Rychleji pod Tatrami. Slováci vypsali miliardové soutěže na modernizaci 36,5 kilometru koridoru
Vlak ZSSK pod Tatrami. Zdroj: ZSSK

V Liptovském Mikuláši bude zrušená současná stanice, nahradí ji nová u dálnice D1.
V Liptovském Mikuláši bude zrušená současná stanice, nahradí ji nová u dálnice D1.
Ještě k diskusím typu 140/160/200… Aktuální KBD východně od Krásna n. K. nemá a nikdy (přinejmenším od „velké obnovy“ na přelomu 50. a 60. let) neměla až tak problém v nejvyšší rychlosti, jako v těch nejnižších. Bavíme se tu realisticky o relativně často zastavujících rychlících, nějaké případné IC/EC nonstop nechme stranou. Největší časové ztráty vždy dělalo 40 km/h v Košicích (zde v kombinaci s „krásným“ ZZ), 60 na Štrbě, 2x 70 (75) v Ľubochni resp. za Švošovem a hlavně 60 přes Vrútky a několik km čtyřicítkou v Žilině. A celá hromada pomalých resp. TOR, která se kupodivu podařila postupně odstranit.… Číst vice »
Nezapomeňte na efekt neperonizovaných stanic. Jedno postávání u vjezdu klidně zabije jízdní dobu víc, než 20 km rozdíl mezi 120 a 160 km/h.
Ano jistě, zvlášť takhle za mlhy s nákladem do kopce. 🙂 Ale peronizaci stanic jsem nezmiňoval záměrně, protože ji nerozporuju (resp. považuju v rámci modernizace za samozřejmou).
V tom LM je fakt škoda, pokud platí čára z openrailwaymap, že nová ŽST nebude alespoň mezi dálnicí a městem, to by přinejmenším psychologicky působilo daleko více „v civilizaci“.
Takhle je, silně se obávám, zaděláno na novou Rožňavu… 🙁
Osobně bych v tomto případě viděl jako nejrozumnější přeložku podle dálnice pro nákladní vlaky + teoreticky nějaké nestavící Ex, a k tomu ponechat odbočku na stávající nádraží pro obsluhu města (byť od východu by se to asi muselo napojit nějak nově z Okoličného).
Jinak, jak to vypadá s úsekem PP – Vydrník…? A 25 kV východně od ZA bude, bude…?
Jo a kdyby někdo z informovaných mohl pustit informaci, jak si stojí projekt GSM-R východně od žilinského uzlu, prosím prosím… Podle tohoto už má být vlastně hotovo: https://www.zsr.sk/5773/
A to je mimochodem pro stávající, nebo novou stopu tratě…?
Vysielače sú postavené.
Budova ŽSt bude medzi mestom a diaľnicou. Nástupištia budú za diaľnicou.
Ak by chceli stavať preložku aj ponechať súčasnú trasu, tak by im to nevyšlo spoločensky návratne. To síce nevychádza ani táto preložka, no aspoň môžu argumentovať ušetrenými kilometrami a časom.
PP – Vydrník sa začne realizovať na jar. Bežia prípravné práce.
Díky. No lepší než drátem do oka, ale i tak… Konkrétně v tom LM bude úspora 1 km jízdy a max. 2 minuty (spíš jedna) času, pokud to bereme z pohledu tranzitu, a naopak jasná časová ztráta pro nastupující/vystupující.
Tam to mohlo zrovna klidně čekat a prioritně se zabývat tou Bešeňovou (Lisková – Paludza), resp. asi ještě lépe úseky Varín – Ružomberok, kde by se skutečně dalo nemálo času získat.
Slibem nezarmpoutíš. To je asi tak vše, co se dá říct k působení rockerova syna.
A hlavně: všechno jsou priority…
Tady to bude celkem v pohodě.Horší to bude za LM do Štrby.Aspoň zmizí stoupání za Východnou.Ovšem už to nebude nádherná jízda,ale prosvištění okolo Tater.
Tohle pisi neustale i ja koridor ma mit rychlost 160 – 200kmh s dilcimi propady na 140kmh. U nas trate jako Ceska Trebova – Brno uz davno nema na ceskem uzemi co delat a ma byt nahrazena a to ne jen VRT v nove stope.
