Velká výluka vlaků PID na koridoru. Mezi Prahou a Kolínem jen spěšnými vlaky

Rekonstrukce koridoru Velim - Poříčany. Pramen: Správa železnicRekonstrukce koridoru Velim - Poříčany. Pramen: Správa železnic

Z Poříčan do Kolína bude Českými drahami zřízena náhradní autobusová linka XS1 s intervalem 30 minut.

Zpět na článek
147 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dominika Nováková

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jak to bude s časy autobusů, které budou nahrazovat vlaky? Nic nikde nemohu najít a termín výluky se pomalu blíží. Děkuji za jakoukoliv odpověď či řadu.

Jan Hájek

100x větší užitek, než zastavování X-S1 u neobsluhované vlakové zastávky v polích (Tatce), by přineslo zastavování v Ratenicích a Hořanech.

Panda

Jestli by nebylo rozumnější/jednodušší zavézt místo Sp zrychlené osobáky, které budou zastavovat jen mezi Brodem a Kolínem – v intervalu 60/120 s 2×471 (v normální situaci 30/60). Pro rovnoběžnější grafikon zvážit zastavování v Tatcích, případně i Klučově (+ posílení busu 426). A konec opatření.

Panda

+ samozřejmě všechny osobáky ukončit v Brodě, místo Poříčan/Kolína.

medical_examiner

Nebo nějaká forma zastavování na znamení, kde by se povel k zastavení přenášel společně s informacemi od zab. zař. v relace typu „Tatce, volno, projíždíme“.

Jedine vlaky

Takže Praha – Brno zase jak v létě, za ideálního stavu 3h 30 min s odklonem přes Nymburk. Šílený.

Gwann

jo, jo, ještě začněte hrabat někde u čáslavi a pak můžete rychlíky pretrasovat na horní pacifik.

Pavel Skládaný

Jízdní doba Ex 176 Brněnský drak činila např. v grafikonu 1980/81 velmi podobných 3 h 28 minut. Takže nic nového pod sluncem, spíše hezký příklad koloběhu života.

Gwann

ano, před 40 lety.

před koridory. a předpokládám přes vysočinu.

a co to tahalo? Rada 350? nebo byl preprah ještě v Kuttenberg? předpokládám rovněž vozy na Vmax 140

Tomáš Gottschalk

Jj, přes 250 a 230 Stavěl akorát v Německém Brodu a končil na Masně. Myslím, že tenkrát už byly krysy.

Pavel Skládaný

Jistě, vozila to řada 350 (tehdy jsme měli ještě v živé paměti ES 499.0). Ale jednou si coby prostý výletník pamatuji, když potkana musela z Brna nahradit laminátka a pak jsme v Kutné Hoře přepřahali na nulkovou bobinu (E 499.0 alias 140). Ale za 3:40 jsme byli na Masaryčce jako nic. Vozy byly jak říkáte (červená koženka typu NDR), leč reálné rychlosti byly do Havl. Brodu 100, do Golčova Jeníkova 70 a pak do Kolína trochu víc. Do Prahy pak někde mezi stanicemi i 120, přes stanice 100 a mezi tím asi osm pomalých jízd v řádu (30-40-50). Pravda, nemělo… Číst vice »

tarten

I když se to sem nešikne, nemohu si odpustit připomenutí:
1938 Slovenská strela Praha – Brno 2:49.

Pavel Skládaný

Jsem pevně přesvědčen, že v roce 2038 těchto jízdních dob opět dosáhneme. Bude to slavnostní akt ke stoletému výročí Slovenské strely.

Leinad

Bez zastavení, s největší prioritou při sestavování GVD.
Rozkope se i Praha – Čerčany, takže se pojede přes celý Pacifik.

Pavel Skládaný

Už raději nic neříkám, mé vtipy s vážnou tváří se v praxi podezřele často vyplní.

medical_examiner

Já vám nevím.
Spíš mě přijde pravděpodobnější rok 2053, tedy 100 let od vyřazení.
Tehdy přiletí na už konsolidované kolejiště v Brně panoramatický expres „Špilberk“ v čele s nějakým tehdejším „Vectronem“, cestující se vymění, a expres se svižně rozjede do Břeclavi…
Praha – Brno 2:23 rychlíkem, expresem ještě rychleji (R 160, Ex 250 km/h)

Alexandr Mikulka

Jeden pár denně, s absolutní předností všude a s jedinou zastávkou na role.

Patrik

Jasný narveme lidi do R9, však proč neeee, málo že soupravy jezdí 5ti vozové (a věčně v šíleném řazení) tak ještě přidáme bonus v podobě Peček… 😏🙄

PetrN

Jaké šíleně řazení? Copak vám nestačí Béčka? To tady nezkoušejte psát, za to vás legendární diskutující Dominik a spol stáhnou z kůže 🙂

medical examiner

No…kdyby ty B, Bee, a BDs měli Wi-fi a zásuvky, tak bude polovině cestujícího obyvatelstva u zadku nějaké stáří, bouchací dveře…

PetrN

Tak jasný, pokud by se to vylepšilo na trochu slušnou úroveň, tak by to bylo tolerovatelne… Ale 8 míst v kupé a koženka či v lepším případě smradlavy špinavý plyš a k tomu žádná přidána hodnota v podobě aspoň tě blbe wifi, tak to holt většinovou veřejnosti brání není no 😀

Gwann

nejezdí jen bečka. jezdily běžné i Bee272. coz je poněkud lepší. a viděl jsem teď nedávno i Bpee, ale to mohla být vyjimka

Bert

Není to výjimka. Standardní řazení kmenové soupravy je 2xBpee237+Bee238+BDs449+Aee145.

