Více trolejbusových tratí a nákup elektrobusů. Zlín s Otrokovicemi řeší konec nafty v MHD

Trolejbus městského dopravce DSZO v Zlíně Malenovicích. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.czTrolejbus městského dopravce DSZO v Zlíně Malenovicích. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz

Trolejbusy už nyní v obou městech tvoří dvě třetiny výkonů MHD.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Moravan

Bylo by fajn, kdyby se trolejbusová doprava rozšířila i do ostatních krajských nebo okresních měst, kde ní nedisponují – Karlovy Vary, Kladno, Havířov…

Frantík

I v uherském Hradišti se to zminovalo tak 25 let zpátky. Ale dneska budeme rádi, když udělají „normální“ MHD. Nechtěl by pan redaktor zareportovat o tom, co se chystá? Jako nenovinář se k mnoha věcem nedostanu…

ČSI

Podle mě v Táboře by to mělo největší smysl. Každý spoj plnej takže o důvod víc proč to zadratovat.

ČSI

Resp. myslím spoje směrem na Sezimovo Ústí a na Klokoty.

Kodl

Na Paseckou jezdil nějakou dobu elektro-bus, který jsem již ale hodně dlouho neviděl. Co se stalo s ním?

Nikolaj M.

Jeden, který je v majetku DSZO, stále jezdí, nejčastěji linku 55, občas 33. Na 55 se může dobíjet při stání u nádraží. U 33 se využívá delší pauzy na Bartošově čtvrti a zajíždí se nabít do vozovny.
Ostatní, které se někdy na 33 vyskytly, byly jen zapůjčené od výrobce.

Kodl

Všechny projekty co vyjmenoval znamenají ve zlínském pojetí času minimálně 15 let. Zlín je absurdní skanzen a naprosto zaspal dobu.

Jarek

Vyjmenované projekty počítají s využitím evropských dotací, což znamená, že nejpozději do roku 2030 musí být všechno hotové.

Pája

Taky mně to napadlo. Možná je to takové cvičení na dobu, kdy budou ty Urbanway na konci životnosti a nové naftové busy normálně koupit nepůjde, kdo ví…

LiborV

Věřím, že naftové autobusy se budou v omezené podobě nabízet dál. Obvykle mají krizové štáby/ krizové
plány požadavky mít k dispozici alespoň záložní naftové vozy. Třeba po Praze jich chtějí 1/3 z celkového vozového parku autobusů. V některých zemích budou naftové zálohy v majetku např. armády, ale pro evakuaci obyvatel jsou nutné (pro případy povodní apod.)

Dom

Ano, tohle jde DSZO velmi dobře; obnovovat vozový park a alespoň mít strategicky dobře přirpavené projekty na rozšíření sítě. Bohužel tím to končí.Nový odbavovací systém na karty se sice už konečně soutěží, ale skončil na UOHS, takže stále fičí skládací papírové legitky. Zlínská MHD bude taky dost pravděpodobně jako poslední integrovaná do IDZK, protože prostě nemají moc zájem. A v neposlední řadě je DSZO podfinancované jako málo podniků, což není logicky jejich vina. Super levné lístky jsou fajn, ale rozvoji ani městským kasám to moc nepomáhá. Naštěstí jsou aspoň obratní v dotacích.

jan v

Máte pravdu, onehdá mi ujel vlak do Vizovic a když jsem si kupoval lístek na trolejbus a zjistil, že cena je stejná, jako když jsem chodil na střední školu, nechápal jsem, kde na to dopravce bere. Když pak přijel trolejbus od hlavy až k patě polepený reklamou, pokrčil jsem jen rameny. Raděj bych dával za lístek více peněz, ale po cestě viděl z okna. Tato situace, kde zejména ve večerních hodinách není do trolejbusu vidět nahrává vandalismu a násilné trestné činnosti.

Frantík

Souhlasím, (pohyblivé) reklamy na MHD jsou v pořádku, ale neměly by zakrývat výhled cestujícím. Jak bylo popsáno v nedávném Metrobusu.

Lang

Nebyla by mapka? Nezlínský se v tom těžko orientuje.

Jan M

Na konci článku je taková menší chyba v místopisu. Dneska hlavní linky jezdí po ulici pančava ( i když je to na konci mistopisně boněcko) směrem od centra, pak naskočí na vizovskou a nově vyjedou směr Želechovice, ale následně odbočí přes dřevnici k novému kruháči u průmyslové zóny. Teď se to tam komplet opravuje.
https://zlinsky.denik.cz/zpravy_region/most-zlin-priluky-2022.html

Pavel 2

Parciální trolejbusy jsou přiznáním toho, že elektrobusy zatím nefungují. Každopádně nemít žádnou naftu znamená, že bez elektřiny celý Zlín a Otrokovice nepojede. To není bezpečné. Nějaké procento nafty by mělo zůstat pro případ nouze.

Pája

Ve Zlíně funguje obojí. Teď s úpravami Mostní přibyl další úsek bez troleje – po dobu stavby. JŘ se normálně dodržuje, což jako cestující oceňuju.
Jinak ten kopec na Březnici by v zimě snesl troleje až nahoru, protože se stojí kvůli sněhu/náledí. Otázka zní, kolik takových dní v roce je.
Elektrobus je zatím pokud vím jediný, koupený „za svoje“ . Chápu, že bylo potřeba si ho „osahat“ a tak jezdí v turnusu s naftovými busy.

SYN

Parciální trolejbusy jsou ukázkou toho že na „poslední míli“ (koncové úseky které se rozvětvují a proto v nich typicky jezdí málo linek, často jen jedna) je drahé a zbytečné stavět troleje. Pokud se řádově 50% (hodnota se může mírně měnit podle dostupné technologie baterií) trasy odehrává pod trolejí, stačí se baterie pro koncový úsek bohatě dobát při jízdě a nemusí se tedy stavět žádné extra dobíječky ani vkládat pauzy pro nabíjení…
A díky přítomnosti baterky pro dojezd několika km se elegantně řeší objíždění nehod, výluk nebo jiných mimořádností…

Pája

Ono to zase tak elegantní není, protože 5 sedaček prostě zmizí. Ale jinak souhlas

Poskok

No, jiní výrobci než Schadewerke to zvládají i bez zmizení 5 sedaček… 🙂

Pája

Jejich výrobek s bateriemi na střeše se patrně nevejde do podjezdu na Dlouhé, což je dost zásadní problém.

Frantík

Narozdíl od pražského pojetí parciálů, kde se klacky dávají nahoru a dolů i několikrát za cestu…

Kopaniny

a budou věřit že elektrika za lacino