kmax

Více místa pro auta. Autobusy projedou Kulaťák nově přímo po tramvajových kolejích

Autobus v BUS pruhu na Vítězném náměstí. Foto: Praha 6Autobus v BUS pruhu na Vítězném náměstí. Foto: Praha 6

Na změnách značení se podle Prahy 6 aktuálně pracuje.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David Koňařík

Změnu cením, už jsem si začínal myslet, že do přestavby se žádného zlepšení nedočkáme.

Dosud jezdily autobusy skrz Kulaťák jen přímo (Svatovítská – Jug. Partyzánů). V takovém setupu by se po kolejích 180 ze Zličína nedostala na konečnou na Dejvickou. Znamená to, že nově můžou busy ve středu i odbočit do Evropské?

Pokud ano, tak je to za mě konečně pořádný krok dopředu.

Miky

No dokud nebude mozne na Kulatak normalne najet, zejmena z ulice Jug.partyzanu a normalne z nej vyjet, zejmena do Svatovitske, tak se toho moc nezmeni. Ale samozrejme to musime kvitovat, lepsi nez dratem do oka.

Tomáš Tichý

Dneska jsem přes Kulaťák jel a pár autobusů to vzalo po kolejích. U nic přibyla značka zákaz vjedzu s dodatkem MIMO PID. Pak jsem chtěl odbočit na Evropskou a musel jsem nachvíli zablokovat všechny pruhy abych odbočil.

Martin

A pri prestavbe se doprava presune ze stredu na okraj…

Filip Jirsák

Smutné je, že aby to prošlo, musí se to zase propagovat jako „více místa pro auta“.

Jsem zvědav na tu změnu značení. Dávalo by smysl konečně to křížení vyznačit jako normální křižovatku s předností vozidel na tramvajovém pásu. Protože teď řidiči tramvaje víceméně pouští, protože většina řidičů má naštěstí z tramvaje respekt. Ale pokud se tam přednosti neupraví, ochota řidičů pouštět autobusy bude výrazně menší, než u tramvají. A budou tam vznikat nebezpečné situace, až řidič v jednom pruhu bude autobus pouštět a řidič v druhém pruhu ne.

Pavel

Někdy měl smer ze Svatovítske do Kulataku kolem tramvajove zastávky dva pruhy pro auta. Poté to zúžili na jeden pruh a později to zabili tím, že v tom jednom pruhu umístili autobusovou zastávku (a přesně tak to vypadalo na Svatovítské – kapacita úzkého hrdla byla méně než poloviční.).

Nyní umístili autobus na tramvajovou zastávku, ale v kontextu posledních 10-15 let tam více místa pro auta neni.

Filip Jirsák

Více místa pro auta tam bude v těch dírách, které zbydou po autobusech.

Zbynek

V kontextu poslednich 10-15 let tam pribyla Blanka, coz je taky pricina indukce IAD na Praze 6.

Pavel

Na konci minulého století jsem v Dejvicích studoval. Kulaťák byl na najezdu i výjezdu dvoupruhý. Dnes je to stažené do jednoho pruhu a tak toto berme, jako pruh pro autobusy, který nemuselo by být nutné zavádět, kdybychom ponechali dvojpruh.
Za mne byla chyba stočit Blanku ze Stromovky na Letnou, ale měla jít rovně a stáhnout směry od Podbaby a Evropské a až poté zamířit na Patočkovu a tam se napojit na Strahovský tunel.

Lukas B.

pokud tam je přechod pro chodce, tak není možno mít dva pruhy. kulaťák nejvíc ze všeho potřebuje mimoúrovňově „vyřešit“ pěší.

Leinad

Ale je možné přecházet víc pruhů. Třeba semaforem i s fází vypnuto.

dzejejc

Heureka. Když to šlo jedním směrem, nechápal jsem, proč to nejde druhým. A ještě ideálně přímo prostředkem Kulaťáku. Podobná hloupost je na Malostranské, kde minibus směr Nemocnice Pod Petřínem zastavuje na komunikaci, namísto tramvajové zastávce. Tím často zastaví křižovatku na Klárově a s tím i tramvaje v ní.

IDS

Společné zastávky sice mají něco do sebe, ale skutečně výhodné jsou jen v případě relativně řídkého provozu na jednotlivých linkách – jinak to naráží na kapacitu jak „dopravní cesty“, tak i nástupišť, protože při zastavení dvou souprav za sebou cestující přebíhají po nástupištích k druhé soupravě a na úzkých peronech si vzájemně překážejí. Obávám se, že při hustotě provozu bude využívání tramvajové zastávky ve směru z centra i autobusy spíše zdržovat, protože výjezd křížením okruhu bez signalizace zastavující auta nebude dostatečně plynulý (ve směru do centra ten problém není).

dzejejc

Tak zrovna na Vítězném náměstí se do zastávky vejde jen jedna celá tramvaj/autobus, takže je ideál, když další bude čekat uprostřed náměstí (a nebo z centra ve Svatovítské na kolejích) a ne na kruháči, kde bude blokovat transit. A na kruháči jsou řidiči – normálně apatičtí – skoro vždy v pohodě s tím pustit průjezd tramvaje (a nebo teď busu) na střed kruháče. Ta zastávka je celá špatně a čeká na komplet rekonstrukci, protože se teď do ní sice vejdou (so-so) dvě soupravy, ale minimálně do centra ta druhá nemůže obsluhovat, protože stojí poslední nápravou na přechodu, který je zločin… Číst vice »

P. K.

Na Vítězňák dk (do kopce) se vejdou dva busy nebo jeden tramvajový vlak se SdN busem – ta zastávka je cca 3xT.