Gwann

tak to uz je celkem super souprava, tím se už dá jezdit…ja jezdil hodně minulý či předminulý grafikon, a mnohdy to byla fakt hrůza…B249 s okny opravenymi vruty a tak…

Bert

V kmenové soupravě už žádná Béčka nejsou. I posily jsou většinou Bee273.

Patrik

Takovou kmenovou soupravu – tu už sem pěkně dlouho neviděl 😉

medical examiner

Ono je to teď od prosince lepší, ale pokud tam jezdí 5 vozů, tak je to fatální organizační chyba.
Nebylo by marné spočítat, jestliže by bylo ve kmenové soupravě 354 míst k sezení (+ 54 míst 1.třídy), tak kolik Bmz234 by to ještě chtělo.

tarten

No, ty Bmz234 jsou ale už 40+ let staré. Jak dlouho tu s námi ještě budou?

Jelen

Já bych tam tu NAD zavedl trvale a osobáky bych za Českým Brodem dál na východ kompletně zrušil. Vždyť tam jezdí tolik lidí, že by to autobus pobral, tak proč jim platit dražší vlak?

(pochopitelně myšleno ironicky, jen tím poukazuji na nesmyslnost těchto úvah)

Jiří Kocurek

Takže i pro 4 lidi se má platit motorák za 170 Kč/km, jen aby nejel autobus, ve kterém není železniční tarif?

Jelen

Ono v těch motoráčcích kolikrát jezdí daleko víc lidí, než jen čtyři.

medical examiner

– Pokud jsou ty 4 lidi v sedle, tak ano.
– Pokud je to ve špičce, je na místě přísná kontrola reálií. V případě, že se neprokáže žádná sabotáž (nepoužitelný jízdní řád, protěžovaný paralelní autobus aj.), dá se pochopit ukončení veřejného provozu.

Jelen

No tady některým zdejším diskutujícím stačí, když náhodou zahlédnou nějaký jeden náhodný spoj, ve kterém sedí 4 lidi a hned z toho začnou dělat závěry ohledně cyklostezky místo trati. A obsazenost ostatních spojů nebo jiných úseků je nepřesvědčí.

medical examiner

A šlo by to udělat tak, že by se to utnulo v Poříčanech?
Tam by to pokračovalo v relaci Poříčany – Zábřeh n.M. ve formě 640/650…

Jelen

Z 471 těžko 640/650 uděláte. Patrové soupravy jsou na této lince potřebné a i tak jezdí často přeplněné (minimálně po Úvaly).

Leinad

Ve směru na Masarykovo Nádraží je plný akorát předek (i v ranní špičce je občas možné si sednout v patře posledního vozu).
S7 přes hlavák nemá rozdíly v obsazenosti jednotlivých vozů tak velké.
Jo těch 300/600 sedaček je potřeba, měl je i CityFrog.

Surio Mario

No to zas bude radost studovat výlukové JŘ, aby člověk zjistil, které vlaky byly vylosovány pro jízdu oklikou a které jedou obvyklou trasou. Aspoň by to mohly uvádět odjezdové tabule, aby člověk předem věděl, že vlak přijede do Prahy o půl hodiny později, respektive bude mít od Kolína směrem na východ pár desítek minut zpoždění.

MRC

Tak dá se to odhadnout podle nástupiště. Když pojede klasicky ze třetího, horko těžko ho potáhnou přes Nymburk…

Šejdr

Podle nástupiště se to dá odhadnout leda v Kolíně. Ale v Praze, Pardubicích, Třebové nebo Olomouci ne.

Tomáš Gottschalk

Rýpou se v tom jako student v dámském přirození. Kdyby byla hotová alternativní trasa přes Lysou a Osek celá na 160 minimálně, tak ať si tam opravujou do aleluja. Za tohoto stavu může jet vlakem akorát masochista.

Jiří Kocurek

Kdyby dáma měla ta přirození dvě… Jenže nemá, stejně jako není hotová ta alertenativní trasa.

Když se dělá udržba, tak je to špatně. Protože bude výluka. Když se údržba nedělá, tak je to taky špatně. Co chcete?!

Tomáš679.2

Když se „půl dne“ rozhrabává štěrčíček do stejnoměrné vrstvy pod schůdky z nástupiště kam stejně nikdo nesmí a dělá se z něj cestička do nikam….. Nevím k čemu. Asi jen aby to bylo hezké. Dle mého názoru naprosto zbytečná práce. Jestli jim tento jemný štěrk z něčeho zbyl, tak ještě možná, ale jestli ne, jsou to vyhozené peníze do takových terénních úprav, které stejně dlouho nevydrží.

