Letecké společnosti Letectví Letiště

Velké střídání na Ruzyni. ČSA a Smartwings odcházejí od Menzies k letištnímu handlingu

Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha

Cestující a letadla leteckých společností Smartwings a České aerolinie bude od října nově odbavovat společnost Czech Airlines Handling (CSAH), která stoprocentně patří státnímu Letišti Praha. Přechod od Menzies potvrdily mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková i mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková.

V případě ČSA jde o návrat k původně jejich firmě po dvou letech, Smartwings dosud u CSAH letadla neodbavovala. Pro obě handlingové firmy působící na ruzyňském letišti jde o bezkonkurenčně největšího zákazníka.

Skupina Smartwing Group realizuje restrukturalizační program a jeho součástí je i optimalizace sítě dodavatelů. Vybrali jsme nejlepší nabídku co do kvality služeb a nabízené ceny,“ uvedla mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková. Od změny handlingové firmy očekává zefektivnění procesu odbavení letadel a zkvalitnění služeb pro cestující Smartwings a Českých aerolinií při odbavovacím procesu na Letišti Václava Havla Praha.

Společnost Czech Airlines Handling uspěla ve výběrovém řízení na poskytovatele komplexních služeb pozemního odbavení pro letecké společnosti skupiny Smartwings Group na Letišti Václava Havla Praha. Podle smlouvy, která ještě podléhá schválení dozorčí rady CSAH, by tak naše společnost měla od 11. října 2020 zajišťovat odbavení všech letů Smartwings a Českých aerolinií,“ uvedla Pavlíková. Žádná ze stran neudala hodnotu kontraktu, řádově jde o stovky milionů korun ročně.

Menzies odbavuje lety ČSA od října 2018, Smartwings využívá služeb Menzies dlouhodobě. Handlingové služby obnáší pozemní služby odbavení, tedy odbavení cestujících, letadel, nákladu a pošty. CSAH má smlouvu s více než 40 dopravci, například Air France, KLM či Lufthansou.

 

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vilém

Pane Sůro, být to článek z agentury, tak prosím, ale že vy skočíte na vějičku paní Dufkové… Co víme, tak neodchází QS a OK, ale byly odejity. To, že hned vyjednali kontrakt jinde, je věc jiná!

Vilém

Ale podaná jak?

Filip

Je to tak. Dostali normalne vypoved. Bylo by zajimave kdyby pan Sura zjistil proc to tak nahle Menzies vypovedelo

Axel

Dobrý den, jaký odhadujete dopad téhle změny na nás, cestující? Díky

pája

Větší šance, že přiletíš i s kufrem. Menzies to je katastrofa. Skvěle se k SW hodili.

Tom

Tak a jestli ten kufr prileti nebo ne, většinou zalezi na handlingu v odletovem letišti, takže toto nebuduje zase tak žhavé.
Mozna priletíš s kufrem, ale s 3 hodinovym zpozdenim .. (zpozdeni na straneto handlingu )

Rossec

Ještě párkrát se Dufková vyjádří a Babiš má rovnocenného soupeře ve lhaní.

Jiří 24

Takže už se nebude chodit do salonku Menzies?

beija

Hmm, nebyla toto jedna z podmínek pro případnou státní pomoc? Je to teď jen z nouze ctnost po výpovědi smlouvy ze strany Menzies nebo už se začíná podporovat SW ze státních peněz? ( Tedy pokud byla smlouva opět postavena stejně nevýhodně jako s Menzies.) Co na to současní insideři?

Roman

Podmínka to nebyla. Tuhle myšlenku vyslovil tuším pan Řehoř, že by to mohla být jedna z podmínek. Ale spíše si tím chtěl jen pojistit jednání o smlouvě. Jak je postavena současná smlouva těžko říct, ale vzhledem k tomu, že SW zvolili nakonec CSAH tak asi za menší peníze než kolik chtěli MA.

beija

Hmm, tak to nebyl pan Řehoř, ale ROMAN Vik na jednání podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny, když tam v červnu škemral o podporu státu. Zdroj Wikipedie s odkazem na zdopravy.cz. Nějak se mi nezdálo, že by to byl Řehoř, tomu bylo celkem šumák, jak to se SW dopadne.
Takže pochybuju, že ten kdo svolil, byl Smartwings, ten spíše neměl na výběr. Nebo to je součást zákulisních dohod a tlaku na Letiště Praha.

Roman

Ano pravda ten to take zmínil. Ale uz 23cervna vyšel článek na https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/letiste-praha-stanovilo-podminky-statni-pomoci-pro-smartwings-dopravce-se-odmitl-vyjadrit.A200623_181345_firmy-trhy_ceh
Kde je napsáno „Kromě úhrady dluhu by se měl dopravce Smartwings, jehož spoluovládají podnikatelé Jiří Šimáně a Roman Vik, stát zákazníkem dceřiných firem Letiště Praha – tedy platit za handlingové služby a opravy letadel. Tyto služby dnes poskytují společnosti Czech Airlines Handling a Czech Airlines Technics. „Podmínky jsou logické. Po dobu, kdy by Smartwings splácely půjčku, by využívaly služby letiště,“ dodal Řehoř.“

Roman

Co jsem zapomel napsat je, že toto ale nebylo nikdy prezentováno z oficiálních míst jako podmínka.

