Rychleji pod Tatrami. Slováci vypsali miliardové soutěže na modernizaci 36,5 kilometru koridoru
Vlak ZSSK pod Tatrami. Zdroj: ZSSK
V Liptovském Mikuláši bude zrušená současná stanice, nahradí ji nová u dálnice D1.
V Liptovském Mikuláši bude zrušená současná stanice, nahradí ji nová u dálnice D1.
Tohle pisi neustale i ja koridor ma mit rychlost 160 – 200kmh s dilcimi propady na 140kmh. U nas trate jako Ceska Trebova – Brno uz davno nema na ceskem uzemi co delat a ma byt nahrazena a to ne jen VRT v nove stope.
Regionální trať z Třebové do Brna je zcela vyhovující regionální dopravě. Problém je, že po ní jezdí dálková doprava z Prahy do Brna a dál. Řešení samozřejmě v plánu, ale u nás vše trvá a odsouvá se. Víc najdete na vrtky.cz
Trat s ceske trebove do brna bude po vybudovani VRT (pokud vubec bude) asi tak stejne frekventovana jako dnes. Ty oblouky tam budou delat zle porad. A samozrejme: „koridorizaci“ trat prosla na zacatku 90. let a VRT bude nejdriv tak za 20. Kolik uzitku by za tech zhruba 50 let to narovnani prineslo, ze?
ajéje, další odsun.. i když v LM zastavuje pomalu vše a nákladka stejně víc jak 120 nepojede..
jen mi prosím povězte, jestli ten nový nádr bude při chůzi z centra LM před tím nákupákem u MÚK s D1 či až za ním?
36km?až se to pořádně rozjede, už aby brzdili. Má tě vůbec význam?
Má, trať Nezbudska Lučka – Košice není v moc dobrém stavu.
V článku zmíněné traťové úseky Paludza – Liptovský Hrádok a Vydrník – Markušovce na sebe nenavazují, jsou každý úplně jinde, takže co se týče jízdních dob nedává smysl je sčítat. Každopádně, v řešení je také úsek Poprad – Vydrník a ten spolu s úsekem Vydrník – Markušovce přinese souvislých 160 km/h v délce zbruha 30 km s jedním drobným přibržděním na 150 km/h u Spišské nové Vsi. To je výsledek slušný i na české poměry, zrychlení oproti dosavadním 100-110 km/h s pár propady ještě níž vám hodí úsporu několik minut a i pocitově bude cestě pěkně odsýpat. Pokud se někdy… Číst vice »
Už minulý rok se měl začít dělat úsek Poprad-Spišská, tak snad letos
*poprad-vydrnik ďalej nemajú zabezpečené financovanie
Super, ale stejnosměr tam zřejmě nechají.
to áno ale predpokdlaám, že trakčné vdenie už bude pripravené na prepnutie (jedného dňa…)
Mimochodem Strečno-Vrútky-Ružomberok je taky vydatná stavba, o té se nemluví ani v anarchistických kruzích?
Tam sa nedeje nic.
Tak natažená jízdní doba je tam už od minulého grafikonu, stejně jako Poprad-Spišská. Tak uvidíme, jestli uvidíme
Natiahnutá jazdná doba je kvôli Žiline a tuším že aj kvôli nejakým väčším opravám pri Ružomberku.
Nie, nehovorí.
Doteraz nezačali ani s procesom EIA.
Ukazuje sa, že na požiadavku UHP budú musieť dať vypracovať novú štúdiu realizovateľnosti s realistickejším dopravným modelom a aktuálnymi cenami za stavebné práce. Teraz sa ŽSR vyhovárajú na nedostatok peňazí. Predpokladám, že až keď bude štúdia, tak potom sa pustia do EIA.
Okrem toho UHPčkári chcú, aby skúsili spraviť CBAčku na trať Košice – Čierna nad Tisou na 160 km/h. Tam sa tiež ŽSR držia rýchlosti 120 km/h zubami-nechtami.
Cize esicko pri Besnovej zostane.
Forever :-). Ale zasa je tam pekný výhľad na Liptovskú Maru a tiež na Aquapark Bešeňová :-D. Pred časom aspoň opravili koľaj, je tam mylsím 80, ale roky sa chodilo 50 v jednom smere, takže to trvalo ešte dlhšie, než malo…
Naprostej detail, byl by zázrak, kdyby se jim to povedlo rozjet.