Lukáš Chytil

Že by třeba kolejištěm i někdo chodil? Například posunovači, strojvedoucí, pochůzkáři nebo třeba údržba (traťovka, zabezpečováci, elektrikáři).

Tomáš679.2

Jo, jasně. Posunovači? Ne. Na zastávce se obvykle nic neposunuje. Strojvedoucí? Na zastávce? Pochůzkáři? To ještě existuje? Snad možná jen ta údržba. Ale jen pár metrů do nikam?

Tomáš Gottschalk

Za dvacet járů by se snad do koridorového stavu, tedy 160 km/h včetně průjezdu Nymburkem dala alternativní trasa do Kolína udělat, stejně jako upgrade 150 a 230. O třetí koleji po Velim raději ani nepíšu, stejně jako o tristním stavu v Kolíně, kde chybí spojka z 010 na 230 ve směru Kutná Hora.

Pavel Skládaný

Hlízovská spojka by byla výborná, kolínskému zhlaví by se ulevilo od kolizních jízd rychlíků na Havlíčkův Brod a Brno. Plánovali ji už komunisti.

Jelen

A je vůbec ještě v plánu, nebo už se z toho sešlo? Hodila by se dost.

Petr
tarten

Chceme, aby byly tyhle akce zvládnuté ohledně výluk jako v Rakousku.

Pavel

Jasně že každej chce jezdit autobusem nižší kvality,namísto luxusního ECčka v kupéčku

Anonymní alkoholik

On někdo píše, že ECéčka nebudou jezdit? 😀

Pavel

Tak jsem to asi špatně pochopil.. 🤔

PetrN

Smím vědět, ve kterém luxusnim EC(pominu, že tento pojem je vzhledem k tomu, co na EC mnohdy jezdí sám o sobě dost absurdní) platí jízdenky pid? 🙂

Leinad

Pravidelné v žádném, ale už jsem jel na PID i Pendolinem které kvůli nějakému bordelu na Smíchově zastavilo v Radotíně. Průvodčí chvilku koukal co mu to popka ukazuje (tehdy Opencard) a pak to uznal, u dalších z Radotína se už nedivil a připomínal že to je na hlavák. 😉

medical examiner

Ty zatím ještě jezdit budou.
Horší to bude v TJŘ. Ale tehdy to nikoho trápit nebude, protože se ten luxusní vozový park přesune na rychlíky, včetně relace Praha – HB – Brno – Břeclav.

Ale pod pojmem „rychlík“ se rozumí vlak, zastavující jen v přestupních uzlech. Např. z Prahy do Horního Dvořiště tedy Benešov, Olbramovice, Tábor, Veselí n. L., Č. Budějovice, Rybník a Horní Dvořiště st.hr.

VTT

V článku se mluví o opravě úseku Velim – Poříčany. Mám tomu rozumět tak, že až se tahle oprava dokončí, tak se rozkope úsek Kolín – Velim? Nebo proč se tenhle úsek neopravuje?

none

Je uplne jedno co se kde bude kopat. Dulezite je, aby se kopalo prubezne cely rok.
Vite, jaka je situace s Ukrainou? Co kdyby nas nekdy chteli prepadnout a pouzit k tomu presun po kolejich? Budeme pripraveni!

Tomáš679.2

Ne, to se třeba rozkope na tom již hotovém zase něco dalšího.

Jiří Kocurek

Asi nechtějí mít tak dlouhý jednokolejný úsek, jak by tomu bylo, kdyby se těch 23 km dělalo naráz. Kvůli pracem se musí zpomalit a tím jde kapacita jednokolejky dolů, hluboko dolů.

Lukáš Chytil

Tenhle úsek se zatím nedělal, protože se nevědělo jestli zde nebude sjezd/nájezd na VRT, tak ho zatím vynechali. Navíc by měl být nejnovější a není tady tolik problémů jako hlavně Poříčany – Pečky.

Jinak letos se bude dělat žst. Pečky a příští rok žst. Velim a bude hotovo.

VTT

To byla, pokud se nemýlím, jedna korodorová stavba „Poříčany -Kolín“, dělala se odhadem v letech 1996 až 1999. Takže novější může být, ale o málo. A problémy… nebylo to právě tady, co se přelomil vejpůl sloup trakčního vedení?
Skoro bych se domníval, že za nutností opra tohoto úseku stojí z velké části i kvalita stavby, kterou poznamenal doznívající socialistický šlendrián spolu s mafiánskými devadesátkami.

Vojtěch

Tuto stavbu stále nechápu a to vůbec. Na jednu stranu dělají nějakou studii na posílení kapacity Poříčany – Kolín, na další nemají alternativní trasu přes Lysou v kapacitním a provozuschopném stavu a před 20 lety se to jenom učili?!

Upřímně očekávám, že zrovna by to Manekýnovi mohlo zlomit vaz. Za ty peníze, co toto stojí mohla být postavena významná část druhé koleje z Chocně do Hradce Králové nebo na Velký Osek.

Tohle je ta Kántry for fjůčr nebo jenom Dobrá Správa?

