Větší kontroly rychlíků a expresů. Stát se dohodl s kraji na spolupráci
Rychlík společnosti RegioJet. Foto: Aleš Petrovský
Zapojením krajů dojde ke znásobení počtu kontrol.
Zapojením krajů dojde ke znásobení počtu kontrol.
Z článku jsem úplně nepochopil, co z toho budou mít ty kraje, posilat jimi placené lidi, dělat práci za někoho jiného, když kontrola bude bezúplatná 🤔
Arrivy soupravy na linkách R14A, R14B a R21, R22 jsou děsné. Smradlavé, občas dost špinavé a většinou neklimatizované.
Jenže klimatizace není požadovaná. Jo pokuta za úklid by asi mohla být.
Ono byla chyba ten šrot jménem 845 tam vůbec pouštět
Mě trochu není jasné, kdy vlastně ten krajský kontrolní personál bude ty kontroly pro MD ČR (de facto navíc proti své dosavadní činnosti) dělat: co dělají ti lidé dosud, když najednou budou mít čas dělat kontroly i pro MD ČR? A pokud má jít o jejjich další využití při (dosavadních) služebních cestách, proč už dávno neměli povinnost hlásit i nedostatky zjištěné ve vlacích jiných než objednávaných vlastním krajem, aby je jejich nadřízený nasměroval na správnou adresu?
Holt bude třeba občas během cesty lépe vyhovovat spoj objednávaný MD. Proč to už nedělají? Jednak nemají důvod znát smluvní podmínky objednávky MD, jednak by to mělo stejnou právní relevanci, jako kdyby na MD poslal stížnost běžný cestující. Sankce by z toho ukládat nešly.
Sice možná panuje všeobecné nadšení z toho, jak si objednatelé na dopravce došlápnou, ale jak to přispěje ke zlepšení situace? Asi to není tak, že by si dopravci ráno řekli, že dnes budou dlabat na smlouvu, ale ty nedostatky mají nějaké příčiny. Kontroly jsou dobré ke zmapování skutečného stavu, ale pokuty samy o sobě nebudou k ničemu, spíše naopak. Peníze, které dopravci utratí za pokuty, logicky nebudou moci investovat do zlepšení svých služeb. Dokud objednatelé nebudou s dopravci spolupracovat systémově, nebudou hledat skutečné příčiny toho stavu a cesty ke zlepšení, tak pokuty budou jen mediálně sice vděčné, ale spíše kontraproduktivní… Číst vice »
Větší tlak ze strany dopravců na jejich dodavatele, aby i oni dodržovali smlouvy?
Pokud je v celém tom řetězci obvyklé nedodržovat smlouvy, tak je to problém systémový a ten žádné pokuty bohužel nevyřeší.
Někde se začít musí…
Nebo máte lepší způsob, jak do toho řetězce, kde je standardem nedodržovat smlouvy, tak zavést řád, aby se ty smlouvy dodržovaly?
Hledat příčiny není práce objednatele, to si má řešit dopravce sám. I pokud by pokuty jen zvýšily rozpočet kraje, tak je dobře je udělit
Dobře, a kvalitu železniční dopravy to zvýší jak?
RegioJet nemá zájem o zlepšení služeb na rychlíkových linkách.. pokuty se pořád vyplatí
To máte pravdu, je zajimá jen vlastní kapsa
Objednatel za službu plati tak, jak bylo dohodnuto ve smlouvě a očekává, že poskytovatel služby ji bude plnit taky podle smlouvy.
Že má dodavatel své problémy je jeho problém. Za službu v určité kvalitě so stát prostě platí a má právo se tě dané služby v dané kvalitě domáhat.
Kdybyste si tady zaplatil předplatné s příslibem, že web budete mít bez reklam a přesto by se vám tam reklamy zobrazovaly, byl byste spokojen?
Stát by tolik ušetřil kdyby na R8 stabilně nasadil jednoho kontrolora, protože každý den má minimalně 5 souprav nespravné řazení (chybí mista pro kola nebo kapacita sedadel)
Snad se přísnější kontroly dostanou i na linku R8 a R23.
