Velké problémy klíčové dopravní aplikace. Lítačka kolabuje, zpomaluje ji parkovací modul
Tramvaj KT8D5.RN2P na Plzeňské. Foto: Petr Hejna / DPP

Řešení by podle vývojářů a Ropidu mohla přinést aktualizace vydaná o víkendu.
Od té doby, co do aplikace nainstalovali „zpětnou vazbu“, se neobtěžovali ani na jedinou připomínku reagovat. Prostě OICT.
Jednou z mála dobrých věcí které udělala Krnáčová coby primátorka bylo znovuzavedení papírových kupónů.
Pomalost tedy nepozoruji. Ale otravují mě jiné vlastnosti. Po každé aktualizaci zmizí uložené karty, děti si nekoupí lístek, Apple Pay pro děti nefunguje. Ale hlavně: aplikace neumí příměsto. Jedu se synem vlakem z pásma 2 přes B do Prahy, přestup na metro. Chci lístek na Prahu aktivovat až při přestupu – ale ouha, syn má koupěný třípásmový za 15 a appka si myslí, že má pásmo B zdarma (se musí ručně deaktivovat v nastavení). Takže lístek platí jen pro 1 a 2. Průvodčí: „lístek neplatný“. Nádherněj.. Nebo naopak syn jede z Hlaváku do pásma 2. Správně by to mělo být… Číst vice »
Nastavení – Jízdenky a kupony – způsob doporučení – zadat ručně
Pak vybrat díte a koupená pásma.
Takto kupuji jízdenky dětem běžně
PS. Dítě v P-0-B jezdí zdarma pokud to prokáže
Ano dítě jezdí v P, 0, B zdarma do 15 let. Pak za dospělý. A psal jsem že jsem zapomněl vypnout. Zajímavostí PIDu je že vlastně neexistuje poloviční jednorázová jízdenka. Buď předplatné za poloviční, nebo plnocenná. Takže nad 15 let jedině za dospělou, protože se nevyplatí kupovat předplatné.
Nastavení co zmiňujete vyzkouším, nejsem si jistý zda jsem to zkoušel, díky za tip. Zní to slibně.
Ještě tu svoji „zajímavost“ upřesním. V Praze není poloviční, v pásmech na příměstu ano. To je to co mi přijde zvláštní.
Prostě v Praze pokud nemám koupenou předplatnou poloviční, platím jednorázovou plnocenou.
Takže když jedu rychlíkem z Hlavního nádraží, platí pásmo P = kupuji plnocenný lístek za 30 a dvě pásma za 10. Když ale pojedu z Vysočan tím stejným vlakem, jsem již v pásmu 0 a kupuji jen jeden lístek za 20kč (čtyř pásmový). Přijde mi občas ten tarif zbytečně složitý..
To, že neexistuje v P+0+B zlevněná jízdenka pro 15 – 18, je nemilé= a nepříjemné, ovšem není to vlastnost aplikace ale tarifu,
Souhlasím. Jenom upřesním jak jsem to myslel. Jako chybu aplikace beru, že s tím neumí aplikace jako taková počítat a nabídne rovnou dospělou jízdenku na celou trasu. Ale ještě jsem nezkoušel tip výše, tedy řešit si to sám. To by jako obezlička fungovat mohlo alespoň co se časové aktivace týká. Ale to že aplikace sama neřekne že je třeba koupit plnocennou a pak dětskou mi jako chyba přijde.
Dospělou jízdenku pro celou trasu vám to nejspíš nabízí proto, že máte v konfiguraci aplikace nastaveno, že vám má nabízet dospělé jízdenky.
V PIDu jízdenka 50% neexistuje, ale za tarif dopravce (TR10, KŽC) nebo OneTicket? Tam si lze snadno spočítat, zda-li lze dítěti dokoupit jednorázovou za 50%.
