Velké investice do kolejové dopravy: Ve Švýcarsku otevřeli dvě nové příměstské tramvajové tratě
Waldenburgerbahn po modernizaci. Foto: BLT
Stavba u Curychu vyšla levněji, než byl původní rozpočet.
Stavba u Curychu vyšla levněji, než byl původní rozpočet.
Pěkné, ale ten metrový rozchod u nové tratě je pro mne záhada.
Tohle není jiný svět. To je úplně jiný vesmír.
… který nemá obdoby snad v žádné jiné zemi.
Ve fůře jiných zemí by takovou trať dávno vytrhali, aby nepřekážela autům.
Nebo kdyby se tak nestalo, tak by tam jezdily vlaky např. jen
1x za hodinu (možná 30min. interval ve špičce).
A ne 15min. interval po skoro celý den, což mmch. je jeden z faktorů, jak do veřejné dopravy přitáhnout co největší % lidí, kteří v té relaci jezdí.
Vzhledem k tomu, že trať přerozchodvali, tak to až taková novostavba nebude, pokud zůstala ve staré stopě. Nemáme velká Švýcarské jezera s hustým osídlením na břehu.
Jen šalinu do Bystrce kolem vody. Dál kolem přehrady je les a přírodní park.Jako meziměstká je tak jen šalina do Modřic a do Blanska jezdí vlak skoro jako šalina.
A pak Jablonec-Liberec, kde se podobná akce vč. přerozchodování dělá taky.
>kde se podobná akce vč. přerozchodování dělá taky
Ano, už třicet let.
Co Most-Litvínov?
A k Waldenburgerbahn dodám, že nadále by měla být provozována dle železničních předpisů, tzn. jde o „železnici s tramvajovými vozidly“ (ve Švýcarsku nejde o ojedinělou věc), ne však o tramvajovou trať.
Čímž však nechci snižovat celkový význam a vůbec zajímavost té přestavby.
Někde jsem četl, že se chystá propojení s tramvajovou sítí v Baselu, proto i ta změna rozchodu.
Kde, kdy, kudy si už nepamatuji.
No a u nás se zase budou politici jenom 20 let dohadovat a nic se nepostaví. Pamatuju ještě, když z Ostravy jezdily tramvaje do Klimkovic. Po revoluci se začalo všechno jenom rušit a zakonzervovávat. Ach jo, kam ta dnešní doba spěje. Nechtěl bych být v dnešní době mladý člověk.
Oni si mladí cestu vyberou a prošlapou sami. Vidím to doma. Mají možnosti, o kterých se nám za Husáka ani nesnilo a samozřejmě svoje vlastní představy o budoucnosti své i světa. S tím už my holt nic nenaděláme… 😉
A staří morousi budou nadávat a nadávat, ikdyby si museli něco vymyslet. A když se vzteknou, tak se jim vypne logické myšlení a děckám narozeným po roce 2000 budou vyčítat 89. rok přesvědčeni, že jakožto starší přece musí mít pravdu. … ve vzteku logické uvažování nefunguje…
Jen tak pro jistotu – ta tramvaj do Klimkovic (a hlavně do Hlučína) taky spadá do toho „po revoluci rušit a zakonzervovávat“?
No, podle míry zapšklosti možná pán mysli VŘSR a pak by měl pravdu.
To spíš puč v osmačtyřicátém.
I co se týkalo Limmattalbahn, tak byla předmětem sporů; mj. po rozestavění 1. etapy (po Schlieren) proběhlo referendum o tom, aby nebyla 2. etapa realizována; mírně nadpoloviční většině obyvatel Dietikonu dokonce skutečně byla proti výstavbě, nicméně referendum bylo konáno v celém kantonu Curych (naopak ne v kantonu Aargau, kde se nachází koncový úsek tratě z 2. etapy) a celkový výsledek byl pro realizaci i té 2. etapy.
Pardon; výše uvedené údaje platí pro první referendum (týkající se celé stavby) z roku 2015.
Druhé referendum, z podzimu 2018 ohledně nerealizace 2. etapy, bylo schváleno znatelnější většinou, kdy i hlasující z okresu Dietikon byli mírou většinou pro realizaci.
