Velká výluka na IV. koridoru začíná. Po třech měsících budou vlaky jezdit jinudy
Předposlední den provozu halila stanici Střezimíř mlha (březen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Cestující budou vozit místo vlaků autobusy, České dráhy zachovají lůžkový vůz do Curychu od Chotovin na jih.
Něco jsem zaslechl, že mají být zrušeny osobní vlaky Benešov – Tábor, nebo se od toho záměru upustilo už? Protože na co by se tam budovali ty nové zastávky apod…
A do Trhového Štěpánova se tedy vlaky nevrátí?
Jinak jsem koukal jsem, že od 1.4. byla spuštěna integrace Vlašimska že večer se už nedostanou z Vlašimi do Štěpánova od vlaku po 23 hodině
Do Trhového Štěpánova mají v letní sezóně jezdit vlaky dopravce Railway Capital, viz stránky dopravce.
„Poslední“ jízda EC 331 je zdokumentována z plošiny posledního vozu. Kde se objeví autor nevěděl …
Pro dokumentaristy lok 380 002 ….
Proč se všude tak zdůrazňuje maximální rychlost pro klopidla, ktará tam (kromě nějaké prezentační papalášjízdy) stejně nikdy v pravidelném provozu jezdit nebudou?
Pošlete dotaz množině tiskových mluvčích SŽ.
https://www.spravazeleznic.cz/kontakty/kontaktujte-nas
Protože se při otevření úseku všichni vyfotí u rychlostníku 200 a pak se ta fotka s rychlostníkem bude ještě 10 let objevovat ve všemožných materiálech SŽ.
Taky se tak těšíte až bude hotovo? Já strašně, další část koridoru, další zkrácení jizdní doby na jih. Skara, ať už je za čtvrt roku.. 😀
Jj, žádný křižování ve Voticích, Heřmaničkách, Střezimíři či Sudoměřicích. Taky se těším na koridor. Ale ta stará trať mi bude chybět, její scenérie byla jedna z nejhezčích u nás.
no to teda. ja tomu rikal „vetsi bratr jhmd“.
Ale co, scenérie vem čert. Dost lidí to jistě i nějak oželí. Rychlejší a kapacitnější koleje budou dobrou náplastí. Ještě teda dotáhnout ten nejhorší klikatý kus před Budějkama/Nema-Še, ale ten se taky pomalu rozjíždí. A máme tu dost dlouhý kus pěkných a rychlých kolejí. Já bych tu od Hradce ješte uvítal i trochu kopnout aspoň třeba i do úseku Hradec-Kardaška-(Veselí). Aspoň na těch 100km/h do JH tu trať zrychlit. Hradec je teď vlastně jen 26 km od koridoru Praha-ČB, tak snad se taky dočkáme. Když nikdo není schopen udělat neco s tratí na Jihlavu/Brno, byla by to hezká alternativa přes… Číst vice »
Chápu potřebu do udělat , ale tohle jen přetàhne lidi do auta nebo autobusu .. posílit provoz 401 a ex nad vést uż z prahy … ale za 150 ať sedou klouzat …
Ano, začíná výluka a bude jezdit náhradní autobusova doprava, je logické že cestující prestoupi do autobusu milý Watsne
A jak dlouho ten BUS NAD z Prahy – snad i do Lince (???) pojede ?.
Cože?! Úsek s NAD je mezi Olbramovicemi a Chotovinami. Je to ve všech materiálech, včetně aplikace Můj vlak.
A kdyby se nedělalo nic, tak nastane…
Kde bude probíhat zbrojení lůžkového vozu?
V Budějcích, respektive na ONJ (vůz se tam bude občas vozit přes Plzeň).
Kdyby se ten vlak s WL poslal via Plzeň tak by ta cesta netrvala o moc déle, před lety se odklony přes Koterovskou spojku dělaly.
to je slabota. s brejlema sup pres breznici!
Nová trať plná estakád a zářezu dost brutálně zasahuje do krajiny. A to je projektována jen na 200 km/h. Začínám se děsit, jak budou v české krajině vypadat VRT
To teprve počkejte až tudy povede i dálnice D3, i když ta bude jen na 130 km/h 🙂
je projektovana na 160 a dodatecne tunena „az na 200“. trasa se proti 160 nikde nemenila.