Ano, načítat kupony a jednotlivé jízdenky pro více osob je zážitek. Ve vlaku to ještě jde, ale v BUSe (3XX) pomocí QRkódu je skvělé…
To je katastrofa. A spojení do jednoho lístku v nedohlednu (resp. neplánuje se). Posledně sem pípal tři lístky najednou. Kupon, Doplňkový pásma za ty co mám koupené a ještě kolo. Chudák průvodčí. A autobusy a jejich čtečky jsou hlavním důvodem, proč příměstské busy vůbec nepoužívám a jezdím již jenom vlaky.
Tak hodně štěstí při jízdě vlakem třeba do Jesenice.
Tak samozřejmě že pokud není jiná možnost, tak se autobus použít musí. Ale primárně jej jako dopravní prostředek nevyužívám. Jednak kvůli načítání a hlavně kvůli nekonečným frontám na nástup předními dveřmi. Až toto omezení skončí, je možné že autobus začnu využívat více. Pokrytí vlakem je ale naštěstí i tak dostatečné. Do Jesenice (mimochodem skvělý příklad) jsem zatím jet nepotřeboval 🙂 Když jsem se stěhoval za Prahu tak jsem si bydlení vybíral i tak aby bylo na vlaku 😀
Vrchol zábavy pak je vést patnáct dětí linkovým autobusem z Prahy třeba do Rálska. Spolu s místenkama má člověk celkem 45 dokladů k zaúčtování
Mistenky v PID?
Místenky lze koupit dle tarifu dopravce, co je na tom divného?
Netuším jak kombinovat jízdné PID a místenku…
Jeli jsme se skautama ze Střížkova do Rálska, a opravdu jsme měli místenky. Či to byl tarif či zda nám pak ty lístky řidič prodal správně nevím
Pomalost je asi daná zařízením. Zbytek je jen to, že neumíte aplikaci používat – snažíte se jí vnutit své složité používání, ona jde přitom používat jednoduše. Příměsto umí. Aktivovat lístek nemusíte až při přestupu – jednoduše si vyhledáte spojení, z něj si koupíte/aktivujete lístek a standardní nabídka zohledňuje zadané kupony (ale můžete to změnit). A jízdenka bude aktivovaná na čas odjezdu podle jízdního řádu. A i když mermomocí chcete jízdenku aktivovat ručně, můžete ji rovnou aktivovat na konkrétní čas.
“Revizoři bývají benevolentnější”. Tak určitě. Stačí si zapomenout načíst kupon v aplikaci po koupení nového telefonu a hned máte pokutu. Přitom stačí dvakrát kliknout a revizor platný roční kupon hned vidí. Ale to se dozvíte, že to není “jejich” aplikace a nezaručují funkčnost. Prostě i těch 50 Kč jim za to stojí.
Stalo se mi to nekolikrat a revizor si jednoduse musel na kupon pockat.
Vytrhl jste větu z kontextu.
Taky mi delší dobu nefungovalo hlavně vyhledání spojení apod. Pomohlo odinstalovat a nainstalovat znovu a od té doby už pár týdnů bez problémů.
Myslím, že obecný problém všech těchto aplikací je to, že v každém kraji, městě a u každého dopravce vaří kočička s pejskem svůj vlastní dort, výsledkem čehož je, že namísto jedné, dokonale propracované aplikace, která by byla uživatelsky příjemná, spolehlivá a univerzálně použitelná, máme v každém kraji nějaký polododělaný hybrid. Co kraj či město, to jiná funkce, způsob ovládání, způsob platby atd. Jako šotouš si s tím tu práci dávám a všechno si to, když někam jedu, stahuju a studuju, ale pro normálního cestujícího je to nepraktické a většina jich to dělat nebude. A když to ještě funguje tak, že… Číst vice »
Ten důvod pro apku je těžit data. To pak už rovnou ani tu aplikaci nepotřebuji. A zkus se domluvit mezi desítkami organizací.
Jinak souhlasím. Je to politická téma.
To nepochybně ano, nicméně toto je takový prázdný povzdech.
Aniž bych chtěl tento systém obhajovat, řešení by si vyžadovalo úplně jiný level politické vůle, než je dneska k dispozici.
Znamenalo by to centrálního správce, který by nejen s dodavatele řešil změnové požadavky, ale musel by plnit i roli produktového manažera a potenciálně tlačit kraje ke kompromisům.