Regionální trať z Třebové do Brna je zcela vyhovující regionální dopravě. Problém je, že po ní jezdí dálková doprava z Prahy do Brna a dál. Řešení samozřejmě v plánu, ale u nás vše trvá a odsouvá se. Víc najdete na vrtky.cz
Trat s ceske trebove do brna bude po vybudovani VRT (pokud vubec bude) asi tak stejne frekventovana jako dnes. Ty oblouky tam budou delat zle porad. A samozrejme: „koridorizaci“ trat prosla na zacatku 90. let a VRT bude nejdriv tak za 20. Kolik uzitku by za tech zhruba 50 let to narovnani prineslo, ze?
Tak ty nejhorší zákruty v údolí Svitavy nad Brnem jinak než basis tunelem nevyřešíte. A ten se nevyplatí.
A kdyby se vyplatil, zůstaly by tam zastávky pro tu příměstskou dopravu, nebo by to nově také jen projížděla? 🙂
VRT nebude, tento stát to nebude schopen postavolit ani ufinancovat
Souhlasím s vámi, nechápu jak ve VRT může někdo věřit
Jestliže takové tratě u nás nechcete,tak doplňte informací,kde na to sebrat prachy.
Nehledě na to, že nás čekají zvýšené náklady na obranu,důchody,a nejspíš i nižší příjmy státu z daní.
Tak do toho,vy nepatří.
Aby na té trati, co byla doslova prostřílená mezi skalami, se mohla zvednout u Brna rychlost, musel by se prorazit tunel z Maloměřic někam do blízkosti Blanska. Příprava stavby, boj s odpůrci a vlastní ražba – odhadem 20-25 let, kdyby se začalo „včera“. I se soustavným odsouváním zahájení stavby bude VRT dřív. Pak zůstane trať podél Svitavy jen pro regionální spoje a náklad.
Stačil by Brno Bílovice, tam jsou oblouky nejhorší
ajéje, další odsun.. i když v LM zastavuje pomalu vše a nákladka stejně víc jak 120 nepojede..
jen mi prosím povězte, jestli ten nový nádr bude při chůzi z centra LM před tím nákupákem u MÚK s D1 či až za ním?
Řekl bych, že u zemědělského družstva poblíž silnice na Ploštín, za dálnicí… Za řekou je obytná čtvrť, na pravém břehu takové příjemné sídliště.
děkuji, koukám, že na náměstí to výjde prašť jak uhoď.. nevím teda komu tím prospějou.., ale doufám, že tam alespoň přesunou i autobusák..
Na náměstí možná stejně, do větší části města dále, navíc pustinou (jako jo, může se zastavět, ale…). Místní autobusy by ovšem pak měly alespoň tím městem projet. Tohle je taková ta optimalizace pro technokraty, reálně se mírně zlepší tranzit a výrazně zhorší obsluha, která patrně přejde na silnici (po které se dá dojet i do města). Bohužel je to i jeden z důsledků módy vysokých hrází, jenže s tím se v dohledných desetiletích nic nenadělá.
36km?až se to pořádně rozjede, už aby brzdili. Má tě vůbec význam?
Má, trať Nezbudska Lučka – Košice není v moc dobrém stavu.
V článku zmíněné traťové úseky Paludza – Liptovský Hrádok a Vydrník – Markušovce na sebe nenavazují, jsou každý úplně jinde, takže co se týče jízdních dob nedává smysl je sčítat. Každopádně, v řešení je také úsek Poprad – Vydrník a ten spolu s úsekem Vydrník – Markušovce přinese souvislých 160 km/h v délce zbruha 30 km s jedním drobným přibržděním na 150 km/h u Spišské nové Vsi. To je výsledek slušný i na české poměry, zrychlení oproti dosavadním 100-110 km/h s pár propady ještě níž vám hodí úsporu několik minut a i pocitově bude cestě pěkně odsýpat. Pokud se někdy… Číst vice »
Ak sa dá ETCS, lebo nedávno modernizovaný úsek výh. Lučivná-Poprad je bez ETCS a autobloku a jazdí sa len 120 km/h.
To je ale hodně smutné. BA-ZA ETCS je?
Je, ale iba Level 1. Preto sa narýchlo naháňali koncom roka Vectrony na L2, aby mohli do Česka, lebo tých našich 10 vectroních leasovaných červených „národných dopravcov“ je len na L1 a upgreade nie je taký jednoduchý.
