Více místa pro auta. Autobusy projedou Kulaťák nově přímo po tramvajových kolejích
Autobus v BUS pruhu na Vítězném náměstí. Foto: Praha 6

Na změnách značení se podle Prahy 6 aktuálně pracuje.
Na změnách značení se podle Prahy 6 aktuálně pracuje.
No dokud nebude mozne na Kulatak normalne najet, zejmena z ulice Jug.partyzanu a normalne z nej vyjet, zejmena do Svatovitske, tak se toho moc nezmeni. Ale samozrejme to musime kvitovat, lepsi nez dratem do oka.
Dneska jsem přes Kulaťák jel a pár autobusů to vzalo po kolejích. U nic přibyla značka zákaz vjedzu s dodatkem MIMO PID. Pak jsem chtěl odbočit na Evropskou a musel jsem nachvíli zablokovat všechny pruhy abych odbočil.
A pri prestavbe se doprava presune ze stredu na okraj…
Smutné je, že aby to prošlo, musí se to zase propagovat jako „více místa pro auta“.
Jsem zvědav na tu změnu značení. Dávalo by smysl konečně to křížení vyznačit jako normální křižovatku s předností vozidel na tramvajovém pásu. Protože teď řidiči tramvaje víceméně pouští, protože většina řidičů má naštěstí z tramvaje respekt. Ale pokud se tam přednosti neupraví, ochota řidičů pouštět autobusy bude výrazně menší, než u tramvají. A budou tam vznikat nebezpečné situace, až řidič v jednom pruhu bude autobus pouštět a řidič v druhém pruhu ne.
Někdy měl smer ze Svatovítske do Kulataku kolem tramvajove zastávky dva pruhy pro auta. Poté to zúžili na jeden pruh a později to zabili tím, že v tom jednom pruhu umístili autobusovou zastávku (a přesně tak to vypadalo na Svatovítské – kapacita úzkého hrdla byla méně než poloviční.).
Nyní umístili autobus na tramvajovou zastávku, ale v kontextu posledních 10-15 let tam více místa pro auta neni.
Více místa pro auta tam bude v těch dírách, které zbydou po autobusech.
Na konci minulého století jsem v Dejvicích studoval. Kulaťák byl na najezdu i výjezdu dvoupruhý. Dnes je to stažené do jednoho pruhu a tak toto berme, jako pruh pro autobusy, který nemuselo by být nutné zavádět, kdybychom ponechali dvojpruh.
Za mne byla chyba stočit Blanku ze Stromovky na Letnou, ale měla jít rovně a stáhnout směry od Podbaby a Evropské a až poté zamířit na Patočkovu a tam se napojit na Strahovský tunel.
Heureka. Když to šlo jedním směrem, nechápal jsem, proč to nejde druhým. A ještě ideálně přímo prostředkem Kulaťáku. Podobná hloupost je na Malostranské, kde minibus směr Nemocnice Pod Petřínem zastavuje na komunikaci, namísto tramvajové zastávce. Tím často zastaví křižovatku na Klárově a s tím i tramvaje v ní.
Společné zastávky sice mají něco do sebe, ale skutečně výhodné jsou jen v případě relativně řídkého provozu na jednotlivých linkách – jinak to naráží na kapacitu jak „dopravní cesty“, tak i nástupišť, protože při zastavení dvou souprav za sebou cestující přebíhají po nástupištích k druhé soupravě a na úzkých peronech si vzájemně překážejí. Obávám se, že při hustotě provozu bude využívání tramvajové zastávky ve směru z centra i autobusy spíše zdržovat, protože výjezd křížením okruhu bez signalizace zastavující auta nebude dostatečně plynulý (ve směru do centra ten problém není).
