Velký zájem o středočeskou autobusovou dopravu. Ve třetí vlně míří k nejvíce zakázkám Arriva
Venkovská zastávka PID. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
V každém souboru je v průměru téměř šest nabídek.
V každém souboru je v průměru téměř šest nabídek.
Záměrně naivní otázka: Jakou váhu má v této hospodářské soutěži vox populi: dotazníková šetření, výstupy pro objednavatele, čili i něco mimo tabulkové výstupy, jak jsou, či nejsou dodržovány přijaté standardy. Myslím, že dotazníková vyjádření spokojenosti cestujících by byla odlišná od výsledku vysoutěžování, kde vidíme nabídkovou cenu. Do dalšího procesu posuzování nabídek nevidíme. Jako nejlepší ve vnějším PIDu ze skromného pohledu občasného, ale pravidelného uživatele vidím Uhera a Polkost, na opačné straně si dovoluju vidět a jako nejhorší vnímat ČSAD Stř. Č., ČSAD Benešov a (v některých konkrétních oblastech) Arrivu. Lze se také domnívat, že situaci v tomto tržním rybníku a… Číst vice »
Dojížďka za čímkoli není žádném kraji tak silná, spolu s dotacemi asi nelze prodělat. Snad to povede k výraznému stlačení ceny, i když to asi není jediné hledisko…
Chudáci lidí na Mělnicku. ČSAD Střední Čechy jim opravdu nezávidím. Za mě suverénně nejhorší dopravce, nejhorší řídící, nejhorší spolehlivost, nejhorší všechno. Smutné na těchto soutěžích je, že rozhoduje jen a pouze cena, a tak o výkony přijdou skvělí dopravci typu UHER a tohle zlo bude jezdit dál, v neprospech nespokojených cestujících. Na co je potom celé slavné Hodnocení kvality PID, když to nehraje ani v soutěžích žádnou cenu. Nechápu a je mi z toho smutno
Ano je. Bohužel sankce dopravcům jsou malé a nic (kromě dobrého jména) je nemotivuje Standardy kvality PID pořádně dodržovat. Vidět to je i na železnici. Vlaky jezdí špinavé, posprejované, dopravce to nečistí, ale sankce za to nedostává žádné. Proto v soutěžích, jako je tato, bez striktního vymáhání standardů PID a postihování nedostatků, vyhraje vždy low-cost dopravce, což se ukazuje. Dopravci kvalitní, jako Martin Uher, ČSAD Polkost nebo třeba Umbrella prostě nikdy neporazí lowcost typu ARRIVA nebo ČSAD Střední Čechy či OAD Kolín. Bohužel.
Přesně tak, ČSAD SČ dříve bylo celkem fajn, ale poslední dobou, co jezdí v Praze, tak vyjely subdodavky, mnoho fajn řidičů odešlo jinam a místo nich vyjeli Ukrajinci a vozový park je taky děs. Už jenom to nasazování městských busů na příměsto a naopak.
Já tedy jezdím se Středočechy denně (směr od Líbeznic), včetně jejich městské 103 a nevidím zde jediný důvod je označit jako “nejhorší dopravce”. Vozy v drtivé většině naprosto v pohodě (stáří, stav), v porovnání a Arrivou v této oblasti jednoznačný vítěz
.
Co se týče nasazováni dvoudveřových vozů na městské linky a naopak, je to o tom co jim povolí objednavatel (což bohužel případ dvoudveřových vozů na 103 je).
O kvalitu vozu mi tolik nejde, tam jsem schopný privrir oči a tolerovat starší bus, město na přimestu a naopak, ok, pohoda…Ale co nejsem schopný tolerovat jsou časté výpadky spojů a tudíž nespolehlivost a ve velké míře naprosto katastrofální úroveň personálu. Mám najezdeno v PID opravdu hodně a suverénně nejhorší řidici co se týče chování a přístupu k cestujícím jsou jednoznačně u této firmy.
Lidsky je mi líto pravděpodobná ztráta společnosti ČSAD Polkost obou oblastí (Černostelecko a Českobrodsko). Uvidíme zda budou dál jezdit jako subdodavatel např. pro Arrivu. Doufal jsem, že někde uspěje Umbrella.
ČSAD Střední Čechy si asi hodně odfoukli. Kdyby ztratili i Mělnicko, to by byl průšvih. Zbytek výsledků, kde Arriva chce evidentně brát úplně všechno…. To ani za komentář nestojí. Baronetto a další podobní dopravci mají o budoucnost postaráno 🙂
Já Arrivu tedy ve 2 oblastech ani nevidím, (ale nevím, jestli není schovaná pod jiným názvem.)
Aririva Kladno se jmenuje ČSAD MHD Kladno.
Předpokládám, že se Arriva bude ucházet o řidiče stávajících dopravců a v některých oblastech mimo Prahu se jim jejich přechod povést může. Arriva vude kupovat pro nově vysoutěžené oblasti velké množství nových vozů ve standardu PID i PHM. Zdá se, že počítají s množstevní slevou, podobně jako dostali při nákupu vozidel pro Plzeňský kraj. Soutěž je férová. Chápu, že se Arriva dokáže kvůli velikosti dostat na nižší cenu než třeba Lutan, přesto mám raději pestrost. A i menší a střední dopravce.
