokud tedy tu brzdnou bude moci ideálně ukládat přes trolej jinam).