obnoveny

Veřejný prostor pro malé i velké? Města zkoušejí dočasné proměny s důrazem na bezpečnost

Taktický urbanismus. Zdroj: Jan MalýTaktický urbanismus. Zdroj: Jan Malý

Nový přístup by mohl zrychlit proměnu měst bez čekání na dlouhé investiční projekty. Radnice, architekti i stavebníci se ho nyní teprve učí používat.

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub P

Ve zbytku Evropy davno bezne pouzivana vec, v Praze dela IPR velkou slavu z toho, ze to konecne vyzkousi na jednotkach mist. Ted to budou dlouhy roky „vyhodnocovat“ a pak se to mozna zacne snecim tempem pouzivat…

Lukáš

Řeči o zkoušení vypovídají leda tak o diltenaství lidí na IPR. To je instituce vedená metodou pokusů a omylů takzvaných odborníků. V reálu akorát trafika pro nemakačenka.

Filip Jirsák

Holt jsme se bůhví proč rozhodli, že budeme skanzen Evropy. Ten přístup, že se to vyzkouší na jednotkách míst, není chyba IPRu – je tu chyba politiků, že nedají politickou podporu tomu, aby se ty změny dělaly daleko razantněji.

Jakub P

JJ, nejvíc másla na hlavě maj v tomto politici. Ale IPR by nemuselo ten průšvih jménem Praha lakovat na růžovo tak usilovně…

Filip Jirsák

Nemyslím si, že něco lakují na růžovo. Dělají tolik, kolik jim politici dovolí. Kdyby tlačili víc na pilu, zruší je. Stačí třeba vyjádření primátora k tramvajím na Václavském náměstí, nebo prezentace čehokoli, co zavání omezením aut na magistrále.

Jakub P

Doporučuju zajít někdy na jejich přednášky do CAMPu nebo se podívat na online přenos – to je čistá virtuální realita, v podstatě jako by tam všichni mluvili o úplně jiným městě.

K čemu pak taková instituce městu vlastně je?

Petr

Skanzenem jsme proto, že infrastruktura se řeší systémem, jako když pejsek s kočičkou vaří dort. Z té Evropy si jen vyzobáváme rozinky a myslíme si, že tím se problém vyřeší.

Petr

Klauni z IPR. Periferie pro ně neexistuje, i tramvaje tam prohlašují za zbytečné. Ale podobné hovadiny řeší 😀

Pavel_H

Kde na periferii jsou podle IPR tramvaje zbytecne?

Petr

Až na drobné vyjímky všude dál od hranic původní Prahy z roku 1922. Tu takzvanou strategii rozvoje mají na webu. A tangenty jsou pro IPR sprosté slovo 😀

Pavel_H

Aha, no neprijde mi to, ze by zrovna IPR byl proti, spis se nenasel nikdo, kdo by byl pro…

Lukáš

A máte nějaký materiál z IPR, který by toto tvrzení prokazoval? Třeba nějaký projekt tramvaje k Dolním Počernicím, do Čakovic, na Zbraslav? 😀

Pavel_H

Zrovna trat do Cakovic je v planu.

Ale ja jen reaguju na puvodni tvrzeni, ze je IPR PROTI takovym tratim. Byt proti si predstavuju tak, ze takovou trat nekdo navrhne a IPR rekne NE. A o nicem takovem nevim. Predpokladam, ze potreba trati vzejde spis od DPP nez od IPR, nebo se pletu? Takze otazka spis ma znit, proc takovou trat na pole nebo vzdalenejsi tangentu DPP nenavrhnul…

Filip Jirsák

Potřeba trati by měla přijít od IPR, ten má na starost plánování a rozvoj. Přesněji řečeno, IPR má tu potřebu formulovat, ale měla by to být potřeba cestujících. Pokud holt někde není a ani ve výhledu nebude dostatečná poptávka, tak nemá smysl, aby tam IPR maloval tramvajové tratě.

Petr

Poptávka existuje. Nebo ono snad nejsou komunikace na periferii každé ráno ucpané? 😀

Filip Jirsák

To, že tam jsou ucpané komunikace, neznamená, že je tam poptávka po tramvajové trati. Třeba pokud je to ucpané přespolními, je poptávka spíš po železnici v kraji.

Lukáš

Však tramvaj nemusí končit na hranicích metropole. Toto řešení se v té Evropě, kterou se tu tak oháníte používá běžně. Zajeďte si třeba k Leipzigu nebo ke Kasselu. Tedy i vy sám jste ukázkou pohledů ze skanzenu 😀

Lukáš

Citace přímo ze strategie IPR:

Obecně také platí, že sídelní charakteristiky obcí v pásmu kolem Prahy vytěžují systém veřejné dopravy zejména ve špičkových obdobích dne (cesty za prací/škol apod.), a to jednosměrně vůči Praze, zatímco poptávka v opačném směru a zbylých časech je velice malá a cílově rozptýlená. Provozování tramvajové dopravy je v tomto ohledu neekonomické, zejména pokud za všech okolností pozůstávají fixní náklady na dopravní cestu.

A s tímhle „argumentem!“ zaříznete cokoliv. Ale pak se bude brečet, že lidi jedou raději autem…

Filip Jirsák

Vážně si myslíte, že by lidi, kteří dnes dojíždějí do vnitřní Prahy autem, přesvědčilo ke změně to, že by mohli dojet autem na Zbraslav, tam přesednout do tramvaje a jet na SMíchovské nádraží a tam přesednout na metro?

Lukáš

Inu, další důkaz toho, že vaše názory jsou také ze skanzenu. A proto jsme tím skanzenem, právě proto že si pokaždé „zdůvodníme“, proč infrastrukturu neřešit 😀

Lukáš

Moderní implementace „Co je dovoleno pánovi, není dovoleno kmánovi“.

Když jako občan legislativu obejdete, budete „po zásluze“ potrestán, ale jakmile to samé udělá erár, vše je v naprostém pořádku!

sch1

Stále se to učí. takticky se zkouší dva pruhy na magistrále, za muzeem už dva roky, před muzeem jen půl, ale stejně se tam vrátili tři pruhy.

Pavel_H

To bude asi tim, ze se tam nic nezkouselo, ale probihala stavba, ktera je ted pred Muzeem dokoncena.

Jakub P

A vedlejsi ucinek te stavby bylo zjisteni, ze se tam pri snizeni poctu pruhu nic strasneho nestane…

Lukáš

Jenom třeba na Bělehradské se pak víc zpožďují tramvaje, díky tomu jak se to snaží lidi objíždět přes Nusle 😀

Jakub P

To je dusledek zprasene rekonstrukce Belehradske s maximalizaci parkovani aut na ukor prujezdu tramvaji. Pruh navic na magistrale u Muzea tomu fakt nepomuze.

Lukáš

Auta tam po pásu jezdily vždycky.