Veřejnou dopravu na východě Čech čeká odbavovací revoluce. Jízdenky půjde nakoupit přes mobil

Jednotka 847 RegioFox v Pardubickém kraji. Foto: České dráhyJednotka 847 RegioFox v Pardubickém kraji. Foto: České dráhy

Přes aplikaci půjde nakupovat i časové jízdenky.

Odebírat
Upozornit na
guest
71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík

Mně se ty appky na telefon už nevlezou. Stačilo by je nějak naprogramovat, aby šly na SD kartu – zatím tam se mi povedlo dostat jenom jednu hru (650 MB).

maaaca

Ještě bude zajímavé jestli se po nasazení nové aplikace udrží dvojí ceny jízdenek – bez IREDO karty a s IREDO kartou. Rozdíl je cca 20 %.

superhero

Doporučuji, aby všichni, kteří mají relevantní připomínky k fungování krajských dopravních systému kontaktovali přímo jejich sdružující organizaci „Česká asociace organizátorů veřejné dopravy, z. s.“ https://caovd.cz/ V některých případech zde probíhá plodná diskuze, ale je nutné, aby se její výstupy dostaly k těm, kteří mají možnost o věci rozhodovat. Milion appek je samozřejmě šílenost. Nemá to sloužit jako výmluva, ale je dobré si uvědomit, že každý kraj má svůj rozpočet a to je předpokládám prozatím blokerem plošnějšího fungování jednoho univerzálního systému. Nicméně organizátoři veřejné dopravy fakt nejsou žádná paka a veřejnou dopravou cestují, takže si to uvědomují. Ke vzájemné kompatibilitě a… Číst vice »

Neznamy Jarek

Ano, bylo by to logické, jeden ceník a jedna aplikace. A pak máte na krku, že jste uzavřeli kartel a poškodili zákazníka….

MartinS.

Souhlas. Už to zdaleka není tak, jako to bylo před lety. Kraje spolu začínají spolupracovat, tam, kde to dává smysl existují mezikrajská spojení, uznávají se tarify na území jiného kraje, existují kompatibilní karty. Má to celé z mého pohledu 3 problémy: 1) veřejná doprava má z pohledu každého kraje jinou prioritu; 2) funkce a role organizátorů VHD není ve všech krajích jednotná; 3) zcela selhává Ministerstvo dopravy, které by mělo vytvořit jednotnou metodiku a celkově to metodicky řídit a pomáhat krajům hledat průniky, aby se ten systém na úrovni republiky zjednodušil. Na druhou stranu chápu, že kdyby si to kraje… Číst vice »

M M

Zrovna Zlín je opravdu případ. Má kolem sebe tři kraje, z toho jeden s fungující veřejnou dopravou na úrovni. A co udělá Zlín? Inspiruje se a synchronizuje s těmi dvěma, kde veřejná doprava stojí na ***

Michal

Tyhle appky by měli být posichrovane zákonem co se funkcionality, vzhledu a struktury týká včetně možnosti nabízet jízdenky jiných IDS, nebo platby G-pay/A-pay.

Leinad

Proč zrovna tihle dva poskytovatelé?
Když už, ať to umí platební kartu a sepa platby.

MartinS.

Běžte to říct na nábřeží… Ani by na to nemusel být zákon, stačila by jednotná metodika, ale to by na ministerstvu museli něco dělat.

Jan

Vítej v Hradubicích 21. století…

Garry

A posléze nastane rušení pokladen. Nejvíce se prodávají Iredo jízdenky.Pardubice-Rosice,Moravany a podobné stanice nemají šanci přežít.Pokrok nezastavíme.Prodavat Iredo v papírové podobě nebo po zakoupení aktualizovat u pokladny byl pravěk.Sbohem pokladny v malých stanicích.

218

Spíš je fascinující,že dneska je ještě v místech jako Moravany pokladna 😮

Tomáš

Česká republika má být 1 integrovaný dopravní systém a ne tyhle krajové státy ve státě. Pro člověka, který není a nechce být dopravní expertem a chce jen využít veřejnou dopravu je to neuvěřitelný chaos, kde pokud se nevyzná tak zaplatí bambilion za jednu cestu a příště jede autem. Nehledě na vývoj mnoha systému / aplikací / zaměstnávání mnoha zbytečných lidí….

František

By se mi líbilo, kdyby ty lokální systémy měli nějakou rozumnou API vrstvu, aby pak někdo jiný nad tím mohl postavit jednu funkční rozumnou Applu pro všechny.