Frantík

Nebo I sólo tramvaj s kloubem. Akorát potkat tam sólo tramvaj je ještě větší vzácnost než standard bus.

ZÁKOS

Největší problém tam dělá (odjakživa) ten příliš frekventovaný přechod, N.B. teď navíc ještě odsunutý dále od „kruháče“: tohle by vyřešilo jedině prodloužení podchodu z vestibulu metra až za tu křižovatku, aby přebral většinu pěší frekvence, a přechod v úrovni terénu by pak bylo možné výrazně zredukovat – ale po schválení chystaných úprav režimu provozu na celém náměstí už se nikdo do takové akce nepustí.

Jakub

Největší problém tam dělá silná a neregulovaná IAD, fakt ne pěšáci.

David Koňařík

Řekl bych to ještě konkrétněji: Největší problém tam dělá nehybná linie aut, která se tvoří kvůli semaforům na vjezdu do tunelu.

Lukáš Kníže

Už aby jezdila tramvaj ze Strahova na Suchdol (nebo alespoň do Podbaby).

Márty

Dlouho mi vrtají hlavou dvě otázky. Nevíte někdo?:)
1) Má chodec na přechodu přednost před autobusem jedoucím po tramvajovém pásu?
2) Má chodec na přechodu obecně přednost před trolejbusem, když se jedná o drážní vozidlo?
Za odpovedi díky!

Y.K.

1) pokud je tam zebra tak ano, autobus není tramvaj a tramvaj specificky má výjimku (resp chodec jí musí dát přednost).
2) má přednosti i před trolejbusem, nejde tu o drážní vozidla, opět, zákon v zákoně 361 § 54 prostě specificky zmiňuje tramvaj

Martin Hanzal

Ano a ano. Z autobusu nebo trolejbusu na tramvajovém pásu tramvaj nevzniká. Nicméně, jako všude platí – rozum do hrsti. Vrhat se před rozjetý autobus s pocitem, že na to mám právo není zrovna nejrozumnější.

dzejejc

Tady bych se rád přidal s podotázkou. Jak je to s předností tramvají a chodců v pěší zóně?

Milan

Jako se všemi vozidly – vozidlo v pěší zóně nesmí ohrozit chodce, ale ti musí vozidlu umožnit jízdu. Jinak dodávám, že jak se v pěší zóně chodci mohou pohybovat kdekoliv po vozovce, tak je pravně faktický nesmysl v ní mít přes vozovku vyznačený přechod, ale i to se v ČR stávalo.

dzejejc

Díky za zpětnou vazbu. Takže ad absurdum nemá tramvaj v pěší zóně přednost? Nebo alespoň takovou, kterou má zákonem danou kdekoliv jinde ve městě?

Milan

To je trochu otázka https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361 – v §39 o pěší a obytné zóně ovšem není obdoba odst.2 §39b o sdílené zóně.““Ve sdílené zóně musí účastníci provozu na pozemních komunikacích dbát zvýšené ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, které nesmí ohrozit. Řidiče tramvaje nesmí ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích ani omezit a tramvaj má vždy přednost v jízdě.““ = tramvaj má obecně přednost vždy před chodci, ale před nekolejovými vozidly jen v předpisy daných případech, takže jede-li sama z vedlejší či z místa mimo pozemní komunikaci na tuto, tak musí dávat přednost tramvaj nejen autům, ale i cyklistům na tzv. hlavní… Číst vice »

Frantík

No je otázka, jak to funguje nebo nefunguje na Andělu. Nicméně jedna věc je dopravní režim daný zákonem,a druhá je dopravní režim daý stavebně.

Leinad

Nemá. Řidič autobusu musí umožnit přejití, ale chodec nesmí ohrozit ani omezit.
A pokud řidič auta má nápady jako nacpat se před tramvaj, která má přednost, ani by nebylo dobrý aby obratem brzdil.

Honza V.

Když vám vrtají hlavou otázky, tak se podívejte do pravidel.