Pocitově bude cesta pěkně odsýpat, pokud ovšem nechcete do Liptovského Mikuláše. Kdyby to byla malá vesnice, neřeknu… Pár minut úspora pro tranzit je fajn, ale cílovým to nezávidím. 🙂
Už minulý rok se měl začít dělat úsek Poprad-Spišská, tak snad letos
*poprad-vydrnik ďalej nemajú zabezpečené financovanie
Ono by stačilo, přestat vozit zadarmo půlku národa
Super, ale stejnosměr tam zřejmě nechají.
to áno ale predpokdlaám, že trakčné vdenie už bude pripravené na prepnutie (jedného dňa…)
Mimochodem Strečno-Vrútky-Ružomberok je taky vydatná stavba, o té se nemluví ani v anarchistických kruzích?
Tam sa nedeje nic.
Tak natažená jízdní doba je tam už od minulého grafikonu, stejně jako Poprad-Spišská. Tak uvidíme, jestli uvidíme
Natiahnutá jazdná doba je kvôli Žiline a tuším že aj kvôli nejakým väčším opravám pri Ružomberku.
Nie, nehovorí.
Doteraz nezačali ani s procesom EIA.
Ukazuje sa, že na požiadavku UHP budú musieť dať vypracovať novú štúdiu realizovateľnosti s realistickejším dopravným modelom a aktuálnymi cenami za stavebné práce. Teraz sa ŽSR vyhovárajú na nedostatok peňazí. Predpokladám, že až keď bude štúdia, tak potom sa pustia do EIA.
Okrem toho UHPčkári chcú, aby skúsili spraviť CBAčku na trať Košice – Čierna nad Tisou na 160 km/h. Tam sa tiež ŽSR držia rýchlosti 120 km/h zubami-nechtami.
Cize esicko pri Besnovej zostane.
Forever :-). Ale zasa je tam pekný výhľad na Liptovskú Maru a tiež na Aquapark Bešeňová :-D. Pred časom aspoň opravili koľaj, je tam mylsím 80, ale roky sa chodilo 50 v jednom smere, takže to trvalo ešte dlhšie, než malo…
Este by sa nam z vyssej rychlosti zakrutila hlava.
Nieje to S kvôli stúpaniu ? tam to bez nejakeho 2km tunela nepôjde, navyš aj diaľnicu museli stabilizovať . to územie je samý zosuv. A pri kvalite geologických prieskumov v súčasnosti na Slovensku by som s tým napriamením radšej počkal.
Naprostej detail, byl by zázrak, kdyby se jim to povedlo rozjet.
V LM bude stejně zastavovat všechno, co pojede 160 km/h, nebo ne?
Ano. A dokonce i všechno, co pojede pomaleji.
Jen aby tu zastávku nakonec alespoň pro část vlaků nezrušili. Přece jen, komu se bude chtít na vlak někam za dálnici… 🙂
Ví někdo více, jaké pravomoci ohledně staveb má na Slovensku ten jejich Úrad pre verejné obstarávanie, který detailně zkoumá každou stavbu z ekonomického hlediska. Možná i on má podíl na tom co píše nížeji Jura – konec ambicióznějších plánů na modernizaci koridoru…
Spíš má v tom prsty osazenstvo Útvaru hodnoty za peniaze. Výstupem jejich analýz je totiž něco ve stylu „80 km/h stačí a nejlépe nedělat nic, ušetří to peníze“.
Táto vláda sa ale nimi veľmi neriadi, je to len odporúčací charakter. Preto sa aj vrátili L.Mikuláš do hry, malo sa to robiť už 2015, ale vtedy to zavetovalo mesto, resp. jeho občania kvôli nejakej debilnej prístupovej ceste, ktorá i tak nebude…
Je to dosť zložitejšie. Ich výstupom pri náročných stavbách je: „teraz na to nemáme, radšej to osekajme, veď aj tak sa všetko rozpadá, peniaze potrebujeme dať do všetkého, aby sa to nerozpadlo a potom o 20-30 rokov to spravme poriadne.“ Preto pri niektorých stavbách navrhujú zostať pri nižších rýchlostiach v pôvodnej trase, lebo na ne nie sú peniaze. Ak to takto bude pokračovať, tak modernizácia ZA – KE skončí v roku 2100… Avšak nikde netvrdia, že to má zostať natrvalo. Potom sú však jednoduché stavby typu elektrifikácia do Humenného, kde do ŽSR bili, nech je tam aspoň 140 km/h, keď… Číst vice »
Aj keby som povedal prenesene, ze o 20-30 rokov to urobime poriadne. O 20-30 rokov na to peniaze budeme mat? Odkial? Garantujem, ze dalsich 50 rokov do toho nikto nekopne. Ked nie su peniaze, tak hold no.