Ale některý kraje pořád apku ani nemají a nebo neumí vypsat výběrko ani na autobusy.

babilon

Chápu komplikace. Nicméně – jeden IDS by znamenal minimální motivaci se vyvíjet. Jestli teď máme v půlce krajů nějakou appku na prodej jízdenek, tak s jedním IDS bychom neměli žádnou. Jednodenní krajské jízdenky? Zapomeňte. Atd… Krajská konkurence, ač je pro běžného cestujícího menší či větší chaos, přináší viditelný pokrok.

Johnny

Tenhle český extrémní resortismus je neuvěřitelné mrhání lidskými silami a veřejnými prostředky…

MaT

To není resortismus (to je když se třeba nedohodne ministerstvo dopravy s jiným ministerstvem), tohle je spíš krajismus…

MartinS.

A co ty kraje mají dělat? Mají čekat dalších 15 let, až si ministerstvo všimne, že existuje VHD organizovaná a objednávaná kraji?

soumar

Je to fajn. Ale přiměřenější titulek by byl ve smyslu:

Poslední kraj, který žije v minulém století, podnikl krok ke změně. Jízdenky půjde nakoupit přes mobil.

danaceks

Jihočeský?

soumar

Předposlední. 🙂

suri

…zdaleka ne předposlední, ještě VDV Vysočina, a největší parodie na IDS, totiž IDOK Karlovarský kraj, který jak je obvyklé, je tradičně nejhorší ve všem 🙂

soumar

Dobře, jeden z posledních. Udolali jste mě, asi se budu muset panu Súrovi omluvit. 🙂

švarc

Vysočina?

Martin

Na Vysočině je to ještě korunováno tím, že když si neřeknete VDV (nevíte), tak jeden průvodčí vám vynadá, že to nevíte, že jste si to neřekl a že to platí už 4 roky a že vám tedy prodá dražší jízdenku… a druhý průvodčí vám rovnou dá tu dražší (ČD). Ještě jsem viděl průvodčího, který po nějaké holčině chtěl kouzelné slovíčko na slevu….chudák nechápala…. Bylo to trapné z obou stran, působilo to tak, jakoby chtěl, aby mu řekla, že se s ním vyspí 😂😂

platamond

Je to jen penězích, resp. malém požadavku objednatele. Dopravce do toho nepleťte. V IDSK byla nedávno debata o tom, že by ve vlaku byl automaticky dáván PID, pokud by cestující neřekl, že chce Čd nebo One, ale světe div se, když se to spočítalo, tak by to IDSK stálo skoro 250 mil.ročně navíc v úhradě za vlaky, protože z tržeb PID dostane ČD jen malou část.

dopravák

A když ty tržby nedostanou ČD, tak kdo? V rámci clearingu asi jiní dopravci v systému – o to menší ale bude jejich ztráta – takže ve výsledku je to jedno, pokud ty tržby zůstávají v závazkové dopravě v rámci brutto smluv.

maaaca

Včera bylo pozdě…

Tomáš R.

Tohle je fakt Kocourkov. Proč proboha vyvíjejí něco, co už dávno existuje v mnoha jiných krajích? Jako šotouš si poctivě stahuju aplikace všech krajů, kam cestuju. Je to fakt bizár. Začíná to už názvy – proč se to proboha nejmenuje nějak jednotně a intuitivně, třeba IDS JMK, IDS StC atd.? Proč se to třeba v Plzeňském kraji jmenuje Virtuální karta nebo v Jihomoravském Poseidon? No a další věc je, že každá z těch aplikací funguje úplně jinak. Naučit se to je občas docela oříšek. Někde lze platit přes Google Pay, někde jen kartou, někde lze jízdenku zobrazit i před časem… Číst vice »

Patrik

Tohle trochu nechápu u PID Lítačky. Na iPhonu si pohodlně platím přes Apple Pay, ale na Androidu možnost Google Pay není. Pouze kartou.

Já Osobně

Ad Google Pay: na platební bráně banky, která ji poskytuje, není zatím G Pay implementováno.

kix

PID platím přes Google Pay, to máte nějakou historickou verzi ne?

Leinad

Já platím přes gpay. Tedy nevím, jak to bylo poprvé, myslím že platební brána chtěla číslo karty a šlo to překliknout na přístup gpay .

jouda

A nejlogičtější název vyhrává aplikace „MobilOK_new“ v Olomouckém kraji. 🙂

Rop

A co teprve možnost nákupu jízdenky pro spolucestujícího – třeba pro dítě. Katastrofa.

MirekK1

Přesně tak. Trávím bez auta celou dovolenou na různých místech v Česku, a tak je přirozené, že se snažím používat krajské integrované systémy. V mých 60 letech to je docela fuška, i když to většinou pak umím líp než řidiči. Ale nebaví mě to . Vůbec princip 14 gubernií v takto malé zemi je zvrhlý.