Pavel Skládaný

Rovněž by mne zajímalo, proč oprava pár kilometrů trati v prakticky rovném terénu bez náročných inženýrských staveb trvá tři roky a stojí milardy. Zejména, když se tam před pár lety dávalo vše nové… V případě úseku Brno-Blansko nám vysvětlovali, že jde o trať v těžkém terénu v úzkém údolí, spadem skal a listí a malými poloměry oblouků. Tady to velké namáhání provozem a přírodními poměry a nutnost oprav po dvaceti letech ještě jakž takž chápu. Ale v Polabí?

55p

Těch pár let je čtvrtstoletí a jezdí tam „jen“ jeden vlak za druhým včetně nákladní dopravy.

cit. z https://www.koridory.cz/velim-poricany-bc/

„Místně je nestabilní pláň z důvodu vedení trati v místě bývalého rybníka, kde v době výstavby nebylo provedeno dostatečné opatření pro zajištění stability pláně.“

Pokud by tam začal ujíždět svah, šlo by o nepoměrně větší problém, než u Valašsé Polanky nebo Zlonic. Určitě by se pak našli podobní lidé, které by zajímalo, proč se neudělala oprava trati včas…

Dušan

Dík za odkaz, vzhledem k zatížení toho úseku je naprosto logické, že de de facto každých 20 let musí dělat jeho kompletní repase, nicméně by mě zajímalo, proč se zde tedy místo klasického štěrkového lože nezkusí pevná jízdní dráha, kde ta konstrukce má od výrobce garantovanou životnost minimálně 100 let, prakticky 150-200 let a neprovedou se zde nějaké betonové injektáže, které by zajistily dokonalo homogenizaci zemního tělesa – ano, připouštím, že by to bylo asi nesmírně drahé, ale co je lepší, každých 20 let dělat ten úsek kompletně znovu ?

Alibaba

Pevnou jízdní dráhu (PJD) na plovoucím náspu (plovoucím na bahně po bývalým rybníku) nepostavíte a když ano, tak se to rozláme a nebude se to dát udržovat (což nějak štěrkové lože jde, ale taky to bude nic moc). Když zpevníte násep (respektive podloží pod ním), tak pak už zase nepotřebujete PJD.
Tady to vypadá, že zvýšení rychlosti (ze 120 na 160) se prostě projevilo až do úplnýho spodku. Očekávám, že se další kostlivci po Pernerovi vyrojí při zvyšování na 200.

Pavel Skládaný

Každých 20 let? No nazdar, takže to znamená, že se napřesrok zavře většina úseku Kolín-Česká Třebová…

Tomáš679.2

„Určitě by se pak našli podobní lidé, které by zajímalo, proč se neudělala oprava trati včas…“

Máte pravdu.

Most v km 359,175 (podchod Cerhenice) – rok výstavby 1998 (viz. odkaz od vás)

A kdy se tam stavěl nadjezd? Já myslím, že je přibližně stejně starý. Dlaždice se pod ním na jeho svazích uvolňují, rozjíždějí a sjíždějí dolů. Nebylo by dobré rovněž toto opravit hned a nemuset pak řešit nějaké omezení provozu? V odkazu o něm nic není.

Tomáš679.2

Pro zajímavost s dovolením doplním váš příspěvek:
Na mapě vlevo dole
http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=de&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c110

Tomáš679.2

První odkaz je z I. vojenského mapování
1764-1768 (1780-1783)

a zde II. vojenské mapování 1836-1852

http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=de&map_root=2vm&map_region=ce&map_list=O_8_V

To jen tak, jak dlouho již tam ten rybník není. Ovšem před pár lety bylo vidět, jak se při velkých deštích tvořily na polích laguny.

Lukáš Chytil

Hlavní problém byl ujíždějící svah mezi Pečkama a Velimí. Muselo se to tam neustále dosypávat a rovnat GPK.

Lukáš Chytil

Oprava Velim = Poříčany. Na Velim to taky ujíždělo, ale ne tolik.

Luky

Treba 200 rychlost

Tomáš679.2

Cože? Mezi Pečkami a Velimí? To je ale široký pojem. Mezi Pečkami a Velimí jsou ještě Cerhenice. Nemyslíte náhodou tedy mezi Pečkami a Cerhenicemi? Tam je násep vysoký a to právě v oblasti bývalého rybníka. Okolí tratě podmáčené zarostlé rákosím a vrbami . Mezi Cerhenicemi a Velimí je rovina.
Asi myslíte přibližně tady:
https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=15.0674171&y=50.0811090&z=17&l=0&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=95sfUxXuz1&ud=15%C2%B03%2756.290%22E%2050%C2%B04%2752.005%22N

Fandík

No tak to jsem zvědavý,kdo to asi pak bude jezdit… že by ABAS? 😀

zdenek

Tak si vyzkouší ty skvělé autobusy. Co dokážou perfektně nahradit vlak.

Zapa

On chce někdo v tomhle úseku v budoucnu nahrazovat vlaky autobusama? Nebo proč to sem píšete?

Tomáš679.2

Nejde o to, že by to mělo být natrvalo. Vhodné to je z toho důvodu, aby si lidé co mají dráhu u nosu uvědomili a vyzkoušeli jaké to je. To pro případ, až by někdo opět schvaloval zastavení provozu v oblasti, která mu je vzdálená. Aneb člověk neví co má, dokud to neztratí.