Neboli myšlenkově české období cca 1993 – 2005.
Obecně se mi činnost tohoto úřadu co se týče železnice nelíbí, každopádně nic není černobílé na například u modernizace tratě Poprad – Markušovce tento úřad doporučil zvýšit rychlost ze 160 na 180 km/h, k čemuž bohužel pravděpodobně nedošlo.
https://www.mfsr.sk/files/archiv/88/Hodnotenie_Poprad_Markusovce_20220719.pdf
Tak isto pri elektrifikácií do Humenného roky navrhovali nech sa spraví na 140 alebo 160 km/h. ŽSR si pretlačili 120 km/h…
3 roky sa iba vyhovárali, že majú na takúto úpravu projektu málo času.
To Humenné som tiež nepochopil. Je to prakticky rovina, 160tka ako bič. Áno museli by tam urobiť mosty a to im asi už finančne nevychádzalo. Hlavne že tam riešili mega zástavky s dlhými nástupišťami, to im našťastie osekali. Ale je to škoda. Kľudne to mohli urobiť už na 25kV a na 160 s ETCS. No ale zasa o 20 rokov možno…
Než měnit situaci v LM,to bych raději narovnal esíčko u Bešeňové.
To taknějak spolu souvisí, nemyslíte?
Paludza je až za Bešeňovou
No jasný, a esíčko u Bešeňové se řeší taky, takže otázka VL.K. je trochu nesmysl.
Esíčko je tam kvůli výšce, takže když ho vynecháte, musíte nastoupat jinudy… ano, asi by šlo zase trefit starou klikatou trať, ale jsem rád, že je to nenapadlo. 🙂
Stará trať je na dně přehrady, já jsem zatím nezaznemal že by řešili úsek Ružomberok – Paludza.
A není ta stará trať naopak přímější? Akorát by se tam musel vybetonovat tunel pod vodou. Jinak by to bylo lepší – rychlejší jízda a ještě zastavení v okrajové části města namísto někde v poli za dálnici. 🙂
asi bude myšleno Palúdzka , což je okraj L. Mikuláše, takže bez Bešeňový
Paludza je název dopravny a asi máte pravdu, že tam by to mělo skončit. Nicméně na Bešeňovou musí taky dojít, to je dílo šílené.
Tak na svou dobu to bylo OK. Zas to jsou pravidelné protisměrné oblouky. A při návštěvě akvaparku je na co koukat. 😉
Někdy v budoucnu, je v pravdědobne že v té době už budou v ČR funkční VRT.
Nad Besenovou je kopec a odtamtud jsem viděl stejný vlak třikrát.
Bude veľmi zaujímavé, z čoho to ŽSR zaplatia. Verejné obstarávanie bolo vyhlásené preto, že chcú získať peniaze z CEF. A tam je podmienka zrealizovania do 12/2029. Teraz sa vyhodnocuje štvrtá výzva CEF. Ak by mali čakať na vyhodnotenie a podpis Zmluvy s CINEA, tak by už minimálne trať na Liptove nestíhali dovtedy zrealizovať a bola by z vyhodnocovania automaticky vylúčená… Takto chcú prezentovať pripravenosť projektu. Samozrejme problém je, čo budú robiť, ak peniaze z CEF nezískajú… Trochu matematiky. Alokácia vo výzve je 1 miliarda eur. Nie všetko môže dostať Slovensko, sú tu aj iný záujemcovia. Ešte do tretej výzvy malo… Číst vice »
To bude skvelé, keď sa to vysúťaží a podpíše zmluva so zhotoviteľom a nebudú na to peniaze. Ale táto vláda je schopná to prefiancovať aj cez Čínu, ak nebudú eurofondy. Prípadne nám siahnu na 2. pilier, alebo ešte vymýšľajú štátne dlhodpisy pre ľudí, nech si kúpia a prakticky to zafinancujú sami. A tiež neviem, či nešpekulujú niečo prealokovať z Plánu obnovy, lebo tam sa nejaké projekty nestíhajú, tak sa malo čosi vyrokovať s EU. Ale to sa má minúť do 06/2026, takže tam je málo času….
