kmax

Velkokapacitní tramvaje pro Ostravu řeší ÚOHS. Škoda si stěžuje, že soutěž definitivně neskončila

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava (DPO) na ostravském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTramvaje Dopravního podniku Ostrava (DPO) na ostravském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

DPO tendr před časem zrušil, následně vzal svůj krok zpátky.

Tendr Dopravního podniku Ostrava (DPO) na nové velkokapacitní tramvaje skončil na základě podnětu jednoho ze zájemců u Úřadu pro ochranu hospodařské soutěže (ÚOHS). Deníku Zdopravy.cz to řekla mluvčí dopravce Tereza Šnoblová.

Jak potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda, úřad v současné době vede prvoinstanční správní řízení s Dopravním podnikem Ostrava ve věci zadávacího řízení, v němž DPO poptával dodávku a servis až 25 ks velkokapacitních tramvají.

„Navrhovatel, kterým je konsorcium ŠTRN – ŠEKV tvořené společnostmi Škoda Transportation a Škoda Ekova, si stěžuje na to, že zadavatel zrušil úkon zrušení zadávacího řízení. Podle navrhovatele bylo zrušení zadávacího řízení v pořádku a jeho „obnovení“ zadavatel neodůvodnil,“ uvedl Švanda s tím, že správní řízení bylo zahájeno 28. listopadu a Úřad dosud nemá k dispozici ani dokumentaci k zakázce.

Jak již deník Zdopravy.cz informoval DPO vypsaný tendr na dodávku velkokapacitních tramvají před časem zrušil. Následně však měl podle dostupných informací tento krok stáhnout. Právě na to si jeden ze zájemců, v tomto případě firmy ze skupiny Škoda, stěžuje. Podle zdrojů Zdopravy.cz byli zájemci o dodávku dva, kromě Škody podal nabídku ještě Stadler.

K původnímu zrušení tendru došlo už podruhé v jeho historii. Oficiálním důvodem pro zrušení prvního tendru zkraje roku 2024 bylo vyřešení financování nákupu. Zatímco v roce 2023 byla odhadovaná cena tehdejší zakázky 2,25 miliardy korun, letos to bylo o půl miliardy více.

Podruhé vypsal DPO tendr na nové velkokapacitní tramvaje letos v březnu. Požadoval dodávku a servis 16 velkokapacitních tramvají s opcí na dalších 9 kusů. Cena zakázky byla odhadnuta na 2,75 miliardy korun, dopravce ji navrhl řešit úvěrovým financováním. Nová vozidla měla sloužit jako náhrada za tramvaje, kterým skončila životnost.

V zakázce požadoval DPO jednosměrné vozy s délkou maximálně 32,4 metru a šířkou 2,45 až 2,6 metru. Jejich kapacita měla být minimálně 240 cestujících (při 5 os/m2), kteří měli do vozidla nastupovat minimálně pěticí dveří. Podrobnosti ke druhé zakázce jsme popsali zde.

“Při detailní technické kontrole obdržených nabídek vyšlo najevo, že nabídky obsahují technické parametry, které neodpovídají zadávacím podmínkám. Tyto nesrovnalosti mají vliv nejen na posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení, ale také na hodnocení nabídek,” uvedla Šnoblová při oznámení o zrušení soutěže.

Podle dřívějšího vyjádření Šnoblové by vyloučení alespoň jednoho účastníka zrušilo soutěžní prvek elektronické aukce, čímž by se ztratil její smysl a zadavatel by nedosáhl hospodárného výsledku. Soutěž tak chtěl podnik vypsat znovu.

„DPO bude nyní v mezičase do rozhodnutí ÚOHS vyhodnocovat nabídky. O dalším postupu rozhodne s ohledem na výsledek vyhodnocení nabídek a vývoj řízení u ÚOHS,“ popsala aktuální dění v DPO Šnoblová.

Tagy dopravní podnik ostrava DPO ostrava ÚOHS velkokapacitní tramvaje velkokapacitní tramvaje pro Ostravu
Žádné komentáře