Jiří Kocurek

Ale prdlajs. Jsou prostě místa, kde se vlak nezaplní, stejně jakou jsou města, kde nemá smysl budovat tramvajovou síť. Akorát ultrašoto nechápe, že Mstětice (43 obyvatel) prostě neudělají 2000 cestujícíh za den.

Jelen

Do budoucna udělají, je tam v plánu nová zástavba.

Jiří Kocurek

Jo? Já měl za to, že toho „develotra“ železničáři „vypráskají“.

Jelen

Proč by to dělali? Nevidím důvod bránit nové zástavbě na takto lukrativním místě – za Prahou a přitom půl hodiny do centra.

Jindra

Zdeněk přesně ukázal kde leží jádro šotopudla. Hlavní trať (příměstskou linku mezi milionovým a desetitisícovými městy) postavil na roveň klikaté lokálky do Lhoty vedoucí lesem 3 km od obce. Děkujeme, teď už je nám to jasné.
Každá tetka s nákupem se ráda potáhne hodinu od vlaku, jen aby jí ten zlý autobus nezastavil na návsi kousek od domu.

Jelen

Jasně, každá zastávka na lokálce je vždy za každou cenu 3 km od obce, zatímco každý autobus stojí vždy na návsi a každý ho má kousek od domu. Tento argument je už skutečně trapný, jelikož je nesmyslný a v mnohých případech i nepravdivý.

Vojtěch Suchan

já bych chtěl vidět tu zastávku na lokálce 3km od obce. Přes těch bežných 800m jich totiž moc neexistuje, ale to tihle lokálkošotouši nepochopí. Že by na úseku Poříčany – Kolín stačila na Os nějaká emu120 i ve špičky je ale taky pravda. Většina lidí z peček a kolína jede Sp, nebo R.

Vojtěch Suchan

*antilokálkošotouši 😀

Tomáš679.2

Nemyčeves. Na jednu zastávku (trať 061) necelý 1 km z centra obce a na druhou trať (041) 2km. Mimochodem ani ta Bus zastávka tam není. Ta je až východně od obce a rovněž vzdálena přes 1km. Co mi k tomu řeknete?

medical examiner

Tak co dělají soudruzi na linkách 633 a 637 špatně?
Zastávky na návsi, ale obyvatelstvo se radši projde na lokálku…

na což mám 4 svědky

medical examiner

No…když by jí ten autobus stál opravdové náklady na provoz, tak by od toho vlaku chodila ještě ráda…
Zvlášť když uvážíme, že většina českého obyvatelstva „nemá“ peníze.

Ale existuje i minorita, která je opravdu nemá…

zdydy

mimo mísu jseš asi

JiP

Na teto vyluce me nejvice vytaci, ze se na 2 roky rozkope trat jejichz vysledkem bude tentyz nevyhovujici stav. 20 let bylo na to, aby se pripravila alespon 3. kolej a situace se dramaticky zlepsila. Mimochodem Poricany se opravuji snad posledni 4 roky stylem vyluka, aby se postavila nova nastupiste, ktera se nasledujici rok opet rozebirala, aby se do nich zabetonovaly nove sloupy trakcniho vedeni. Vlaky S1 jsou jedna velka tragedie, drive jsem jezdil denne, ted uz jezdim 2x-3x tydne do Prahy autem, od vyluky uz budu jezdit kazdy den.

dopravak

Mě by spíše zajímalo, proč je nutné trať po 20ti letech opravovat. Ještě bych pochopil úsek u Brna s ostrými oblouky a nevyhovujícími nástupišti. Ale tady? Vždyť je to rovný úsek, kde se do opravy běžně jezdí 160km/h. To to nemohlo ještě pár let vydržet, než se pořádně opraví náhradní trasa?

JiP

To je jednoduche. Jsou to EU penize urcene na investice, ale jelikoz SZ nema pripravene projekty tak se penize hazeji vidlemi z okna na techto nesmyslech. Za ty penize se mohl napr. postavit tunel Usti-Chocen, ale to by konecne nekdo zodpovedny musel mit pripraveny projekt. Totez Blansko-Brno- jsou to investicni penize. Na tyto opravy maji jit provozni penize, investicni maji jit na skutecne investice. Neni to nic jineho nez prozirani budoucnosti.

Leinad

Voliči ANOFertu to tak chtějí

Vbb

A po kolika letech se podle vás má trať opravovat? Po 30? Po 50? Po 100?

dopravak

No nejsem odborník na údržbu tratí, ale aby se po 20ti letech muselo trať kompletně obnovit mi přijde trošku málo. Jedná se o rovný úsek, kde se před opravou jezdí plnou rychlostí. Takový úsek přece musí při řádné údržbě bez generální úpravy 30-50let vydržet.

Lesan

Vzhledem k intenzitě dopravy v tomto úseku je obnova po 20 letech namístě. K opotřebení zde dochází podstatně rychleji, než na nějaké lokálce, po které pendluje v dvouhodinovém intervalu 810 rychlostí 40 km/h.

Y.K.

Nesmysl. K opotřebení jistě dochází, ale není to nic co by vyžadovalo úplnou výluku a vše vyšramovat. Tratě se nemají vyjezdit do mrtě a pak draze rekonstruovat, mají se průběžně udržovat v kondici, železniční svršek je na takový přístup stavěný.

