Velké hotelové lodě až do centra. Na miliardové vylepšení Vltavy přispěje unie

Vltava v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVltava v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ředitelství vodních cest může spustit miliardovou sérii projektů, které zlepší parametry vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. Podařilo se mu

Ředitelství vodních cest může spustit miliardovou sérii projektů, které zlepší parametry vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. Podařilo se mu získat evropské financování ve výši téměř 300 milionů korun z nástroje CEF (Connecting Europe Facility).

Celkem si úsek vyžádá do roku 2020 téměř 1,7 miliardy korun. Z toho miliarda poputuje na zvednutí desítky mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu a Podbabském kanálu v Praze. Podjezdná výška se tak zvýší ze 4,5 metru na sedm metrů.

ŘVC zároveň řeku prohloubí na ponor 2,2 metru z dnešních 1,8 metru. Tím umožní vplutí velkých hotelových lodí až do centra Prahy. Dnes je třeba těmto lodím kvůli proplutí odmontovat prvky na horní palubě, větší plavidla pak končí v Mělníku a jejich pasažéři se do Prahy dopravují autobusy.

Ředitelství vodních cest přitom mluví i o zatraktivnění nákladní dopravy, do budoucna navíc počítá s přepravou kontejnerů po řece. „Těším se, že se tak podaří část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů. ŘVC argumentuje i tím, že mosty (vesměs na místních komunikacích) jsou za svou životností, některé fungují jen provizorně.

Součástí série několika tendrů, které chce stát vypsat na přelomu roku, jsou i úpravy plavebních komor Hořín a Štvanice, vzniknou například bezpečná čekací stání pro lodě. Právě úpravy komor uznala Evropská unie za hodna příspěvku. Soutěže na zhotovitele chce ŘVC uzavřít v prvním pololetí příštího roku, poté by se mělo začít stavět.

Tagy CEF lodě plavba praha ŘVC Vltava
6 komentářů