lot
Cestovní ruch Dopravci Železnice

Velké navýšení počtů vlaků mezi Znojmem a Vídní nenastane, přibudou jen dva páry denně

Viadukt ve Znojmě s vlakem ÖBB do Vídně. Foto: Exprojekt
Viadukt ve Znojmě s vlakem ÖBB do Vídně. Foto: Exprojekt

Každý den sedmnáct párů spojů, tedy v podstatě každou hodinu, mělo od neděle jezdit mezi Znojmem a Vídní. K velké expanzi železničního spojení do rakouské metropole ale nakonec nedojde. Pár dní před zahájením platnosti nového jízdního řádu došlo k výraznému proškrtání na 9 párů vlaků denně.

Změny jsou už patrné v jízdním řádu na stránkách SŽDC, kde došlo k výměně traťové tabulky včera večer. „Po jednání s rakouskou stranou bude výsledný takt zhruba dvouhodinový. Tedy bude přibližně zachován stávající stav,“ řekla mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Od neděle bude platit jihomoravský krajský tarif až do rakouského Retzu. Škrty původně plánovaného počtu vlaků nemají na zavedení platnosti tarifu do Rakouska podle Brindzákové vliv.

Dosud jezdí ze Znojma do Vídně sedm vlaků denně, i tak dojde od neděle k mírnému navýšení. Proč bude menší, než bylo původně plánováno, není jasné, důvodem budou podle informací Zdopravy.cz finance. Kraj už dříve uvedl, že zvýšení rozsahu dopravy iniciovala rakouská strana. Zavedení přímých vlaků nastalo díky elektrizaci tratě ze Znojma do Šatova a dál do Retzu.

Na trati má zůstat zachován tarif EURegio, díky kterému stojí jízdenka ze Znojma do Vídně 9,80 eur (259 Kč). To je zhruba o polovinu méně než tarif rakouských drah ÖBB. V e-shopu Českých drah jsou pouze mezinárodní jízdenky za 583 Kč.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Venda

Spíše bych si dokázal představit autobusy v relaci Znojmo, AN- Wien Floridsdorf se zastávkami v Retzu a Hollabrunu

Jedine vlaky

Když už ne celodenně, tak aspoň ve špičce (14-17 hod.) bych zachoval hodinový takt, v tom případě by jezdily 3 páry vlaků navíc.

JirkaK

určitě je to o financování vlaků, protože např. Jihočeský kraj chtěl prodloužit vlaky Wien FJb – České Velenice do Č.Budějovic, ale OeBB chtěli cca. 180 KČ/km

Haha

A co čekáte? Že CityJet bude jezdit za míň? 180/km ni přijde docela fér cena.

Franta Jouda

Asi 80 Kc/km jako GW s německými šroty 😀

Jiří Kocurek

Jo, přesně. Protože České Dráhy by tam nasadili moderní Reigonovu a sem tam 810, což rozhodně nejsou německé šroty.

xyz

Nabízí se ale otázka – JMK toto úskalí nevěděl před pár týdny, když došlo ke zveřejnění „konečného“ jízdního řádu na stránkách SŽDC + pak i na stránkách ČD?

Frederick

Stejně je zajímavé, že 4.12. jsem si na stránkách KORDISu stáhl jízdní řád s informací, že integrace do Retzu bude od 1.1. a dnes, když jsem si chtěl ověřit informaci v článku, tak už tam je od 15.12.

Jaroslav

Ano, jeste vcera tam bylo 1.1.2020.
Zajimalo by me, jak to bude s moznosti zakoupeni jizdenky IDS pri ceste z Rakouska? U pruvodciho? V Kc nebo v €? Na strankach Kordisu nemuzu tyto informace najit.

Jaroslav

Uz jsem nasel, informace se doplnuji postupne. „Linka S82 se prodlužuje až do Retzu. Pro zpáteční cestu z rakouského území je zapotřebí mít koupenou jízdenku dopředu a požádat ihned průvodčího o její označení. Využít můžete i jednodenní jízdenky nebo aplikaci Poseidon „

xyz

Tak či tak, počet potřebných souprav + pravděpodobně i vlakového personálu zůstane stejný. Jen ta souprava (nadále) prostojí cca 70 minut v Retzu namísto toho, aby prostála cca 20 minut ve Znojmě. Vlakový doprovod (mezi Znojmem a Retzem jezdí průvodčí ČD) tedy v každé dvouhodinové periodě nadále s hodinovými prostoji v Retzu. To vše v situaci, kdy (ani nevím přesně, kdy toto bylo zavedeno; před pár lety tam ještě panoval stav „o víkendech jen každé 2 hodiny“) zrychlené vlaky mezi Vídní a Retzem jezdí celodenně v 1 h taktu, takže „souprava pro pokračování spoje do Znojma“ je také přítomna každou… Číst vice »