O dnešní mladé nemějte péči, budou v pohodě a já bych s nimi měnil klidně hned. A to jsem studoval v devadesátkách a profesně už jsem měl, ve srovnání s rodiči, neskonale širší možnosti. A přidám se s dotazem k p. Kubrtovi: po které revoluci zrušili tramvaj do Klimkovic?
Po té únorové 😉
Jeden můj postarší kolega slovo revoluce používal výhradně v kontextu roku 1945. Každá generace holt má tu svoji 🙂
Hele, v kterém roce tu trať zrušili? A ty úzkorozchodky do Bohumína a Karviné? Po které revoluci myslíte?
Je to tak, byly to svině ti komunisti, i tramvaj do Klimkovic vám zrušili. Jsem rád, že to vidíme stejně.
Jeden místní člověk znalý historie mi kdysi vyprávěl, že zrušení těch všech místních drah byl jediný způsob jak zajistit rozvoj tramvají přímo v Ostravě. Prý na ufinancování jak rozvoje městské sítě, tak na udržení provozu místních drah by nebyly peníze.
Mám otázku. Mohlo by něco podobného jezdit na trati Tábor- Bechyně? Samozřejmě s rozchodem 1435 🙂
Mohlo. Stačí jen najít nějakého dárce, co to zaplatí. Samozřejmě na trati Tábor-Bechyně bude dramaticky menší poptávka cestujících, než u těchto švýcarských tratí, ale technicky by to šlo.
Děkuji za rychlou odpověd:-)
Bohužel podle platné legislativy nešlo.
Dnes platná legislativa snad nemusí být platná do skonání světa, ne? Každopádně, v případě tratě do Bechyně je to stejně jen teoretická úvaha, z více důvodů.
Nemusí,ale u nás se MD ČR dokonale opevnilo,takže to opravdu vypadá,že do skonání světa.Jako teoretickou úvahu bych to neviděl,v současné době jsou k prodeji nabízené ojeté vlakotramvaje Siemens Avanto z pařížského předměstí.
No já nevím, totéž ministerstvo dokázala jeden zákon novelizovat už víc jak 50x.
Nejblíže k Bechyňce má Stagler GTW ve verzi na 1500 V stejnosměr. Tomu chybí „pouze“ schválení. Ale prozíravější by byla již existující verze na 25 kV, jen doplněná o 1500 Vss.
Ten smer je par lidi … rozhodne je to malo na to, aby meli alespon par dopravniho prostredku co zacina na 100mio. Naklady na porizeni kolejovych vozidel nemaji takhle slabe dopravni proudy utahnout v jizdnem.
Pokud by záleželo jen na jízdném, tak nemají šanci ani ty švýcarské linky 🙂
Nemohlo, kvůli hustotě obyvatel kolem trasy Tábor – Bechyně. Česká republika je skoro dvakrát větší než Švýcarsko a má jen o 2 miliony víc obyvatel. Vzhledem k tomu, že polovina Švýcarska jsou neobyvatelné hory, tak hustota obyvatel té severní poloviny Švýcarska je 4x větší než České republiky. Proto je logicky veřejná doprava už z principu a jaksi čisté matematiky 4x efektivnější než v České republice. Pokud se chceme Švýcarsku jen přiblížit, tak bychom opravdu neměli provozovat trať Tábor-Bechyně. Bechyně má 4990 obyvatel podle wikipedie. Doporučuji projet katastrální území Prahy podle počtu obyvatel a zamyslet se, zda se vyplatí vůbec uvažovat… Číst vice »
A aby si Pražané nemysleli, že jsou nějak efektivní, tak to ani náhodou. Všichni urbanisté včetně IPRu tvrdí, že Praha je strašně neefektivní a řídce osídlená. Srovnejte hustotu obyvatel těch pražských katastrů s obvody Paříže. K prosperitě se opravdu nedá dostat plýtváním…https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arrondissements_of_Paris
Paříž ale je fakt jen jádrové město; i oblasti, které by byly součástí Prahy (dejme tomu coby Smíchov), už jsou v případě Paříže samostatnými městy (např. St. Denis).
V případě Prahy naopak je situace, kdy jí patří i pole okolo Nedvězí, Zadní Kopaniny atd.
