Větší škody, než se čekalo. Oprava nejdelšího železničního tunelu potrvá až do září 2024
Náklady na odstranění škod odhadují SBB až na 130 milionů franků (3,34 miliardy korun).
Švýcarské spolkové dráhy SBB počítají s tím, že se plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu podaří obnovit až v září 2024. Odstraňování následků vykolejení nákladního vlaku v tunelu běží od srpna.
Posun v opravách tunelu oznámily dráhy dnes v tiskové zprávě. Podle SBB je poškození mnohem větší, než se původně čekalo. Aktuální odhad nákladů na odstranění škod je až 130 milionů franků (3,34 miliardy korun). „Každý den pracuje v tunelu až 80 zaměstnanců ve třísměnném provozu za velmi náročných podmínek. To umožnilo již po krátké době obnovit nákladní dopravu nepoškozeným východním tubusem,“ uvedly SBB.
K nehodě došlo v srpnu, když v tunelu vykolejil nákladní vlak. Podle předběžné vyšetřovací zprávy mu prasklo kolo.
Dráhy musejí postupně vyměnit trať o délce sedmi kilometrů, za týden vymění zhruba 300 metrů. V tunelu zatím jezdí jen omezeně nákladní vlaky a o víkendu jeden pár vlaků osobní dopravy. Od 10. prosince počítají SBB s větším otevřením osobním vlakům, ale jen o víkendech. Osobní vlaky musejí zatím po původní trase, která je o zhruba hodinu delší.
Gotthardský úpatní tunel je nejvytíženější železniční tratí pro přepravu nákladu přes Alpy. Loni se tunelem přepravilo 19 milionů tun zboží, o téměř desetinu více než rok předtím. Tunel má na nákladní železniční dopravě ve Švýcarsku více než dvoutřetinový podíl. Je v provozu od roku 2016. Měří 57 kilometrů, je tak nejdelším železničním tunelem na světě. Jeho uzavření výrazně zkomplikovalo přepravu zboží mezi jihem a severem Evropy.