Dachs

Vlastně souvisí s tématem… Nedávno (3.10.) jsem zaznamenal spoj linky 149, co měl +99 minut. Jako fakt. To je snad rekord (ostatní spoje této linky to odpoledne měly od 20 do 72 minut, prostě se dařilo…). A je to taky vizitka města, že je něco takového možné. 180 bývá zaseknutá také s velkou pravidelností. Cokoli, co i trochu pomůže, je vítáno, ale… …snad to mají projednané s PČR, protože tohle smrdí kulečníkem (někdo to v dobré vůli zadupne, vzdá se přednosti, a ten druhý třetí za ním to nebude čekat). Leda by se nějak pro celý rondel upravovaly přednosti, ve… Číst vice »

IDS

Přesně toho bych se vzhledem k bohatým zkušenostem s provozem na dejvickém „kulaťáku“ docela bál také: už teď je to křížení „kruháče“ pro řidiče tramvají dost dobrodružnou záležitostí. když tam není ani žádná výstražná signalizace pro auta (a la přejezdové zařízení na dráze), a když do toho ještě přibydou autobusy, tak to bude docela „maso“.

P. K.

Držitelé malých volantů si na situaci pomalu zvykají, protože se v posledním půlroce (krom prázdnin) škemralo o povolení průjezdu přes Kulaťák středem prakticky denně.

Jihočeský velkoměšťan

Zajímavé. Onehdy jsem zaslechl, že to není možné, protože na to betonový povrch není stavěný (únosnost nebo tak). Že je to pouze pro IZS. Připadalo mi to divné, ale to mi připadá i to, že se to zavádí až teď.

Milan

Já jsem přesvědčený, že větší problém je značení – tramvaje křižující kruháč tam mají „dej přednost v jízdě“, přejíždějí skrz něj jen díky ochotě řidičů aut a pravě autobusů.

Když příčně přes kruháč pojedou i autobusy, tak doufám, že to znamená jediné – konečně někdo schválil dosud nechtěnou tzv. místní úpravu, že značky „dej přednost v jízdě“ budou pro vozidla jedoucí po kruháči vůči vozidlům MHD jej projíždějící příčně, protože tam nebude dosavadní „jen“ tramvajový pás, ale nově tramvajový pás s vyznačeným vyhrazeným BUS pruhem.

Motolak

To by bylo asi jistější tam dát radši semafor. Jinak by ta značka musela být velká jak kráva

Milan

No hlavně ten kruháč má i víc jak jeden pruh křižující tu tramvajovou trať, tak značky či tzv. semafor před křížením s ním by měly být po obou stranách vozovky kruháče.

Jinak řidiči MHD jsou zkušení – resp. opakovaně přeškolovaní, a proto mají vědět, že právo přednosti neznamená, že ji vždy dostanou a denně každý z nich zabrání nejedné tzv. nezaviněné nehodě, ale všem takovým zabránit však opravdu nedokáží, protože jsou to taky jen lidi, a zpozorovat + příslušně reagovat na 2 či i více ohrožení současně je nadpřirozené.

Frantík

Po kruhaci se ale jezdí pomalu. A podle mě to není velký rozdíl mezi tím když tam autobus najíždí klasicky oproti kolmo.

IDS

Záleží na konstrukci vozovky, v níž ta TT leží – ne vždy je taková, aby trvalý provoz autobusů snesla

Frantík

Při výjimečnostech se tam jezdilo vždycky, dle OMH prostě jenom není stavěný na pravidelný pojezd, ale kolem 14-17 nebo „pravidelně“ AE se tam jezdí. Takže asi se to nezničí dřív než má dojít k rekonstrukci.

Glados

Bude se upravovat i přednost?

Martin Hanzal

I když by byla priorizace MHD logická, vznikl by tím takový gordický uzel, že by ty kolony byly dvakrát takové, ne-li větší.

Filip Jirsák

Řidiči tam většinou tramvaje pouštěli, takže by tím žádný gordický uzel nevznikl.

Tom

Třeba dneska už prostředkem normálně jezdily

Jan

Když je zácpa tak tamtudy normálně jezdí. Jak od Hradčanské, tak od Suchdola

Jit

Už jsou tam namalované pruhy a busy tam jezdí.

Leinad

Zkracují si to linky, na kterých to je možné, trefují při tom svoje nástupiště.

Jan

Oni tam už velmi často jezdí teď, když je zacpaný.

David

Super, bylo to potřeba, ono ostatně mnohokrát to tak ty řidiči autobusů stejně dělali ve špičkách kdy jsou regulované tunely. Ještě by to chtělo o trochu rozšířit ty ostrůvky.
Jinak automobilová doprava v okolí Blanky dokáže zdržet linku 180 kumulovaně i o víc jak hodinu, protože ty autobusy si ve špičce postojí v Patočkově od Břevnovské na MÚK Malovanka a pak po otočení z Dejviceké na Vítězné náměstí a pak z Vozovny Střešvice opět na MÚK Malovanka. Tímto krokem tak alespon odpadne jedno z těch 3 úzkých hrdel.

Kafro

Ostrůvky na Vítězném náměstí se budou podle pana Hrubeše prodlužovat

Frantisek X

Autům sice zbude více místa, ale buď nebudou z dobré vůle pouštět autobusy (tak, jako pouštějí tramvaje, které by někdy jinak neprojely), nebo u nich nedojde ke zrychlení, alespoň ve špičkách, bych řekl.