Na Tókaidó Šinaksenu jezdí 16vozové vlaky už 58 let v mladší epoše s dvouminutovým intervalem a kolikrát se dělala úplná výměna s výlukami? Nikdy. Je to udržováno průběžně.

medical examiner

A to jezdí ty vlaky po 2 minutách i v noci?

Y.K.

Ne. Ale během těch nočních „přestávek“ zvládnou všechno. Opravit most, vyměnit trakční vedení či kus trati a první ranní vlak vždy jede.

XB-1

Pak by tomu měla odpovídat i ekonomika stavby. Základní ekonomická životnost (doba do reinvestice), je u železničních staveb 30 let. U některých objektů i víc – spodek 60 let, mosty 75 let, nástupiště 40 let – viz resortní metodika MD.

Dušan

Jo, jenže ta metodika asi moc nepočítá s reálným stavem…ano, tunel má asi opravdu tabulkovou životnost 50 let, ale kolikrát ho za těch 50 let musíte kompletně sanovat – viz tunely Adamov – Blansko nebo Řikonín – Vlkov u Tišnova ? Okometricky minimálně každých 20 let, nebo i častěji – to samé by byly VRT-ky – ty taky v reálu musíte za 20-30 let postavit jakoby znovu, ale to se v žádné Studii proveditelnosti bohužel nedočtete – tam se uvažuje cena stavby + nějaká pidi-midi občasná údržba.

Jan

Intenzita v metru nebo u sousedů kolem velkých měst je podobná, ne-li větší a tam jsem nezaznamenal tak častá a dlouhá omezení provozu.

Vbb

Čtyřdenní nepřetržitá výluka v metru je něco jako dvoutýdenní nepřetržitá výluka na dráze.
Navíc v metru mají každou noc krátkodobou výluku.

Jiří Kocurek

“ při řádné údržbě “

Zkuste napsat, co podle vás znamená řádná údržba. Jaké práce to má zahrnovat a zda akceptujete kvůli takovým pracem výluku.

Y.K.

Trať se má opravovat průběžně. Každý rok 2x podbít a srovnat geometrickou polohu, sem tam přebrousit, „unavené“ kolejnice postupně měnit v nočních výlukách po nějaké stovce metrů. Normální řešení ve světě. Je pak trvale v kondici.

Ryk Mat

Vy si myslíte, že na té trati nebyly prováděny pravidelně opakované úpravy GPK (jejichž součástí jaks je i podbíjení)?

Y.K.

Moc ne mám pocit. Je to i docela cítit za jízdy vlaku, že jsou závady v GPK. Nové spojení a úsek do Běchovic se slavnostně podbíjel vloni poprvé, vyšla na to i tiskovka, tedy po 13? letech.

JiP

Tak hlavne po 20 letech provozu doslo k nejakemu technologickemo vyvoji a soucasne narustu provoznich potreb. Takze klidne udeljme rekonstrukci po 20 letech ale takovou, ktera neni jenom flikovani ale skutecne vyresi problem te trati-tj. jeji technicke, moralni zastarani + kapacitni poddimenzovanost. Tato stavba je pouze velmi draha konzervace stavu, ktery byl silne poddimenzovany jiz pred temi 20 lety. Tato stavba, tak jak je pojata jsou jenom utracene velke penize, ktere realne nic nevyresi.

Kamui

Já myslím že u takhle extrémně vytížené trati je generálka po 20 letech OK.

Y.K.

To mi povězte jak to dělají třeba ve Švýcarsku, že tam není něco věčně zavřeného? Když považujete 20 let jako čas vhodný pro kompletní rekonstrukci, tak železnice budou v ČR rozkopané a s hromadou zásadních výluk for ever, navždy. 1. koridor totiž ještě není ani celý modernizovaný a už se v mezičástech dělá znova. A jinde (v civilizovaných zemích) to není, vlaky tam prostě jezdí. Čím to sakra je?

Ryk Mat

Ve Šýcarsku, že nemají výluky? Tento nesmysl spíše napovídá, že jistý/á/é Y.K. v té zemi nikdy nebyl. Já tam busem místo vlaku tedy jel už několikrát.

Jiří Kocurek

Sebeklam. Neví o tom, tak se to prostě neděje. Ve vedlejší vsi jsou kohouti potichu, jen ten sousedův každé ráno kokrhá.

Y.K.

To máte špatný pocit. Já neříkám, že nikde neexistují žádné výluky, já píšu, že nikde se nedělají výluky tímto způsobem (rozsah měsíců, na celé síti nelze projet snad jedinou hlavní trať bez omezení a značných zpoždění, překopávání překopaného průběžné údržby, zhoršovaní jízdních dob).

Dost obdivuji, jak dělají železniční (pře)stavby v Japonsku, ale to se ani neodvažuji naznačovat.

Tomáš679.2

Ale tohle je přece normální. Je to vidět nejen při opravách železnice, ale i na silnicích. To se nejprve udělá nový asfalt a za rok se tento řeže a rozkopává vozovka kvůli kanalizaci. nevím, proč se to neudělá opačně.