Přesně tak, navíc 200 je jen pro klopidla. A budou tu klopidla jizdit? Po zprovoznění sem možná, možná pošlou nějakou spanilou jízdu jednou denně jako do Frantlázní… Podle mě chce jen Manekýn dostat ČR do seznamu zemí s tratěmi na 200, což může být v přebyrokratizované EU nakonec důležitý počin, pro nás ale podle mě nemá moc smysl o 200 mluvit.
VRT mají mnohem vyšší přípustné sklony, takže bych se nedivil, kdyby řada úseků měla těch hlubokých zářezů méně.
Kromě náspu u Radíče to není nikde tak zlé. A na tom náspu bude skělý šotoflek.:)
Není třeba se děsit, až se všechno to nové zazelená, trať s tou krajinou víceméně splyne. Navíc, trasovat tuto trať byl dost husarský kousek, pokud měly nové nástupní hrany zůstat v pěším dosahu obcí. Klobouk dolů. Naopak, za pár let tam bude možné vodit exkurze z obcí okolo budoucích VRT, že lze železnici postavit tak, že nepředstavuje žádnou překážku. Ta stavba má jedinou pihu na kráse: Červený Kostelec je nepoužitelný pro předjetí nákladního vlaku, protože má krátké staniční koleje a ještě ke všemu ani ty předjízdné nebyly doplněny o „ETCS odvraty“ (3.TK ve směru na Budějovice a 4.TK na Prahu),… Číst vice »
Jel jste někdy vlakem přes Alpy?
Informace, že „dnes“ skončí provoz není zcela přesná.
Sobotní EC 331 (6.04 z HLN) ještě projede. Posledním „ku Praze“ bude IC 542 ….
Takže „odpovědní šotouši“ nashle ve vlaku ….
Tak dnes je to tedy už historie:
https://youtu.be/32Au4v9B0XY
ten koridor dělají 10 let, to je fofr
Ten koridor dělají více jak 10 let, od roku 2005.
to se mají čím chlubit
On se tím někdo chlubí?
Super fotky…
Ta mlha a starý železniční baráky 👍🏻.
Fakt povedený, díky
K tomu se musím připojit. Někdo věděl co fotit a jak fotit. Supr vzpomínka na starou trať. 🙂
To hnusné čtvrteční počasí ve Střezimíři (31.03.) se nedalo objednat, Ješetice / Heřmaničky vypadaly o něco líp …
Našel jsem ještě několik fotografií
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/vlaky-ceska-sibir-stara-trasa-strezimir-sudomerice-linec.A220331_132940_budejovice-zpravy_klu
Tam to bylo super, když mrzlo a zmrzla voda, která stékala po skalách, mezi kterými vlak projížděl. Asi takto, ale na fotce to není pokryté komplet (což se málokdy stalo)
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1168135.jpg&httpref=&nmale=2&razeni=Zobrazeno&poradi=DESC&stranka=1
Máme zrovna koupený lůžkový vůz do Curychu, takže docela nepříjemnost. Neví někdo jaké jsou služby v tomto lůžkovém voze? Četl jsem, že je zdarma snídaně..je ještě něco k dispozici?
To co uvádí ČD na svých internetových stránkách nejsou dostatečné informace?
Ví někdo, o kolik se ve finále zkrátí jízdní doba na úseku Praha-ČB? Díky.
Nakonec na 1 hodinu.
Ale až v dobách, kdy část nynějšího managementu SŽ bude ve starobinci, a část na hřbitově, zanedbatelná část v různých léčebných zařízeních za své hospodárné jednání…
Po dokončení úseku Sudoměřice – Votice a Vršovice – Zahradní město bude jízdní doba Tábor – Praha 1 hod. Avšak měla by začít rekonstrukce Vinohradských tunelů a 5-7 nástupiště na Hlavním nádraží, která může jízdní dobu prodloužit. Po dokončení tunelů u ČB má být jízdní doba Praha – CB 1:30 hod. V daleké budoucnosti může tento čas zkrátit ještě nová trasa Benešov – Praha.
a je dobre dodat. ze tyhle casy jsou expresem.