Black

Revolucí by bylo, kdyby tady znovu začalo platit to, co tady platilo před lety. To už spousta zde diskutujících ale neví. Tedy že na jednu jízdenku a bez příplatků, šlo dojet z Aše až do Košic. A nebyla potřeba spousta různých apek do mobilu, nemusel člověk pracně předem studovat, jaký systém platí v tom či onom kraji atd.

Tomáš R.

Tak ten systém byl samozřejmě řádově jednodušší, to ano. Na druhou stranu, věci se vyvíjejí a těžko by dnes fungovalo například to, že ve vlacích se nedalo cestovat na jízdenky MHD nebo že příměstskými autobusy nebylo možné jezdit v rámci Prahy.
Potíž je ale v tom JAK se ty nové systémy udělaly a jak jsou vzájemně kompatibilní. A tam je blbě skoro úplně všechno.

Black

Pokud uvádíte Prahu jako příklad, tak mám dotaz“ Tušíte, že zdaleka ne všichni v tomto státě bydlí v Praze a že z těch cca 6250 obcí může návaznost MHD využít jen zlomek lidí, protože ve většině těch obcí MHD není?

kix

Praha+MHD ve městech má možnost využívat min 70% obyvatel..takže bych to zas tak okrajově neposuzoval..protože i kdo bydlí na vesnici, třeba do toho města s MHD dojíždí do školy/práce..

M M

Tenhle systém pořád platí, nic vám nebrání si koupit na jakoukoli relaci TR10 nebo One Ticket. Jen to holt bude dražší

Black

Takže to není ten samý systém, protože tehdy platil jednotný tarif v celé síti a bez příplatků. Myslím tím samozřejmě osobní vlaky, nikoliv spěšné nebo rychlíky.

kix

bez příplatků..oneticket taky nemá příplatek, má prostě takovou cenu..zrušením krajských systémů, bude oneticket bez těch vašich „příplatků“ také..spíš to bylo opačně, dnes to lze levněji

jouda

Pozor, jízdenky dle TR 10 nelze koupit na jakoukoliv relaci. Zkuste např. Zlín – Kroměříž. Každý kraj může mít jiné podmínky, jako např. Zlínský, Jihomoravský apod.

gringoAD

Tak to můžete i teď na jednu jízdenku jezdit po celé republice, akorat zaplatíte třikrát tolik. Ta zvrhlost se jmenuje OneTicket …

Neznamy Jarek

Né tak úplně. Pamatuji jízdné na Tatranské elektrické železnice, které se počítalo jinak…

kix

na vlak existuje oneticket, na mhd to nefungovalo nikdy..a to že nebylo potřeba nic studovat není pravda..i tehdy se muselo vědět, přesně kudy se pojede a nemohl jste zvolit libovolnou cestu

Karel Mio

A to si vemte, ze jste sotous. Bezny smrtelnik cestujici narazove mimo svuj domovsky kraj vubec nechape, nebo ho to spis proste nezajima (proc by taky melo). A pak je z toho spatny uzivatelsky zazitek, ridic neprijemnej, listky kupuju nevim kde, nabizi mi to spoustu variant (ktere jsou jine nez doma) atd. = priste beru auto. Kdyz jsem pribuznym vysvetloval, ze jsem z vychodnich do strednich Cech jel na kombinaci IREDO + PID s delenim v Prelouci, aniz jsem opustil rychlik, a ze jsem diky tomu platil misto dvou set treba 130 korun, tak na me koukaji jak na cernokneznika.

Tomáš R.

Přesně tak. Byl jsem nedávno svědkem situace, kdy pán s kolem, zjevně pouze výjimečně cestující vlakem, přišel k pokladně Arrivy v Turnově a chtěl jízdenku do Benešova u Prahy. Pro tento typ cestujících je to prostě „pokladna na nádraží“ a naprosto nemají ánunk o tom, že do Prahy jede nějakou Arrivou a pak vlakem ČD a že na to potřebuje buď dvě jízdenky s tarifem dopravce (což u pokladny Arrivy nekoupí) nebo jízdenku PID, která sice platí z Turnova (proč, když je to LBC kraj?), ale zase nelze koupit kolo anebo si koupit OneTicket, který stojí trojnásobek (!!!) toho, co… Číst vice »

Karel Mio

To nepochybne. Neznam podobne pruzkumy dopravniho chovani, ale ve svem okoli znam hodne lidi tak mezi 40 a 60 lety, kteri vlakem jedou fakt jednou za x let, vetsinou nejak neplanovane, protoze „naposled jeli vlakem kdyz v okynkach kvetly kytky a houby, dvere se malem otviraly za jizdy a z WC bylo videt na koleje“. A vetsinou jsou pozitivne prekvapeni, ze prijede hezky vlak, pri brzdeni neskripe k ohluchnuti, uvnitr cisto, v cili jsou rychle apod. A vlastne zjisti, ze je to tim vlakem obcas docela fajn. Akorat kdyz uz takove lidi odradi samotny nakup jizdenky, tak je to blbe.… Číst vice »

Tomáš R.