Jo, kdyby měli soudruzi v minulosti nějakou vizi, tak se to dnes nemuselo předělávat. To už bude některýma místama už třetí trasování (jmyšlen úsek Vydrník – Markušovce).
No tak snad to nebude stejný úspěch jako dvoukilo z Bratislavy do Kútů. Tohle je taky Design and Build nebo normální?
V zmysle zmluvných podmienok červenej knihy FIDIC.
T.j. dokumentácia existuje, pozemky sú vysporiadané a mali by byť zabezpečené aj stavebné povolenia.
V prípade Liptovského Mikuláša určite. Tam bol problém, že na túto stavbu nemali financie.
Jaký je vůbec aktuální stav modernizace Bratislava – Kúty?
DNV – Malacky sa na jar rozbehnú práce. Povolenia sú vybavené. Teraz robia prípravné práce a základy pre stožiare. Problém je úsek pri Plaveckom Štvrtku, kde nevedia vybaviť územné rozhodnutie a stavebné povolenie. Úrady konajú pomaly, obec Plavecký Štvrtok a aj jej niektorí obyvatelia podávajú odvolania lebo nesúhlasí s podjazdom v dedine, ale chce obchvat. Malacky – Kúty. Bola dodaná DSP. Pracuje sa na vysporiadaní pozemkov a vybavovaní stavebných povolení. ŽSR chceli podať žiadosť na financovanie z CEF vo štvrtej výzve. Neviem či ju podali. https://www.zsr.sk/5776/ Kúty – hranica. Povolenia sú vybavené, zhotoviteľ konečne rozbehol práce po celej dĺžke. Jedna… Číst vice »
Je to zúfalstvo…Teraz sa má končene niečo začať robiť v Zohori, zatiaľ osadili pätky medzi Devínskou a Zohorom na na nové trakčné vedenie, ale je to zúfalstvo. Plavecký Štvrtok to zavetoval, je to vraj na súde. Otravujú z podjazdom, chcú ho inde a k tomu obchádzkové trasy a to by sa muselo celé preprojektovať.
https://www.nazahori.sk/modernizacia-trate-na-zahori-sa-ma-oneskorit-o-styri-roky/
A to nejde Štvrtok a nejbližší okolí prostě dočasně vynechat, než se to dořeší?
No aj taký bol variant, ale keďže oni napadli územné konanie (s ktorým dovtedy súhlasili), tak sa tam zastavil celý ten proces stavebných konaní. No a ísť 200 od Devínskej pár km, potom to pribrzdiť na 120 cez Plavencký Štvrtok a potom pred Malackami zrýchliť zasa na 200, kde ale stanica ešte nie je ani na 160 a bude až v ďalšej etape (na 200), tak to nedáva logiku. Navyše celé sa to hodilo Zhotoviteľovi na krk keďže je Design and Bild a tak sa trápi už 3-4 roky. No a súdy na SK majú čas… Čo tam po eurofondoch…
Od doby co jezdí půlka národa zadarmo, ten rozvoj infrastruktury drhne. V letech 2006-2015 vznikl paradní koridor z Bratislavy do Púchova a postupně až k žilině. Od roku 2015 toho moc nevzniklo, přeložka u popradu, kousek mostu přes Moravu…
Opravuje se snad i něco na Kysuciach.
Státní hranice – Čadca
Keď sa stavia za 10 – 15 miliónov eur za km, tak to nejako pribúda.
Avšak Púchov – Považská Teplá aj uzol Žilina sú/boli tak finančne náročné, že zdroje sa minuli a kilometrov toľko nepribudlo.
Matematika je jasná.
Ak majú ŽSR cca 400 miliónov eur ročne na investície, tak čím zložitejšie projekty, tým menej kilometrov bude.
Blbý. V ČR jsou na železnici 2 miliardy, tj. 5x víc…
Zasloužilo by si to aspoň tu miliardu, takhle se Bratislava nikdy nepřestaví…
koridor sa začal robiť v 1999. Prvý úsek Trnava – Cífer 6 km. Potom sa to rozbehlo…To V ČR v tom čase už bolo skoro 400km od Dečína po Břeclav z predvstupových peňazí hotovo…
No část z toho byla taková polomodernizace (zejm. 090), ale i ta v rámci doby pomohla. Trnava-Cífer proti tomu byla velkolepá novostavba.
Ja si myslím, že český prístup bol realistickejší.