Taky by musel mít stálý vývojový rozpočet v desítkách milionů ročně, což ta primitivnější část veřejnosti nevidí ráda. A i tak nakonec narazí na to, že některé kraje si raději pořídí už hotový Fairtiq.
„A i tak nakonec narazí na to, že některé kraje si raději pořídí už hotový Fairtiq.“
Už aby to bylo…
Třeba ve Finsku to takhle funguje. Většina větších měst používá jeden odbavovací systém (jehož správce vlastní helsinská obdoba ROPIDU). Sice má každé město vlastní kartu, ale ty karty jsou stejné. Některá města mají vlastní uživatelskou aplikaci, některá používají jednotnou (nebo obojí).
Pořád je to lepší, než když na stejnou agendu musí vydávat miliony ročně několik krajů paralelně.
Aplikaci IDOLka spravuje rovněž OICT, tedy stejný správce jako PID Lítačku
DÚK appku taky provozuje OICT
Proč předpokládáte, že by ta jediná aplikace byla v pořádku?
Samozřejmě to sjednocení samotné by bylo přínosem pro cestující.
jedna aplikace není cesta, jednotné API je, ať si nad tím postaví aplikaci kdo chce a trh rozhodne
Za veřejné peníze vyvinou a provozovat API, zisky soukromým firmám?
„Za veřejné peníze naučit děti na školách, soukromé firmy pak mají pracovní sílu zdarma“.
„Za veřejné peníze postavit a spravovat silnice, soukromé formy pak mají zisky z jejich užití“.
„Za veřejné peníze platit hasiče a policii, ať se soukromé firmy nemusí o bezpečnost tak starat“.
(jen paroduji, nemyslím ty argumenty vážně)
Ale vážně, všechno promyslet.
*Překupník jízdenek, ať má nějaké provize blízké nákladům. V době papírové měla mhd jízdenky každá trafika v Praze, z prodaného balíku měla trafikantka nějaké drobné. (Míň než by ale DP stejně musel platit, kdyby vedle trafiky měl vlastní okénko) V době elektronické, ať jede překupník vedle ofiko kanálu.*
Vzdělaný člověk vesměs platí víc na daních.
Sou podmínky, kdy soukromá firma má mít závodní hasiče. Daleko častěji mívají soukromé firmy ochranku.
Tohle je třeba v Gdaňsku. Jízdenky je možné kupovat pomocí asi pěti různých aplikací (které fungují i v různých jiných městech). Akorát turista má teda problém najít nějakou, která pro registraci nevyžaduje telefonní číslo (já jsem vyzkoušel 3, pak to vzdal a šel pěšky na nejbližší zastávku s automatem)
*polské tel. číslo
Pro Gdańsk bez problémů funguje třeba aplikace Jakdojade, jinak i aplikace mPay či zBiletem fungují i s českým telefonním číslem a tím máte pokryté polské MHD z valné většiny.
Aplikaci jsem nainstaloval v naději, že mě nechá z mobilu kupovat jízdenky do třístovkových busů.
Leč nákup jízdenek je vývojáři záměrně blokován, protože to mám instalované z apk a ne z Play.
Proč mě město nutí do google účtu? Nehledě na šejdířské smluvní podmínky googlu je to povážlivé zvýhodňování zahraniční firmy, která za to ani nepoděkuje zaplacením daní v ČR.
Protože chce mít větší jistotu, že máte originální aplikaci. Jaké zvýhodňování firmy? Vždyť ta aplikace je zadarmo..
Aplikace je sice zadarmo, ale propojení s google účtem z ní dělá zpeněžitelný zdroj uživatelských dat. Lítačka je zatím první aplikace, u které jsem narazil na omezení funkcionality, pokud nemám google účet.
A ověření originální aplikace se dá dělat i jinak a dokonce bezpečněji (třeba kontrolou hashe).
Ale uznávám, že drtivá většina cestujících tohle nikdy řešit nebude.