Tak zrovna na Vítězném náměstí se do zastávky vejde jen jedna celá tramvaj/autobus, takže je ideál, když další bude čekat uprostřed náměstí (a nebo z centra ve Svatovítské na kolejích) a ne na kruháči, kde bude blokovat transit. A na kruháči jsou řidiči – normálně apatičtí – skoro vždy v pohodě s tím pustit průjezd tramvaje (a nebo teď busu) na střed kruháče. Ta zastávka je celá špatně a čeká na komplet rekonstrukci, protože se teď do ní sice vejdou (so-so) dvě soupravy, ale minimálně do centra ta druhá nemůže obsluhovat, protože stojí poslední nápravou na přechodu, který je zločin… Číst vice »
Na Vítězňák dk (do kopce) se vejdou dva busy nebo jeden tramvajový vlak se SdN busem – ta zastávka je cca 3xT.
Nebo I sólo tramvaj s kloubem. Akorát potkat tam sólo tramvaj je ještě větší vzácnost než standard bus.
Největší problém tam dělá (odjakživa) ten příliš frekventovaný přechod, N.B. teď navíc ještě odsunutý dále od „kruháče“: tohle by vyřešilo jedině prodloužení podchodu z vestibulu metra až za tu křižovatku, aby přebral většinu pěší frekvence, a přechod v úrovni terénu by pak bylo možné výrazně zredukovat – ale po schválení chystaných úprav režimu provozu na celém náměstí už se nikdo do takové akce nepustí.
Už aby jezdila tramvaj ze Strahova na Suchdol (nebo alespoň do Podbaby).
Dlouho mi vrtají hlavou dvě otázky. Nevíte někdo?:)
1) Má chodec na přechodu přednost před autobusem jedoucím po tramvajovém pásu?
2) Má chodec na přechodu obecně přednost před trolejbusem, když se jedná o drážní vozidlo?
Za odpovedi díky!
1) pokud je tam zebra tak ano, autobus není tramvaj a tramvaj specificky má výjimku (resp chodec jí musí dát přednost).
2) má přednosti i před trolejbusem, nejde tu o drážní vozidla, opět, zákon v zákoně 361 § 54 prostě specificky zmiňuje tramvaj
Ano a ano. Z autobusu nebo trolejbusu na tramvajovém pásu tramvaj nevzniká. Nicméně, jako všude platí – rozum do hrsti. Vrhat se před rozjetý autobus s pocitem, že na to mám právo není zrovna nejrozumnější.
Tady bych se rád přidal s podotázkou. Jak je to s předností tramvají a chodců v pěší zóně?
Jako se všemi vozidly – vozidlo v pěší zóně nesmí ohrozit chodce, ale ti musí vozidlu umožnit jízdu. Jinak dodávám, že jak se v pěší zóně chodci mohou pohybovat kdekoliv po vozovce, tak je pravně faktický nesmysl v ní mít přes vozovku vyznačený přechod, ale i to se v ČR stávalo.
Díky za zpětnou vazbu. Takže ad absurdum nemá tramvaj v pěší zóně přednost? Nebo alespoň takovou, kterou má zákonem danou kdekoliv jinde ve městě?
To je trochu otázka https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361 – v §39 o pěší a obytné zóně ovšem není obdoba odst.2 §39b o sdílené zóně.““Ve sdílené zóně musí účastníci provozu na pozemních komunikacích dbát zvýšené ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, které nesmí ohrozit. Řidiče tramvaje nesmí ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích ani omezit a tramvaj má vždy přednost v jízdě.““ = tramvaj má obecně přednost vždy před chodci, ale před nekolejovými vozidly jen v předpisy daných případech, takže jede-li sama z vedlejší či z místa mimo pozemní komunikaci na tuto, tak musí dávat přednost tramvaj nejen autům, ale i cyklistům na tzv. hlavní… Číst vice »
Nemá. Řidič autobusu musí umožnit přejití, ale chodec nesmí ohrozit ani omezit.
A pokud řidič auta má nápady jako nacpat se před tramvaj, která má přednost, ani by nebylo dobrý aby obratem brzdil.