Jan

Nemyslím si, že je to z dobré vůle. Jako takové je to křížení komunikací a do křižovatky nesmíte vjet, pokud z ní nemáte zajištěn odjezd. To, že se to nevymáhá je jiná. Navíc si myslím, že je tam ještě vodorovné značení, které toto přikazuje.

Pavel S.

To se pletete. Tramvaj jedoucí ze středového ostrova dává přednost autům, protože jede z místa ležícího mimo pozemní komunikaci. Jestli mi nevěříte, tak se běžze podívat na místo, je to tam zdůrazněno i SDZ P4. Ale praxe je taková, že řidiči aut tramvaje pouští.

Etiene

Pavle, spatne jste to pochopil. Ano, tramvaje davaji prednost vozidlum na kruhovem objezdu. Pokud je ale na kulataku dopravni zacpa, plati i pro vozidla na kruhaku (hlavni), ze nesmi vjizdet na koleje, pokud za nimi nemuzou pokracovat…
Plati pro vsechny krizovatky, v exponovanych mistech je to jeste zdurazneno vodorovnym znacenim V12b. Dodrzovani tohto pravidla je skoro nula, vymahani policii jsem jeste nevidel.

Filip Jirsák

Jenže křížení tramvajové trati s kruhákem není křižovatka – ta tramvaj tam vjíždí z místa ležícího mimo komunikaci. To není křižovatka. Stejně jako není křižovatkou výjezd z parkoviště, od benzínky nebo z pole.

P. K.

Jenže tímto trambajová trať v Kulaťáku přestává být místem mimo pozemní komunikaci 😉

Ale když člověk pak bezmocně kouká, jak si vemena stojí na „vyhrazeném parkovišti pro idioty“ (žluté kříže v libovolné křižovatce, kde mají označovat místo, kde se nesmí stát) a přesnost provozu jde do hajzlu, je to už úplně jedno. Vymahatelnost dopravních předpisů je tady dlouhodobě pod bodem mrazu…

Filip Jirsák

Nepřestává, místem mimo komunikaci přestane být až s případnou změnou značení. A pokud to bude normální křižovatka, buď tam bude hlavní a vedlejší silnice, nebo přednost zprava.

Frantík

Jenže ten tramvajový pás uprostřed Svatovítské součástí PK je. Takže by to byla dle této analogie křižovatka ještě s polňačkou na čtvrtém rameni.

Filip Jirsák

To zase není klasická křižovatka, ale vjezd na kruhový objezd. Který sice zákon nazývá okružní křižovatkou, ale nikdy jsem neslyšel o tom, že by se tam uplatňovalo pravidlo, že do křižovatky nesmíte vjet, pokud za ní nemůžete pokračovat. To by u kruhového objezdu velikosti Kulaťáku byl docela problém.

Každopádně kdyby se to tam osadilo značkami hlavní silnice na tramvajovém pásu a vedlejší silnice na kruháku, bude mnohem jasnější, co to tam vlastně je.

Etiene

Cekal bych, ze tramvajovy pas neni misto mimo komunikaci, ale treba mate pravdu.

Filip Jirsák

Samostatný tramvajový pás je místo mimo pozemní komunikaci.

Milan M Mikulovsky

Musím s Vami naprosto nesouhlasit – řidiči tramvají DPP jsou učeni konkrétně o úsecích, kde jsou v Praze TT (tramvajové tratě) na samostatném drážním tělese, a ani jedno z nich není mezi protisměrnými vozovkami jedné ulice, kde jsou vždy snížené / zvýšené / jinak oddělené tramvajové pásy, které jsou ( dle Zákona 361/2000Sb. o tzv. silničním provozu ) součástí pozemní komunikace (jako např. travnaté dělící středové pásy dálnic a jiných směrově dělených tzv. silnic), = takže i v Modřanech TT okolo zastávek Poliklinika Modřany a Čechova čtvrť je součástí pozemní komunikace, byť navazující úseky TT jsou oficiálně samostatná drážní tělesa,… Číst vice »

Filip Jirsák

Bavíme se o středu Kulaťáku, kde nebyla žádná pozemní komunikace, jejíž součástí by tramvajová trať byla. Střed Kulaťáku byl místo ležící mimo pozemní komunikaci.

Pokud je tramvajový pás uprostřed mezi jízdními pruhy nebo vedle jízdních pruhů, pak samozřejmě je součástí pozemní komunikace.

Etiene

Přesně tak. Takže nájezdy na kulaťák z evropské, svatovítské a jugošů jsou na pk, tudíž tam na křížení vozidla nesmí zastavit, jak to čtu já.
Nicméně, ať už je to tak nebo tak, zastavit tam na kolejích v zácpě může jenom ignorant, přesto se to dennodenně děje.