R23 s nasazením Siriusů od prosince bude vyjma nějakých poruch z hlediska kvality v pohodě 🙂
No držim palce aby to tak bylo 🙂
Jako součást řešení bych viděl i aplikaci, kam by cestující mohli jakoukoli negativní zkušenost zaznamenat.
Stejně tak by to chtělo i aplikaci na nahlašování ilegálního parkování, s nimž se nám nejen v Praze roztrhl pytel a s nimž se bez skutečně masivní kontroly (a sankcí a osvěty) jen tak nepohne.
Na slovo aplikace jsem alergický ,takže hlavně ne žádný aplikace navrch k ničemu !
Nikdo Vas určitě nutit nebude.. a Vy ji zas nezakážete ostatním. Spravedlnost.
Nevidím jediný důvod vyvíjet novou aplikaci, když totéž by zvládly aplikace současné, stačí jen tuto funkci do nich integrovat…
Zejména pokud by se aplikace jmenovala Chrome nebo Firefox.
vy neznáte linku 156 nebo 158?
A vy jste to někdy zkusil?
ne, proč?
Jakože by někdo volal na policii, že je jeho vlak o vagon kratší?
No kdyby radši ministerstvo dopravy kontrolovalo vlaky v krajích,to co někdy jezdí v Karlovarském kraji to je katastrofa
To si má kontrolovat Karlovarský kraj…
Nejlepší doprava mezi 3. a 2. největším městem ČR = nejbližších 5 hodin jednotky volných míst aneb posila regiojetu v praxi
https://soubory.jirkov.tk/nahrat/Screenshot_20241006-145214_RegioJet.jpg
A tak stačí v aplikaci můj vlak zadat Olomouc-Praha, Břeclav-Praha aj. A napíše ti to že jsou místa taky vyprodaný.. Prostě je větší poptávka v pátek a v neděli, to je celý 🤣
Pointa je v tom, že RJ si robí zo zmluvy trhací kalendár a má úplne kašle na nejaké posilňovanie – asi dvakrát odkedy začal jazdiť dom zažil, že súprava mala viac ako štandardných kmeňových 5 vozňov. A to jazdím v nedeľu večer – v najväčšej špičke.
No, když tu linku RJ vyhrál, všude všichni psali, jak tím už nikdy nepojedou a vezmou radši auto. A pak nestačí ani pět vagonů, to je nějaký divný. 🙂
Úbytek cestujícíh tam je
V aplikaci můj vlak zadej Pardubice-Brno, Olomouce-Praha atd.. a napíše ti že jsou místa taky vyprodaný.. V pátek a v neděli je prostě větší poptávka..
Gratuluji k ukázce směrů s možností výběru více dopravců. Pointa u mě je ale hlavně v tom, že má vlak z 5 vozů posílit dle smlouvy na 8 jenže kolik jede na 1124? 6. 1126? Jen 5! 1128? Opět jen 5. Místo 24 vozů celkem za 3 vlaky jede 16. Třetina kapacity chybí!
Ano, jak v pátek, tak i v neděli jsem napočítal jen 6 vozů, to popírat nebudu.
Fyzických nebo k prodeji? Na komerci oɓčas úmyslně ukazují míň vagonů než pojede.
Čísla, která jsem uvedl jsou fyzická, nikoliv z prodeje. Myslím, že pan Kocourek to bude mít stejně.
Jezdil jsem tam dlouhé roky s ČD i za drah jednotných. V tyhle časy nastojáka v 9 z 10 případů Ex Moravan nevyjímaje. Později jsem kupoval doplatek do první třídy, kde většinou bylo poloprázdno.
PS: Dneska ty vozy 1. třídy z R8 u ČD jezdí přeznačené na B209
Já s ČD jezdil R8 několik a nestal jsem nikdy a místenku jsem si koupil pár.hodin před odjezdem a to měl vlak 9 vozů, dneska clovek musi kupovat nekolik dni předem a cirkusák má většinou jen 5 vozů, když se splete tak 6 ale to je vyjímka
Tak doufám že žlutý cirkusák bude konečně pod dohledem a dostavat pokuty na horní hranici za to co předvádí
Tak to samé doufám bude platit pro ČD jelikož co předvádí na Jižních expresech a Metropolitanech je ubohost !
