Velká zakázka pro jihozápadní koridor na 200 km/h. Průzkum má limit 51 milionů
Regionova ve stanici Protivín. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Aktualizovanou studii proveditelnosti ve variantě pro 200 km/h už schválila centrální komise ministerstva dopravy.
To bude z Protivína do Ražic nějaký souběh dvou různých staveb, nebo je myšlenka na triangl u Ražic a dvoukolejku od Protivína zas u ledu? Nějak nechápu, proč CB – Písek a potom Protivín (a nikoli Ražice) – Horažďovice.
Vzhledem k tomu kolik už bylo změn a jak dlouho trvá spuštění této akce, je toho k nechápaní mnoho. Nechápu proč se z Protivína dělá pupek této trati. Že by na to měl stále vliv bývalého tamního komunistického hnízda, které tam přežívalo ještě dlouho po sametu?
Takhle měli dělat koridory už v 90. Kde to šlo po rovině měla být 200 už dávno. Praha – Choceň, Břeclav – Zábřeh. Nebo Beroun – Plzeň, tam není po narovnání oblouků ani těch 160 .
V 90. letech nebyly peníze. Teď stavíme za unijní, tj. zejména za německé.
to už se ale mělo 20 let jako v Polsku ne že to teď dohání, kdy skoro není jasné, jestli v dalším Unijním rozpočtu bude dostatek peněza už tuplem nebude nárok na tak velké dotace
Není tam ani 160 právě proto, že to není v rovině a 200 km/h přes Rokycany je nesmysl.
Když srovnám Beroun – Plzeň s tratí Benešov – Budějovice tak si myslím že terén je podobný a přesto je na 4. koridor cca o 50 km/h víc.
Jenže 4 koridor se dělal o 10 let později, srovnatelný je jen úsek přes Ejpovice.
TZV“nová zastávka Strakonice -Hrad , bude rychlíková a Horažďovická Lhota nová, Velký bor , komplet rekonstruovaný včetně kilometr a půl dlouhé přípojky v rámci rekonstrukce Horažďovice př. zrušen to je strategie … to se nám to žije ,když nám lidi půjčujou ….spíše dávají
A kam dál z Písku? Na Tábor k 4. koridoru, nebo na Beroun k 3. koridoru? Nebo k té nové trati Plzeň – Brno co se plánuje od třicátých let 20. století? ŘSD mají pro další vývoj studii a co SprŽel?
Do Zdic i do Tábora se to zadrátuje a dojde ke zvýšení rychlosti v současné stopě, v úseku Písek – Březnice a Příbram – Zdice došlo k malému zvýšení rychlosti už letos, výhledově se tam zruší propady rychlosti přes přejezdy a s ETCS se zvedne rychlost do 120 tam kde to půjde
To je ale aktuální řešení. A dlouhodobý výhled na pokračování tratě v parametrech té do Písku? Na Tábor by to znamenalo dostavět další most a to nemluvě o nutném přetrasování. Trať podél D4 do Prahy by byla zajímavá, ale tomu nevěřím. No a přetrasování v našem největším „přírodním vojenském zákopu“ od Příbrami na sever, tam budeme rádi za D99.
Tady je aktuální řešení v souladu s dlouhodobým výhledem. Přeloženo: nic dalšího v nejbližších 50 letech nečekejte.
Tak výhled pouze do roku 75 je poněkud málo.
Do Tábora je cokoliv většího zbytečnost. Co se týče Zdické tak tam Středočeský kraj požadoval ve střednědobém výhledu zřízení výhybny v Rejkovicích a v dlouhodobém zdvoukolejnění a zrychlení na 160 v úseku Zdice – Příbram, ale v podání SŽ to je velké sci-fi…
Ano, děkuji. Předpokládal jsem tlak kraje. Jen jsem očekával, že se projeví i dohoda o spolupráci o přeshraniční dopravě s Jihočeským krajem.
Jestliže vznikne tunel do Berouna, ledy se pohnou i mezi Zdicemi a Příbramí. Do té doby se také druhé koleje neobávám.
Dnes bylo vyvěšeno rozhodnutí o odklonu tranzitní nákladní dopravy z D5 na Příbram, přes Lochovice. Tak jen aby se do údolí u papírny Lochovice vše vešlo. Dnešní rozhodnutí bude nutit kraj k rozšíření a narovnání II/118 s Litavka se tam musí také vejít.
