Veřejná doprava roste, když ji srovnáme s pandemickými roky. Ministerstvo komentuje úbytek cestujících
Cestující v Děčíně při zastaveném provozu na koridoru. Foto: Fanklub Správy železnic

Pro dlouhodobější trend ale používá ministerstvo dopravy rok 2022, kdy byla situace ještě ovlivněna částečně pandemickými opatřeními.
No tak třeba na S4 mi přijde, že lidí ve vlacích pomalu ubývá, zatímco zácpy na silnicích mezi Kralupy a Prahou jsou delší. Proč? Protože když pojedu do práce autem, spoustu věcí vyřídím cestou, zatímco z vlaku musím domů pro auto a pak jet někam nakoupit. Nedávno jsem třeba byl ve Vlašimi a vyzkoušel bus i vlak. Kdybych ovšem nevezl kolo, do vlaku bych nevlezl. Proč? Protože jede déle a je třeba dražší lístek. Protože v Benešově navazuje na osobák, nikoli na rychlík do Prahy, zatímco busy jezdí přímo a častěji. Na dlouhé cesty je to jiné, ale ty obecně… Číst vice »
Třeba i zřídit více krámů, kam nemusí tolik lidí auty… Ale jinak jo. No, poslední dobou je snaha krátké cesty spíše trestat, důsledek je viditelný.
Tak si pojďme přiznat že výrazně nadinflačně rostly ceny jízdného, a lidi si ty peníze prostě netisknou?
Jak třeba Plzeň – Praha, tak třeba nedotovaná Ostrava, od Covidu docela skok…
Plus v roce 2019 měli důchodci a studenti slevu 75% namísto aktuálních 50%
To zas bude, bo bude líp.
S motoristy úplně nevím 🙂
Dolar taky roste. Když ho srovnáme s 2021.
Záleží na tom, s čím ho porovnáváte. V kurzu s korunou rozhodně neroste, od Trumpova nástupu se naopak řítí dolů a aktuálně už je níž než byl nejnižší kurz roku 2021. https://www.kurzy.cz/kurzy-men/grafy/nr/CZK-USD/od-3.10.2020/
Demografie a urbanizace. Nedivím se, že lokálky netáhnou, jízdní doby jsou šílené. Bez nich by ten trend vypadal jinak
Tak roste především příměstská doprava okolo Prahy, Brna či Ostravy, kdy vlaky jsou časově zajímavé s auty a nemusí se řešit parkování v okolí center měst. Také se zvýšil počet spojů na těchto linkách. Dále roste dálková doprava, kdy se díky konkurenci a zajímavým cenám začali lidé více využívat železnici.
Naopak spousta regionálních linek přichází o cestující, protože se regiony vylidňují do měst a auto je zajímavější varianta (rozvoz děti, časová flexibilita a úspora času).
Rozvoz dětí… No, když na těch vesnicích (nebo v sídlištích naplocho) nemáte ani školku a krám, natož něco dalšího, a přijde vám atraktivní se svými auty cpát do města…
Tak lokálky se na těch číslech podílejí mizivě, ale ty trendy samotné (stěhování do měst, home office) na to vliv mají určitě. Hlavně pokud řešíme počet individuálních cestujících, a ne výkon, co roste. Nemám třeba přehled o tom jak dnes home office frčí, některé firmy v tom covidovém režimu prakticky už zůstaly, jiné zase nutí lidi být třeba 3x týdně v kanclu. Vím že nejudržitelnější cesta je ta, která vůbec nevznikne, ale občasné cesty té VHD na jednotlivé jízdenky také moc nenahrávají.
Lidi jezdí více autem, protože cena pohonných hmot je už 25 let téměř stejná, zatímco veřejná doprava zdražila několikanásobně.
No ale co s tím? Nabízí se úměrně zdražovat i IAD (např. prostřednictvím daní, mýt za vjezd do určitých lokalit nebo parkovného), ale to zas bude breku. A s motoristy ve vládě to asi neprojde :/
To bych netvrdil. V regionální dopravě v jižních Čechách se tarif do 50 km zvýšil za dvacet let zhruba o 18 %. Přičemž inflace jen za posledních deset let byla přes 56 %. To znamená, že ceny jízdného reálně klesly.
Je taky otázka, jaký je rozsah tamější regionální VHD, vzhledem k tomu, že je to nejméně zalidněný kraj. Tím už se někdo chlubil, že „Kuba nezdražuje“. Jenže když máte pár spojů a jinak všichni jezdí autem, tak se VHD dá držet jako sociální dávka.
A pohonné hmoty na jihu také zdražily o 18 %? Možná jízdné reálně kleslo, ale asi ne o tolik, jako cena jízdy autem.
V roce 2022 určitě stejná nebyla – benzín atakoval 50 Kč/l.
Jezdilo v té době víc lidí vlakem namísto autem?
tzv. zloděj křičí chyťte zloděje
Dost velký vliv bude mít nárůst podílu jízdenek IDS a statistická chyba s tím spojená. S ohledem na to beru tyhle statistiky s nadhledem.
Bohužel, veřejná doprava začáná být poměrně drahá oproti IAD.
Babišova vláda ji asi zlevní, ale jen pro důchodce a studenty, ale ty stejně většinou nemají na výběr. Pro ostatní veřejná doprava už nadává moc smysl. Pro ně by se měla zlevnit a převzít je z IAD.
Pro ně by se měla hlavně „zpoužitelnit“. Nač to mít „za babku“, když vám to ujíždí, stojí to v kolonách, a ještě jede poslední třeba v pět odpoledne. Nemluvě o nízkých rychlostech, zastávkách ponechávaných v pustině apod.
Jak se chcete zbavit stání v kolonách, když ty kolony tvoří sami řidiči aut? Omezují sami sebe a vůbec jim to nedojde.
Zastavky v pustine nechat na znameni, nebot neni problem zastavku zrusit, ale zavest. Kdyz pak v pustine vznikne prumyslova zona, nebudete ji mit jak obslouzit, protoze PCR rekne smula, tam zastavka byt nemuze.
Jak se asi projeví, když např. často nejdou strojky u busů v IDS JMK a řidič nechá x lidí projít?…..
Naprosto zanedbatelně. Desítky ve stamilionech jsou jak plivnutí do moře.
Jednu dobu to bylo celkem často v systému.
Ale podíl, kdy se třeba ne jednu jizdenku jede více jízd bude samozřejmě větší, to se nikdy přesně nespočítá.
Proto existují sčitace nástupu a výstupu.
Ano, až budou všude, bude to poněkud přesnější.
„Celkem často“ není žádná statistická veličina.
To ne, to byla reakce na „desítky“.
Za celý rok půjde spíš o min.
desítky tisíc.
Ok. Tak tedy desítky tisíc. To je ze stovek miliónů 0,01% resp. 0,1 promile. Stále plivnutí do moře