O Svitavách ani nemluvě…
Pravda . Na Svitavách jezdíbinterpanter,nebo šílenost.
Nevím jakou ubohost předvádí ČD na Jižních expresech. Jezdím často do Tábora a nemám žádný problém.
Neustále změny řazení. Chybějící bistro vozy první třídy – kolikrát místo nich jede staré áčko. Nefunkční toalety v bistro voze první třídy (pokud tedy vůbec jede) prakticky skoro vždy. Letos asi 25 jízd hlavně mezi ČB a Lincem a každou druhou jízdu bylo něco.
Jezdím do Lince často a pokud není výluka na straně ÖBB Infra (a letos jich nebylo málo), tak bistro byl vždycky.
Ihlavne ten bistro vůz, aby se člověk mohl nazratt. Nechápu jak člověk vůbec může nastoupit do vlaku kde bistro vůz není…..to musi strašně trpět
Takže chyba není v nedodržení řazení dopravcem. Chyba je v nás, že chceme, aby bylo řazení dodrženo. Výborně, pane Johne.
Měl by si osadit špalíkové brzdy. Je špatně slyšet, když brzdíme a okna moc těsní: Stěží slyším cinkat přejezd v Kojetíně. Ventilace je málo hlučná, slyším klepat vlastní klávesy a to i za jízdy. Oknem je vidět ven, dveře do kupé nemlátí. Ovšem kupé je pro šest, s opěrkami… nedá se v něm ležet, sedáky jsou dělené!
PS: Už se přišlo na to, ze kterých vozů mu to Astra rekonstruovala?
Ja mám najradšej nefunkčnú klímu/kurenie (samozrejme vždy v to najvhodnejšie ročné obdobie), konštantný bordel, okno cez ktoré skutočne nevidieť, dvere od kupé ktoré sa pri brzdení sami otvárajú a neexistujúca NAD pri mimoriadnostiach.
Až po „otvárajů“: To jsou ČD jak je znám!
Dlužno dodat, že plánovnaou NAD jsem na R8 zažil s oběma, naštěstí ne mimořádnost vyžadující NAD.
Totiž mimořádnosti jsem zažil dvě, v obou případech skokan. Zařídil jsem se po svém, za skokana dopravci nemůžou, to jen pro úplnost.
Dopravce má v takovém případě řešit nahradní dopravu. RJ na to z vysoka kašle a klidně vas tam nechá několik hodin. Za ČD se alespoň snažili eliminovat dopad na cestující…
On popisuje RJ a jejich vozový park
Tak jezdi RegioJetem. Ten funguje o něco líp :¨)
Však to píše o regiojetu.
Petrovi to nevysvětlíte, to RJ ultras fanatik
Měl jste jezdit mezi Olomoucí a Jeseníkem s ČD, a pak by jste si pochvaloval i RegioJet. Dnes se tam kvůli záplavám nejezdí, ale věřím že tam ČD zase zařadí ten největší šrot co někde sežene.
Měly by zvýšit hlavně výši pokut.
Moc nechápu, kde to vázne. Každý z těchto kontroloru by se nasobne zaplatil. A když by na sebe časem nevydelal, tak by to znamenalo výrazné zvýšení komfortu pro občany. Nevím kde je/byl problém.
V tom, že Ministerstvo dopravy sídlí jen v Praze a nebylo dosud schopno právě začít příslušně spolupracovat se 14ti kraji včetně Prahy, které při tom na většině daných spojů tzv. participují, že jsou zařazeny do krajských integrovaných systémů jejichž jízdné na příslušných úsecích těch spojů je uznáváno!
Takže konečně za službu objednanou Ministerstvem dopravy zajišťovanou i pro kraje tyto pro to ministerstvo konečně zajistí kontrolu kvality zajištění té služby!
Souhlas, konečně.
Sarkasticky dodám: Co všecko musí ministr stíhat zařídit, co ten tisicihlavý úřad z vlastní invence dosud neudělal.
V tom, že český stát potřebuje šetřit. A výdaje na práci kontrolora zvyšují schodek rozpočtu.
Takové praštěné zdůvodnění běžně používá Stanjura – skoro kdykoliv za ním někdo přišel s nápadem na nějaký projekt, jenž by se za pár let vrátil i s úroky, on jej stopnul s takovou „argumentací“..
