Velké celky pro nový Temelín pojedou po vodě, stát chystá překladiště u přehrad

Přehrada Slapy. Autor: Jarda 75 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36265952Přehrada Slapy. Autor: Jarda 75 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36265952

Otázkou je druh plavidla na vodních nádržích, neboť velké nákladní lodě se na střední Vltavě nenacházejí. Nejpravděpodobnější je využití pontonů.

Z Hamburku do Týna nad Vltavou po vodě. Takový je plán státu na přepravu velkých celků pro případné rozšíření jaderné elektrárny Temelín. Především vltavskou vodní cestu je ale na takovou akci třeba připravit, což aktuálně činí Povodí Vltavy.

Do procesu posouzení vlivů na okolí (EIA) poslalo v půlce února překladiště u hráze vodního díla Slapy. Hráze vltavské kaskády má totiž obří náklad překonat po silnici. Překladiště tak vzniknou pod hrází v dolní vodě i nad hrází v horní vodě.

Na Slapech mají být zbudována na levém břehu v místech stávajících sjezdů k hladině. Konkrétně jde o zbudování zpevněných ploch s nábřežní zdí a přípravu na osazení portálového jeřábu. Obě překladiště bude spojovat objízdná komunikace, která vznikne rekonstrukcí té stávající. Maximální hmotnost
nadrozměrných a těžkých komponentů bude 850 tun. Stavět se má v letech 2026 až 2028.

Podobné překladiště budou mít i vodní díla Orlík a Kamýk. U Orlíku záměr hladce prošel procesem posouzení vlivů na okolí (EIA) už v roce 2022 (s termínem výstavby 2024 až 2026), u Kamýku se s posuzováním ještě nezačalo.

Zajištění možnosti překladu nadrozměrných a těžkých kusů vychází z usnesení vlády z října 2017 „o přípravě opatření na dopravní infrastruktuře využitelných pro přepravu nadrozměrných a těžkých komponent nezbytných pro realizaci nových jaderných zdrojů v lokalitě Temelín a Dukovany“.

Usnesení řeší, jak na staveniště do Dukovan a Temelína dostat nadrozměrné a supertěžké náklady, jako jsou tlakové nádoby reaktorů nebo parogenerátory. A úřady počítají právě s využitím Labe a Vltavy v kombinaci se silniční dopravou.

Na Vltavě je vedle velkých přehrad třeba vyřešit i překonání vodního díla Kořensko pod Týnem nad Vltavou. Otázkou zůstává i druh plavidla na vodních nádržích, neboť velké nákladní lodě se na střední Vltavě nenacházejí, nejpravděpodobnější je využití pontonů.

Konečnou bude na vodní cestě Týn nad Vltavou, kde Ředitelství vodních cest chystá servisní centrum pro lodě, jehož součástí má být i překladiště velkých celků z lodí na kamiony. Zbytek cesty do Temelína poputují díly po silnici.

Z vládního usnesení z roku 2017

Pro Temelín – kombinovaná vodní a silniční trasa: Labe (Hamburk – Mělník) / Vltava (Mělník – Týn nad Vltavou) (s objížďkami vodních děl Slapy, Kamýk a Orlík po silnici) a silniční trasa (Týn nad Vltavou – Temelín) – hmotnost až 1 086 tun (omezeno možností překládky u přehrady Orlík).

Přeprava transformátorů z Lovosic směr Německo a Polsko. Pramen: ŘVCPřeprava transformátorů z Lovosic směr Německo a Polsko. Pramen: ŘVCPřeprava transformátorů z Lovosic směr Německo a Polsko. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Lovosice. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Lovosice. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Lovosice. Pramen: ŘVCPřeprava kouřovodu směr Egypt, Týnec nad Labem. Pramen: ŘVCPřeprava kouřovodu směr Egypt, Týnec nad Labem. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Lovosice. Pramen: ŘVCPřeprava kouřovodu směr Egypt, Týnec nad Labem. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Děčín. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Děčín. Pramen: ŘVCNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČRNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČRNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČRNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČR
Tagy Povodí Vltavy Temelín vltavská vodní cesta
98 komentářů