Po třech letech končí Vídeň s provozem minibusu bez řidiče. Pro MHD zatím nepoužitelné, říká dopravce
Minibus Navya ve Vídni. Foto: Peter Lauppert / Wikimedia Commons
Autonomní minibus měl problémy především při horším počasí.
ne končí, ale skončil – 23.6.2021.
Podobne skončia aj vodíkové autobusy, technológia je to drahá a prínos minimálny. Vyskúša sa to a skončí.
Ty krabice s autonomním řízením nemají nic společného. Jezdilo to po předem naprogramované trase za pomoci gps a jiných navigačních vodítek. Pokud byla na trase jakákoliv překážka, tak to zůstalo stát. Nedokázalo to objet ani větrem nafoukané listí… Takto primitivní systém může fungovat tak někde ve fabrice nebo ve skladu ale ve veřejném prostoru.
Za 10 let někdo objeví, že autonomní řízení je absolutně mimo realitu a vynalezené systémy skončí jako asistující prvky pro řidiče, strojvedoucí a piloty. Těch vyhozených peněz….
No tomu se říká pokrok. Vždy je nutné ověřit co je perspektivní a co slepá ulička.
Mhm, a to sa mi v roku 2013 jeden krutoprisnohusty startupista zastrajal, ze do piatich rokov budem bez prace. Medzicasom je akurat on bez startupu…
Což o to, řízení se jednoho dne vyladí, ale chování lidí v tom prostředku bez obsluhy bude tragické vždy. Už jen z tohohle důvodu nechápu, jak si někdo může myslet, že osobní vlastnictví automobilů (ať už budou jezdit na cokoliv) jednou zanikne..
Že by prostředky s obsluhou nebyly poškozené? Osobní vlastnictví individuálních vozítek nezanikne, patrně se ale nebude už tolik vyplácet.
Právě proto, že jsou dost poškozené. A teď si představte, že ani ta obsluha tam nebude.
To bude ten nejmenší problém. Není daleko doba, kdy v každém vozidle veřejné dopravy bude kamera (možná tam nebude jen jedna). Kamery budou i ve vozech (autonomní) taxislužby a vůbec téměř všude na ulicích. A nebudou to ty dnešní obyčejné kamery. Tyto budou rozpoznávat obličeje.V lepším případě bude zàznam po určité době (např. za měsíc) vymazán. Taková kamerka ohlídá vozidlo lépe než šofér, kterÿ musí hlavně řídit. Ještě si dovolím jedno retro. Možná si mnozí nedovedli představit tramvaje bez průvodčích. A hle, již více než půl století jsou skutečnosti. V soukromých autech patrně kamery nebudou, ale každý ujetý metr bude… Číst vice »
E-call, tachograf,… štěnice v autech jsou. A někdo si dobrovolně zapíná další, třeba navigaci. Waze umí spočítat jízdní dobu za podmínky, že bonzuju svou rychlost (která se ukazuje dalším uživatelům)
tak si to sdileni rychlosti vypnete.
jak peoste kily watsone 🙂
jak proste mily watsone
Nezanikne, minimálně ne v dohledný době. Ale nebude dost možná zdaleka tak samozřejmý jako dneska, protože většina lidí bude doufejme potřebovat auto tak málo kdy, že výhody půjčení převážej nevýhody.
Tak možná přání je otcem myšlenky. Že se trvale snížil počet každodenních jízd do kanceláří a omezily služební cesty, díky masivnímu rozvoji online komunikace, akcelerované kovidem, je zřejmé už teď. Ale nic nenasvědčuje tomu, že lidi začnou záviset na auto půjčovnách. Dříve velebená re.volt např. nedávno zkrachovala.
To není o závislosti na auto půjčovnách, to je o tom, že vlastnit a provozovat auto je docela drahá sranda na to, aby ji člověk platil, pokud ho potřebuje max. párkrát ročně. Což v řadě měst začíná být pro nemalou část lidí realita.