Filip Jirsák

Ne, nájezdy na kulaťák nejsou žádné křížení, ale nájezdy na kruhák. Kdyby to byla křižovatka, museli by řidiči na kruháku dávat přednost zprava, pak by tam ovšem zase nemohly být ty z boku značky kruhový objezd a dej přednost v jízdě. Ty tramvaje z venku jsou tam poněkud ve vzduchu, co to je, zda nájezd na kruhák a vzápětí sjezd mimo pozemní komunikaci, nebo rovnou sjezd mimo pozemní komunikaci. Každopádně upravit tam přednosti bíložlutými čtverci a červenobílými trojúhelníky je to nejlepší, co se tam dá udělat. A zároveň tím dát přednost MHD. Nechápu, proč se to dávno neudělalo. Teda chápu… Číst vice »

Milan M Mikulovsky

máte v tom zmatek . viz již jednou mnou Vám odkázané křížení/“přesmysk“ – https://maps.app.goo.gl/gyK88W9sNmZPaLuH6 tramvajového pásu z leva od souběžného jíýdního pruhu do prava od něj k obrubníku chodníku v plzni. A za mě obdobu toho řešení by si zasloužila v Praze Strakonická ul. DC v místě přesunu vyhrazeného BUS pruhu zprava – https://maps.app.goo.gl/fT9qGCAjpFEny9Bg9 vlevo od dvou běžných jízdních pruhů – https://maps.app.goo.gl/13J7DJYchLGSWFap8 , protože při současném značení v daném místě se BUSy nemohou bezpečně dostat z pravého běžného jízdního pruhu do levého neboť obecné právo na přednostní umožnění další jízdy jim zaniklo výjezdem z vyhrazeného jízdního BUS pruhu do běžného… Číst vice »

Milan M Mikulovsky

Tvrdíte totální právní nesmysl – tak jak např. travnaté dělící středové pásy dálnic a jiných směrově dělených tzv. silnic nebo i chodníky podél vozovek jsou součástí dané pozemní komunikace, tak to samé platí o středech kruhových objezdů (někdy záměrně stavebně úzpůsobených pro občasný průjezd přes ně nadměrných nákladů) nebo ochranných/zastávkových ostrůvcích dělících ve vozovkách přechody nebo místa pro přecházení. = prostě TT uprostřed tzv, kulaťáku je jasně správně právně druh zvýšeného / sníženého / jinak odděleného tramvajového pásu (co jiného by tam byla TT, kdyby také měla půdorys kruhu souběžného ss vozovkou o jeho straně?), který je součástí pozemní komunnikace,… Číst vice »

Filip Jirsák

Kdyby to nebylo místo ležící mimo pozemní komunikaci, nebyly by tam ty trojúhelníky, které se v ČR )v rozporu se zákonem) používají jako zdůraznění toho, že vjíždíte z místa ležícího mimo pozemní komunikaci. Kdyby to byla běžná křižovatka s vedlejší silnicí, musí tam být vyznačena také hlavní silnice.

Milan M Mikulovsky

Za mě si stále nějak chybně motáte pojmy „křížení“ a „křižovatka“: DRUHÉ UVEDENÉ “KŘIŽOVATKA“ JE SPOJENÍ NEBO PROTÍNÁNÍ/KŘÍŽENÍ DVOU ČI VÍCE SAMOSTATNÝCH „KOMUNIKACÍ“ viz Z361/2000Sb – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20250701 ,§2-Vymezení základních pojmů, odr.w ALE KŘÍŽIT/PROTÍNAT ČI SPOJOVAT SE MŮŽOU I JÍZDNÍ PRUHY/PÁSY JEDNÉ KOMUNIKACE, a toho se ze 361/2000Sb – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20250701 týká: §13. odst.2 „“….. tramvajový pás zvýšený nad nebo snížený pod úroveň vozovky nebo od vozovky jinak oddělený například obrubníkem se smí přejíždět jen příčně, a to na místě k tomu přizpůsobeném. PŘI VJÍŽDĚNÍ NA TRAMVAJOVÝ PÁS NESMÍ ŘIDIČ OHROZIT ANI OMEZIT V JÍZDĚ TRAMVAJ““ + teď nově tedy i §14.… Číst vice »

Filip Jirsák

Ne, já v tom skutečně zmatek nemám. Křížení je pojem z Vídeňské úmluvy, v českém zákoně se pro totéž používá pojem křižovatka. Jízdní pruhy se vskutku křížit nemohou > první zaznamenaný pokus o křížení jízdních pruhů v ČR je v Praze na Černém Mostě, kde se kříží pruh pro auta a cyklopruh – ale tam je to celé špatně, takže z toho nelze odvozovat nic. Tramvajový páse se přejíždí třeba při odbočování, ale to neznamená, že by se tam křížil jízdní pruh s tramvajovým pásem. Střed velkého kruhového objezdu rozhodně součástí komunikace. Když se doprostřed křižovatky postaví květináč, čímž se… Číst vice »