V LM bude stejně zastavovat všechno, co pojede 160 km/h, nebo ne?
Ví někdo více, jaké pravomoci ohledně staveb má na Slovensku ten jejich Úrad pre verejné obstarávanie, který detailně zkoumá každou stavbu z ekonomického hlediska. Možná i on má podíl na tom co píše nížeji Jura – konec ambicióznějších plánů na modernizaci koridoru…
Spíš má v tom prsty osazenstvo Útvaru hodnoty za peniaze. Výstupem jejich analýz je totiž něco ve stylu „80 km/h stačí a nejlépe nedělat nic, ušetří to peníze“.
Táto vláda sa ale nimi veľmi neriadi, je to len odporúčací charakter. Preto sa aj vrátili L.Mikuláš do hry, malo sa to robiť už 2015, ale vtedy to zavetovalo mesto, resp. jeho občania kvôli nejakej debilnej prístupovej ceste, ktorá i tak nebude…
Je to dosť zložitejšie. Ich výstupom pri náročných stavbách je: „teraz na to nemáme, radšej to osekajme, veď aj tak sa všetko rozpadá, peniaze potrebujeme dať do všetkého, aby sa to nerozpadlo a potom o 20-30 rokov to spravme poriadne.“ Preto pri niektorých stavbách navrhujú zostať pri nižších rýchlostiach v pôvodnej trase, lebo na ne nie sú peniaze. Ak to takto bude pokračovať, tak modernizácia ZA – KE skončí v roku 2100… Avšak nikde netvrdia, že to má zostať natrvalo. Potom sú však jednoduché stavby typu elektrifikácia do Humenného, kde do ŽSR bili, nech je tam aspoň 140 km/h, keď… Číst vice »
Aj keby som povedal prenesene, ze o 20-30 rokov to urobime poriadne. O 20-30 rokov na to peniaze budeme mat? Odkial? Garantujem, ze dalsich 50 rokov do toho nikto nekopne. Ked nie su peniaze, tak hold no.
Obecně se mi činnost tohoto úřadu co se týče železnice nelíbí, každopádně nic není černobílé na například u modernizace tratě Poprad – Markušovce tento úřad doporučil zvýšit rychlost ze 160 na 180 km/h, k čemuž bohužel pravděpodobně nedošlo.
https://www.mfsr.sk/files/archiv/88/Hodnotenie_Poprad_Markusovce_20220719.pdf
Tak isto pri elektrifikácií do Humenného roky navrhovali nech sa spraví na 140 alebo 160 km/h. ŽSR si pretlačili 120 km/h…
3 roky sa iba vyhovárali, že majú na takúto úpravu projektu málo času.
To Humenné som tiež nepochopil. Je to prakticky rovina, 160tka ako bič. Áno museli by tam urobiť mosty a to im asi už finančne nevychádzalo. Hlavne že tam riešili mega zástavky s dlhými nástupišťami, to im našťastie osekali. Ale je to škoda. Kľudne to mohli urobiť už na 25kV a na 160 s ETCS. No ale zasa o 20 rokov možno…
Než měnit situaci v LM,to bych raději narovnal esíčko u Bešeňové.
To taknějak spolu souvisí, nemyslíte?
Paludza je až za Bešeňovou
No jasný, a esíčko u Bešeňové se řeší taky, takže otázka VL.K. je trochu nesmysl.
Esíčko je tam kvůli výšce, takže když ho vynecháte, musíte nastoupat jinudy… ano, asi by šlo zase trefit starou klikatou trať, ale jsem rád, že je to nenapadlo. 🙂
Stará trať je na dně přehrady, já jsem zatím nezaznemal že by řešili úsek Ružomberok – Paludza.
asi bude myšleno Palúdzka , což je okraj L. Mikuláše, takže bez Bešeňový
Paludza je název dopravny a asi máte pravdu, že tam by to mělo skončit. Nicméně na Bešeňovou musí taky dojít, to je dílo šílené.
Tak na svou dobu to bylo OK. Zas to jsou pravidelné protisměrné oblouky. A při návštěvě akvaparku je na co koukat. 😉
Někdy v budoucnu, je v pravdědobne že v té době už budou v ČR funkční VRT.