Povinné ručení kolem 3.000Kč, parkování v Praze 0-1200Kč ročně (se značkou EL dokonce za nula). Za tyhle peníze by bylo vypůjčení sotva na víkend.
Doufejme, že to dotované parkování také nebude věčné. Zapomněl jste započítat pořizovací náklady. A také čas, který musíte věnovat autu (třeba abyste ho odvezl tam, kde ho budete potřebovat).
…zatímco veřejná doprava bude dotovaná stále více. A pořizovací náklady násobné – viz elektrokrámy s vylhanou ekologičností za násobky ceny stejného běžného vozidla.
Jenže tam, kde jezdí hromady lidí stejným směrem, to bude pořád vycházet celkově výhodněji než totéž individuálně. Jasně, dodává se tomu spousta zbytečných vlastností, které jsou někdy paradoxně i na škodu, ale to je jiná věc – a možná i záměr udržet auto stále poměrně výhodné.
„veřejná doprava“ není jen MHD. Obsazenost auta v principu nemůže být menší nežli 25%. A víte jaká je průměrná obsazenost spojů veřejné dopravy?
A to auto jste dostal zdarma? Kolik ze své hodnoty ztratí auto za rok? A pak v okamžiku kdy bude v městech flotila jednoduchých autonomních taxíku budou ještě potřeba jiné formy veřejné dopravy?
Modelový příklad: auto použiju na víkendy přibližně 25x za rok, v půjčovně zaplatím kolem 60.000Kč (nejlevnější fabie), k tomu neflexibilita v podobě rezervace předem, stres, že auto nebude volné, ztráta času s přebíráním/vracením atp. Půjčovny mají možná smysl pro cizince, kteří přijedou na víkend, ale nikoli pro rezidenty.
Člověk, kterej jede na víkend autem každej druhej týden v roce fakt není člověk používající auto minimálně.
Spousta lidí opravdu tak často na výlety mimo své město nejezdí, natož aby to bylo vždycky do míst, kam se nedá snadno vyjet veřejnou dopravou…
havarijni pojisteni mas kde? 🙂
Nejspíš tam co servis, pořizovací cenu, atd.
Zapomněl jsi na STK co dva roky… Taky víc než tisícovka.
Je strasne jak všichni zapominaji na to ze je neco jako svoboda. A vlastnictvi auta je obrovska svoboda protoze jedu kdy chci, kudy chci a jak chci. Proste vstanu sednu a jedu. Nemusim si nikde nic pujcovat, byt limitovan dobou vraceni a pocitu odpovednosti za vec ktera me nepatří. Pripada me ze si lide v dnesni dobe ani neuvedomuji jak moc ji ztraceji a vzdavaji se ji ve prospech technologii a eko propagandy….
do kamene tesati
Ono se často zapomíná spíš na jinou svobodu. Svobodu pohybovat se po ulici bez auta, aniž by člověku permanentně hrozilo zmrzačení nebo smrt rukou řidičů plechovek, ze kterých díky rostoucím mrtvým úhlům často ani pořádně nevidí, co se kolem nich děje, kde jsou čím dál dokonaleji izolováni zvukově (jo, co se týče přehledu o tom, co se kolem děje je to nemalý hendikep) a o jejich pozornost bojuje čím dál tím víc zbytečných rozptylujících displejů…
Jo, auto je v určitém smyslu svoboda. Ale nezapomínat na to, že jako s drtivou většinou svobod, i s touto přichází odpovědnost. Spousta uživatelů aut tu svobodu velmi agresivně vyžaduje a o odpovědnosti nechtěj ani slyšet. A tak to zkrátka fungovat nemůže…
Skutečné funkční autonomní řízení. Pro někoho noční můra, jiný na něj čeká jak na smilování. Myslím si, že si budeme muset ještě počkat.
Konečně to má někdo koule říct nahlas…
Autonomní řízení nemá v ostré verzi zvládnuté doteď ani Tesla. Na jaké úrovni mohlo být toto před třemi lety, a od Siemensu, který ani nelze považovat za lídra v tomto oboru.