Vlastně souvisí s tématem… Nedávno (3.10.) jsem zaznamenal spoj linky 149, co měl +99 minut. Jako fakt. To je snad rekord (ostatní spoje této linky to odpoledne měly od 20 do 72 minut, prostě se dařilo…). A je to taky vizitka města, že je něco takového možné. 180 bývá zaseknutá také s velkou pravidelností. Cokoli, co i trochu pomůže, je vítáno, ale… …snad to mají projednané s PČR, protože tohle smrdí kulečníkem (někdo to v dobré vůli zadupne, vzdá se přednosti, a ten druhý třetí za ním to nebude čekat). Leda by se nějak pro celý rondel upravovaly přednosti, ve… Číst vice »
Přesně toho bych se vzhledem k bohatým zkušenostem s provozem na dejvickém „kulaťáku“ docela bál také: už teď je to křížení „kruháče“ pro řidiče tramvají dost dobrodružnou záležitostí. když tam není ani žádná výstražná signalizace pro auta (a la přejezdové zařízení na dráze), a když do toho ještě přibydou autobusy, tak to bude docela „maso“.
Držitelé malých volantů si na situaci pomalu zvykají, protože se v posledním půlroce (krom prázdnin) škemralo o povolení průjezdu přes Kulaťák středem prakticky denně.
Zajímavé. Onehdy jsem zaslechl, že to není možné, protože na to betonový povrch není stavěný (únosnost nebo tak). Že je to pouze pro IZS. Připadalo mi to divné, ale to mi připadá i to, že se to zavádí až teď.
Já jsem přesvědčený, že větší problém je značení – tramvaje křižující kruháč tam mají „dej přednost v jízdě“, přejíždějí skrz něj jen díky ochotě řidičů aut a pravě autobusů.
Když příčně přes kruháč pojedou i autobusy, tak doufám, že to znamená jediné – konečně někdo schválil dosud nechtěnou tzv. místní úpravu, že značky „dej přednost v jízdě“ budou pro vozidla jedoucí po kruháči vůči vozidlům MHD jej projíždějící příčně, protože tam nebude dosavadní „jen“ tramvajový pás, ale nově tramvajový pás s vyznačeným vyhrazeným BUS pruhem.
To by bylo asi jistější tam dát radši semafor. Jinak by ta značka musela být velká jak kráva
No hlavně ten kruháč má i víc jak jeden pruh křižující tu tramvajovou trať, tak značky či tzv. semafor před křížením s ním by měly být po obou stranách vozovky kruháče.
Jinak řidiči MHD jsou zkušení – resp. opakovaně přeškolovaní, a proto mají vědět, že právo přednosti neznamená, že ji vždy dostanou a denně každý z nich zabrání nejedné tzv. nezaviněné nehodě, ale všem takovým zabránit však opravdu nedokáží, protože jsou to taky jen lidi, a zpozorovat + příslušně reagovat na 2 či i více ohrožení současně je nadpřirozené.
Po kruhaci se ale jezdí pomalu. A podle mě to není velký rozdíl mezi tím když tam autobus najíždí klasicky oproti kolmo.
Záleží na konstrukci vozovky, v níž ta TT leží – ne vždy je taková, aby trvalý provoz autobusů snesla
Při výjimečnostech se tam jezdilo vždycky, dle OMH prostě jenom není stavěný na pravidelný pojezd, ale kolem 14-17 nebo „pravidelně“ AE se tam jezdí. Takže asi se to nezničí dřív než má dojít k rekonstrukci.
Bude se upravovat i přednost?
I když by byla priorizace MHD logická, vznikl by tím takový gordický uzel, že by ty kolony byly dvakrát takové, ne-li větší.
Řidiči tam většinou tramvaje pouštěli, takže by tím žádný gordický uzel nevznikl.
Třeba dneska už prostředkem normálně jezdily
Když je zácpa tak tamtudy normálně jezdí. Jak od Hradčanské, tak od Suchdola
Už jsou tam namalované pruhy a busy tam jezdí.
Zkracují si to linky, na kterých to je možné, trefují při tom svoje nástupiště.
Oni tam už velmi často jezdí teď, když je zacpaný.