Bude veľmi zaujímavé, z čoho to ŽSR zaplatia. Verejné obstarávanie bolo vyhlásené preto, že chcú získať peniaze z CEF. A tam je podmienka zrealizovania do 12/2029. Teraz sa vyhodnocuje štvrtá výzva CEF. Ak by mali čakať na vyhodnotenie a podpis Zmluvy s CINEA, tak by už minimálne trať na Liptove nestíhali dovtedy zrealizovať a bola by z vyhodnocovania automaticky vylúčená… Takto chcú prezentovať pripravenosť projektu. Samozrejme problém je, čo budú robiť, ak peniaze z CEF nezískajú… Trochu matematiky. Alokácia vo výzve je 1 miliarda eur. Nie všetko môže dostať Slovensko, sú tu aj iný záujemcovia. Ešte do tretej výzvy malo… Číst vice »
To bude skvelé, keď sa to vysúťaží a podpíše zmluva so zhotoviteľom a nebudú na to peniaze. Ale táto vláda je schopná to prefiancovať aj cez Čínu, ak nebudú eurofondy. Prípadne nám siahnu na 2. pilier, alebo ešte vymýšľajú štátne dlhodpisy pre ľudí, nech si kúpia a prakticky to zafinancujú sami. A tiež neviem, či nešpekulujú niečo prealokovať z Plánu obnovy, lebo tam sa nejaké projekty nestíhajú, tak sa malo čosi vyrokovať s EU. Ale to sa má minúť do 06/2026, takže tam je málo času….
Jo, kdyby měli soudruzi v minulosti nějakou vizi, tak se to dnes nemuselo předělávat. To už bude některýma místama už třetí trasování (jmyšlen úsek Vydrník – Markušovce).
No tak snad to nebude stejný úspěch jako dvoukilo z Bratislavy do Kútů. Tohle je taky Design and Build nebo normální?
V zmysle zmluvných podmienok červenej knihy FIDIC.
T.j. dokumentácia existuje, pozemky sú vysporiadané a mali by byť zabezpečené aj stavebné povolenia.
V prípade Liptovského Mikuláša určite. Tam bol problém, že na túto stavbu nemali financie.
Jaký je vůbec aktuální stav modernizace Bratislava – Kúty?
DNV – Malacky sa na jar rozbehnú práce. Povolenia sú vybavené. Teraz robia prípravné práce a základy pre stožiare. Problém je úsek pri Plaveckom Štvrtku, kde nevedia vybaviť územné rozhodnutie a stavebné povolenie. Úrady konajú pomaly, obec Plavecký Štvrtok a aj jej niektorí obyvatelia podávajú odvolania lebo nesúhlasí s podjazdom v dedine, ale chce obchvat. Malacky – Kúty. Bola dodaná DSP. Pracuje sa na vysporiadaní pozemkov a vybavovaní stavebných povolení. ŽSR chceli podať žiadosť na financovanie z CEF vo štvrtej výzve. Neviem či ju podali. https://www.zsr.sk/5776/ Kúty – hranica. Povolenia sú vybavené, zhotoviteľ konečne rozbehol práce po celej dĺžke. Jedna… Číst vice »
Je to zúfalstvo…Teraz sa má končene niečo začať robiť v Zohori, zatiaľ osadili pätky medzi Devínskou a Zohorom na na nové trakčné vedenie, ale je to zúfalstvo. Plavecký Štvrtok to zavetoval, je to vraj na súde. Otravujú z podjazdom, chcú ho inde a k tomu obchádzkové trasy a to by sa muselo celé preprojektovať.
https://www.nazahori.sk/modernizacia-trate-na-zahori-sa-ma-oneskorit-o-styri-roky/
Od doby co jezdí půlka národa zadarmo, ten rozvoj infrastruktury drhne. V letech 2006-2015 vznikl paradní koridor z Bratislavy do Púchova a postupně až k žilině. Od roku 2015 toho moc nevzniklo, přeložka u popradu, kousek mostu přes Moravu…
Opravuje se snad i něco na Kysuciach.
Státní hranice – Čadca
Keď sa stavia za 10 – 15 miliónov eur za km, tak to nejako pribúda.
Avšak Púchov – Považská Teplá aj uzol Žilina sú/boli tak finančne náročné, že zdroje sa minuli a kilometrov toľko nepribudlo.
Matematika je jasná.
Ak majú ŽSR cca 400 miliónov eur ročne na investície, tak čím zložitejšie projekty, tým menej kilometrov bude.