Někdo jezdí Praha – Budějovice osobním vlakem?
Ne. Ale třebas rychlíkem, pokud v jím požadované časové poloze žádný expres nejede.
R to pojede o kolik déle? O 10 minut?
Dokud bude vozit Béčka, o moc nezrychlí.
Kolik bude jízdní doba Praha – Tábor rychlíkem? V oficiálních materiálech jsem to nenašel.
zalezi na zastavovaci politice. objevuji se kravske napady stavet i ve voticich (= po 3 km), plus cd si to urcite budou chtit nakreslit jen na 140, aby tam mohly veset becka.
o 5-10 minut se to ale sunda urcite + o dalsich 3-5 minut u vlaku, ktere cekaly na krizovani v hermanickach…
Jaká je plánovaná jízdní doba pro rychlíky?
V Ceske republice clovek nevi, zda jsou ty vyluky april nebo opravdu 🙂
No však je 1.dubna…
Nechápu proč se v ČR projektují tratě na 7 naklápěcích jednotek??! Chápal bych 200 km/h pro klasiky a 230 km/h pro naklápěcí vlaky..
Jaký je rozdíl mezi 200 km/h a 230 km/h pro 7 naklápěcích jednotek?
Třeba ten, že nenaklápěcích vlaků jezdí v ČR mnohem více?
Ale na to jsem se vůbec neptal. Co má za význam reagovat odpovědí úplně mimo?
Především ten, že v ČR nemá žádné klopidlo razítko na 230 km/h. 🙂
V 89. taky u ČSD nebyla žádná mašina s razítkem na víc než 120.
Pendolíno má konstrukční 230, tak ho doschválit na tuto rychlost bude jen problém papíru (a peněz), nikoliv konstrukce.
Tak to bych si vůbec nebyl tak jistý. Při známé podmotorizaci Pendolina a po 20 letech provozu není tak úplně jasné, jestli tu 230 ještě dokáže spolehlivě překonat o dost.
Mám pocit, že nemá razítko ani na těch 200 km/h
Má, nebo přinejmenším mělo razítko právě na 200.
Protože i tak bude mezi současným a tímto vznikajícím stavem zásadní rozdíl.
A nikdo netvrdí, že se to v budoucnu nemůže v případě nutnosti přeložit ještě jednou…(třeba rovně)
Na trati s povoloenou rychlostí 230 nemůžou být zastávky bez rozvětvení kolejiště, protože takovou rychlostí vlak okolo nástupiště projíždět nesmí.
Jinak ta trasa se projekovala tak před 15-25 (?) lety, kdy se po devadesátkových škrtech asi moc s tratěmi na 200 nepočítalo.
Uvádí hodnotu pro naklápěcí jednotky, protože je PR zajímavější, to je celé.
Ty úseky se neprojektují pro naklápěcí jednotky. Projektovaly se na 160 km/h, později během stavby došlo k úpravám projektu a navýšení rychlosti a to navýšení je v mezích co původní poloměry oblouků (a s tím spojené namáhaní spodku a mostů) umožní, bohužel klasice parametry trati 200 km/h nedovolí.
IV. koridor se nebuduje jako VRT ale jako konvenční trať. Ty klopicí rychlostníky vnímám spíš jako takovou manýru zděděnou z přelomu tisíciletí. Nevím nevím, jestli si Rakušáci pustí do Lince Pendolino. Užitečnější by bylo poslat tam railjet, pokud by ho Rakušáci pustili i někam za Linec.
Nějak nechápu, proč by měl být Railjet lepší, jak samotné Pendolino… Proč by Pendolino Rakušáci k sobě nechtěli pustit? A není to úplně jedno?
7 vozů mezi Budějkami a Lincem? To je hotové blouznění!
V zásadě by nebyl problém vyrobit kratší, např. jen 4vozový či 5vozový Railjet.
Ten by pak takové expresní lince Praha – ČB – Linz (- natož např. dále směr Selzthal – Graz) mohl takříkajíc slušet.
Vynalézáte InterJet?