„Podle daných smluv by kontrolní činnost měla být bezúplatná.“ – krajsti kontrolori budou mit vice prace, ale nic za ni nedostanou.
To se vyplati. (ministerstvu)
No tak místo režijního návratu rychlíkem např. do Ostravy jej zkontrolují. Krajské peníze jsou stejně jako ty státní vybrány stejnou daní. Není to tedy efektivnější využití státních peněz a něco, za co bychom měli být rádi?
PIDí kontrolor z Benešova do Prahy může
a) kontrolovat PIDí bus (do Roztyl)
b) kontrolovat PIDí Os S9
c) (ve špičce) kontrolovat PIDí Sp R49.
d) (nově) kontrolovat ministerskou Lužnici.
Proč by dělat to poslední? Jestli mu nevychází hodiny směny, tak snad nevychází ani rg.
na těch „ministerských“ rychlících snad neplatí jízdné integrovaného systému, když např, ta Lužnice má v PID označení R49 – https://pid.cz/zastavkove-jizdni-rady/?cid=1249&from=1702162800&type=vlak ? Navíc mezi Benešovem a Prahou nestaví ten rychlík ještě v Čerčanech, takže kontrolor kvality sluřeb dopravce – nikoliv hrazení jízdného cestujícími ten vlak nestihne projít mezi Benešovem a Čerčany, v nichřž může přestoupit nejen na Os či Sp jedoucí do Prahy po korydoru, ale klidně ještě prvně zkontrolovat vlak do Prahy přes Jílové a nejbližší protijedoucí, když si mezi nimi přestoupí třeba v Týnci nad Sázavou, pokud se z něj nerozhodně z zkontrolovat BUS do Prahy, z něhož přestoupí… Číst vice »
Ok splet sem název. Mělo to být
c) R49
d) *ministerská R19 Vltava*. Ten v Čerčanech nestaví.
Odstavec je o smlouvách mezi MD a kraji. Takže za to nedostane nic … kraj.
Čímž rozporuju fakt, že za to přítomný kontrolor nic nedostane: Opracované hodiny mu zaplatí kraj, jakožto zaměstnavatel.
A kraje tomu ministerstvu snad něco hradí za to, že na většině těch ministerstvem objednávaných rychlíkových spojů je v příslušných úsecích uznáváno jízdné integrovaných systémů těch krajů?
Dost o tom pochybuji, takže i při hrazení kontroly kvality na těch spojích kraje furt na tom ministerstvu ušetří víc!
Samozřejmě. Proto se u některých integrace řešila několik let a u některých není dodnes.
Kontroly nemají smysl, protože nemají smysl sankce, které mají dopravce ve smlouvě. Smlouvy jsou nastaveny tak, že dopravci často nemají sebemenší smysl se snažit. A je vidět, že jsou i výjimky, kde ti dopravci naopak smysl se snažit mají a taky se snaží. Ale ty jsou vždycky jen krajské, nikoliv ministerské.
Když to tak počítám, tak to vychází, v přepočtu na jednu kontrolu za počet dní, skoro přesně na ono slavné Ludolfovo číslo. Neskutečné výkonné ministerstvo a teď to hodí na kraje…
Hodí na kraje: Kraje s tím souhlasily.
Hele je lepší, aby to kontroloval někdo, kdo je aspoň trochu místní, než aby na kontrolu dojížděl ministerský úředník přes půl republiky.
Já s tím technicky nemám problém. Ale finačně, proč na to kraje přistoupily a budou to dělat zadarmo?
A ty kraje namejí ty rychlíkové spoje objednané ministerstvem zařazeny ve svých systémech integrované dopravy a hlavně zasmluvněnu možnost uznávání jejího jízdného v příslušných úsecích trasy těch rychlíků? :):):)
Spíš než „násobné“ by to chtělo posílení „řádové“…
Super a trvalo to jen málo přes dvacet let.
Nesmíš to nesmyslně počítat od vzniku krajů místo od značně pozdějšího vzniku soutěží na zajištění vlakových spojů objednávaných státem, protože dříve by to nemělo smysl!
I před vznikem souteží měly smysl kontroly, zda dopravce plní, za co dostává peníze.