Slovenský prístup bol od začiatku nereálny, kedy ŽSR rátali, že dostanú na modernizáciu oveľa viac peňazí. To sa nestalo a preto aj modernizácia Bratislava – Žilina tak dlho trvala.
Český prístup zabezpečil rýchlejšie zlepšenie siete v rámci finančných možností a po 20-30 rokoch keď je nutné realizovať väčšie opravy sa pristupuje na väčšie investičné akcie, ktoré si už štát môže dovoliť.
Na Slovensku horko-ťažko zmodernizovali BA – ZA, zvyšok sa rozpadá a teraz zisťujú, že zmodernizovaná trať by opäť potrebovala už vyššie výdavky na opravy…
No najlepšie roky, čo sa týka modernizácie boli cca 2005 – 2008. Vtedy sa toho spravilo medzi BA a Novým mestom nad Váhom fakt veľa. Keby bolo také tempo prác vydržalo každý rok, tak by sa už teraz bolo dokončovalo, prípadne aj bol koridor hotový. A aj tak najnáročnejšie úseky s novými tunelmi akosi vynechávajú (Varín – Vrútky, Turany – Ružomberok a pod.).
A inak čo tie úseky čo vynechávajú a nikto o nich nehovorí ? Ako napríklad Varín – Vrútky, Turany – Ružomberok, a aj tunely v Štrbe?
Varín-Vrútky nedávno opravili, tak je asi škoda to nenechat dožít. 🙂
Tunely v Štrbe, haha, ty prý nebudou už vůbec.
Opravili co že? Jako že z 90 na 80 přes mosty před tunely? Tam se nedělalo nic, možná nějaké nejnutnější odstranění PJ. Stavba Žiliny končí před Strečnem, dál je rok 1980.
Potvrzuji, co píše Michal M. V roce 2014 tam dávali nový svršek koridorového typu, trochu dali do pořádku původní trakční vedení, rekonstruovali některá nástupiště.
V 2014 sa robila komplexná rekonštrukcia železničého zvršku.
Tie dva mosty sa vtedy opravovali, lebo boli v havarijnom stave. Bola tam tuším rýchlosť 30 alebo 40 km/h.
No jel jsem tam před týdnem a moc opravené mi to teda nepřišlo. Uznávám ale, že to mohlo být dané kontrastem s předchozím „plně modernizovaným“ úsekem.
Robila sa tam KRŽZ.
Viď článok aj s fotkami: https://www.asb.sk/stavebnictvo/rekonstrukcia-medzistanicneho-useku-zst-vrutky-varin
Inak by sa to rozpadlo…
Ale to je ten prístup,. ktorý ja hovorím desaťročia. V Česku „za málo peněz hodně muziky“, na Slovensku „za veľa peňazí, málo muziky“. My musím mať všetko mega. Keď už sa stavia, nech to stojí za to. A všade podchody, nadjazdy a kopec peňazí sa pritom stratí. V Čechá sa išlo síce minmalisticky a áno malo to aj negatívne dohry (nehody v Studénce a pod. cez priescestia) ale dnes je tam kvantum vlakov, ľudia cestujú a ešte aj nemajú vlaky zadarmo. Nevravaic o konkurencii n koľajach. Nuž vybrali sme si cestu…
Jojo, ta konkurence tomu určitě pomohla. Jak Jančura, tak regionálka. Ale bez slušně fungujícího koridoru by to asi nešlo.
To vše je pravda, ale pozor na správné slovo. Byli jsme už před lety velmi vážně upozorněni slovenským vlakvedoucím, že na Slovensku se nejezdí zadarmo, ale bezplatně! 😁
Bude se přesouvat v Mikuláši i autobusák, nebo se rozdrbou návaznosti mezi vlaky a autobusy?
Áno, má sa spraviť spevnená plocha bez prestrešenia…
Nechci být za urýpaného, ale právě proto jsem se ptal, jestli je i konkrétní plán akce. Udělat zpevněnou plochu ještě neznamená přesunout autobusák 😉
V pohode.
Ja som to napísal kus ironicky, lebo si myslím to isté čo ty.
Autobusák tam má byť bez prestrešenia. Kto spraví prestrešenie netuším. A či vôbec… To budú riešiť potom, keď sa ľudia budú sťažovať.
Ja som projekt tak podrobne neštudoval, ale vraj je to klasika ŽSR. Teda katastrofa.
Kde přesně by měla být ta nová stanice Liptovský Mikuláš?
