Viadukt, jaký svět neviděl. V Brně zatím nenašli místní „negrellák“, hledání ale nevzdávají

Zachované klenby Vídeňského viaduktu v Brně. Pramen: KAMZachované klenby Vídeňského viaduktu v Brně. Pramen: KAM

Průzkum bude pokračovat v létě a měření georadarem doplní kopané sondy a vrty.

Záměr na proměnu historického Vídeňského viaduktu v Brně na 600 metrů dlouhou promenádu má zatím zásadní trhlinu. Hledání viaduktu z 1. poloviny 19. století, které organizuje Kancelář architekta města Brna (KAM), zatím není úspěšné.

Brněnský „negrellák“ leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem. Není přitom jasné, do jaké míry se zachoval a zda ho lze vůbec zachránit. Na to mělo odpovědět hloubkové měření pomocí georadaru, které probíhalo v prosinci. Město by most rádo odhalilo v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží.

Sonda mapovala část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží, a to až deset metrů pod zem. Oblouky historického viaduktu ale neodhalila. Klenby tak jsou prokazatelně zachovány jen pod kolejemi ve sklepení skladiště, další jsou viditelné v ulici Nové Sady. Jiné objeveny nebyly.

Zachované klenby Vídeňského viaduktu v Brně. Pramen: KAMZachované klenby Vídeňského viaduktu v Brně. Pramen: KAMZaměřování viaduktu georadarem. Pramen: KAM BrnoZaměřování viaduktu georadarem. Pramen: KAM BrnoZaměřování viaduktu georadarem. Pramen: KAM BrnoObnovený Vídeňský viadukt v Brně. Vizualizace. Pramen: KAM Brno

Brňané se ale nevzdávají. Průzkum bude pokračovat v létě a měření georadarem doplní kopané sondy a vrty. „Rozhodně budeme v hledání viaduktu dál pokračovat. Podle toho uvidíme, zda se stavba zachovala a v jakém je stavu. Vzhledem k historické hodnotě viaduktu zvažujeme jeho rekonstrukci, případně alespoň jeho zachovaných částí. Pokud se nám viadukt podaří obnovit, bude to významná dominanta města, podobě jako nedávno otevřený Negrelliho viadukt v Praze. Ten brněnský je přitom ještě o deset let starší,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček.

Zkušební měření prvního úseku se konalo v prosinci a zahrnovalo prvních šest oblouků, tedy zhruba šedesát metrů od budovy skladiště Amerika směrem na jih. Podkladem byla trasa pravděpodobného umístění Vídeňského viaduktu z historických map a archivních dokumentů.

Vídeňský viadukt nechala v Brně postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl viadukt z větší části zasypán a je (jak v Brně doufají) skryt v mohutném náspu.

Tagy brno Top Vídeňský viadukt
147 komentářů