Velké loučení v Tatrách. Po padesáti letech míří švýcarské jednotky do důchodu, po dlouhé výluce je nahradí nové
Elektrická jednotka 405.95 pro provoz mezi Štrbou a Štrbským Plesem. Foto: Tatranská informačná kancelária
Na tatranské ozubnicové železnici na Slovensku dnes večer utichne provoz. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začnou zítra s komplexní opravou tatranské
Doufám, že budou mít lepší interiér než normální TÉŽky, které např. nemají odkládací police na zavazadla. Obzvlášť skvělé řešení v místech, kde má každý batoh nebo kufr…
Ako bude vyzerať infra po rekonštrukcii je napr. tu, hádam to niekomu pomôže od dohadov: https://www.railpage.net/pripravovana-rekonstrukcia-oz-strba-strbske-pleso/
A čo sa týka – 7 mesiacov je na výluku, celkom 10 na stavbu ako takú. Neverím ale, že pred Vianocami sa bude podbíjať a po Novom roku zriaďovať bezstykovka…
Nebylo by lepší tu trať vytendrovat a až pak pořizovat soupravy?
Trenčianska elektrická železnica, n.o. Rozchod 760 mm, napájecí systém 600 V DC.
Čiernohronská železnica n.o. Rozchod 760 mm, trakce parní.
Velmi specifická infrastruktura. Jak je to možné, když to nikdo nedokáže?
No to si ale pletiete hrušky s jablkami. Trate TREŽ a Čiernohronská sú v správe súkromných spoločností, ktoré si na nich aj jazdia. A nejazdia vo verejnom záväzku ale na svoje riziko.
K čemu je vlastně ten dieselový pohon?
Jen pro případ výpadku proudu nebo nějaký krátký přejezd po nějaké neelektrické koleji (kolik jich v obvodu úzkokolejky asi je)?
Nebylo by pak lepší tam dát baterku?
Wiki: Tatranské elektrické železnice je jednokolejná, úzkorozchodná, elektrizovaná síť železničních tratí ve Vysokých Tatrách. Tak nevím , co s tím dieslem ??
i dnes tam mají třebas prasátko, ta mašinka se bude mimo jiné hodit na napěťové výluky.
Když popadají stromy, jsou jim električky jaksy k ničemu a baterky jsou na takový případ taky nevhodné…
A čo takto pri výlukách TV?
Pády stromov na TV a nutnosť odťahu vozidiel z trate je pomerne častým javom. S baterkovou lokomotívou by toho moc nestiahli.
Zubačka do Tater patří 😢😢😢😢😢😢
Tak teda ty nové jednotky žádná velká krása nejsou, jejich dizajn se zastavil kolem roku 2000 🙁
Vy máte dojem, že po roce 2000 se vyrábějí nějak krásnější věci než kdykoliv předtím?
divná otázka, samozřejmě se vývoj nezastavil a to ani v dizajnu.
Ano máte pravdu, design je zastaralý, ale nejhorší jsou ty polepy. V dnešné době asi musí být všechno polepené. Vozy jsou daleko lepší nepolepené.
Konec jedné éry. Jsem rád že jsem se taky svezl. Tak snad se provoz brzo obnoví ke spokojenosti všech cestujících.
Souhlas, není třeba litovat, bylo už třeba modernizovat a navíc jedna jednotka určitě zůstane. Bylo to krásné.
Zůstane, ale píšou, že v muzeu.
Muzejní provoz je provoz nikoliv statické stání v muzeu..
Neni třeba se bát. Bylo podáno trestní oznámení. Doufejme, že to dopadne dobře. Staré zubačky nedavno prošly kompletní rekonstrukcí.
Taky me to zajima.
Když svou Škodu Felicii rv. 95 kompletně vyvaříte a uděláte motor, bude sice vypadat, jako když vyjela z fabriky, ovšem pořád to bude 25 let starý křáp….
S tim provozem starych souprav na nove trati si nejsem zcela jist. Nevim, jestli pak ozubnicovy system bude umoznovat i provoz tech starych. Co se tyce kapacity, Stadlery budou krok zpatky, jako u elektricek. I pres moznost kuplovani do dvojic.
Proboha, co jste vlastně měl na mysli ??