Super, bylo to potřeba, ono ostatně mnohokrát to tak ty řidiči autobusů stejně dělali ve špičkách kdy jsou regulované tunely. Ještě by to chtělo o trochu rozšířit ty ostrůvky.
Jinak automobilová doprava v okolí Blanky dokáže zdržet linku 180 kumulovaně i o víc jak hodinu, protože ty autobusy si ve špičce postojí v Patočkově od Břevnovské na MÚK Malovanka a pak po otočení z Dejviceké na Vítězné náměstí a pak z Vozovny Střešvice opět na MÚK Malovanka. Tímto krokem tak alespon odpadne jedno z těch 3 úzkých hrdel.
Ostrůvky na Vítězném náměstí se budou podle pana Hrubeše prodlužovat
Autům sice zbude více místa, ale buď nebudou z dobré vůle pouštět autobusy (tak, jako pouštějí tramvaje, které by někdy jinak neprojely), nebo u nich nedojde ke zrychlení, alespoň ve špičkách, bych řekl.
Nemyslím si, že je to z dobré vůle. Jako takové je to křížení komunikací a do křižovatky nesmíte vjet, pokud z ní nemáte zajištěn odjezd. To, že se to nevymáhá je jiná. Navíc si myslím, že je tam ještě vodorovné značení, které toto přikazuje.
To se pletete. Tramvaj jedoucí ze středového ostrova dává přednost autům, protože jede z místa ležícího mimo pozemní komunikaci. Jestli mi nevěříte, tak se běžze podívat na místo, je to tam zdůrazněno i SDZ P4. Ale praxe je taková, že řidiči aut tramvaje pouští.
Pavle, spatne jste to pochopil. Ano, tramvaje davaji prednost vozidlum na kruhovem objezdu. Pokud je ale na kulataku dopravni zacpa, plati i pro vozidla na kruhaku (hlavni), ze nesmi vjizdet na koleje, pokud za nimi nemuzou pokracovat…
Plati pro vsechny krizovatky, v exponovanych mistech je to jeste zdurazneno vodorovnym znacenim V12b. Dodrzovani tohto pravidla je skoro nula, vymahani policii jsem jeste nevidel.
Jenže křížení tramvajové trati s kruhákem není křižovatka – ta tramvaj tam vjíždí z místa ležícího mimo komunikaci. To není křižovatka. Stejně jako není křižovatkou výjezd z parkoviště, od benzínky nebo z pole.
Jenže tímto trambajová trať v Kulaťáku přestává být místem mimo pozemní komunikaci 😉
Ale když člověk pak bezmocně kouká, jak si vemena stojí na „vyhrazeném parkovišti pro idioty“ (žluté kříže v libovolné křižovatce, kde mají označovat místo, kde se nesmí stát) a přesnost provozu jde do hajzlu, je to už úplně jedno. Vymahatelnost dopravních předpisů je tady dlouhodobě pod bodem mrazu…
Nepřestává, místem mimo komunikaci přestane být až s případnou změnou značení. A pokud to bude normální křižovatka, buď tam bude hlavní a vedlejší silnice, nebo přednost zprava.
Jenže ten tramvajový pás uprostřed Svatovítské součástí PK je. Takže by to byla dle této analogie křižovatka ještě s polňačkou na čtvrtém rameni.
To zase není klasická křižovatka, ale vjezd na kruhový objezd. Který sice zákon nazývá okružní křižovatkou, ale nikdy jsem neslyšel o tom, že by se tam uplatňovalo pravidlo, že do křižovatky nesmíte vjet, pokud za ní nemůžete pokračovat. To by u kruhového objezdu velikosti Kulaťáku byl docela problém.
Každopádně kdyby se to tam osadilo značkami hlavní silnice na tramvajovém pásu a vedlejší silnice na kruháku, bude mnohem jasnější, co to tam vlastně je.
Cekal bych, ze tramvajovy pas neni misto mimo komunikaci, ale treba mate pravdu.
Samostatný tramvajový pás je místo mimo pozemní komunikaci.