Milan M Mikulovsky

STAČÍ SE INSPIROVAT: 1.) V PLZNI a) na „přesmyku“ tramvajového pásu ze středu vozovky/z leva od souběžného jízdního pruhu vpravo od něj k – okraji vozovky – https://maps.app.goo.gl/qMW9Q8r1v9kvJWvc8 = OSAZENÁ ZNAČKA „DEJ PŘEDNOST TRAMVAJI“ (KŘIŽUJÍCÍ JÍZDNÍ PRUH ZLEVA DOPRAVA (obdobně jako ze středu tzv. Kulaťáku v Praze), ALE V PRAZE NA TZV,. KULAŤÁKU BY TO BYLA ZÁKONNÁ MÍSTNÍ ÚPRAVA ODLIŠNÁ OD TZV. OBECNÉ, KTERÁ BY PLATILA I VŮČI TRAMVAJÍM VJÍŽDĚJÍCÍM DO STŘEDU TZV. KULAŤÁKU ZE STŘEDOVÝCH ODDĚLENÝCH PÁSŮ ULIC DO NĚJ ZAŮSTĚNÝCH. == a na tzv. Kulaťáku v Praze by tedy nově před ta křížení jízdních pruhů s tramvajovými pásy… Číst vice »

Milan M Mikulovsky

Jinak úrovňová křížení TT na samostatných tělesech s vozovkami pozemních komunikací jsou v Praze samostatná kapitola ohýbání práva – většinou značkami degradovány že stavební podoby/úpravy přejezdu dràhy na křižovatku a to často s povinností tramvají dávat přednost nekolejovým vozidlům!

Filip Jirsák

Že je to značkami udělané jako křižovatka je naprosto v pořádku. Že tam dávají přednost tramvaje v pořádku není.

Milan M Mikulovsky

Není to vpořádku . např. https://maps.app.goo.gl/FzVX6k8sdxq1iPRz5 či https://maps.app.goo.gl/4w1uSwXc3hkN19VB6 nebo https://maps.app.goo.gl/ZUeKTcbXdWdzcHD9A nebo také https://maps.app.goo.gl/TZhi3THcBo4uHwrg9 , když přejezd samostatného drážního tělesa přes pozemní komunikaci – její vozovku je (pouhou místní úpravou provozu, která je nejen dle mě protirávní) označen jako křižovatka = příčný výjezd kolejového vozidla z místa mimo pozemní komunikaci – samostatného drážního tělesa na pozemní komunikaci a hned vzápětí zase jeho sjezd z ní zase na místo mimo pozemní komunikaci – samostatné drážní těleso. Podívejte se třeba do Brna (-Komárova), co za stejné obecné legislativy ČR dokáží schválit jako samostatné drážní těleso TRAM a „železniční přejezdL přes něj – https://maps.app.goo.gl/XVM4enQfhFhoUw9Y7… Číst vice »

Filip Jirsák

Označit to jako křižovatku je naprosto v pořádku – přispívá to významně k tomu, že řidiči chápou, o jakou dopravní situaci se jedná, a nevymýšlí tam vylomeniny. Protiprávní to není, zákon dává možnost zavést místní úpravu.

Milan M Mikulovsky

Za mě si stále nějak chybně motáte pojmy „křížení“ a „křižovatka“: DRUHÉ UVEDENÉ “KŘIŽOVATKA“ JE SPOJENÍ NEBO PROTÍNÁNÍ/KŘÍŽENÍ DVOU ČI VÍCE SAMOSTATNÝCH „KOMUNIKACÍ“ viz Z361/2000Sb – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20250701 ,§2-Vymezení základních pojmů, odr.w ALE KŘÍŽIT/PROTÍNAT ČI SPOJOVAT SE MŮŽOU I JÍZDNÍ PRUHY/PÁSY JEDNÉ KOMUNIKACE, a toho se ze 361/2000Sb – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20250701 týká: §13. odst.2 „“….. tramvajový pás zvýšený nad nebo snížený pod úroveň vozovky nebo od vozovky jinak oddělený například obrubníkem se smí přejíždět jen příčně, a to na místě k tomu přizpůsobeném. PŘI VJÍŽDĚNÍ NA TRAMVAJOVÝ PÁS NESMÍ ŘIDIČ OHROZIT ANI OMEZIT V JÍZDĚ TRAMVAJ““ + teď nově tedy i §14.… Číst vice »

Milan M Mikulovsky

Zákon skutečně umožnuje zavést tzv. místní úpravu provozu, která může být odlišná od tzv. obecné stanovené Z361/2000Sb, ale dává tomu stanovení místní úpravy jistá omezení. Např. – nelze proti obecné úpravě libovolně zvýšit nejvyšší povolenou rychlost. A žel ČR porušuje mnohdy i obsahem samotného Z361/2000Sb – natož místní úpravou tzv. siničního provozu: A) USTANOVENÍ Ústavního zákona 1/1993 – http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1993-1, čl.10 „“Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.““ B) ÚMLUVU O SILNIČNÍM PROVOZU (přijatou ve Vídni dne 8.… Číst vice »