Vbb

Že nevíte? No protože byl nějaký důvod. Třeba povrch byl v havarijním stavu, tak se za nějaké dotace opraví, a za rok se získají dotace na kanalizaci, tak se opraví kanalizace. V mnoha případech se nový povrch cesty rozkope jen na malé části a většina zůstane. Kdyby se první rok 100% vědělo, že další rok budou (u nějakého zcela jiného subjektu) peníze na kanalizaci, tak se do opravy silnice nikdo nepustí. Ale je zcela reálné, že dotace na kanalizaci mohly přijít až za 10 let, tak byste úplně stejně nadával, že je tu 10 let rozbitá silnice. Vám se nikdy… Číst vice »

55p

To se u nás ve městě povrch ulice jen tak zalátal s odůvodněním, že za rok se bude dělat kanalizace. Mám pocit, že od té doby přešly tři zimy a nic…

Tomáš679.2

No vidíte. Já zažil to, že se udělal povrch. Pak se to rozkopalo a dělaly se kanály. Zadělalo se to a protože si někdo vzpomněl , že je ještě něco třeba opět se to rozkopalo.

Jiří Kocurek

A kdyby ho udělali nový a dva roky nato se kopal kanál, tak je to zase špatně.
Jenže tu křišťálovou kouli nemá ani pan starosta.

mimochodem

A neni tento nesmyslny pristup „tady mate ucelove dotace na kde co, akorat to poradi uplne nestymuje“ spise argumentem pro redukci techto dotaci a presunem rozhodovani smerem k tem, kdo znaji mistni potreby lepe?

Tuhle u nas si TS poridily masinu na opravy cest recyklaci vyfrezovaneho asfaltu, nebo tak neco. V prubehu roku a pul opravili vetsinu toho nejhorsiho a pokracuji dal, plne ve vlastni rezii. Naklady, vedle porizeni masiny a beznych vyplat pracovniku TS, patrne nijak horentni nejsou. Vysledek je znat, i MU si to pochvaluje. Jestli na to ziskali nejakou dotaci, nevim, ale rozhodne to byla dobra volba.

Tomáš679.2

Pokud vím, že budu za rok dělat kanalizaci počkám s opravou vozovky, která ve stavu v jakém je sloužila velmi dlouho. „V mnoha případech se nový povrch cesty rozkope jen na malé části a většina zůstane.“ Jistě, části se vyřežou a až bude kanalizace hotová tak se díra zahrne a zadělá asfaltem. Jenže ta zemina sedne a nový asfalt se propadne. Následně vzniknou díry a nebo dlouhé podélné propadliny. Prostě nejdřív kanál a přes to v jednom kuse nový povrch. A to už vůbec nemluvím o tom, že dnes málokdo umí udělat poklop od kanálu tak, aby nebyl pod úrovní… Číst vice »

Vbb

„Pokud vím, že budu za rok dělat kanalizaci“
No a pokud to nevím???

„Pravděpodobnost, že se narodí čtyřčata je velmi malá “
Pravděpodobnost, že dotace dostane zrovna vaše obec, není o moc větší.
Navíc nemusí jít nutně o čtyřčata, můžete si koupit Smarta nebo Pežota 206 (či podobné megaauto), a pak je problém i jednoče.

Paja

A není to spíš urban legend? Mě bylo řečeno, že pokud se postaví silnice z dotace, nesmí se do ní 5 let sáhnout (zřejmě vyjma havarijních stavů).

Gwann

nepatri to sem, ale náměstí jiřího z lobkovic, přilehlé úseky kourimske a srobarove byly za posledních 11 let rozkopany celkem asi 9krat. v různém rozsahu. prilehly úsek vinohradské asi 5krat

minimálně v tomto místě to není normální…

každý zná hlavně své okolí a jistě podobné absurdity se dějí na nejednom místě.

a všem zodpovědným to je jedno.

Standa

Tri koleje a rovnou na 200 a zrušit tak veškerý přejezdy s náhradou nějakou. .. Rovinka tam je krásná a až se na tu trať bude sjíždět z vrt tak by nemusely vlaky tak brzdit.. Hold nenadelas nic.

Vbb

Rozbijte své prasátko, vykupte pozemky, zafinancujte stavbu, a jedem!

Ondra L.

Nevim, proc tady nekdo porad naznacuje, jako by nebyly penize, kdyz na to ted naopak penize jsou. Vykup pozemku a projekt uz mohl byt davno, ze je tohle jedno z kritickych mist prece neni zadna novinka.

Vbb

Peníze na výkup nedostanete, pokud není stavba nějakým způsobem schválená, protože před tím nevíte, kudy to vůbec povede. A vykoupit pás kilometr vpravo a kilometr vlevo… pročež se zjistí, že nejlepší bude tu udělat tunel a vést to úplně jinudy…

Bert

Mně přijde, že 200 by dávalo smysl až při 4 kolejích. Když budou expresní vlaky „kličkovat“ mezi nákladními a regionálními vlaky, tak se stejně na těch 200 sotva rozjedou. Leda že by byly kolejové spojky na 160, což by zabíralo neskutečné množství místa.