Doufam, ze opravdu bude minimalne jeden kus zachovan jako v maximalne provoznim stavu. Takovy Trojce (rada 420) se podoby „provozni historicky podoby“ malem nedozilo… Snad bude mit 405 vetsi stesti.
Škoda jich. Ostatně jako té parní zubačky . 🙁
a může vědět která je ta druhá? díky
Zubačka Tisovec – Zbojská – Pohronská Polhora, jazdí tam parný vlak. Je to úsek trate Brezno – Jesenské.
Ozubnice ještě leží v úseku Tisovec – Pohronska Polhora; běžnými vlaky se využívala do 60. let, dnes tam jezdí parní ozubnicova lokomotiva (normální vlaky jsou adhezni).
Hej, ešte že to takto vyšlo. Ako Handelec ( rodáci vedia ) som veľmi rád, že v tom krááásnom kraji sa zachovala.
Ja bych zachoval 2 stare jednotky. A zbylou 3 bych nechal jako zdroj nahradnich dilu.
Můžete se jim nabídnout jako úschovna, určitě budou rádi.
Ano, na vlaky.net nedávno vyšel rozhovor s nějakým „hlavounem“ od ZSSK, který říkal něco v tom smyslu, že vzhledem k termínu dodání nových jednotek se počítá po skončení výluky ještě s asi ročním provozem těch starých.
Udělal bych historické jízdy, třeba jednou za den, obnova do běžného provozu byla potřeba, ale je škoda se těchto 3 jednotek zbavovat
Údržba těch jednotek bude zdarma? Ať zachovají jednu, ale pokud budou mít nové, tak nevím k čemu by byly ostatní.
Ale Tatry nejsou nějakým nostalgickým místem, ale ročně tam projdou miliony lidí, kteří se potřebují rychle a bezpečně přepravit. Navíc, Slováci jistě v budoucnosti budou žádat o nějaké zimní MS. Tak to nemůže být jako o pouti a historii.
Výluka je vyhlášená od pondělí 6.7. od 8:10 hod. Posledním pravidelným spojem by tak měl být vlak 8006 ze Štrby v 7:52 hod.
Informace je na webu ZSSK.
No fuj. To chteji tu historickou nadheru vymenit za tenhle novej hnus?
S touhle logikou bysme tu jezdili na koních
A ti kone by byli dávno chíplí, přece nevyměníš starého koně za mladého.
Tak nemají wiffi a klimatizaci….
A oschlou bagetu a kafe vám tam zadarmo nedají.
A to je přece ti nejdůležitější..
Bylo to asi myšleno tak, že je to jediná zubačka na Slovensku kde v současnosti jezdí ozubnicová vozidla.
I na té druhé v současnosti jezdí ozubnicová vozidla. Byť jen vyjimecne, ale jezdí….!
Nevím jestli je náhrada novými stroji nutná, vlaky Štrba – Štrbské pleso byly vždy plné a řekl bych, že tato vozidla byla i určitým lákadlem.
Nehledě na snížení kapacity z 124 míst na 91. Nebo půl napůl, část vlaků by během dne odvezla nová jednotka a část stará.
Na tohle by spíš pomohlo vybudování výhybny, aby se dal interval zkrátit na polovinu.
Ke snížení kapacity vůbec nemusí dojít a spíš naopak může dojít k posílení. Stadlery budou umět mnohočlenné řízení a bude jich celkem pět kusů, tudíž může nastat stav kdy místo jedné staré jednotky bude nasazována dvojice Stadlerů.
Osobně, si myslím, že náhrada původních jednotek nutná je, protože za těch padesát let, se nároky na vozidla dost změnily, viz třeba nízkopodlažnost.
Ano i to je možné, pokud se vejde k perónu, na Štrbském Plese to problém nebude, ale nejsem si jistý, zda vyjde ve Štrbě.
Nemyslím si, že by zde nízkopodlažnost byla zas tak zásadní. Ale to je můj subjektivní dojem, stejně jako Váš je, že výměna nutná je.
Nebo by třeba stálo za zvážení mít v pravidelnem provozu oboje a že by jezdily v příkladu, nebo zavést linku Štrba – Poprad Tatry (samozřejmě nejspíš by byla nutná rekonstrukce Štrbského plesa), když to nové bude hybrid a prokládat to starými jednotkami Štrba – Štrbské pleso.