Dnes samozřejmě ne. A po zprovoznění NemaŠe, eventuelně i přeložky přes V. Popovice?
Zeptejte se jich, co všechno Pendolino nesplňuje z jejich standardu kvality. Když se NEjelo na Vídeň, byla řeč o bicyklech, kočárcích, ukládacích policích na velká zavazadla…
Protože tohle se původně projektovalo jen na 160 km/h pro všechno (tak nějak v minulosti někdo myslel bez vize) a další zvyšování rychlosti nad 160 se dělalo dodatečně (mám pocit až dokonce po začátku stavby) bez přeprojektovávání oblouků, protože pak by se muselo dělat celé územní žízení znova.
Dobrá správa opět,činí vše pro totální nastvanost cestujicich
A jak to teda mají udělat, poraďte.
Nezvyšovat zanedbatelně rychlost a trvat na původní (vysoutěžené) délce výluky (5 týdnů místo nyní slibovaných 3 měsíců).
Plus zajistit koordinaci s ŘSD, aby nebyla souběžně uzavírka na trase NAD.
Například…
Ten souběh výluky a uzavírky na trase NAD – není to poprvé, je to dost často. Vzpomeňme výluky u Českých Budějovic z loňského září a října.
Čekají právě na vás:
https://kariera.spravazeleznic.cz/job/Praha-Analytik-a-procesn%C3%AD-podpora-na-odboru-strategie/742059302/
Nut;nost výluky chápu, ale to to fakt nejsou schopni udělat rychleji než za tři měsíce?
spravna otazka. tento zhotovitel je expert na dlouhodobe vyluky, bohuzel. na trari uz jedna trimesicni vyluka byla a nad jejimi vystupy vsichni jen kroutili hlavami…
Na nové trati díky kolizi chybí desítky metrů náspu a tím i kompletního svršku se vším haraburdím co k tomu patří.
I tak mohla být výluka poloviční. Kdyby to byla lokálka, tak neřeknu, ale takto důležitou trať zcela odříznout od světa na 1/4 roku?
Pánové, domluvte si exkurzi na stavbě a on vám to někdo rád vysvětlí. Blbě kecat umí každý.
tak si ji tam domluvte vy a pak nam date zpravu, co se tem bude ty 3 mesice delat, ok?
Myslíte, že když někde uděláte násep, tak na něj druhý den můžete začít pokládat koleje a za týden jezdit?
O sedání jste něco slyšel?
tzn. falesne dilema, ktere predkladate, je tyden vs. tri mesice?
To jako že týden sedání stačí?
SŽ tvrdí, že rychlost plně zvýší až na jaře příštího roku, takže sedání podle ní trvá rok. Co teď řeknete na téma 5 týdnů vs. 3 měsíce?
Já to vědět nepotřebuji, jižní Čechy jsou mi putna. Vy tu brečíte, tak se informujte.
Zmiňované kolize staré trati s novou jsou výhradně ve Středočeském kraji.
Omlouvám se, samozřejmě i Středočeský kraj je mi putna.
O to přece nejde. Troufnu si tvrdit, že se trochu vyznám v postupech prací, harmonogramech i stylu přidělování výluk na SŽ. I přes to si netroufám někoho pranýřovat za to co dělá a jak dlouhou dobu na to potřebuje. To většinou dělají lidé, kteří vědí naprosté nic.
A proč tedy zhotovitel při soutěži nerozporoval harmonogram, kde byly výluky pouze 5 týdnů (ano, vyžadovalo to při první dlouhé výluce vložení místního provizoria, na čemž zhotovitel ušetřil a sliboval, jak to i bez něj zvládne…).
Nad kterým křížením mělo to provizorium být?
(Nebo jich mělo být více?)
Přes Mastník.
Na to se zeptejte toho zhotovitele.
Někdo vám zakazuje si založit vlastní stavební firmu a nabídnout to udělat třeba za týden?
2x na ctvrt roku
proto byl puvodni plan vlozit na mastnik mostni provizorium. nestalo se tak.
stejne tak prace v nazdickem zarezu se za prvni velke vyluky nejak moc nekonaly… a bezi fakticky doted, neni tam hotovy spodek.