Zemědělské družstvo je zde: 49.0716000N, 19.6115428E
Překlad hospodářské družstvo v článku je super.
Jj, víc do polí už to asi nešlo.
Skvělá zpráva! Ovšem původně se tam uvažovalo s rychlostí 200 km/h. To už je pasé? Pokud ano tak to považuji za promarněnou příležitost, zejména pokud tam ta rychlost na 200 km/h v budoucnu zvýšit nepůjde.
Přesně tak, taky tomu nerozumím.
Já myslím, že už je dost dlouho jasná maximálka 160…
Zazdít si novostavbu směrově na 160 km/h, no nevím.
Máme tady na České Sibiři takový příklad. 🙂
Veškeré ambicióznější plány časem vzaly za své.
ŽSR aktuálně operuje s tím, že nejhorší úseky koridoru (mimochodem, TEN-T) budou na 60 km/h, zbytek do 160.
Souvisí to i s tím, že dlouhodobě nejsou ty projekty připravovány, i tyto dva nové jsou takový náhodný výstřel, se kterým se ještě před dvěma lety ani nepočítalo.
Všetko sa musí robiť v súlade s Nariadením EK, aby mohli čerpať eurofondy. Aj rýchlosti toto nariadenie špecifikuje. Existujú výnimky, ak projekt nie je spoločensky návratný, čo je problém mnohých úsekov medzi Žilinou a Košicami. S traťou Poprad – Spišská Nová Ves sa dlhodobo počíta. V štúdií realizovateľnosti z roku 2015 dopadla fajn. Problém bol, že už v dvoch výzvach CEF s ňou neuspeli… Teraz idú do tretej. Je nutné si uvedomiť, že náklady na 200 km/h sú vysoké. V roku 2015 sa robila štúdia realizovateľnosti s JASPERS, ktorá tie úseky, kde by sa mala robiť modernizácia na 160 km/h… Číst vice »
Ďakujem za doplnenie, aj za ostatné komentáre tu.
Škoda, veliká škoda. Tím spíš, že VRT se na Slovensku ve 21. století nejspíš stavět nebudou.
Pokud vim, tak parametry na Vmax 200, postaveno na Vmax 160.
Ten v článku zmiňovaný 3,5 km dlouhý tunel by měl být kde přesně? Moc mi do těch zmíněných úseku nezapadá.
Informace o plánovaných tunelech na Slovensku zde:
http://www.sta-ita-aites.sk/index.php?page=tunely_planovane.
Ale bude 🙂
Pardon, ale já to tam pořád nějak nevidím. Článek je o stavbách úseků Paludza – Liptovský Hrádok a Vydrník – Markušovce Ministr Ráž ve videu mluví o tunelu Kalmanka dlouhém 3,5 km v rámci stavby Vydrník – Markušovce a podle mě to Ráž trochu popletl. Pan Očadlý v článku pravděpodobně pouze přepapouškoval ministrův text, ale jinak tunel Kalmanka má měřit 530 metrů a ty skutečně dlouhé tunely, jako např. Červený Kút (4,8 km) nebo Bujanovský (3,4 km) se nacházejí v jiných traťových úsecích, kterých se v článku popsané investiční akce netýkají. I vy v dalším komentáři zmiňujete tunel Palúdza s… Číst vice »
Je tu taková zvláštní lidová tradice nadávat na lemply a zločince ze Správy železnic, ale tam aspoň ke každé stavbě dostanete jasný popis a mapku.
V tomto standardu PR oddělení ŽSR nepracuje (pokud tam něco takového mají), takže informují o dvou nesousedících úsecích naráz a do toho ještě dají vybrané další informace odjinud.
Takže máte pravdu, že ve zmíněných úsecích asi žádný 3,5 km tunel vybudován nebude, já hledal místo, kde by být mohl při posunu jižně od dálnice a našel Palúdzu.
1) Tieto dva tendre boli vyhlásené pomaly dva týždne dozadu. Doteraz ŽSR nevydali žiadnu tlačovú informáciu… Až teraz sa to zverejnilo na videu s ministrom. Je to zaujímavé, lebo pri diaľniciach ohlasujú vyhlásenie tendra ešte pred tým, než sa objavia podklady na príslušných stránkach… Pravdepodobne sa to zverejnilo preto neskôr vo videu ministra, pretože kompetentní mali až teraz výlet na Liptov. Minister chcel mať videjko v tuneli Čebrať pri pokládke cementobetonovej vozovky, ale mašina nechcela ísť… Evidentne to chceli natočiť naraz počas jedného výletu ministra po stavbách. 2) Žiaden 3,5 km dlhý tunel tam nie je. 3) Áno, informovanie o… Číst vice »
A ako je to s tunelmi v Štrbe a presunom stanice a ozubnicových koľají?