Myslím si (a doufám) že jedním z důvodů proč se kupují jednotky s možností i adhezního provozu je přesunutí veškeré údržby do Popradu bez nutnosti zubačku rozpojovat a složitě převážet. Souběžný provoz starých jednotek toto neumožní. Nízkopodlažnost důležitá je. Pro vás (a pro mě) (zatím) asi ne, ale jsou lidé kteří docení absenci schodů při nástupu a nemusí to být nutně jen vozíčkáři a matky s dětmi.
Prodloužení nástupišť ve Štrbě snad proběhne. Byla by blbost dělat rekonstrukci tratě kam bude pravidelně jezdit jeden typ vozidel a nepřipravit to na provoz dvou jednotek.
Tak záleží, kde buď deponována ta jednotka, co chtějí zachovat pro muzejní provoz. A jak často jj budou chtít vytahovat z depa.
Nezapomínejme, že ve Štrbě mají vrata, která by bylo škoda rušit. Jistě u kratší koleje se dá prodloužit kolej víc do budovy, záleží zda to bude stačit.
No nevím, jestli nízkopodlažnost ocení zrovna návštěvníci Vysokých Tater. To dává smysl asi jako bezbariérová lanovka pro lyžaře nebo bezbariérové šatny na mistrovství v triatlonu.
Deponovat to tam můžou stále, ale už to nebude denní údržba a tedy zmizí s tím spojené problémy. Nevím jaký tam má být délkový rozdíl, nicméně řešení je spousta. Můžou rozšířit halu, anebo přepracovata vjezd (pravděpodobně s náhradou vrat za rolovací do stropu) a vytáhnout nástupiště částečně ven. Možná je na internetu někde projekt či podrobnější popis. K docenění nízkopodlažnosti návštěvníky Vysokých Tater: Proč by někdo se sníženou pohyblivostí nemohl dojet bezbariérově na Štrbské Pleso a projít se po blízkém okolí? Vždyť k samotnému plesu od stanice je to kousek bez velkého převýšení a jeho pobřeží je rovné. Klidně tam… Číst vice »
Špatně jsem pochopil jak se ve zdejší diskuzi přidávají odpovědi. První odstavec mého předchozího příspěvku je reakcí na Dominika, za zmatení se omlouvám.
Jaké konkrétní problémy? Ušetří možná na platech za ty lidi, co tam jsou zaměstnání, pokud se nepřesunou do depa v Popradu.
Běžné problémy pro každý takovýto drobný provoz. Tedy hlavně omezené vybavení a z toho vyplývající potřeba vozit některé části, materiál a někdy i celá vozidla z/do Popradu pro provedení větší údržby/opravy. Kolik ta úspora vyjde finančně to Vám nepovím, ale když už se kupují nové vozidla tak je logické doplnit tuto možnost. A samozřejmě přímé vlaky také nebudou na škodu.
Furt platí to, že dveřma bez schodů projdou lidi rychleji a nebudou si tak funět na záda.
A mám za to, že nahoru jezdí i starší lidé, kteří si jen chtějí projít areál, odkud za mlada vyráželi na túry. ještě raz, možná naposled, než to s nima sekne. A těm nízkopodlažní vagon dost pomůže.
Navíc je tam snad i místní obyvatelstvo, včetně starých lidí.
Míchat do sebe dvě technické generace (s rozdílem 50-ti let) je naprosto neekonomické, a nevím, jestli Stadler by byl ochotný dodávat náhradní díly na ty staré ještě třeba 40 let.
Nezapominejte, ze se Stadlerama se ma jezdit nejen na oziubnici, ale i na TEZce. Ze Strbskeho do Popradu a zpatky to nestiihnou za mene nez dve hodiny. Kdyz bude jedna souprava na trati do PP, druha zpatky na Strbske, tak vpodstate ze Strby na Strbske muze jet pouze jeden Stadler. Bude zajimave sledovat, jak budou udeleny obehy.
Proto jsem navrhoval proklady v starší soupravě Štrba – Štrbské pleso, pokud by chtěli udělat pravidelný takt PP – Štrba, takto to spíš vypadá na dva přímé vlaky ráno a další dva večer (pro návoz z depa a odjezd večer do depa).