Jan Sůra

Dobrý den, zaseknutou klávesou caps lock je zbytečné zkoušet více zaujmout. Zkuste si klávesnici vyčistit nebo diskutovat jinde, díky

Milan M Mikulovsky

až tu jen nejpodstatnější menší část dlouhého, ale výstižného, textu půjde běžně zvýraznit ztučněním, tak to nebudu dělat pomocí CAPS LOCK

Filip Jirsák

Výstižného 🙂 Až nebudete v souvislosti s Kulaťákem řešit, že dopravní značení by tam teoreticky mohlo zvýšit maximální povolenou rychlost na 80 km/h a podobné nesmysly, budou mít vaši příspěvky asi tak 1/10 délky nebo méně, a nebudete potřebovat používat ke zvýrazňování kapitálky.

Milan M Mikulovsky

sám jste někde zmínil Vídeňskou úmluvu o tzv, silničním provozu, a ta obsahuje taky „“ŘIDIČI VOZIDEL, KTERÁ SE NEPOHYBUJÍ PO KOLEJÍCH, MUSÍ DÁT PŘEDNOST V JÍZDĚ KOLEJOVÝM VOZIDLŮM““ – jakto, že v ČR je běžná místní úprava a žel i některá ustanovení samotného Z361/2000Sb, které tomuto odporují, a přikazují řidičům tramavjí dávat přednost nekolejovým vozidlům přes platnost USTANOVENÍ Ústavního zákona 1/1993 – http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1993-1, čl.10 „“Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.““? Z361/2000Sb – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20250701?text=komunika%C4%8Dn%C3%AD%20zele%C5%88 „“§ 78 Užití… Číst vice »

Filip Jirsák

Nechtěl byste tu energii, kterou věnujete sepisování nesmyslů, radši věnovat tomu, abyste nad tím, co píšete, přemýšlel?

Vídeňská úmluva, stejně jako ostatní právní dokumenty, stanovuje některá nepřekročitelná pravidla, a pak stanovuje obecné zásady a výchozí nastavení, které ale může legislativa nižší právní síly předefinovat. Úplně stejně, jako může dopravní značení zvýšit nebo snížit rychlost oproti tomu, jaká je rychlost stanovená v zákoně. Zákon dává takové zmocnění místní úpravě dopravního značení, stejně tak Vídeňská úmluva dává možnost úprav lokálním zákonům.

Milan M Mikulovsky

Jenže přímo ve vídeňské úmluvě je, že její ustanovení o přednosti kolejových vozidel jsou závazná – nejde je pravě národní úpravou změnit! 🙂 🙂 🙂 „“ČLÁNEK 29 Kolejová vozidla 1. Vede-li kolejová trať po vozovce, musí každý uživatel silnice uvolnit koleje co nejdříve, jestliže se blíží tramvaj nebo jiné kolejové vozidlo, aby mu umožnil projet. 2. Smluvní strany nebo jejich části mohou přijmout pro pohyb kolejových vozidel na silnici a pro míjení nebo předjíždění těchto vozidel zvláštní pravidla, odlišná od pravidel, stanovených v této kapitole. AVŠAK SMLUVNÍ STRANY NEBO JEJICH ČÁSTI NESMÍ PŘIJMOUT USTANOVENÍ, KTERÁ JSOU V ROZPORU S USTANOVENÍMI,… Číst vice »

Filip Jirsák

Však také naše národní úprava ta pravidla nemění.

Kdybyste úplně zbytečně necitoval odstavce 1–6, byl by váš komentář podstatně kratší a ani vy byste neměl potřebu něco zvýrazňovat kapitálkami.

Milan M Mikulovsky

Vy nu teustále oakujete, že TT ve středu kilaťáku je rozhodně mimo PK, protožecvýjezdy z něj byjinak nebyly označeny „dej přednost v jízdě“, byť takto se výjezdy z míst mimo PK označovat nemají, ale je to dle Vás v ČR běžné, ale já Vám tu odkázal několk příkladů z jiných měst s provozem TRAM, že tam je naprosto jiná praxe označování místí úpravou srovnatelných dopravních situací, a že dle předpisů ČR se srovnatelné doprvaní situace mají označovat místní úpravou obdbně,

Tak proč neustále nesmyslně trváte, že pražská praxe je správná a nikoliv protiprávní?

Filip Jirsák

Já netvrdím, že pražská praxe není protiprávní. Já se vám jen snažím vysvětlit, že to mí sto uvnitř Kulaťáku bylo místo ležící mimo pozemní komunikaci (nevím, jaké je tam teď značení a jestli to tedy trvá).

Vy stále trváte na tom, že to není místo ležící mimo komunikaci a že tedy to křížení kruhového objezdu s tramvajovými kolejemi je křižovatkou. Za celou dobu jste ale nebyl schopen odpovědět na jednoduchou otázku – zda na té podle vás křižovatce tedy platí přednost zprava nebo přednost určená dopravními značkami.