Kamui

Je otázka, jestli by nebylo lepší, kdyby to JMK objednal celé od ÖBB. Ten český průvodčí to asi docela dost prodraží.

znojmák

souhlas, souhlas. Navýšení iniciovalo ÖBB i například do Břeclavi, kde jezdí mimo jiné velké počty expresů mezi Vídní a Břeclaví, tam ale zůstane i hodinový takt osobních vlaků, takže tam zůstane cca 4 násobek vlaků mezi Vídní a Břeclaví oproti Znojmu. Tam do toho asi nemůže JMK hodit vidle, protože to neobjednává. Logičtější by ale bylo, kdyby do Znojma jezdily vlaky každou hodinu a do Břeclavi byly osobáky osekaný, když tam jsou i expresy.
Aspoň za tu integraci palec nahoru, jinak je to opravdu škoda…

a8n

Tak v Břeclavi se to jen vrací do normálu po tom, co si někteří rakouští politici nahonili body.

znojmák

Zajímavý, že když měly vlaky jezdit do Znojma každou hodinu, tak někteří křičeli, že se bude vozit vzduch, ale ono by to tak určitě nebylo a lidi by jezdili (samozřejmě ne 150 na každým vlaku). Osobní vlaky do Břeclavi mají mizernou obsazenost (lidí tam jezdí ještě mnohem míň), ale to nikomu nevadí a je to návrat do normálu 🙂 To mě přijde vtipný 🙂

Arnošt

Další důvod, proč je tištěný jízdní řád v dnešní době k ničemu. Už nyní je vlastně neaktuální.

michal0044

Bohužel. Člověk by čekal, že když se jízdní řád plánuje dlouhé měsíce dopředu, že budou schopni objednatelé opravdu dát do konce roku finální verzi. Ale realita je taková, že máme návrh, návrh po projednání, konečný návrh, a pak někoho týden před začátkem platnosti napadne do toho ještě hrabat… :-/ Smutné.

xyz

„Ale realita je taková, že máme návrh, návrh po projednání, konečný návrh, a pak někoho týden před začátkem platnosti napadne do toho ještě hrabat…“
Nutno však dodat, že to navýšení spojů mezi Znojmem a Retzem se objevilo až v pozdější fázi celých návrhů (teď si nejsem jist, jestli až v časně záříjové „verzi po projednáních s objednateli“, nebo až v pozdně říjnové „konečné“ podobě), nikoliv např. v prvotním, červnovém návrhu.

Haha

Ne, ve výhledu pro přímé zadaní ÖBB to už je přes rok…

Kamui

Njn. Ono by stačilo, kdyby SŽDC vydala KJŘ formou aplikace do tabletu/mobilu s lepší funkčností, než jen suché PDF, ze kterého úplně čpí, že ho SŽDC zveřejňuje jen proto, že ze zákona musí.

Brian Griffin

Jaké funkčnosti byste si představoval?

Kamui

Efektivní vyhledávání, zvýraznění konkrétního spoje, odkazy mezi tabulkami…

Zapa

Pořád přemýšlím pro koho by to bylo. Papírové vydání bude, Idos také funguje, na co ještě dělat takového křížence?

kakov

třeba pro někoho, kdo se nechce odkázat jen na automatizované spojení IDOSu a chce mít jednoduchý přehled, jaké vlaky jedou kolem toho vyhledaného,

o víkendu jsem jel vlakem domů a IDOS mi neustále vyhledával jen Os+R s přestupem mezi nimi 7 minut, přito 7 minut před vyhledaným OS jel zrychlený Os a čas na přestu 17 minut, v tabelárním je vidět, v idosu ne

babilon

Nestačil by odkaz z IDOSu do příslušné stránky PDF? Nebo chytřejší vyhledávač?

kakov

samo, že stačilo, ale není k dispozici

IGCT

Klasický jízdní řád je potřeba taky pro vnitřní potřeby dráhy

Tronda

Jaké například? Někam ještě nedorazili počítače?

kakov

a tušíte k čemu?? mě nic nenapadá

babilon

Neříká se tomu IDOS?

Lektor

Doby kdy z úsporných důvodů bylo nutné mít minimum změn jízdního řádu už je dávno pryč. Neěřím tomu že dne KJŘ někdo aktivně používá, jedna se spíš jen o sběratelský artikl.

xyz

„Nevěřím tomu že dne KJŘ někdo aktivně používá“
Já jej aktivně používám.

Anatol J.

Já také! Složitější cesty jinak naplánovat nelze, a jsou státy s krajně nestabilním JŘ (jako třeba FR) kde si cestování bez tabulek nedokáži představit vůbec s nějakým matlavým hledáním nějakého vyhledávače který neumí přestupy (sncf.fr)