Jako čím vymdava smysl kontrolovat monopolního dopravce v přímém řízeného tím ministerstvem, jak Tomův 95procentech bylo na české železnici?
Protože i ten monopolní dopravce dostával peníze za něco, v pozdějších dobách monopolu už bylo i celkem definováno za co, a to ministerstvo tedy mělo kontrolovat, jestli je to tedy plněno.
Velmi vhodný ilustrativní obrázek jistého dopravce 😉
Nicméně v ústeckém kraji nohou být úplně v klidu…
Ostatni dopravci jsou bezchybni ?
Copak to ho omlouvá?
Tenhle chybuje suveréně nejvíce
Tvrdím to snad?
Takýto primitívny ačohentizmus ma vždy rozosmeje.
Tam byl mluvčím nějaký Jemelka, jestli se nemýlím. Teď tam je nějaká Alena. Ten Jemelka už za ministerstvo nemluví?
To je jedno kdo tam mluví. Stejně z nich vyleze smrad anebo pičovina.
R23 ve středu bez 1. třídy…
Dnes R17 vlak R723 taky bude bez první třídy.
Už jsem párkrát viděl bez jedničky i Ex1
Ta je ale komerční
Od Bohumína do Žiliny ne
Kdyz to neposles objednateli, tak se to tezko zmeni.
A když pošleš, tak taky.
To aby se „Národní dopravce“ začal bát, když si vzpomenu na ty křápy B249 mimo jiné na lince Ex2. Rychlíky Bohumín – Brno jsou oproti tomu luxus.
Jenže na R8 by někdy i to B249 udělalo více muziky než to nic, co tam jezdí na posilách (posila je aktuálně 1 vůz ze 3 požadovaných).
Člověk by myslel, že by tam mělo místo „posil“ to jezdit o 3 vozy větší furt, možná až na první/poslední spoj
Na R11 v minulý pátek, neděli i tento pátek nebyl z Plzně vypraven ani jeden posilový vůz (a to na posilách mají být B249). Posílen byl pouze obrat, na který jsou využívány českobudějovické vozy.
Nechci a priori tvrdit, že nemáte pravdu, ale nemám tušení, jak jste k tomu dospěl. Smlouva neobsahuje počty vozů, ale počty sedaček.
Nejspíš už se na rozdíl od vás stihl naučit počítat.
Jakože B249 je lepší než libovolná ojetá Švýcarská/Rakouská/Německá dvojka?
Ano, akvarijní okna a ve stanici nelze, to by bylo výrazné zlepšení, ještě by mohlo dovnitř pršet. ČD by ty B249 měly nasadit na R Praha-Mnochiv, aby i v Bavorsku poznali, jaké poklady tady máme.
Pardon, Mnochiv má být Mnichov
Asi tak, posilove vozy v patek a neděli sproste slovo, mnohdy ani zakladní řazení nedodrží… a to nemluvím o špíně v kterr tam člověk jezdí… a oblíbená lahůdka je absence jedné soupravy a tedy 30min sekera už na odjezdu z Ostravy
B249 tam jezdí jen jako posily a už tam dlouho nic jako „křáp“ nejelo, ani B249, ani A149, ani honecker…
Skvelej napad a kraje di aspon proveri standardy vlastniho IDS…
Není třeba provokovat modrogumní kolegy žlutým obrázkem, oni na to přijdou sami…
Tam ,na obrázku je právě ten,nakoho půjdou nejvíc kontroly.
Už se našlo, kdo byl zodpovědný za to, že doteď ministerstvo své povinnosti neplnilo a nezvládalo a solilo peníze, aniž by kontrolovalo za co? Bude se pokračovat ve vyhazování ministrů?
Objednávku vlaků provádí MD již několik desítek let. Otázka zní, kolik zaměstnanců provádí objednávku a sjednávání smluv z dopravci a kolik zaměstnanců se zabývá kontrolami.
Jenže kdyby ministerstvo zaměstnalo 5 lidí, kteří by každý den celý den jen jezdili vlakem a komtrolovali kvalitu, tak si ti lidi na svůj plat vydělají desetkrát.
Znám minimálně 3 šotouše, kteří by to jako brigádu při VŠ vzali s radostí.