Zkuste to v bance 🙂
Bankove aplikacie funguju bez Google Play sluzieb vacsinou v pohode
Plus takové vtipné věci, jako že bez funkčního internetového připojení zakoupenou jízdenku neaktivujete, protože se odesílá plno informací, např. poloha, kde k aktivaci došlo (polohu lze ale pro aplikaci zakázat a aktivuje se).
Což je celkem pochopitelná ochrana proti falšování jízdenek.
Ta aplikace ale s Google účtem propojená není. A nevím, kdo by podle vás zpeněžil uživatelská data. ROPID? Ten to může udělat i tak. Google? Ten se k těm datům nedostane.
Jak přesně byste chtěl ověřovat aplikaci kontrolou hashe? A hashe čeho? Jako že by aplikace na server poslala hash svých souborů? Co by bránilo falešné aplikaci poslat na server ten samý hash, který by v sobě měla zadrátovaný?
Pokud bezpečnost/funkčnost vašeho systému stojí na integritě klientské aplikace, je ve vašem návrhu něco fundamenálně špatně. Klient musí být automaticky považován za nedůvěryhodného. Nemluvě o tom, že je směšně triviální to obejít: https://www.ge0.dev/tech/pretend-to-install-an-apk-from-the-playstore
Takže jediné, co to dělá, je obtěžuje život normálním lidem a diskriminuje ty, kteří nechtějí být zákazníky jedné konkrétní firmy a přijmout její arbitrátní jednostranné podmínky, které říkají „můžeme si s vaším zařízením a vašimi daty dělat, co chceme.“
Díky za odkaz, vyzkouším 🙂
Oni maju v aplikacii nejaku kontrolu toho ci na mobile su nainstalovane Google Play sluzby? To je celkom prasarna. Mat google ucet nie je podmienkou pouzivania Androidu, obzvlast v pripade ak sa jedna o verziu kde ziadne Google sluzby nie su predinstalovane.
Právě, mám androida bez google účtu. Všechny aplikace fungujou, jen Lítačka si stěžuje, že není nainstalovaná z oficiálního zdroje.
To muselo dát strašnou práci, přitom taková blbost…
„Pay as you go“ na Prahu a bude pokoj
Hlavně důsledně kontrolovat jízdné. Tohle mají doubledeckery jednodušší, všichni si musí pípnout u řidiče a přitom je tam dost místa pak jít kam chci. Říkám to proto, že tam zkusili nástup i jinými dveřmi a vrátili se k pouze předním pro vstup, příliš mnoho lidí to zneužívalo. S předplněným kloubem není co vymyslet, tam už to vyřeší jen ten revizor a mastná pokuta.
Zvláštní. Používám PID Lítačku na vyhledání spojení, koupi jízdenek, mám v ní tramvajenku, platím s ní parkování a s větším problémem, než třeba desetivteřinové zpracovávání požadavku, jsem se zatím nesetkal.
Tak to já ano. Při vyhledávání spojení to úplně běžně zamrzá. Nedávno jsem přes to kupoval jízdenku a to byl taky porod, prošlo to asi až na třetí pokus.
Mám úplně stejnou zkušenost. V sobotu jsem se vracel z výletu a potřeboval jsem s předstihem zjistit odjezd autobusu, o kterém vím, že jezdí jednou za půl hodiny. Vyhledávání absolutně nefungovalo. Naštěstí fungovala mapa s polohou spojů, takže jsem zjistil, že autobus již čeká na konečné. Po kliknutí na něj jsem zjistil alespoň jeho jízdní řád a s přidáním do kroku jsem spoj nakonec stihnul.
Podle popisu je to evidentně problém konkrétních zařízení – buď dle verze OS, ale spíš to bude problém slabých mobilů.
Zkuste napsat operátorovi OICT návrhy na jakékolov vylepšení aplikace. Dostanete elaborát na A4ku, proč to nejde. Osobně vyzkoušeno. Současná nefunkčnost je jen další potvrzení jak to tam ne/funguje. Je tam jasná rotace těch největších lepmlů mezi OICT a SŽ.