Blbý. V ČR jsou na železnici 2 miliardy, tj. 5x víc…
Zasloužilo by si to aspoň tu miliardu, takhle se Bratislava nikdy nepřestaví…
koridor sa začal robiť v 1999. Prvý úsek Trnava – Cífer 6 km. Potom sa to rozbehlo…To V ČR v tom čase už bolo skoro 400km od Dečína po Břeclav z predvstupových peňazí hotovo…
No část z toho byla taková polomodernizace (zejm. 090), ale i ta v rámci doby pomohla. Trnava-Cífer proti tomu byla velkolepá novostavba.
Ja si myslím, že český prístup bol realistickejší.
Slovenský prístup bol od začiatku nereálny, kedy ŽSR rátali, že dostanú na modernizáciu oveľa viac peňazí. To sa nestalo a preto aj modernizácia Bratislava – Žilina tak dlho trvala.
Český prístup zabezpečil rýchlejšie zlepšenie siete v rámci finančných možností a po 20-30 rokoch keď je nutné realizovať väčšie opravy sa pristupuje na väčšie investičné akcie, ktoré si už štát môže dovoliť.
Na Slovensku horko-ťažko zmodernizovali BA – ZA, zvyšok sa rozpadá a teraz zisťujú, že zmodernizovaná trať by opäť potrebovala už vyššie výdavky na opravy…
No najlepšie roky, čo sa týka modernizácie boli cca 2005 – 2008. Vtedy sa toho spravilo medzi BA a Novým mestom nad Váhom fakt veľa. Keby bolo také tempo prác vydržalo každý rok, tak by sa už teraz bolo dokončovalo, prípadne aj bol koridor hotový. A aj tak najnáročnejšie úseky s novými tunelmi akosi vynechávajú (Varín – Vrútky, Turany – Ružomberok a pod.).
Ale to je ten prístup,. ktorý ja hovorím desaťročia. V Česku „za málo peněz hodně muziky“, na Slovensku „za veľa peňazí, málo muziky“. My musím mať všetko mega. Keď už sa stavia, nech to stojí za to. A všade podchody, nadjazdy a kopec peňazí sa pritom stratí. V Čechá sa išlo síce minmalisticky a áno malo to aj negatívne dohry (nehody v Studénce a pod. cez priescestia) ale dnes je tam kvantum vlakov, ľudia cestujú a ešte aj nemajú vlaky zadarmo. Nevravaic o konkurencii n koľajach. Nuž vybrali sme si cestu…
To vše je pravda, ale pozor na správné slovo. Byli jsme už před lety velmi vážně upozorněni slovenským vlakvedoucím, že na Slovensku se nejezdí zadarmo, ale bezplatně! 😁
Bude se přesouvat v Mikuláši i autobusák, nebo se rozdrbou návaznosti mezi vlaky a autobusy?
Áno, má sa spraviť spevnená plocha bez prestrešenia…
Kde přesně by měla být ta nová stanice Liptovský Mikuláš?
Zemědělské družstvo je zde: 49.0716000N, 19.6115428E
Překlad hospodářské družstvo v článku je super.
Jj, víc do polí už to asi nešlo.
Skvělá zpráva! Ovšem původně se tam uvažovalo s rychlostí 200 km/h. To už je pasé? Pokud ano tak to považuji za promarněnou příležitost, zejména pokud tam ta rychlost na 200 km/h v budoucnu zvýšit nepůjde.
Přesně tak, taky tomu nerozumím.
Já myslím, že už je dost dlouho jasná maximálka 160…
Zazdít si novostavbu směrově na 160 km/h, no nevím.
Máme tady na České Sibiři takový příklad. 🙂
Veškeré ambicióznější plány časem vzaly za své.
ŽSR aktuálně operuje s tím, že nejhorší úseky koridoru (mimochodem, TEN-T) budou na 60 km/h, zbytek do 160.
Souvisí to i s tím, že dlouhodobě nejsou ty projekty připravovány, i tyto dva nové jsou takový náhodný výstřel, se kterým se ještě před dvěma lety ani nepočítalo.