Tesla, že nemá zvládnuté autonomní řízení?
poopravil bych to – tesla žádné autonomní řízení nemá. donedávna (cca tři týdny zpátky) jsem žil v tom, že tesla má něco smysluplného, i když chybového. ale aspon porad treba neco, cemu by se dalo rikat autonomni rizeni.
jaký byl můj šok, když jsem zjisti, že to, co má tesla, má každý prměrný výrobce automobilů (jenom tomu neříká „autopilot“, ale adaptivní tempomat a asistent jizdy v pruhu).
az s poslední aktualizací se dostala tesla trošku kupředu … i když spíš symbolicky.
Tak zrovna v článku uvedený „use case“ by tesla bezpochyby zvládala bez zaváhání. Jinak na youtubu se každý může předsvěčit, že autonomní řízení v aktuálním podání tesly rozhodně není jen běžný asistent jízdy v pruzích, stačí zadat „fsd beta tesla“
Tesla je světově nejlepší v tom, že vždy sekundu před nehodou zvládne autopilot okamžitě vypnout, aby mohla Tesla do novin kvákat, že v době nehody nebyl autopilot zapnutý.
me z toho prave vylecilo par videi na tytrubce, ktera byla primo od samotnych teslaru … a musim rict, ze to byl docela smutny pribeh.
nejsmutnejsi casti bylo asi to, ze to do letosniho konce jara ani neumelo cist rychlostniky a prizpusobovat podle nich rychlost auta 😀 kterouzto funkcionalitu uz “nemoderni” automobilky maji nejaky ten rok implementovanou
Urcite se nechci zastavat Tesly, nepochybne ma jeste hodne der na latani. Ale srovnavat jejich rizeni s adaptivnim tempomatem a asistentem jizdy v pruhu je mimo. To by chybelo prejideni z pruhu do pruhu, odbocovani na jinou dalnici dle navigace, atd., atd.
Tak auta co mají parkovacího asistenta a hlídání mrtvých úhlů tohle v principu umí taky. Jen to není propojený a nemá to marketingovou nálepku „autopilot“
U Tesly mi to podle videí na tomto youtube kanále přišlo docela použitelné a spíš jako autopilot, viz ty jízdy přes San Francisco apod. https://www.youtube.com/c/AIDRIVR/videos
Jedno to San Francisco jsem si pustil a do použitelného IMO furt chybí hodně. Ta jízda na mě působila extrémně nejistě. Asi jako žák autoškoly na jedný z prvních lekcí. Když tak jede jedno auto z tisíce, není to velkej problém, kdyby jich bylo hodně a v silnějším provozu, nejspíš se dřív nebo později na nějaký křižovatce zaseknou a nebudou schopný se domluvit. A to to bylo za hezkýho počasí a v USA. Sice San Francisco, který by mělo bejt oproti jinej velkejm městům v USA „evropštější“, ale furt velmi široký ulice, minimum chodců. Nikdo na kole, ti chodci všichni… Číst vice »
Stále to není ostrá verze, ale je to už použitelné a je vidět obrovský krok vpřed a hlavně díky AI se to automaticky zdokonaluje a lépe reaguje na reálné situace. Není to prostý automat, pro který by někdo musel otrocky zadávat parametry dané trasy nebo byl závislý na instalaci čidel v silnici atp.
Jj, teorie všemocného AI, které se samo všechno naučí a bude spolehlivé.
AI se zatím naučí jenom to, co je mu naprogramováno, aby se učilo. Dosud si neumí spolehlivě vytvářet vlastní učící mechanismy.
Opravdu bych nechtěl tu spolehlivost testovat a nést za to právní odpovědnost. Zvlášť v USA.
Tak má nebo nemá, to není oč tu běží. Důležité je, že to nějak zkouší. Když přišel Musk s konceptem elektromobilu, tak se mu zavedené automobilky vysmály. No, a dneska se ho snaží dohnat… 🙂 Takže buďme rádi, že se o to pokouší a třeba Tesla nebo někdo jiný nakonec uspěje. Nebo taky ne.