Hmm…a který zhotovitel není?
Nějaký rakouský nebo polský?
Zkrátit by šla při nasazení většího množství lidí (ve třísměnném provozu) i techniky, což by stavbu ještě výrazně prodražilo. Pochybuji také, že by při takovém tempu byla Dobrá správa schopná ohlídat kvalitu, aby se ty narychlo postavené úseky rychle nerozsypaly.
To určitě vám nezkráti čas, protože jednotlivé kroky musí na sebe navazovat a některé technologické postupy nezrychlite ani kdyby jste tam měl 10 000 pracovníků
Technologicky jde hlavně o náspy. U těch je možné budování podstatně urychlit polystyrénovými bloky zalévanými betonem.
Neříkalo se náhodou, že běžné soupravy tam budou moct jezdit 185?
To je v nově budovaném úseku Soběslav – Doubí, kde začne výluka v červnu také na tři měsíce.
už v červnu? nebylo lepší počkat na 1.červenec, aby výluky na sebe přesně navazovaly?
No…akce Z toho druhu, že by se vybudovaly přeložky všechny naráz, a pak se všechny paralelně napojily…je hudba velmi vzdálené budoucnosti…
Tam se ale stará a nová trať nekříží a výluky pro cestující budou jen krátké. V Soběslavi asi nebude možné nějakou dobu křižovat vlaky a bude se používat provizorní nástupiště. Ty 3 měsíce úplná výluka provozu tady nebude.
Napojuje se tam včera a dnes , říkala pruvodčí
Nestrašte lidi, žádná tříměsíční výluka Soběslav – Doubí nebude!
Ohledně plánované rychlosti nad 160 km/h tu bohužel panují dlouhodobě nejasnosti.
V úseku Sudoměřice – Mezno jsou projektovány rychlosti V100/V130/V150/Vk = 160/170/175/200 km/h a dále v úseku Mezno – Votice pak V100/V130/V150/Vk = 160/170/180/200 km/h.
Celý úsek Soběslav – Doubí je pak projektován pro rychlost V100/V130/V150/Vk = 160/180/185/200 km/h.
Tj. po zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS, který umožní využít rychlostní profil V150, bude pro běžné soupravy platit rychlost až 185 km/h v úseku Soběslav – Doubí a 175 – 180 km/h v úseku Sudoměřice – Votice.
Prosím co jsou ty profily v100, v130, v150?
Předpokládám že v100 jsou klasické rychlostniky, v130 ty horní když sou dva nad sebou, ale v150? To budou 3 nad sebou? Pro koho to bude platit?
V150 je rychlostní profil, který bude návěstěn pouze prostřednictvím ETCS.
No…mám takový pocit že jsem někde opravdu viděl 3 rychlostníky nad sebou…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/Rychlostniky_Chocen.JPG/240px-Rychlostniky_Chocen.JPG
Ten kulatej je pro šestinápravový lokomotivy, to není profil. Klidně by tam mohl být ještě čtvrtej se šikmou latí pro nákladní vlaky, a pátej s číslama svisle pro Vk. Myslím, že by se takový místo v síti našlo.
Pro zvýšení rychlosti nad 160 km/h není třeba výhradní provoz pod ETCS, úplně postačí, když ETCS budou mít hnací vozidla na vlacích, které pojedou přes 160 km/h.
Hmm…expresy, a možná i rychlíky povedou stejně „vectroni“ (mající ETCS), a 471 tak rychle nejezdí…
Co by na těchto úsecích dělali 471?
Coby, jednotka 471 by čekala na odtah.
A co to je podle Vás „běžná souprava“, která umí V150 ? Interjety ? Comfortjety ? Flirty ? To je (sic!) možná „běžná souprava“, ale ne v ČR:-))) Ale spíše tak někde ve Švýcarsku:-)))
Bude „běžná souprava“ na V150 to co tam je psané na expresech teď, totiž ČD 380 + mz?
Ano. V zásadě všechno, co umí V130 zvládne pod dohledem ETCS i V150.
Jsem si myslel, že V150 umí zejména novější EMU. Opravdu to zvládnou i klasické soupravy s loko? A co řada 362 nebo rekonstrukce starých vozů (např. Bee238)?
