dkv_obrazok

Veřejná doprava roste, když ji srovnáme s pandemickými roky. Ministerstvo komentuje úbytek cestujících

Cestující v Děčíně při zastaveném provozu na koridoru. Foto: Fanklub Správy železnicCestující v Děčíně při zastaveném provozu na koridoru. Foto: Fanklub Správy železnic

Pro dlouhodobější trend ale používá ministerstvo dopravy rok 2022, kdy byla situace ještě ovlivněna částečně pandemickými opatřeními.

Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.K.

Tak si pojďme přiznat že výrazně nadinflačně rostly ceny jízdného, a lidi si ty peníze prostě netisknou?

Jak třeba Plzeň – Praha, tak třeba nedotovaná Ostrava, od Covidu docela skok…

babilon

Dolar taky roste. Když ho srovnáme s 2021.

Šejdr

Záleží na tom, s čím ho porovnáváte. V kurzu s korunou rozhodně neroste, od Trumpova nástupu se naopak řítí dolů a aktuálně už je níž než byl nejnižší kurz roku 2021. https://www.kurzy.cz/kurzy-men/grafy/nr/CZK-USD/od-3.10.2020/

Jan Kavan

Demografie a urbanizace. Nedivím se, že lokálky netáhnou, jízdní doby jsou šílené. Bez nich by ten trend vypadal jinak

noerf

Tak roste především příměstská doprava okolo Prahy, Brna či Ostravy, kdy vlaky jsou časově zajímavé s auty a nemusí se řešit parkování v okolí center měst. Také se zvýšil počet spojů na těchto linkách. Dále roste dálková doprava, kdy se díky konkurenci a zajímavým cenám začali lidé více využívat železnici.
Naopak spousta regionálních linek přichází o cestující, protože se regiony vylidňují do měst a auto je zajímavější varianta (rozvoz děti, časová flexibilita a úspora času).

Pavel

Lidi jezdí více autem, protože cena pohonných hmot je už 25 let téměř stejná, zatímco veřejná doprava zdražila několikanásobně.

Studý Chudent

No ale co s tím? Nabízí se úměrně zdražovat i IAD (např. prostřednictvím daní, mýt za vjezd do určitých lokalit nebo parkovného), ale to zas bude breku. A s motoristy ve vládě to asi neprojde :/

noerf

To bych netvrdil. V regionální dopravě v jižních Čechách se tarif do 50 km zvýšil za dvacet let zhruba o 18 %. Přičemž inflace jen za posledních deset let byla přes 56 %. To znamená, že ceny jízdného reálně klesly.

xyz

V roce 2022 určitě stejná nebyla – benzín atakoval 50 Kč/l.

Jezdilo v té době víc lidí vlakem namísto autem?

jan táborský

tzv. zloděj křičí chyťte zloděje

Dominik29

Dost velký vliv bude mít nárůst podílu jízdenek IDS a statistická chyba s tím spojená. S ohledem na to beru tyhle statistiky s nadhledem.

Pavel

Bohužel, veřejná doprava začáná být poměrně drahá oproti IAD.
Babišova vláda ji asi zlevní, ale jen pro důchodce a studenty, ale ty stejně většinou nemají na výběr. Pro ostatní veřejná doprava už nadává moc smysl. Pro ně by se měla zlevnit a převzít je z IAD.

Svojšín

Jak se asi projeví, když např. často nejdou strojky u busů v IDS JMK a řidič nechá x lidí projít?…..

Daniel Jablonecký

Naprosto zanedbatelně. Desítky ve stamilionech jsou jak plivnutí do moře.

Svojšín

Jednu dobu to bylo celkem často v systému.

Svojšín

Ale podíl, kdy se třeba ne jednu jizdenku jede více jízd bude samozřejmě větší, to se nikdy přesně nespočítá.