Za hodinu, jako autobusem po D4, se z Písku do Prahy vlakem lidé nedostanou ani za sto let.
To je bizar. Preshranicni tah do Nemecka jako jednokolejka s v max 115 km/h a Ceske Budejovice – Pisek dvoukolejka 200 km/h…
Na až 200 km/h Nemanice (reálně Zliv)- Strakonice, z dnešní zastávky Heřmaň obec do Písku rekonstrukce a pak Písek – Písek-město elektrizace v současné stopě s možným vylepšením o +-5 km /h na až 70 km/h. Dvoukolejku skrz Písek nikdo nedovolí.
I když uznávám za tu trapnost z Domažlic na čáru by někdo zasloužil pár pohlavků. To je tak těžký se domluvit a udělat dvoukolejku na 160 km/h Domažlice – Cham?
Těch 160 by vyžadovalo několikakilometrový tunel kolem Kubice. Časem asi bude, ale ne hned.
Přesně tak.
https://www.trat-180.wz.cz/foto.php?foto=obr.rekonstrukce/dmb02.gif
Škoda
Ano, je to tak složité. Zatím se podařilo domluvit několik dvojkolejných vložek. Přes hranici bude muset být druhá kolej tunelem, jinak to nemá smysl. 🙂
Když ono prostě tím ze tady jezdí a bude jezdit víc vlaků.
Máte pocit, že by na Norimberk a Mnichov jezdilo méně vlaků, kdyby byla infrastruktura srovnatelná?
A Velenice -Veselí , kde to jde samo 120……
Tam nevycházela pro lepší spodek a svršek ekonomika.
A 200 do Vodňan vyjde? no Pavlovi určitě
Do Vodňan 200 fakt nebude
Vždyť to tu píší
200 bude ze Zlivi do Strakonic s výjimkou v úseku Protivín zast. – Protivín kde bude 130, a v oblouku mezi Heřmaní a Ražicemi bude 180, Ražice – Písek bude na 160, spojka do Vodňan 100
Ten oblouk z Ražic k Putimi a průjezd Putimí na 160 chci vidět. Jestli počítají s tzv. velkým ražickým trianglem přes národní přírodní rezervaci Řežabinec, tak tedy hodně štěstí v územním řízení! A do Vodňan by klidně mohla být i 160, což je proti 100 na 4 km nezanedbatelné. Ale raději ušetříme za 3 rychlé výhybky.
Triangl se NPP Řežabinec vyhne
https://ctrlv.cz/FHA5
To je další nesmysl. Ražický rybník je také přírodní památka. Kdo toto vymýšlí….?
Tuto ptákovinu tahem trati přes Řežabinec jsem také zaslechl. Bylo by dobré vědět v které hlavě se tato zhůvěřilost zrodila.
Že se tam protáhne elekrizace, o dvoustovce nic.
Musíte se seznámit i z minulým textem tady na toto téma
Kdybyste si ty studie přečetli, tak se tolik nedivíte.…
Když budou dostupné, rád si je přečtu a určitě nebudu sám.
Dostupné minimálně byly (žádal jsem si o ně 106), napište mi kdyžtak na martin555@me.com, pošlu kdyžtak aspoň část. 😉
Dostupné minimálně byly (žádal jsem si o ně 106), napište mi kdyžtak na martin555@me.com, pošlu kdyžtak aspoň část. 😉
Shnutí je u SŽ zde: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/161047159/Aktualizace+studie+proveditelnosti+Modernizace+trati+České+Budějovice+–+Plzeň/489e66ce-f679-4c46-aa7e-68f58b883e15
V těch dvou případech je především značně rozdílný terén, kterým ta trať vede. Ano, mapu s vrstevnicemi.
Takže domažlická #2: jednokolejný úsek uprostřed dvoukolejky (Horažďovice předměstí – Strakonice) ?
Ja to četl že jednokolejka bude ze Strakonic až do Nepomuka
Jo ja si neuvedomil ze z Nepomuka do Horažďovic už dvojkolejka je.
No tohle nebude hlavní tah na západ…
A mají kraje v plánu tam konečně objednat něco, kvůli čemu by ta dvoukolejka byla potřeba? Protože zrovna tahle krajská hranice je na železnici hodně opuštěná a kromě Rožmberků po dvou hodinách tam skoro nic nejezdí… na rozdíl od navazujících úseků na obou stranách.
