Velké potíže Ryanairu. Utíkají mu piloti, O’Leary se kaje a slibuje kompenzace

Ryanair používá výhradně letadla Boeing 737-800. Foto: RyanairRyanair používá výhradně letadla Boeing 737-800. Foto: Ryanair

AKTUALIZACE 19:15 Doplnění o seznam všech zrušených letů. Ryanair bojuje s jednou z největších krizí ve své historii. Kvůli rušení

AKTUALIZACE 19:15 Doplnění o seznam všech zrušených letů.

Ryanair bojuje s jednou z největších krizí ve své historii. Kvůli rušení stovek letů týdně došlo i v historii aerolinek k nevídané situaci. Jindy prostořeký šéf firmy Michael O’Leary se omluvil za potíže, které cestujícím největší aerolinka způsobila. Firma dnes zveřejnila seznam všech letů,  které dopravce zruší až do konce října.

„Zpackali jsme to,“ přiznal O’Leary v rozhovoru pro SkyNews. Současně slíbil, že všechny cestující odškodní podle evropského nařízení 261/2004, které stanoví, kolik musí aerolinky za zrušený let zaplatit.

Podle evropského nařízení má při zrušení letu kratší dobu, než 14 dní před odletem, cestující nárok na kompenzaci 250 euro při letu do 1500 kilometrů nebo 400 euro při evropském letu nad tuto vzdálenost. Firma už dnes přiznala, že za kompenzace zaplatí 20-30 milionů euro. Deník Irish Times odhaduje náklady dokonce až na 100 milionů euro.

Takové potíže navíc zcela jistě využijí i firmy živící se vymáháním odškodného od aerolinek. Ti už hlásí zájem i českých cestujících.

Podle dnešních zveřejněných statistik se týká nejvíce škrtů linek z londýnského letiště Stansted, Dublinu a Milána – Bergama. Do Česka zatím dopravce zrušil jen jednu otočku z Londýna do Prahy dnes.

Ryanair dnes večer zveřejnil  plný seznam zrušených letů na další týdny od příštího pondělí ještě chybí ale zrušené do konce tohoto týdne.   V Česku se týká omezení jen úterních letů 1374 a 1375 z Londýna do Prahy a zpět každé úterý počínaje 26. září. V případě Brna je zrušen let do Londýna ve čtvrtek 21.9. a v neděli 24.9. Lety z Ostravy a Pardubic zrušeny nejsou.

Problémy dopravce se už promítly do ceny akcií, které patří ale stále jinak mezi vzorně vydělávající. I přes dnešní pokles o 1,6 za celý letošní rok posílily celkem akcie od ledna o více než 16 procent.

Kromě kompenzací Ryanair čekají zvýšené náklady kvůli očekávanému zlevnění letenek, aby získal zákazníky zpět nebo za bonusy pro zaměstnance, kteří se rozhodnou dovolenou odložit. Šéf Ryanairu připustil, že problém, který ovlivní až 400 tisíc cestujících, může mít na reputaci aerolinek velký dopad.

Potíže přišly v době, kdy Ryanair slaví 4 roky od zavedení svého programu Always Getting Better. Zatímco historicky cestující u Ryanairu jsou zvyklí na různé nepříjemnosti, neočekávané rušení letů komplikuje lidem výrazně jejich plány. I proto, že má trvat až do konce října a dopravce zatím škrty zveřejňuje maximálně na dva dny dopředu. Řada lidí má přitom na let navázané například ubytování či půjčení auta.

Ryanair proto slíbil, že dnes na stránce, kde zatím rušení letů oznamuje na pár dní dopředu, zveřejní seznam všech letů, které ovlivňuje nedostatek personálu způsobeným podle aerolinek přechodem na nový systém dovolených.

Jenže podle irského asociace pilotů (Ialpa) může být důvodem i skutečný nedostatek pilotů, nejen těch na dovolených. V dnešním vyjádření pro Irish Times uvádí, že vysvětlování problémů s rušením letů kvůli novému systému dovolených je „zvláštní a neudržitelné“.

Podle Ialpy musel Ryanair zavést systém na měření odlétaných hodin pilotů, které je v souladu s evropskou legislativou. Dosud totiž irský úřad civilního letectví vysvětloval evropskou legislativu jinak, což Ryanairu umožnilo létat více hodin, než dopravci registrovaní v jiných zemích. Dosud Ryanair počítal maximum odlétaných hodin od dubna, teď musí nově od ledna.

Podle Ialpy je navíc u Ryanairu vysoká fluktuace pilotů, odkazují na výroční zprávu firmy, podle které je průměrná doba kontraktu pilotů čtyři roky. Ialpa tvrdí, že z firmy odešlo loni přes 700 pilotů za poslední finanční rok. Podle Ialpy mohou potíže trvat i v zimním letovém řádu.  Vzhledem k vysoké fluktuaci tak řadu pilotů nabírali až na letní letový řád a neměli takový problém s plněním maximálního počtu hodin.

Ryanairu ještě zatopil Norwegian, který ve svém prohlášení potvrdil, že z Ryanairu piloti odcházejí.  „Můžeme potvrdit, že k nám letos z Ryanairu přišlo 140 pilotů a další přijímáme pro naši novou základnu v Dublinu, kterou otevřeme ještě letos,“ uvedl Norwegian v prohlášení.

Tagy ialpa Ryanair
Žádné komentáře