A udou to hodnotit kriticky, nebo podle osobních preferencí? Zlaté B249, pryč s velkoprostorem, já chci kupé… četeme to tady pořád. Už sem zažil i nadávání i na MVTV 2, že — jezdí s jedním vagonkem.
Budú hodnotiť či to čo je v papieroch sedí; nie svoju dojmológiu o počtoch kupé vs veľkopriestoru.
Ministerstvo dopravy nemá žádný interní kontrolní systém, který by oficiálně odhalil veřejné tajemství, že kontrola obdrženého efektu, v podobě vlaků na objednávku MD a platby ze státní kasy, je mnoho let naprosto nedostatečná a je nutno to změnit?
Co by na takovou dlouhodobou „efektivnost“ vynaložených prostředků asi tak řekl Nejvyšší kontrolní úřad?
Zabýval se tím někdy? Pokud doteďka ne, proč?
Sláva!
To jsem zvědav na R11 – sem tam bez 1. třídy, o něco častěji pak bez Bdgmee…
Nebo R9, i tam jsem v poslední době vídal „béčkové“ vozy víc než by mělo být (a to přitom mají na „nakonec 8 – 9“ měsíců ušetřené 2 soupravy v oběhu).
Lenin už se těší, že bude moci kontrolovat i R11 a R16 🙃
Znám též jako plzeňský Bretschneider … fakt aktivní blb.
Lenin ještě žije? 🙂
A víte, kdo ho nahradil? Nápověda u žlutého ilustračnícho obrázku.
Řazení vlaků by měli dopravci objednateli vykazovat sami i bez kontrol, a za podvodné vykazování by měla být okamžitě likvidační pokuta a ukončení smlouvy.
To lze pokud by to bylo ve smlouvě.
To by vás měli cestující rádi, že se ze dne na den nedostanou např. do práce. A jen ta představa čím ten výpadek nahradite v zemi, kde jakékoliv výběrko se vleče dost dlouho a nebo se vám nikdo nepřihlásí, přihlásí ale za cenu x krát vyšší.
Pozor, tady není řeč o neplánovaných změnách řazení, ale o případech, kdy je dopravce objednateli zatají, kvůli nedostatku kontrol se na to nepřijde, a dopravce se tak podvodně obohatí, protože mu není účtována pokuta za nedodržení řazení.
Proč ze dne na den?
Nějaké kilometry odebrat přidělením jinému dopravci s nějakou výpovědní lhůtou.
Tak daleko on memyslel. Dokonce mu možná šlo o mstu, ne o cestujcící.
Zase nepřehánět. Padesátinásobek běžné pokuty za nedodržení řazení stačí bohatě.
50násobná pokuta za nedodržení řazení, pokud nebude dodrženo řazeni?
Nemálo zlosynů a chuligánů by zneschopnilo vagon jen proto, aby na pokutu došlo: -urva -odnikatelská vydělává a jim došel chlast i prachy.
Je třeba nejdříve pochopit na co reaguji. Ta pokuta o které se bavím je za rozdíl mezi vykázaným a skutečným řazením, které zjistí kontrola v terénu. Pokud někdo zneschopní vůz a vykážu popravdě že nejel tato pokuta ho mine, protože se sám udal.
Na problemy s řazením by dost pomohl gps sledovací modul, jako mají dnes všechny busy a tramvaje v pidu, koneckonců i třeba Arriva vlaky to mají, jen to využívat a občas zkontrolovat, jestli nemají modul v jiném voze než jak se hlásí. Ale na čistotu a rozbitost samozřejmě asi nic moc lepšího, než kontrolu člověkem nevymyslíme.
Dopravci musí denně reportovat každou jízdu vlaku včetně konkrétního řazení (brzdících procent atd.) do operativního systému řízení provozu ISOŘ SŽ. Takže data o řazení by byla, jen tady zase jenom pravá ruka neví, co dělá levá.
Co se týče stavu interiéru a kvality služeb uvnitř, to už je samozřejmě věc jiná a musí to někdo fyzicky zkontrolovat.
Fiosofická či spíše řečnická: Poskytne SŽ ty data ministerstvu, nebo je to moc tajné?
Stačí ministerský příkaz a data jdou.