V tom souboru staveb se ztrácí informace na kolika % trati mezi Č. Budějovicemi a Plzní má být ve finální stavu max. rychlost 200 km/h ? Jestli to má být na méně než 1/3 tak je to zbytečné a stačí 160 km/h.
Prakticky Zliv – Strakonice/Písek. Systémová jízdní doba 30 minut z ČB.
Akorát s propadem rychlosti v Protivíně, kde to ale nevadí protože tam vše zastavuje a pak 180 km/h v oblouku před Ražicemi
Ten propad trochu vadit může, protože po zrušení současné tratě 200 přes Heřman (nová odbočka bude u zastávky Heřmaň obec) nebude důvod, aby rychlíky zastavovaly v žst. Protivín a budou zastavovat v zastávce Protivín město, od které je vzdálenější konec oblouku 1,8 km, přičemž moderní jednotky s větší akcelerací 1 m/s2 se rozjedou na 200 už na 1300 m. Ale ten rozdíl by byl jen ve vyšších jednotkách sekund, takže žádná hrůza.
Aby přestaly zastavovat rychlíky ve stanici Protivín, to soudruzi nikdy nedopustí.
Zeptám se, zda vyjde systémová jízdní doba 1 hodina i s variantou 160 km/h max. Pokud ne a v Budějovicích kvůli šetřílkovskému zpomalení budou ujíždět přípoje o 3 minuty, tak ta dvoustovka má smysl.
Myslim, že modernizace Úseku Plzeň Horažďovice nebude zahájena za 2 roky, když ještě není územní řízení, to bude minimálně 5 let bez reko
Není ae už dva roky běží, takže jeho vydání není zase tak daleko.
Dva roky běží a ještě není hotovo?!
JO BĚŽÍ, ŠNEČÍM TEMPEM.
Nepříjemné je to zpoždění, Horažďovice měly být v provozu už v prosinci 2024, teď celý tah až v roce 2035, a to se plánuje dnes, takže kdo ví jak to bude doopravdy. Za 10(+) let může být jinak ekonomika, dopravní proudy nebo nákladní doprava, pro kterou se to taky dělá…
Původní termíny ovšem byly zcela nereálné. Něco jako zahájení stavby VRT 2025.
1, Plánovaná jízdní doba rychlíku z Budějc do Plzně? Hodina asi ne, což…
2, Jak se bude přistupovat k souběhu dvou tratí mezi protivínem a Ražicemi/Putimí?
1. Plánovaná doba je 75 minut
2. Horní trasa zanikne a u Ražic vznikne triangl
Studium proveditelnosti: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/161047159/Aktualizace+studie+proveditelnosti+Modernizace+trati+%C4%8Cesk%C3%A9+Bud%C4%9Bjovice+%E2%80%93+Plze%C5%88/489e66ce-f679-4c46-aa7e-68f58b883e15
Dle srudie: Zůstane dvojkolejná plzeňská a u Ražic bude spojka na Písek. Protivínská zmizí.
U těchto dvou etap rekonstrukce je pozoruhodná jejich velkorysost se zvýšením kapacity díky zdvojkolejnění s ohledem na to, že zde v úseku České Budějovice, Nemanice – Protivín jezdí čtyři linky obvykle ve dvouhodinovém taktu (České Budějovice – Strakonice – Plzeň, České Budějovice – Písek – Praha, České Budějovice – Písek a České Budějovice – Strakonice). A nákladní doprava také není nikterak zásadní, což oproti některým jiným tratím, kde je kapacita tratě na hraně je přinejmenším zvláštní.
Nebydlí někde po cestě Sosna?
Tomu stačí mapa a už maluje barvičkami
Tak R11 je v plánu po modernizaci po hodině, R26 zůstane asi určitě na max 1x za 2h. Osobáky mají mít po Číčenice 30 min Interval. 1x za 60 min Vodňany a 1x za 60 min (Písek/Strakonice).
R26 bude jezdit jen do Písku a mezi Pískem a ČB bude hodinový takt Sp
Takže plán rozdělení na R38 a R26 v úseku Březnice – Příbrami již neplatí?
Pokud vím tak se výhledově počítá s hodinovým taktem Praha – Příbram a dál ve dvouhodině. Potom Sp Písek město – ČB v hodinovém taktu co pojedou bez zastavení.