Oni si asi oddychli, ovšem cestující, co s nimi musí jezdit doufali v opak 😀
Díky bohu, že u nás v Brandejsi končí
Kladno je v jake oblasti?
Kladno je překvapivě v oblasti Kladensko 🙂 a nabídky se otevíraly loni na podzim.
https://pid.cz/informace-z-otevirani-nabidek-z-vyberovych-rizeni-na-autobusove-dopravce-pro-prvnich-8-oblasti-ve-stredoceskem-kraji/
Být středočechem, tak mě ten úvodní obrázek urazí 😀
Určitě je to lepší než moderní zastávka, ale bez přístřešku…
už se asi opakuju, ale u nás se nedávno (dobře, loni v dubnu) integrovala jedna z posledních oblastí – zbytky okresu Benešov – a doteď nejsou na zastávkách ani označníky PID….
A vadí to nějak?
Já kdybych z libovolného důvodu hledal zastávku PID v místě kde jsem třeba předtím nikdy nebyl, tak by mi to asi docela vadilo.
Myslím, že zastávku bys poznal, i když by byla označená označníkem jiného dopravce, nebo klasickým ČSAD zastávka.
to nejspíš ano, otázka pak je proč se vůbec nějaký jednotný vizuál dělá
Co by za takovou boudu dali na zastávce „Zlonín, rozcestí“
V některých železničních stanicích to vypadá podobně, hlavně co se přístpupu do vozidla týká. A nemyslím jenom Zlín.
V případě autobusů je to vizitka kraje, v případě železnice je to vizitka Správy.
A málem bych zapomněl na Stanoviště 48, což je vizitka majitele ÚAN Zvonařka.
V případě busů je to vizitka obce, kraj má jen označníky.
Dnes spíš letí podobné zastávky:
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=pubt&id=15280314&gallery=1&sourcep=foto&idp=3493529&x=18.7421026&y=49.4959714&z=17
Gratuluji, zase soutěž na cenu. Nepoučitelný tento stát.
Gratuluji, zase zaměňování státu a krajské samosprávy. Nepoučitelný tento lid.
Stát v tomto případě beru jako státní aparát, ať už je to Krajský, Obecní, … prostě veřejný sektor.
Samospráva není státní aparát. A stát se nerovná veřejný sektor. Prostě to některým nejde vysvětlit, nejde vysvětlit…
Ok, jak to tedy mám podle tebe nazvat, aby si byl spokojený?
Soudruhu, nejprve se nauč slušnému chování, to tykání si nech k vám do dilny. Za druhé stačí se naučit, co který pojem znamená a není třeba nic nově pojmenovávat.
A není to jedno, jedno, jedno……..?
Nejsou argumenty, tak bagatelizace. Jak typické…
Řešíte nesmysly. Gró toho příspěvku tkví v tom, že se jede hlavně na ceny…. poté to dopadá tak, že autobus nejede, protože není řidič. Jestli došlo k záměně státu a kraje není podstatné..
Jádro toho příspěvku spočívá v tom, že jeho autor zaměňuje pojmy s dojmy a své vlastní vývody zaměňuje za fakta. Dochází pak k bagatelizaci některých věcných skutečností a zaměňování dojmů za pojmy. Jsou i jiné kraje, kde nejvyšší váhu ve výběrku má cena, ovšem problémy s nevyjetím v důsledku nedostatku řidičů prakticky nemají.
No tak jasně. Jsou kraje, kde na některé pozice není možné sehnat českého zaměstnance a jsou zase jiné kraje, kde pro stejnou pozici je dostatek českých zaměstnanců. Čím to asi tak bude ????
No to mi povězte vy, když jste tak moudrý. V čem je rozdíl pokud se vybírá v obou případech se posuzuje splnění požadavků a jejích váhy ku výsledné ceně? A jak jste se od nedostatku řidičů dostal k jejich národnosti? Nebo míníte jejích státní příslušnost?
„Přehled nabídek neznamená automaticky, že takové bude konečné pořadí. Nabídky účastníků zadávacího řízení budou nyní předmětem dalšího posouzení.“
A jak byste to jinak hodnotil? Mě zajímá Horoměřicko a Umbrella o 300 tis. mě opravdu mrzí. Úplně už vidím ty Setry :-). Nicméně nic jiného než cena a plnění správně zadaných kritérií služby se hodnotit nedá. Také musí být dobře nastavené sankce.
Při nízké ceně za službu vnímám a dávám si do rovnítka se zaměstnancem s nízkou výplatu.
Tedy z mého pohledu velmi negativní věc.
Když se řidičům dá pár korun, tak jim to nikdo nebude jezdit a nastanou sankce. Dopravce si to umí velmi dobře spočítat.
Jenže sankce ani následný krach dopravce nevyváží nespolehlivost systému. Ostatně už jen fiktivní přípoje (styl „můžete mu alespoň zamávat, pokud jej ještě vidíte“) jasně ukazují, nakolik se lze na veřejnou dopravu spolehnout. Natož, když část spojů bude existovat jen v jízdním řádu.