Nezbedney

Pro menzes to bude spíš vysvobození

Ptr

U obrazku je nespravny popisek. Jde o Boeing B737-700.

mikiqex

Pokud jde o to „B“, tak Boeing používá pouze čísla, na rozdíl od Airbusu. Takže Airbus A320, ale Boeing 737.

Y.K.

Je to správně. Je to Boeing (Model) 737-700. B737 je zkrácenina, ne typové označení.

Analytik

Neplatí dodavatelům a když dostanou výpověď, tak jim nezbyde než jít ke konkurenci a prezentují to jako výběrové řízení….Smartwings není firma, to je životní styl.

Mirek

A ten novy dodavatel je tak hloupy, ze s nimi smlouvu podepise? Myslite, ze na letisti kde se nic neutaji by se CSA Handling nedozvedel o jejich udajne spatne platebni moralce?

Roman

Nehledě na to ze podle místních diskutérů SW neplatil ani letišti pod které CSAH spadá

Dan

Státní pomoc vyřešena 😀😉

Analytik

Smartwings neplatí ani pasažérům za zrušené lety.

Roman

To většina aerolinek.

Dfsh

To není pravda, alespoň já mám zkušenost takovou, že stačil jeden telefonát či email v případě airBaltic, Belavia, EL AL, Aeroflot. Dokonce i Singapure airlines vrátili peníze prostřednictvím Student agency (bez prodejce nejde koupit z PRG), ale trvalo to o něco déle. Jedinou výjimkou je ČSA, se kterými jsem se hádal od 16.3., ale i z nich jsem nakonec těch pár drobných před týdnem dostal. Takže i oni platí, ale stojí to hodně námahy. Komunikace směrem k zákazníkovi naprosto zoufalá, každý operátor podával jiné informace, padaly i věci typu „ty peníze Vám nikdo nedá“ a neustále mě nutili k přeložení… Číst vice »

Roman

Takže jsme ani ja ani Analytik neměli pravdu. Tak hlavně že máte sve peníze zpět.

Jan H

Nezlobte se, ale jako dlouhodobý dodavatel firmy Smartwings musím takovou hloupost naprosto odmítnout.
Za sedm let se nikdy nestalo, že by nám uhradili fakturu po splatnosti.

Kulík

Jak že ta legendární věta zní? Něco jako „Smartwings nemůže za tvůj pos* život“ ? 😉

GPGP

Něco jako Kaufland co :-)))

amey

Vykradený aeroklub ČSA ještě létá…? To už mí jen Anduly nebo Čmeláky, ne?

minoke

Všetko by bolo pekné, keby pani Dufková neklamala a povedala skutočnú verziu príbehu, ako zmluva skoro vyzerala tak, že Menzies má platiť SW za to že im poskytuje služby a to málo čo ma SW plátiť tiež neplatilo. Zároveň, že to nebola iniciatíva SW ale Menziesu, ktorú vypovedalo zmluvu.

Mirek

A pani Dufkova, potazmo Smartwings muze za to, ze takovou smlouvu Menzies podepsalo?

Tom

Souhlasim, naprosto správně popsané. Ten, kdo vypověděl smlouvu byl menzies. Ani se nedivim za ty směšný prachy. A když jedna strana pomalu nechce ani jednat, tak to vubec nema cenu

Jana

A nevite o cem chteli Menzies jednat? Prece ta smlouva muzi mit nejakou dobu platnosti. Nesouvisi to spis s tou obmnenou vedeni Menzies? Ze by se prislo na nejake ucetni nesrovnalosti? V zime prece velmi necekane skoncil v cele Menzies pan Kadlec.

Ogden

Souvisi… nevyhodne smlouvy pro Menzies. Napriklad pretahy letadel gratis…

Jana

Dekuji. Takze chyba na strane (byvaleho) managementu Menzies

Ted

Nechce, a ani nemůže. SW potřebuje peníze od státu a jedna z dohod je čarou je, že bude více odebírat od státu. A tohle je první vlaštovka. Bude víc těch správných dodavatelů.

beija

Takhe se tunelovalo už před lety v ČSA.. Služby a dodavatelé za nestandardní ceny..:-(

J.R.

To byla jedna z podmínek přímé dotace pro SW, nicméně jelikož se rozšířil Covid+ na firmy podnikající v dopravě, tak mohou žádat za stejných podmínek jako jiné firmy. Tzn. zdravá ekonomická situace firmy před koronavirem a podobně. Podmínky jako přejmenování, služby od státních firem atd. podmínkou nejsou.

beija

Hm, přišel s tím nápadem Roman Vik, když škemral o dotace, viz výše..Co je v zákulisních dohodách po „výletu“ Šimáněho na Hrad nevíme..