Milan M Mikulovsky

Pravě že nejste ochoten přijmout mnoho mnou předložených důkazů, že praxe Prahy v označování křížení s TRAMvajemi je chybná až protiprávní.

Byť sám jste tu jinde uvedl, že výjezdy z míst mimo PK se nemají správně označovat značkami „Dej přednost“ nebo že i na tom tzv. kulaťáku řidiči tzv. piuští TRAMvaje přes svou vyznačenou přednost vůči nim, protože mají z TRAMvají respekt, ale to ve stejné situaci nebude platit vůči BuSům, a přitom i Z361/2000Sb výslovně obsahuje že BUSy ve vyhrazeném BUSpruhu na TRAMvajovém pase mají stejné výhody vůči ostatním vozidlům jako TRAMvaje – včetně odbočování přes souběžný jízdní pruh.

Miroslav

Vymáhání českou policií.
Zkuste to provést v SRN. Máte to taxativně za sto.

IDS

To platí ovšem jen při zácpách, když ta auta zastavují, ale pokud nejde o zácpu a auta plynule jedou, tak záleží právě jen na ochotě jejich řidičů, zda tramvaj pustí = dobrovolně jí dají přednost. A když do toho přibydou ještě autobusy, tak to bude ještě větší „guláš“.

Etiene

To je zamozrejme pravda, souhlasim.

Jan

Tramvaj sice dává přednost, na druhou stranu auta nesmí zastavit tak, aby blokovala tramvaj.

Milan2

Taky mne to už mockrát napadlo, proč se autobusy musí mačkat s ostatní dopravou na okruhu. Konečně aspoň jedna dobrá věc!
Teďka ještě doplnit světla na druhý přechod pro pěší při výjezdu směr Prašný most a oba přechody synchronizovat, aby mohla auta plynule opouštět kruhák. Většinou je to tak, že mají na prvním zelenou, ale stojí, poněvadž na druhém právě někdo přechází.
No a nedávat červenou na vjezdy do tunelu. Protože na rozdíl od ostatních vjezdů do Blanky, tady stojí auta mezi domy a lidmi čekajícími na tramvaj a vždy se totálně zašpuntují kompletně celé Dejvice.

David

1) Ten druhý přechod není vůbec vytížený a málodky se stává že by opravdu zdržoval dopravu.
2) Tunely se regulují proto aby auta nestála v tunelu, ale stála na povrchu.
3) V Patočkově také stojí auta mezi domy

Václav Pašek

Ten druhý je vytížený dost a ještě je extra nebezpečný, protože se těsně před ním napojují auta jedoucí od generálního štábu která si víc hlídají mezeru mezi auty od kulaťáku než chodce na přechodu a prudce zrychlují. Během jediného roku jsem tam byl minimálně pětkrát v situaci, kdy jsem od byl milimetry od sražení. To se mi nikde jinde v Praze nestává.

Vojtěch C

Ten druhý přechod je velmi nešikovný. Bylo by vhodné jej posunout pár metrů blíž ke kruháku – před vystění té spojovací uličky (před gen.štábem a DAPem). V době přecházení chodců by auta z menší uličky mohla bezkolizně najíždět do Svatovítské. Event. by mohl být posunut i současný přechod se SSZ pár metrů dál od kruháku. V podstatě by tak mohl vzniknout takový „dvojpřechod“ před a za přístřeškem na zastávce směr Hradčanská a tento dost široký přechod by mohl být krytý jedním návěstidlem světelného signalizačního zařízení. Toto uspořádání by neumožňovalo to použít pro překonání celé Svatovítské – to by vyžadovalo obdobnou… Číst vice »

Kafro

Mnohem lepší řešení je synchronizovaný semafor v Podbabě, který kolony přesune mimo zástavbu k Vltavě. Kolony od Evropské pak částečně odvede od obytné zástavby KES

ZÁKOS

Kolony v Podbabě jsou už teď, protože tam už nelze odbočovat doleva do Struh kvůli zbytečně příliš prodlouženému BUSpruhu: kapacita pouze jediného pruhu na křižovatce u Kauflandu při současném nastavení režimu signalizace tam zkrátka pro plynulý provoz nestačí.

Adam Tywoniak

Ovšem Airport Express jezdí příležitostně středem už nějakou dobu, zřejmě bez ohledu na značení.

Jan Tichavský

AE je obecně zajímavá linka, která nemá pevnou trasu, ale jezdí kudy je to zrovna nejrychlejší.

Frantík

Kdyby nějaká jiná linka měla dvě zastávky tak daleko od sebe, tak by autobusy si taky mohly vybrat 😉

ZÁKOS

To není tak jisté – trasy jsou stanovené a v případě nehody by se asi pojišťovna oprávněně ptala, co tam ten autobus vlastně dělal, když má stanovenou trasu jinudy.

P. K.

AE má v licenci několik stanovených „objízdných“ tras, které kryjí všechny běžně používané cesty. To spíš někdo na AE při případné nehodě dojede na nedodržování přestávek…

Frantík

Dají se tyto licence někde obecně najít?