Velká výluka na IV. koridoru začíná. Po třech měsících budou vlaky jezdit jinudy
Cestující budou vozit místo vlaků autobusy, České dráhy zachovají lůžkový vůz do Curychu od Chotovin na jih.
Práce na stavbě nového úseku IV. koridoru Sudoměřice – Votice dospěly po čtyřech letech do finále, což se neobejde bez dlouhé výluky. Dnes naposledy jezdí vlaky po staré trati přes stanici Střezimíř, kde v sobotu nastane po 151 letech nezvyklý klid. Po skončení výluky budou vlaky jezdit po nové přeložce. Nejprve 30. června večer projedou nákladní vlaky, osobní doprava bude obnovena následující den.
„Přerušení provozu je nutné proto, aby bylo možné odstranit kolize původní a nové trati. Během nepřetržité výluky se také zrealizuje napojení celého traťového úseku do nové stopy,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Stará trať bude po ukončení snesena, s výjimkou krátkého úseku ve Střezimíři, kde obec počítá se zbudováním železničního muzea a provozem turistických drezín. Budovy na trati patří Českým drahám, které počítají s jejich převodem na obce.
Zaměstnanci Správy železnic starou trať opustí. „V rámci rušených stanic byla dotčeným zaměstnancům nabídnuta práce výpravčích v rámci provozního obvodu Praha, případně traťových dispečerů na CDP Praha. Jedná se o 15 pozic. Další dva zaměstnanci odcházejí do důchodu,“ doplnila Friebová.
Vlaky dálkové dopravy budou nahrazeny autobusy v úseku Olbramovice – Chotoviny, místo regionálních vlaků pojedou autobusy v úseku Benešov u Prahy – Tábor. Kromě náhradní autobusové dopravy přinese výluka i změny jízdních řádů. Většina dálkových vlaků bude z Prahy odjíždět o 15 minut dříve, v opačném směru zůstanou časy zachovány. Podrobnosti jsou ve výlukovém jízdním řádu na stránkách Českých drah.
Oproti některým minulým výlukám České dráhy zachovají lůžkový vůz do Curychu, a to v úseku Chotoviny – Curych. Cestující z Prahy budou přitom směrovat na rychlík s odjezdem v 17:15, tedy zhruba o 50 minut dříve, aby měli rezervu na přestup na autobusy.
Po otevření nového úseku na přelomu června a července se zpočátku bude jezdit v omezeném režimu. Mezi Voticemi a Červeným Újezdem bude dočasně v provozu pouze druhá traťová kolej, dále do Sudoměřic se bude jezdit po obou kolejích. Úplný dvoukolejný provoz v celém úseku bude zahájen v září. Rychlost vlaků se bude postupně zvyšovat až na 160 km/h. Po zavedení výhradního provozu ETCS zde budou moci vlaky s naklápěcí skříní jezdit rychlostí až 200 km/h, běžné soupravy pak maximálně 170 km/h.
Zhruba dvacetikilometrová stavba se buduje od jara 2018, její součástí jsou i dva tunely. Velkoryse pojatá stavba měla podle vysoutěžené ceny vyjít na 4,4 miliardy, aktuálně se počítá s náklady 5,4 miliardy. K nárůstu ceny došlo mimo jiné kvůli problémům s podložím v tunelech a přeprojektování až na rychlost 200 km/h (pro naklápěcí soupravy).