Veterináři se zastali fiakristů. Koně ve městě netrpí dehydratací ani přehřátím

Koně pracují ve směnném provozu, kdy jedna směna trvá šest hodin.
Z výsledků kontrol fiakristů za poslední roky vyplývá, že koně netrpí dehydratací ani přehřátím, mají dost vody a nejezdí denně déle než pět až šest hodin. Na dotaz ČTK to uvedla Státní veterinární správa (SVS).
Zároveň podle veterinářů klesá i počet podnětů veřejnosti, letos neobdrželi žádný. Pražský magistrát v pondělí schválil, že vypoví nájemní smlouvu s Cechem fiakristů a povozníků Čech a Moravy na stanoviště na Staroměstském náměstí. Kromě nesouladu s tržním zájmem to odůvodňuje také obecným zájmem na ochraně zdraví koní, kteří podle vedení města v ulicích trpí. Město přitom od roku 2023 vyřadilo fiakry z tzv. tržního řádu, což je městské nařízení určující místa, kde je možné provozovat obchodní činnost. Povozy tak měly skončit, v ulicích centra však jezdí i nadále.
„Asfalt má v létě 55°C“. Fiakry v Praze definitivně končí, tři roky jezdily nelegálně
Veterinární správa kontroluje samotný provoz fiakristů v ulicích většinou dvakrát ročně, buď na podnět, nebo na základě vlastního rozhodnutí při extrémním počasí. „Naše kontroly opakovaně zjistily, že koně nevykazovali známky dehydratace, přehřátí, či stresového chování jak po práci, tak při stání na místě,“ uvedl zástupce mluvčího SVS Petr Majer.
Fiakristé se vůči informacím o zdravotním stavu koní vymezili a v dnešním prohlášení uvedli, že tvrzení se zakládají na domněnkách, jsou bez konkrétních českých odborných studií nebo důkazů. „Je to neobjektivní, neodborné a pro obor až dehonestující rozhodnutí,“ uvedl Josef Kočovský, předseda cechu. Koně pracující na Staroměstském náměstí jsou podle Kočovského zdraví, pravidelně kontrolováni a mají plně dodržovanou péči o jejich pohodu.
Koně jsme nikdy neodebrali
Podle veterinářů se například nikdy nestalo, že by inspektoři museli zvíře odebrat nebo umístit do péče z důvodu ohrožení zdraví. „Prohřešky, až na loňské zjištění, které se týkalo nevyhovujících stájí, neevidujeme. Podněty na fiakrovou dopravu naopak za poslední roky klesají,“ uvedl Majer. Odkazuje na případ, kdy loni v létě SVS zjistila, že v zázemí chovu v pražské Michli byli koně drženi v klimaticky nevyhovujících stájích.
Koně podle cechu pracují ve směnném provozu, kdy jedna směna trvá šest hodin. Na svých stránkách cech píše, že koně mají vždy k dispozici dostatek čerstvé vody k napájení a ochlazování.
Potvrzují to i zjištění veterinářů. „K zajištění welfare zvířat je k dispozici hydrant veřejného vodovodního řádu. Koně jsou napájení temperovanou vodou, jsou jim polévána kopyta a jsou otírání mokrou houbou. Dále jsme zjistili, že dochází i k projíždění koní bez turistů ve stínu,“ uvedl Majer.
Tramvajová koňka zpět v ulicích Prahy, DPP ji ověřuje na velkou událost
Součástí koňského postroje pro městský provoz je podle cechu i takzvaná plachetka, která brání znečištění vozovky koňským trusem. „Koně pro Prahu procházejí speciálním výcvikem a pečlivou selekcí, i proto, že v Praze jezdí v tramvajovém provozu. Pokud tedy kůň není v Praze spokojený, nepracuje zde,“ uvádí fiakristé. Koně zároveň mají speciální ortopedické podkovy s gumami.
Veterináři obdrží do pěti podnětů ročně, nejčastěji v létě, kdy mají lidé obavu o koně při vysokých teplotách. Zhruba polovinu podnětů podají podle Majera turisté.
Cech fiakristů vznikl v roce 1992, koně ve městě pracují od roku 1989. Cech tvrdí, že podmínky pro provoz kočárů v Praze jsou nejpřísnější na světě.