Tak jsem se spletl, Sp budou mezi Pískem a ČB zastavovat v Protivíně zast. a na severní zastávce v ČB
Nestálo by za to vést nějakou přímou linku (asi Sp) přes Vodňany do Písku, když už tam bude ten triangl? V extrémním případě bych si dokázal představit Sp linku ČB – Vodňany – Písek – Horažďovice (kdyby se i tam postavila spojka, což se neplánuje) – Plzeň, což by už bylo o dost pomalejší než rychlíky, ale pořád zdaleka nejrychlejší spojení daných měst.
To spíš dává logiku sem zavést Os, které se v té oblasti jinak plácají v zoufalé snaze aspoň nějaké cestující ulovit… Hlavně ale je třeba pokračovat následně s dráty do – přinejmenším – Prachatic a Sp Budějovice – Vodňany dostat až tam.
A není současná trať důvodem, proč tam jezdí relativně málo vlaků?
Já jsem za to, aby se dvě koleje a 200 dělaly všude, kde to jen půjde a obzvláště na hlavních tazích.
Na první pohled to zní dobře, ale na intenzivně využívaných tratích to pro souběh regionální, dálkové osobní a nákladní dopravy z kapacitního hlediska není úplně ideální. Pak vzniká dilema, zdali na trať pustit větší množství expresů a rychlíků, co tou dvoustovkou jedou, nebo více nákladních či regionálních vlaků, co jim překážejí. A to dilema v ČR neumíme smysluplně řešit.
Ale pokud tam jezdí primárně osobka, tak by to tedy smysl mít mohlo?
Já se vyjadřuji primárně k názoru „všude 200“. U předmětné trati je sice aktuální objem nákladky malý, ale časem se může stát alternativou ke koridorům (modernizace Franz-Josef-Bahn, modernizace spojení ČR-Bavorsko), kde může být provoz ND výrazně vyšší než dnes. A pak je otázkou, zdali jízdní doba rychlíku Plzeň – ČB 75 minut namísto třeba 80 minut (mimochodem obě nesystémové) bude takový bonus, když se kvůli ní sníží kapacita o mnoho spojů denně.
A ono se něco sníží? A bude tam vůbec „autoblok“, aby mělo cenu se tím zabývat, nebo nanejvýš jedno hradlo mezi stanicemi a případné dorovnání kapacity tak nebude vůbec problém…?
No ale na rychlou trať pustíte pomalejší vlaky snadno. Naopak to nejde. Bavíme se o horizontu mnoha desítek let, než dojde k případné další změně
Samozřejmě, když se staví úplně nová (a kapacitnější) trať, viz třeba Bystřice u Benešova – Sudoměřice u Tábora, byla by škoda toho nevyužít. Ale v první řadě je potřeba modernizovat s rozmyslem, jasnou strategií, čeho tím chci dosáhnout. Což v ČR chybí. Např. ve Švýcarsku v 80. letech přišli se strategií, která stanovila cílové systémové jízdní doby 30, 60 a 90 minut mezi jednotlivými uzly. U většiny hlavních tratí to znamenalo nejvyšší traťové rychlosti do 160 km/h. A světe div se, funguje to, a mají přepravní výkony, které bychom jim mohli závidět (22,3 mld. osobokm v CH vs 10,1 v… Číst vice »
Jenže my musíme „doručit“ 200, abychom byli za chlapáky. Nějaký systém, aby to třeba vyhovovalo všem segmentům, které to budou používat, a mělo to návaznosti, tady už dost let marně hledám. Vše se látá až dodatečně a funguje pak tak napůl.
Zas reálně – umíte si fakt představit, že bychom nyní pod heslem „k jasnému cíli“ byli třeba v půlce programu navrženého někdy v roce 1995-2010? Máte ponětí, jak by asi vypadal?
Mně je tedy tenhle „živelný růst“ o dost milejší.
Megalomanské plány jdou nejlépe. Tempo budování, je však šnečí. Už po válce někdy, v roce 1947, Dráha plánovala dvoukolejku na této trati. Uběhlo 78 roků a pořád se jen plánuje. Vlaky tady jezdí jeden za druhým, bohužel téměř prázdné. V době, kdy u každé chalupy stojí několik auťáků, jsou malá městečka a vesničky okolo trati pro naplnění kapacity cestujících malým zdrojem. Zvláště, když jsou nádraží a nástupiště, jako z doby nebreč.
Podle plánů z roku 1947 se to postavit nedá. UIC GC profil, únosnost D4 a elektrizace 25 kV v nich sotva bude.