Větší dotace, více trolejbusů. Jihlava zdůvodňuje zrušení tendru s levnějšími Turky
Trolejbus v Jihlavě, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jihlavský dopravní podnik hodlá nakoupit místo 12 nových trolejbusů minimálně 15.
Buďte v klidu, další výběrové řízení vyhraje Čína. Anebo možná Hess, když jejich 3 článek je o 6 mil. LEVNĚJŠÍ jak ten od Škody…
Z principu bych rád výhru kohokoliv jiného, jak škodovky. Jako 20M za kloubák v karoserii SOR? A ti co se bojí Turecka, že v Budapešti a Bratislavě nemají výrazné problémy a naopak jakže jsou spolehlivé ty teolejbusy Škoda z poslední dodávky?
„Máš rád Turky?“ obrátil se Švejk na hostinského Palivce, „máš rád ty pohanský psy? Viď že nemáš.“
Poslušně hlásím, že ten pán je hotovej nezmar. Jako nějakej Bouška z Libně. Vosumnáctkrát za večer ho vyhodili vod Exnerů a dycky se jim tam vrátil.
Host jako host, třebas Turek. Zaplať si pivo, a žvaň si co chceš.
Vojna s Turky musí být. Přihlásili jste se do výběrka, tak tady máte přes držku. Válka jest jistá. Budějice a Prágl nám pomůžou v tý válce. Bude se to řezat!
Lepsi turek nez skoda s otresnou karoserii SOR srot.
Bozankaya tady zatím nikde nejezdí, ale Temsa a Iveco/Otokar se zatím v Praze předvedli tak, že nebýt těch „šrotů“ SOR, chodil byste pěšky.
To je ale hlavně chyba Škody, že se rozhodla šetřit a nacpat těžké baterky na autobusovou kastli. A do Streetwayů si montáž vlastních motorů, rozvodů atp. zajišťuje Iveco… Otokary, které jezdí v Bratislavě takové problémy nemají.
Průběh nákupů tureckých trolejbusů začíná připomínat přístupové rozhovory Turecka do EU. Neverending story…
A to je teprve nákup. Co potom provoz? Spolehlivost? Dílenské zpracování? Cena údržby v průběhu životnosti? To je klidně 18 let….
To jsou zajisté parametry, které nikoho ve výběrku nenapadly. Měli by se zadavatelé podívat do diskuzí na internetu.
Trochu mi tu smrdí lobbing, první výběrko přehled o ceně, druhé už se vyhraje.
A jak byste to v té soutěži chtěl uplatnit a prokázat? Nebo nedejbože nějak napevno zasmluvnit… Tohle všechno vám dokážu slíbit, ani se nezačervenám. A to nejsem Turek!
To všechno se dá (a má) ošetřit ve smlouvě. jejíž návrh je beztak součástí podkladů řízení. A ne si vymýšlet výmluvy, když vyhraje někdo, s kým se v rybníčku nepočítalo.
Stejně tak v normálním vesmíru dá vypsat řízení na dodávku s opcí podle toho jak se případně podaří zajistit třeba ty dotační prostředky, a nemusí se rušit, když „se zjistí“ že vlastně chceme o dva vozejky víc.
Do smlouvy dáte pouze část toho, co jste napsal. Samozřejmě zastropovat LCC s tím, že pokud provozní náklady přesáhnou stanovenou částku, tak výrobce rozdíl doplatí, je ideální nástroj. Otázka je, zda se podaří dojít konsenzu ohledně toho stropu, aby to mělo smysl a zároveň se do tendru vůbec někdo přihlásil.
Ohledně opce souhlas.
Jinak ale skáčete od jedné věci k druhé. Jedna věc je, jak vypsat tendr a napsat smlouvu tak, abyste měl garantovanou kvalitu a bezporuchovost. Druhá věc je, jak vykopnout Turka ze soutěže. Tyto dvě věci nemají nic společného.
Vždycky je to nakonec o ceně, záleží jakou protihodnotu za ty peníze v rámci zadávací dokumentace požadujete. Když budu chtít třeba služební vozidlo a v rámci výběrového řízení budu mimo jiné chtít záruku na 5 let a 200 tis. km, tak je jasné, že se to nebude Peugeot, Citroen, Fiat ani Opel a taky že to nebude úplně levné.
V rámci česko-slovenské pomoci by se výrova mohla realizovat v Trenčiskných Automobilových Závodoch (TAZ), s licenční výrobou vozidel Škoda tam mají mnohaleté zkušenosti.
Jen si do smlouvy dejte tak tvrdé záruční požadavky, aby se raději nepřihlásili. Čtyřstopý trolejbus po vzoru Š1203 nechece.
Jen připomínka doby ne až tak moc dávné, druhý odstavec jakože jsme se z minulosti poučili.
pardon, překlep: Trenčianských
Když už, tak Trnavských… Jako odstrašující příklad přesunů výroby do zemí bez průmyslové tradice to slouží dokonale a platí i pro islamistické Turecko.
Aj, tak to pardon.
No tak zase tolik ty naše sousedy rád nemám, abych navrhoval jakoukoliv pomoc po vzoru Husákem, Jakešem, Štrougalem a jinými zoufalci „řízené“ ČSSR pod „ochranou SSSR“. Myslím, že dostali víc než dost.
To je tak, když se po milionšestý snažíte vecpat někam, kde vás nechtějí.
A pro zadavatele soutěže peklo, protože to, že Turka nechce, se u veřejné zakázky říkat nesmí.
Nešlo by alespoň požadovat výrazně delší záruku a vyšší penále za neprovozuschopnost?
Šlo.
A teď se na to podívejme opačně, zda budete naříkat, pokud někde budou takto systémově blokovat SOR nebo Škodu.
Joo, každý je velký protekcionista, až dokud nepotřebuje něco vyvážet.
Zastánci dvojího metru a nerovnosti před zákonem.
Když se bavíme o mezinárodním obchodě (dokonce mezi různými kontinenty), tak o rovnost před jakým zákonem vám konkrétně jde? Před zákony Spojené federace planet?
Jeden metr je pouze iluze. Tam venku je každý sám za sebe.
Proč naříkat? To se samozřejmě dávno děje. Národní trhy mají tendenci chránit se zcela běžně, malými evropskými zeměmi počínaje a USA/Čínou/SNS konče.
Jinak když vidím ty reakce, tak si říkám, že možná úplně nevyzněla ta souvislost s původním příspěvkem od p. Jana – ohledně těch přístupových rozhovorů do EU.
Ony ty dvě věci totiž opravdu mají stejný kořen. Jak přístupové rozhovory Turecka, tak i nákup tureckých trolejbusů. Oboje jsou to věci, kterým není přípustné klást aktivní odpor, nicméně příjemce o jejich realizaci nestojí a proto bude klást odpor sice pouze pasivní, avšak maximální možný.
Toto nemá být souboj hlasů pro/proti Turecku, ani hodnocení fungování hospodářské soutěže. To je prosté konstatování faktu.