Prebieha EIA. Ziadny tunel, ani nova stanica. https://www.enviroportal.sk/eia/detail/modernizacia-zeleznicnej-trate-zilina-kosice-usek-trate-liptovsky-miku-3
Pred desiatimi rokmi boli tieto plány škrtnuté pre veľké investičné nároky. Odvtedy sa uvažuje s rekonštrukciou trate v cca pôvodnej trase s miernymi úpravami tak, aby rýchlosť bola 140, 130 a 100 km/h.
Tunel Palúdza
Tunelom Palúdza prechádza železničná trať v novej trase v extraviláne pod bezmenným pahorkom južne od existujúcej trate na pobreží vodnej nádrže Liptovská Mara – v blízkosti Galovianskej zátoky. Je naň vydané územné rozhodnutie a spracovaný stupeň dokumentácie na stavebné povolenie (DSP). Tunel sa nachádza v staničení 257,250 – 257,880 nžkm a jeho dĺžka je 630 m. Celý tunel je definovaný ako razený pod zastropením.
Doporučuju toto: https://www.zsr.sk/modernizacia-trati/studie-realizovatelnosti/zilina-kosice-cierna-n-tisou-st-hr.html
Byť z toho není jasné, co je aktuálně směroplatné 🙂
A aj toto:
https://www.asb.sk/stavebnictvo/zeleznicne-tunely-na-modernizovanom-useku-trate-liptovsky-mikulas-poprad-tatry-3-cast
Modernizuje se někde na Slovensku pro rychlosti vyšší než 160kmh? Obdoba našich RS, např Přerov-Brno. Chápu, že VRT by asi neufinancovali, ale 160 se mi zdá málo. To lidi do vlaků moc nenahrne.
Modernizuje. Teda „modernizuje“…Už 3 roky sa naťahuje stavba Devínska Nová Ves – Kúty, kde sa to snáď tento rok už konečne rozbehne (čakalo sa na stavebné povolenia, ktoré vybavuje zhotoviteľ – žltý Fidic + problémy v Plaveckom Štvrtku, je to na súde), má to byť na 200 km/h. Beží aj úsek Kúty (mimo) – Kúty st. hranica, tiež sa to neskutočne ťahá, ale už sa to rozbehlo, mosty cez Moravu sú vymernené, robí sa 6 km trate od hranice do Kútov. Tento úsek ale bude na 160, nakoľko aj z opačnej strany je to na 160 po Břeclav, kde je… Číst vice »
To o té české straně zní jako výmluva. Brno – Rakvice má být 320 km/h, Rakvice – Břeclav 200. Dál byly různé úvahy jak to dělat, 160 je výsledek nějakých kompromisů. Dvoustovka to zřejmě být mohla.
teoreticky áno, ale zasa aký to má význam? Ten úsek je krátky, je tam most cez Moravu, oblúk v Břeclavy na 80 aj v Kútoch na 100/120, kde všetky vlaky i tak stoja. Tak na čo 160. Od Kúrov po Devínsku to má efekt, dtto od Břeclavy na Brno.
Ono 160 není zas tak málo, pokud to není jako u nás „až 160“, kdy se na to vlak rozjede jen občas z leknutí. Ten rozsah přeložek svědčí o tom, že pod těch 160 nechtějí mimo větší stanice nikde klesnout. Od Bratislavy před Žilinu je téměř sterilních 160, mimo Trnavy na 100 a Trenčína na 100-140 km/h, Považská Bystrica a Leopoldov 140 km/h, všechny poklesy jsou krátké a v podstatě v rámci stanice. Některé úseky si ale vyloženě říkají o 200 km/h. A taky tam při rychlosti 160 nejsou žádné přejezdy, takže případné zvyšování rychlosti už nebude vyžadovat stavbu nadjezdu… Číst vice »
Blbé je, že ta Trnava je reálně na 40 km/h.
Akože na 40, veď IC-čka tade valili 100 keď tam nezastavovali pred časom. Či už sa nám to zasa tak rozapdáva, že je tam 40?
Myšleno vše co potřebuje k perónu.