Zvládly by to osobní soupravy tvořené výhradně vozy s podvozky SGP 300, resp. po novu SF 300 R, které mají defaultně systém tzv. přirozeného natáčení dvojkolí v obloucích (to „R“ značí „radial“) – viz níže:
https://vagony.cz/pojezdy/sgp/sgp.html?msclkid=8680fd89b1fb11ec906301604ba40ca7
Jenže problém je ten, že soupravy sestavené výhradně z těchto vozů a současně tažené Vectronem nebo Traxem se nějak na 4.koridoru vyskytovat nebudou – a řada 380 s jakoukoliv jinou řadou vozů s jinými typy podvozků toho schopna není. Nebo by tam musel jezdit Traxx nebo Vectron s ComfortJetem nebo InterJetem, ale nic takového se (zatím) neplánuje.
Chápu význam ETCS v bezpečnosti vyšších rychlostí. Ale žil jsem v představě, že tyto rychlostní profily souvisí jen s odstředivým zrychlením v obloucích (vyšší namáhání kolejí, snížený komfort cestujících). Pendolina nakonec jezdí v obloucích rychleji také hlavně díky možnosti klopením vykompenzovat ty efekty „horské dráhy“ v obloucích. Mýlím se?
Taky mi není jasné proč je na to potřeba etcs
Na SŽ to mělo nějaký vývoj – těch rychlostních profilů je celkem min. 11: 80/100/130/150/165/180/210/245/275/300/330 mm. Ale SŽ se rozhodla využívat pouze 80(kulaté rychlostníky)/100/130/150 a 275 mm – profily 130 a 275 mm byly zavedeny ještě v 90-tkách třeba na 1.koridoru a mělo se za to, že když tomu budou vyhovovat vozidla, tak se 100-ka zruší a nově budou pouze dva hranaté rychlostníky nad sebou pro 100/150 mm, aby se ta 150-ka nemusela návěstit pouze skrze displej ETCS, ale to se nakonec nestalo – proto na nových stavbách a dodatečně na koridorech tam, kde se instaluje ETCS se ta 150-ka… Číst vice »
EDIT: profil 180 mm včetně lokomotivy využívají jednotky TALGO s pasivním naklápěním, profil 330 a 300 naklápěcí vlaky SIEMENS, profil 275 pak naklápěcí vlaky FIAT včetně našeho Pendolina řady 680. Profil 210 umožňují patrové soupravy s aktivní vypružením jezdící ve Švýcarsku a profil 245 umožňují naklápěcí jednotky jezdící ve Švédsku se sice aktivním naklápěním, ale místo 6 stupňů se používá nižší hodnota naklápění.
Profil 165 mm je dovolen jako jako výjimečný u osobních vlaků ve Švýcarsku (vozy+loko), jinak dle poloměru oblouku platí 150 mm nebo v malých poloměrech 122 mm.
EDIT2:
Na screenu níže uvádím namátkou rychlosti pro profily 210 mm a 180 mm, které by mohly být dostupné v úseku Sudoměřice -Votice, pokud by je SŽ povolila samostatně a nebyly by ztotožněny s profilem 150 – viz níže:
https://ctrlv.cz/LQOb
Pro 180 platí rychlostní rozpětí 185-195 km/h a pro profil 210 pak 195-200 mm. Čili je vidět, že pro dosažení 200-ky nejsou v reálu naklápěcí jednotky nutné, ale stačilo by mít nenaklápěcí jednotku s aktivním vypružením, jaké jezdí ve Švýcarsku.
Děkuji. Těch několik vašich příspěvků je nejpřínosnějších, co jsem tu v diskusi za nějakou dobu našel 🙂
Domnívám se, že rozhodnutí povolit V150 jen pod dohledem ETCS bylo motivováno snahou o zajištění nepřekročení této rychlosti, která je již téměř na hraně bezpečnosti (což strojvůdce 100% nezaručí). Podružným důvodem mohl být odpor k dalšímu typu rychlostníku. Jedná se o administrativní přístup k technickému problému – třeba ve Francii využívají I=150 mm běžně