Roman

S tim nápadem přišel Vaclav Řehoř. Viz výše v diskusi

beija

A znovu opakuji, takto se ve státní firmě ČSA tunelovalo před lety, dokud nebylo ohlodáno až na kost. A morek teď vysává Šimáně a spol..A chtějí více. Od státu. Tedy od nás všech.

eLKá

Rozumím tomu správně, že SW Group jen změnil dodavatele služeb, kterému nebudou platit za dodávané služby?

Jana

To je prece hloupost. Prece CSAH nepodepise smlouvu s nekym o kom se ma udajne na letisti povidat ze neplati. Za tou vypovedi ze strany Menzies musi byt spis neco jineho

Tomas

a nebo to s tím neplacením sluzeb neni tak zhave, jak tu nekteri anti-sw identity prezentují 🙂

Roman

Smlouva byla údajně vypovězena protože už nebyla ekonomicky udržitelná. Zároveň se nepodařilo ze strany MA se SW dohodnout podmínky smlouvy nové.
Takže za tím nestály nějaké dlhy nebo něco takového. Prostě si MA spočítali že dělat to za účetní nulu není v této době ekonomicky výhodné.

Tomas

… a zazvonil konec, a pohadce je konec. cili vcelku normalni obchodní proces.

jen nevím, na co ted budou nekteri lidi nadávat…

Jana

Takze Menzies si spatne spocitalo naklady, smlouvu podepsali a az ted zjistili ze jsou v minusu? A chteli ted uctovat vic na coz samozrejme CSA/TVS v soucasne dobe asi logicky nepristoupilo?
Takze ci je to tedy chyba?

Roiman4

Kadlec dělal jiné věci.
U QS jsou tři možnosti.
1. Stát požadoval, aby šli pod státní firmu ohledně handlingu. Což je jedna z podmínek, aby dostali podporu pak.
2. Nevýhodné smlouvy….
3. MA to vypověděl protože QS dluzi peníze, a prý QS dluží nemalou částku letišti.

Mirek

Pokud by dluzili Letisti nemalou castku, tak to s nimi prece CSAH nepodepise. Vzdyt CSAH patri pod LP. Spis jak tady nekdo psal-doslo k revizi smlouvy kterou uzavrel pan Kadlec. A nove vedeni zjistilo ze je to ekonomicka sebevrazda. Takze vitezem je pan Kadlec 🙂

Tomas

Přechod pod CSAH není žádnou podmínkou pro podporu.

Pavla

A proč by to nutně měla být něčí chyba? Ta smlouva, která teď skončí, se podepisovala tuším před třemi lety za určitých finančních podmínek, které se zřejmě holt i díky současné krizi a všemu, co za tím stojí ohledně snížení objemu provozu, snížení počtu zaměstnanců na straně handlingovky apod., staly neudržitelnými na obou stranách a ke vzájemné dohodě nedošlo. To se v obchodním světě stává.Proč za tím potřebujete hledat, na koho ukázat prstem,že za to může?

kakov

protože to je taková česká vlastnost, všechno nařídil a udělal ten nahoře….. normální pochody se neberou v potaz

Roman

No takhle jednoduše to asi paušalizovat nejde. Dle informací co mám tak v průběhu platnosti smlouvy SW navyšovali požadavky aniž by to nějak reflektoval i ekonomicky, zároveň se zvýšila cena práce. Ale se vším při podpisu smlouvy nelze asi kalkulovat. Proto MA teď chtěl smlouvu revidovat ale očividně se na podmínkách nedohodli.

eLKá

Ne, tento argument neberu. Nebyla by to první nevýhodná smlouva, kterou by podnik ve vlastnictví českého státu podepsal… Příkladem budiž třeba ČD a 109E…

Peet

co třeba platby předem zálohově?

RHood

🙂 tak platební podmínky se dají nastavit různě. Když jsou téměř identické pro všechny klienty, tak ok (včetně ceníku). Nedejbože to je/bude jinak a dozví se to odběratelé, konkurence, tak to bude pro CSAH průser.

Tomas

tiskova mluvka neni od toho aby povedala pravdu …

GPGP

A nemůže se pls. redakce zeptat u Menzies kde je pravda, přeci jenom už máme 30 let od změny systému, tak by jste sem mohli dát jejich vyjádření tzn. článek , co pánové ? Nebo zde máte inzerci od TVS a do toho nepůjdete? 🙂

amey

Pohledávky Smartwing k pražskému letišti ke dni 30.6. jsou 250 milionů korun. Oficiální vyjádření letiště. V případě, že SW dostanu dotace, ihned si peníze letiště stáhne, jinak SW létat nebude. To také bylo řečeno. O tom SW raději usilovně mlčí.

Vilém Baczko

Jen poopravím tu formulaci. Pohledávky nemají Smartwings k Letišti Praha, ale Letiště Praha vůči Smartwings. (A v jazyce účetních „pohledávky ZA Smartwings“, ale trhá mi to uši).