Všetko sa musí robiť v súlade s Nariadením EK, aby mohli čerpať eurofondy. Aj rýchlosti toto nariadenie špecifikuje. Existujú výnimky, ak projekt nie je spoločensky návratný, čo je problém mnohých úsekov medzi Žilinou a Košicami. S traťou Poprad – Spišská Nová Ves sa dlhodobo počíta. V štúdií realizovateľnosti z roku 2015 dopadla fajn. Problém bol, že už v dvoch výzvach CEF s ňou neuspeli… Teraz idú do tretej. Je nutné si uvedomiť, že náklady na 200 km/h sú vysoké. V roku 2015 sa robila štúdia realizovateľnosti s JASPERS, ktorá tie úseky, kde by sa mala robiť modernizácia na 160 km/h… Číst vice »
Ďakujem za doplnenie, aj za ostatné komentáre tu.
Pokud vim, tak parametry na Vmax 200, postaveno na Vmax 160.
Ten v článku zmiňovaný 3,5 km dlouhý tunel by měl být kde přesně? Moc mi do těch zmíněných úseku nezapadá.
Informace o plánovaných tunelech na Slovensku zde:
http://www.sta-ita-aites.sk/index.php?page=tunely_planovane.
Ale bude 🙂
Pardon, ale já to tam pořád nějak nevidím. Článek je o stavbách úseků Paludza – Liptovský Hrádok a Vydrník – Markušovce Ministr Ráž ve videu mluví o tunelu Kalmanka dlouhém 3,5 km v rámci stavby Vydrník – Markušovce a podle mě to Ráž trochu popletl. Pan Očadlý v článku pravděpodobně pouze přepapouškoval ministrův text, ale jinak tunel Kalmanka má měřit 530 metrů a ty skutečně dlouhé tunely, jako např. Červený Kút (4,8 km) nebo Bujanovský (3,4 km) se nacházejí v jiných traťových úsecích, kterých se v článku popsané investiční akce netýkají. I vy v dalším komentáři zmiňujete tunel Palúdza s… Číst vice »
Je tu taková zvláštní lidová tradice nadávat na lemply a zločince ze Správy železnic, ale tam aspoň ke každé stavbě dostanete jasný popis a mapku.
V tomto standardu PR oddělení ŽSR nepracuje (pokud tam něco takového mají), takže informují o dvou nesousedících úsecích naráz a do toho ještě dají vybrané další informace odjinud.
Takže máte pravdu, že ve zmíněných úsecích asi žádný 3,5 km tunel vybudován nebude, já hledal místo, kde by být mohl při posunu jižně od dálnice a našel Palúdzu.
Tunel Palúdza
Tunelom Palúdza prechádza železničná trať v novej trase v extraviláne pod bezmenným pahorkom južne od existujúcej trate na pobreží vodnej nádrže Liptovská Mara – v blízkosti Galovianskej zátoky. Je naň vydané územné rozhodnutie a spracovaný stupeň dokumentácie na stavebné povolenie (DSP). Tunel sa nachádza v staničení 257,250 – 257,880 nžkm a jeho dĺžka je 630 m. Celý tunel je definovaný ako razený pod zastropením.
Doporučuju toto: https://www.zsr.sk/modernizacia-trati/studie-realizovatelnosti/zilina-kosice-cierna-n-tisou-st-hr.html
Byť z toho není jasné, co je aktuálně směroplatné 🙂
A aj toto:
https://www.asb.sk/stavebnictvo/zeleznicne-tunely-na-modernizovanom-useku-trate-liptovsky-mikulas-poprad-tatry-3-cast
Modernizuje se někde na Slovensku pro rychlosti vyšší než 160kmh? Obdoba našich RS, např Přerov-Brno. Chápu, že VRT by asi neufinancovali, ale 160 se mi zdá málo. To lidi do vlaků moc nenahrne.
Modernizuje. Teda „modernizuje“…Už 3 roky sa naťahuje stavba Devínska Nová Ves – Kúty, kde sa to snáď tento rok už konečne rozbehne (čakalo sa na stavebné povolenia, ktoré vybavuje zhotoviteľ – žltý Fidic + problémy v Plaveckom Štvrtku, je to na súde), má to byť na 200 km/h. Beží aj úsek Kúty (mimo) – Kúty st. hranica, tiež sa to neskutočne ťahá, ale už sa to rozbehlo, mosty cez Moravu sú vymernené, robí sa 6 km trate od hranice do Kútov. Tento úsek ale bude na 160, nakoľko aj z opačnej strany je to na 160 po Břeclav, kde je… Číst vice »