Ale O. K., i tak je Praha docela řídce zalidněná ve srovnání např. s Vídní (kde už to vymezení katastrů je srovnatelné, na rozdíl od Paříže, ale i Bruselu či Ženevy).
Je třeba ale také poznamenat, že v případě Limmatalbahn jde sice o novostavbu, nicméně z historického hlediska se jedná o obnovení tramvajové tratě zrušené ve 2. polovině 20. století.
Doplním, že ta 5letá výstavba Limmattalbahn byla o dvou etapách.
Ta první byla uvedena do provozu už před 3 lety.
O. K., ta druhá (a delší) se budovala v posledních 3 letech.
A příprava probíhala od roku 2010, kdy k byla založena společnost Limmattalbahn AG, za účelem přípravy i realizace. Tedy 6 let příprav, když se koplo do země v roce 2016.
wiki: In 2010, the Limmattalbahn AG company was founded by the cantons to plan and implement the infrastructure for the line.
PS: projekt může mít i českou stopu:http://www.bachelard-wagner.ch/en/team/
Tohle je prostě úplně jiný svět. Basel rozšiřuje tramvajovou síť do všech stran, dokonce i států, a Pražáci mají problém postavit souvislý kus tratě do míst, které to nutně vyžadují, třeba Pankrác nebo Bohnice. Totéž Brno na Kamechy nebo Stránskou skálu.
Když jsem tam byli na dovolené, projeli jsme se ještě těmi vozy, které jsou na Černohorské železnici.
Líbí se mi, jak se Švýcaři starají o dopravní infrastrukturu a jde jim o ekologii a hlavně co nejméně rozpolcenosti dopravní sítě. To vyžadovalo i přerozchodování tratě na Walderburg. To dopravopat nemůže rozdýchat. 😀
Město Brno právě otevřelo tramvajovou trať na Kampus. A na Kamechy běží příprava, bez ní to nejde. Takže něco se děje.
Jo, něco se děje. Ale dost těchto příprav půjde jen do šuplíku. Protože město škrtí reálné příjmy DPMB (nedovoluje ani po 10 letech zvýšit jízdné, dotace od města na provoz to nezachrání). Už příští rok jsou investice dost osekány.. 🙁
Byly časy, kdy naše země byla ekonomicky silná. Pak přišla hnědá hovada následovaná rudými noky… a teď se z toho prostě pomalu a postupně vyhrabáváme ven, ovšem peloton je stále daaaleko před námi.
Na druhou stranu se aspoň plánuje a připravuje: Zdice, Jesenice, Dlouhá míle, Suchdol, Letňany, Komořany, Sherwood…
Zdice – chvíli mi trvalo přijít na to, co je tím míněno 🙂
Co je míněno Zdicemi a Jesenicí?
Zdiby a Jesenice. Tramvajové tratě.
Takže Zdice je překlep a na Jesenicí jsem se ptal,neboť ji zamítli,takže nevím,zda záměr nebyl obnoven.
Ovšem došlo k přerozchodování na rozchod 1000 mm, tedy na rozchod obhajovaný (zejména v bratislavském kontextu) p. dopravopatem.
Mmch. zrovna jednotlivé švýcarské tram. provozy v CH ukazují, že 1000mm rozchod je koncepčně bezproblémový.
Bezproblémový on je. Ani mně 1000 mm nevadí. Ale ať je taková celá síť, ne jen její část. O to celou dobu jde. A pak taky o tehdy dostupnou techniku. Všichni se mu to snažili vysvětlit. A on pořád prudí, otravuje a fňuká. Úplně zbytečně.
Co je to „dostupná technika?“ Jaké zařízení (tramvaj?) dneska používané v Liberci není možné sehnat ve verzi na metrový rozchod?
Spíš jaké bylo možné sehnat a zaplatit v době, kdy s tím začali ? S vidinou objednaných LT36…
Celá síť = všechny izolované sítě na území jednoho státu? Ale jděte, podívejte se na exotické rozchody v Lipsku a v Drážďanech…
Co Bohuslav Svoboda, dívá se? Protože tohle je ten Západ, o kterém ODS tak ráda mluví…
Bohuslav Svoboda spí. Anebo poslancuje. Anebo je v .. gynekologické ordinaci.