Vysoká cena pro objednatele může pro zaměstnance znamenat dokonce i nižší mzdu či horší podmínky. Jen se na tom přiživí nemalý aparát včetně bílého koně.
Navrhni jiné hodnotící schéma. V případě jako je tento, že zadavatel definuje standardy kvality a sankce za neplnění, jiný parametr než cena nemá význam.
Standardy kvality jsou nízko, sankce bezzubé a vítěz za nejnižší cenu se i podle toho chová. Systém určený k sebedestrukci, rozhodně ne k posunu v kvalitě. Holt jsme východ.
Jestli jsou standardy kvality nízko, tak asi Arriva třeba na lince Praha – Příbram jezdí v drtivé většině s pěknými autobusy s velkou kapacitou, klimatizací a dalšími komfortními prvky pro svůj dobrý pocit? Požadavky na kvalitu si musí nastavit objednatel a stejně tak adekvátní systém sankcí, aby se nevyplatilo ty požadavky dodržovat.
Nemůžu hodnotit celý PID, ale ze své zkušenosti: téměř denně jezdím s ČSAD Střední Čechy na lince 371. Tento dopravce obecně nemá dobrou pověst, v hodnocení dopravců vyšel špatně, ale má zkušenost s touto konkrétní linkou: dobrý, funguje jak má. Standardy kvality: co je na nich špatně? Konkrétně „náš dopravce“ nasazuje zejména více méně zánovní vozy, nevím, co by na nich mělo být jinak. Sankce – nevím, jak jsou nastaveny, ale zase – u nás se jezdí jak má, zpoždění jdou za silným provozem na silnicích, valná většina řidičů jsou v pohodě. Nabídka spojů velmi dobrá, v čase roste. Jasně,… Číst vice »
Mně teda standardy kvality tak nízko napřipadají, když vidím, s čím odjíždí ze Zličína Arriva na Berounsko, Arriva/ČSAD MHD Kladno na Kladensko a Transdev na Rakovnicko, tak jsou to celkem nové/zánovní vozy. Postupně přibývají klimatizace, USB zásuvky… jako já tím jezdím rád. Dokonce jsem u mnoha cest přesedlal z auta do autobusu PID, protože je to pro mne pohodlnější a levnější.
Přesně! Bohužel, sytém, který je zde vytvořen, je důsledkem populistické snahy o transparentnost. Ale zapomina, že ani domů nekupujeme věci nejlevnější. Jsou většinou nejdražší. Firmy nutí konkurovat si nabidkovou cenou, ale popsat a ohodnotit ostatní parametry investoři neumí. Přímo podporujeme slendrián. Přitom nic takového nikdo nevyžadije, soutěže v EU jsou mnohem otevřenější a odborna a kvalitativní kriteri mají mnohem větší váhu. Proto opravujeme stavby po pár letech, vyřazujeme nebo odstavujeme vadna vozidla a tto vse platí nakonec investor, mimo nabídkovou cenu. Hrůza!
A jaké byste tedy nastavil měřitelné parametry?
Výše úplatku?
V poslední době se situace ve veřejných zakázkách lepší i v ČR. Dopravní podniky se učí hodnotit u nákupu vozů náklady životního cyklu, požadují prodloužení záruky nebo náhradní vozidlo při větší záruční opravě. Mnohde se to povede a nakoupí se to co je nejlevnější v dané kvalitativní třídě. Ne vždy to vyjde (viz. elektrobusy Škoda pro DPP), často ano. Standardy kvality v Pid jsou vyšší než požadavky na vozidla třeba v Jihočeském kraji i mnohde jinde. Srovnatelné jsou s Plzeňským a Jihomoravským krajem. Díky tomu nemohou kupovat dopravci vozy v nejnižším stupni výbavy. To se ošetřit dá a zadavatelé se… Číst vice »
Nějak si neumím představit, na co jiného by se mělo soutěžit než na cenu? Zadavatel definuje pičet spojů, kapacitu vozidel, kvalitu vozidel a jejich vybavení a co zbývá? Kdyby tomu tak nebylo, co by se srovnávalo? Jestli je Setra lepší než Iveco? A jak by se to porovnávalo?
No já bych to zkusil tak. Vždy tu nejlevnější nabídku vyřadit a vzít až tu druhou nejlevnější. On je to super mechanismus na to, aby se firmy nepodstřelovaly právě jen cenou. Když už neumím vybírat podle ničeho jinýho…
Takže když se mi povede nějak snížit náklady oproti ostatním, aniž bych zanedbal kvalitu, tak je to špatně. Hm. Pane Novák, jediné co tímhle dokážete je vypěstovat si kartel.
Zatím to často dopadlo spíš tak, že vítězný dopravce neměl řidiče, takže odříkal spoje.
Není to dokonalé. Stejně jako není dokonalé to drtit jenom na cenu. Dnes se někteří dopravci snaží hlavně vyhrát a pak doufají, že se to nějak ušudlá. No mnohdy se to neušudlá. Cestujicí Busline by mohli vyprávět…