Taky osobně vyzkoušeno – nahlášení chyb a odpověď vývojářů a Ropidu že to řešit nebudou že někdy ve budoucnosti bude nahrazeno něčím jiným. Po roce stále stejný.
Neříkal Ropid, že se chystá úplně změnit dodavatele?
Osobně mě trochu děsí, že se to prezentuje tak, že to napíšou celé znovu, protože to vždy vypadá mnohem jednodušší, než to nakonec v praxi je.
Je trochu výhoda papírového dokladu, že pri jeho ztrátě můžete nadávat akorát sami na sebe. A při vstupu do vozidla ho ještě nemusíte mít platný.
Dokud chyby nebudou všechny problémem dopravce či organizátora, budu stále za zachování papírových lístků.
Já aplikaci používám pouze pro vyhledání spojů, ale v posledních několika měsících se seká v podstatě pořád. Dřív jsem s ní žádný problém neměl….
„Revizoři jsou většinou schovívaví“ – dost by mne zajímala právní stránka věci, kdy bych měl koupený platný lístek, ale kvůli chybě v aplikaci dopravce (Lítačka zamrzá) by nešel ukázat. Mohl by mi pak dát revizor právně vymahatelnou pokutu?
Nemyslím si, maximálně byste musel zaplatit 50 Kč, jako při zapomenutí dokladu, který ale máte reálně koupený
Coz ale znamena cestu na DPP v urednich hodinach. To je pro radu lidi neprijemna a nelevna (musi si na to vzit volno) zalezitost.
Neznamená. Můžete zaplatit přes internet. Online to ověří vlastnictví dlouhodobého kupónu a sníží pokutu na 50 Kč.
Při nefunkční aplikaci bych to, z principu, platil nerad. Ale hádat se by mě reálně vyšlo dráž..
https://www.dpp.cz/jizdne/pokuty-revizori/on-line-platba-pokuty
Tak to je dobre. Me to naslo jen tu doplatkovou pokladnu Na Bojisti a to by byla fakt pakarna.
A pak to vymáhat po provozovateli systému, protože chyba nebyla na vaší straně. Rozhodli se do toho pustit auta, ta někdy spolehlivě zablokují leccos. Třeba i včasnost spojů a přípoje, pročež pak část uživatelů také ‚musí‘ platit více.
Jasně, ale i těch 50 Kč je sporných. Chyba není na straně cestujícího. On by rád ukázal, kdyby aplikace fungovala (za to nemůže).
Po právní stránce je cestující povinen se prokázat platným jízdním dokladem (viz. zák. č. 111/1994 Sb., zák. č. 266/1994 Sb., příp. vyhláška 175/2000 Sb., SPP PID a Tarif PID). Pokud by se stalo, že není možné tento jízdní doklad předložit, může být cestujícímu uložena přirážka k jízdnému. Taková přirážka je v souladu s předpisy a je soudně vymahatelná. Při časovém kuponu je možné tento jízdní doklad dodatečně doložit a v případě kladného ověření jízdního dokladu může být přirážka max. 50 Kč.
Akorat ze tady by se dalo argumentovat tim, ze za to muze dopravce/organizator a nikoliv cestujici jako v pripade kdy si zapomene plastovou karticku doma.
A když mi ve splnění té povinnosti brání sám přepravce, tak..?
Analogickou situací by bylo, kdyby na papírových lístcích byl speciální inkoust, co je chvíli vidět a chvíli ne. Revizor vás kontroluje v době kdy inkoust vidět není. Máte platný jízdní doklad? Prokazujete se jím?
De iure asi máte pravdu. Ale věřím, že by se našel jiný paragraf jiného zákona, který by hodil vinu za zabránění prokázání se platným jízdním dokladem zpět na dopravce.
Bylo by zajímavé mít takový soud (ale nechtěl bych být jeho účastníkem 🙂 ).