Mě to ukázalo PID za 110 s pražským kupónem. A když si k OneTicketu koupíte ještě místenky a kolo, tak je to za neuvěřitelných 462,- Kč.

Karel Mio

Mne bez prazskeho za 150. OneTicket je silenost.

bububu

Ad. „nebo jízdenku PID, která sice platí z Turnova (proč, když je to LBC kraj?), ale zase nelze koupit kolo“
Jízdenka na kolo v PIDu koupit jde, teda alespoň aplikace PID Lítačka mi nabízí dvouhodinovou za 30 Kč nebo celodenní za 80 Kč.

gringoAD

Také tak jezdím … pravidelně každý víken na výlet … a člověk prostě vyloženě musí kombinovat … hlavně kraje, kde platí brutto smlouvy, jsou největší peklo, tam prostě platí jen IDS nebo OneTicket … ČD pouze celosíťová …

MaT

Jste si jistý, že se bude něco složitě vyvíjet? Pokud to vyhrál Chaps, tak ten pokud vím už dodává pro Prahu a Středočeský kraj Lítačku, pro Liberecký kraj Idolku, takže spíš si myslím, že jen vezmou co už mají, dají tam logo IREDO, napojí to na patřičné datové zdroje, chvíli ještě budou vymýšlet název (Hradubická karta nebo Hraparappka jim asi budou připadat moc pejorativní) a může se vyjet. A jestli to má být až v roce 2025, tak si myslím, že na to mají času víc než dost…

Tomáš R.

„Vyvine aplikaci s funkcionalitami“, píše se v článku. Ale jak složitý ten „vývoj“ bude, toť samozřejmě otázka.

maaaca

Termíny jsou ve smlouvě dost pružné, vázané na ukončení jednotlivých etap, takže teoreticky to může být za měsíc venku 🙂

janvagala

Hraparappka…🤣
Děkuji za lepší náladu. 👍🏼

František

Už aby byly jen časový jízdenky.

Happy

Pokud to není systém jalo u FAIRTIQ, který používá Zlín, tak to zrovna jako nějaký skok kupředu nevnímám…

E 91.3

Přesně tak – od té doby, co existuje FairtiQ, mi přijde vymýšlení nějakých lokálních aplikací jako hloupost.

danaceks

Ale předplacenku ve FTQ nekoupíte a pořizovat si v 21. století plastovou kartičku kategoricky odmítám

R13

On ale i ten Zlínský kraj plánuje spustit vlastní aplikaci pro nákup jednotlivého i časového jízdného, vyhledání spojení, online mapu, atd.
Zdroj: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/28079943

Úplně nejlepší by bylo, kdyby se do co nejvíce krajů rozšířil Fairtiq pro pay-as-you-go cestování (hlavně pro nepravidelné cestující) a pro ty pravidelné existovala JEDNA aplikace pro celou ČR umožňující právě správu předplatních jízdenek, nákup jednotlivého jízdného pro předem určenou trasu a další komplexnější úkony.

Frantík

Zrovna muset mít 2+ hodiny zapnutý mobil na datech (spotrebivavajici energii navíc) nemusí být vždycky příjemné, snad se to na delší cesty nějak došetří.

Jan Z.

Stačí zaplé jen GPS, ale to taky žere.

halbsatdt

No konečně, ještě aby se na jízdenky dalo jezdit v MHD v Hradci a v Pardubicích a pak to bude paráda.

gringoAD

A nestačilo by místo vymýšlení nové aplikace licenčně koupit nějakou funkční aplikaci z jiného kraje, případně dát možnost koupit IREDO jízdenky do aplikace Můj Vlak ?

Martin

Nejlépe, kdyby bylo obojí. Vzhledem k tomu, že to bude vyvíjet Chaps, bych se toho ani nebál.

Dan

A nestačilo by, kdyby byla jedna jediná aplikace na hromadnou dopravu pro celou ČR?

MLKR

samozrejme by to bylo super, ale kdo by se snazil kdyz dvanact malych osliku vytrese vic dukatku nez jeden velky.

gringoAD

No na vlaky je … OneTicket … ale na to jezdit nechcete, je to 3x dražší …