Jiří Kocurek

Hlavně je probém v tom, že vlak jedoucí 200 a vlak jedoucí 120 (Nex) potřebují delší následné mezidobí, aby se nedojížděly nebo náklad nemusel zastavovat kažých 15 km. A delší následné mezidobí znamená méně vlaků za hodinu.

medical examiner

No…v TJŘ budou mezi Prahou a Kolínem jen 2 dálkové linky (dnešní R9 a pak vymetací rychlíky do Návsí). Obě linky v hodinovém intervalu, takže se místa najde dost…

Problémem je identický úsek v GVD – Ex1, Ex2, Ex3, R9, R18, R19, SC, LE, RJ…

Vbb

Rychlík s Vmax 140 a Nex s Vmax 100 si na trati překážejí minimálně. Těch 15 km je dost pesimistický pohled.

medical examiner

Zajisté – budou 4 koleje, vnitřní a vnější.
Po vnitřních R a náklady, po vnějších Os…

Tomáš679.2

Obávám se, že to tak jednoduché nebude. Rekonstrukce se udělala, vyhýbací kolej se udělala, ale ten nadjezd….ten nadjezd již stojí nějakou dobu. Pokud se po něm jede vypadá dobře, ale pokud se člověk podívá zespoda…..

Jiří Kocurek

Tak na to budete potřebovat výhybku 200 km/h do odbočky.

medical examiner

Ono by to možná šlo i 4 koleje, vnitřní pár na 230< km/h.

Adamgolias

Miliardy do trate , která byla kompletně od základu před dvaceti lety rekonstruovany . Tenkrát trvala kompletní obnova ( včetně odtěžení podloží a tvorba nového , sanace mostů a zdí , nové kabely , návěstidla koleje …) Nyní se byly vyměněny pouze někde koleje , vloženy 4 výhybky u tatců , 4 u Cerhenic , tahají se nové kabely . .To trvá dva roky. Přestupy v Poříčanech hrůza , jak má vlak od Kolína zpoždění 6 minu , na Nymburk vlak odjede a jízdenka píď tím pádem propadá , protože vyprší čas . Jízdenka s cd stojí 3x více .… Číst vice »

JiP

Mate naprostou pravdy, minulou vyluku jsem take odjezdil autem a nahradni autobusy jezdily prakticky prazdne. Po 25 letech neustale budovani koridoru se nam prvni zacaly rozpadat, aniz bychom si uzilli snad jediny den, kdy se usek Praha-Brno ci Ostarava dal projet cely bez jedineho omezeni. A ted? Dela se oprava do tehoz nevyhovujicich stavu, ktery byl nedostatecny jiz pred temi 20 lety.

zdenek

Chtěli jste krajské tarify. Tak je máte. Zlý TR 10 a možnost jezdit jakýmkoliv vlakem včetně ec..

_Tom_

Musím s vámi souhlasit. Busy budou zas jezdit prázdné. Jak to začne přejdu na auto jinak se člověk nikam včas nedostane. Mohly aspoň natáhnout 3-tí kolej o kus dál. Poříčany jsou nekonečný příběh.

Vbb

Při první rekonstrukci se začalo 1993 a skončilo po nějakých snad 8 letech.
Teď se sice dělá druhý rok, ale ne spojitě. Od podzimu do teď prakticky žádný dopad na provoz nebyl.

dopravak

Cože? Pendolino jezdí Prahu – Ostravu o nějakých 20-25 minut déle oproti stavu před 5ti lety. Tomu říkáte „prakticky žádný dopad“?

none

V soucasnosti se musi brat jako vyhoda i to, ze se cestou neprestupuje a vlak to projede cele. Sice pomalu, ale projede.
Jezdim timhle smerem 20 a let a krome vlaku a sluzeb pro cestujici (diky Radime!!!), se snad jen vic kope, oblizdi, upravuje…
Meli bysme taky neco postavit podle toho, co je potreba a ne podle dotaci.

Jiří Kocurek

A těch 20-25 minut je díky jediné výluce, nebo kvůli tomu, že jich je po cestě pět?
Že by se třeba nechal Brodek rozpadnout, v Brandýse by se nic nedělalo, však se tam dá TOR 40km/h….

none

Existuji staty, kde se nevladne maximalne 4 roky dopredu a mysli se na budoucnost a jde se za vytycenym cilem.
A pak jsou staty, kde se kazde 4 roky vsechno zacina od nuly, minule snazeni se zahodi jako spatne, vypise se vyberove rizeni, zacne planovat a sakra… jsou volby. Tak si to cele znovu po desate zopakujeme.
20 let byla dost dlouha doba na to, aby se vyrazne zmenil zpusob cestovani Praha – Ostrava.
Slo by to, ale nechce se. Uz jsme proste takovy. Misto hledani cesty se venujeme vysvetlovani, proc neco nejde a jak by to bylo slozite.

Jan

Vláda vládne, neprojektuje, ale ty hlavní priority má většinou podobné, v dopravě to je dobudování dálniční sítě a mít železniční koridory na evropské úrovni. Pak už je to na SŽ, aby měl dlouhodou strategii a plán, ostatně lidi tam snad sedí déle než jedno volební období. Za svých 19 let existence měli plno času udělat dlouhodobý, strategický plán modernizace s minimalizací výluk.