Větší části cestujícím to funguje a té menšině (zpravidla těm se staršími mobilními zařízeními) to nefunguje. V tu chvíli lze argumentovat i tím, že je chyba právě na straně cestujícího. Nemusí se vždy nutně jednat o chybu na straně dopravce (resp. aplikace, kterou pro něj vyvíjí a spravuje externí společnost). Z hlediska zákona je nutné rozlišovat mezi zákonem o silniční dopravě (zde se bavíme o autobusové dopravě), kde má cestující za platnost jízdního dokladu objektivní odpovědnost, tzn. že za protiprávnost (tedy nepředložení platného jízdního dokladu) zodpovídá cestující VŽDY. Naproti tomu v zákoně o drahách (metro, vlak, tram, ale i trolejbus… Číst vice »
To je jako zaplatit automaticky pokutu za rizeni pod vlivem alkoholu v situaci, kdyz se policistum rozbije alkoholtester.
Njn, Android …
Njn, na jabkách to nefunguje úplně stejně…
Problém je na straně serveru.
Vážně si myslíte, že tam na serverové části mají mobily s Androidem, nebo nějaké (nedostatečně škálující) cloudové řešení?
Vaše tvrzení je v rozporu s článkem.
Njn, hlaně si kopnout. Mne apka jede OK.
Tak mě se včera při kontrole jízdného PID lítačka taky zamrzla aplikace. Revizor měl naštěstí to pochopení, že to nebude hned. Pravdou je, že aplikace zamrzává dost často.
A kdyby revizor pochopení neměl, co by se stalo?
Jak dlouho se můžu prokazovat platným dokladem? Pokud je např. zmíněný problém s aplikaci nebo lovím založený lístek?
Dle SPP PID „Cestující je povinen na vyzvání pověřené osoby kdykoliv během přepravy nebo během pobytu ve vyznačeném přepravním prostoru a v okamžiku vystoupení z tramvaje, z autobusu, z trolejbusu nebo z plavidla nebo z vozidla poptávkové dopravy v okamžiku, kdy opouští přepravní prostor, neprodleně předložit jízdní doklad“ – NEPRODLENĚ = ihned, okamžitě, obratem. Dále pak: Cestující je sám odpovědný za to, že jeho mobilní komunikační zařízení je po celou dobu jízdy nebo v momentě provádění přepravní kontroly funkční. Případné zpětné doložení elektronického časového kupónu (též Dokladu o nároku na zvláštní ceny jízdného nebo bezplatnou přepravu) spojeného s identifikátorem MA,… Číst vice »
Jak se podle toho posuzuje situace, kdy zařízení funkční je, ale aplikace ne?
Chápu to tak, že cestující má právo očekávat, že na zařízení s nabitou baterií a aktuální verzí operačního systému bude aktuální verze aplikace fungovat. Když se aplikace softlockne nebo bude třeba zobrazovat pro uživatele nečitelnou chybovou hlášku, argumentoval bych, že fungování closed-source aplikace uživatel nemá jak ovlivnit.
Hanzi, zaručíš tedy 100% fungování aplikace, když už tu házíš paragrafy? Pokud firma toto nezajistí, tak nemá ani tuto možnost nabízet. Chápeš?
Dotaz zněl, co by se stalo, kdyby revizor pochopení neměl. 🙂
Argumentovat 100% fungování aplikace je liché. To nezaručí nikdo (ani ten nejlepší správce).
Člověče, ty děláš buďto revizora u DPP nebo na O16 ČD.
SPP PID i jiných MHD v ČR stále nevstoupily do 21. století a jejich výklad je k roku 2025 diskutabilní.
Vzhledem k existenci aplikací, bezkontaktních terminálů ve vozidlech a rozmachu platebních karet
Bezkontatkní terminály ve vozidlech sice jsou, ale často nefungují. Osobní zkušenost. Zkoušeli jsme to asi s pěti různými kartami, nakonec jsem koupil lístek přes aplikaci v telefonu, čímž jsem celkem asi pět minut jel bez lístku.
Např v Liberci v MHD podle SPP vyžadují aby cestující měl s sebou hotovost v menších částkách, i když chce zaplatit kartou na bezkontaktním terminálu což mi přijde v roce 2025 docela ujeté.
Uz se mi stalo, ze jsem aplikaci pri kontrole i instaloval a prihlasoval 🙂