Vymáhání českou policií.
Zkuste to provést v SRN. Máte to taxativně za sto.
To platí ovšem jen při zácpách, když ta auta zastavují, ale pokud nejde o zácpu a auta plynule jedou, tak záleží právě jen na ochotě jejich řidičů, zda tramvaj pustí = dobrovolně jí dají přednost. A když do toho přibydou ještě autobusy, tak to bude ještě větší „guláš“.
To je zamozrejme pravda, souhlasim.
Tramvaj sice dává přednost, na druhou stranu auta nesmí zastavit tak, aby blokovala tramvaj.
Taky mne to už mockrát napadlo, proč se autobusy musí mačkat s ostatní dopravou na okruhu. Konečně aspoň jedna dobrá věc!
Teďka ještě doplnit světla na druhý přechod pro pěší při výjezdu směr Prašný most a oba přechody synchronizovat, aby mohla auta plynule opouštět kruhák. Většinou je to tak, že mají na prvním zelenou, ale stojí, poněvadž na druhém právě někdo přechází.
No a nedávat červenou na vjezdy do tunelu. Protože na rozdíl od ostatních vjezdů do Blanky, tady stojí auta mezi domy a lidmi čekajícími na tramvaj a vždy se totálně zašpuntují kompletně celé Dejvice.
1) Ten druhý přechod není vůbec vytížený a málodky se stává že by opravdu zdržoval dopravu.
2) Tunely se regulují proto aby auta nestála v tunelu, ale stála na povrchu.
3) V Patočkově také stojí auta mezi domy
Ten druhý je vytížený dost a ještě je extra nebezpečný, protože se těsně před ním napojují auta jedoucí od generálního štábu která si víc hlídají mezeru mezi auty od kulaťáku než chodce na přechodu a prudce zrychlují. Během jediného roku jsem tam byl minimálně pětkrát v situaci, kdy jsem od byl milimetry od sražení. To se mi nikde jinde v Praze nestává.
Ten druhý přechod je velmi nešikovný. Bylo by vhodné jej posunout pár metrů blíž ke kruháku – před vystění té spojovací uličky (před gen.štábem a DAPem). V době přecházení chodců by auta z menší uličky mohla bezkolizně najíždět do Svatovítské. Event. by mohl být posunut i současný přechod se SSZ pár metrů dál od kruháku. V podstatě by tak mohl vzniknout takový „dvojpřechod“ před a za přístřeškem na zastávce směr Hradčanská a tento dost široký přechod by mohl být krytý jedním návěstidlem světelného signalizačního zařízení. Toto uspořádání by neumožňovalo to použít pro překonání celé Svatovítské – to by vyžadovalo obdobnou… Číst vice »
Mnohem lepší řešení je synchronizovaný semafor v Podbabě, který kolony přesune mimo zástavbu k Vltavě. Kolony od Evropské pak částečně odvede od obytné zástavby KES
Kolony v Podbabě jsou už teď, protože tam už nelze odbočovat doleva do Struh kvůli zbytečně příliš prodlouženému BUSpruhu: kapacita pouze jediného pruhu na křižovatce u Kauflandu při současném nastavení režimu signalizace tam zkrátka pro plynulý provoz nestačí.
Ovšem Airport Express jezdí příležitostně středem už nějakou dobu, zřejmě bez ohledu na značení.
AE je obecně zajímavá linka, která nemá pevnou trasu, ale jezdí kudy je to zrovna nejrychlejší.
Kdyby nějaká jiná linka měla dvě zastávky tak daleko od sebe, tak by autobusy si taky mohly vybrat 😉
To není tak jisté – trasy jsou stanovené a v případě nehody by se asi pojišťovna oprávněně ptala, co tam ten autobus vlastně dělal, když má stanovenou trasu jinudy.
AE má v licenci několik stanovených „objízdných“ tras, které kryjí všechny běžně používané cesty. To spíš někdo na AE při případné nehodě dojede na nedodržování přestávek…
Dají se tyto licence někde obecně najít?