umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Velká uzavírka na Pražském okruhu se blíží, nové mosty přes Chlumeckou budou dražší

Pražský okruh a most přes Chlumeckou ulici na Černém Mostě. Foto: Google Street View
Pražský okruh a most přes Chlumeckou ulici na Černém Mostě. Foto: Google Street View
Dálniční most, který překlenuje spojnici mezi Černým Mostem s Horními Počernicemi, je ve špatném stavu.

Soutěž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na demolici a stavbu nových mostů na Pražském okruhu na Černém Mostě dospěla do finále. Silničáři obdrželi čtyři nabídky, z nichž nejnižší činí 168,5 milionu korun. To je o 30 milionů korun více oproti předpokládané ceně.

V tendru hraje roli i délka stavby, jako maximum připouštělo ŘSD 214 dní na jednu polovinu. Účastníkem s nejnižší cenou je sdružení Swietelsky a Colas CZ, které nabízí i nejrychlejší práci (198 dní). Stavba má pravomocné stavební povolení a začne na jaře. „Po vyhodnocení nabídek a výběru zhotovitele bychom stavbu rádi zahájili v průběhu dubna,“ uvedlo ŘSD na twitteru.

Řidiči se tak musejí pět let po velké rekonstrukci Pražského okruhu u Černého Mostu připravit na další dopravní omezení na východním okraji metropole. Pražský okruh vede přes Chlumeckou ulici po dvou mostovkách. Plán počítá s převedením veškerého provozu vždy na jeden most, demolicí druhého mostu a výstavbou nového. Na mostě by měl být zachován provoz v režimu 2+2 ve výrazně užších pruzích. Jako první se bude měnit západní jízdní pás (blíže k centru), po dokončení poloviny mostovky se bude měnit východní jízdní pás. Na ten dojde až příští rok. V průběhu demolice se bude uzavírat rovněž jeden jízdní pás v Chlumecké ulici, kde jsou plánovaná víkendová omezení.

Most, kterým okruh překlenuje spojnici mezi Černým Mostem s Horními Počernicemi, je ve špatném stavu. Byl postaven v roce 1981 jako součást stavby R1 Satalice – Běchovice, do provozu byl uveden koncem roku 1984. Od té doby neprošel zásadnější rekonstrukcí.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jonáš

Proč není dálniční obchvat v trase Aglomeračního okruhu? Bylo by po problémech s Pražským okruhem. Jde o pozemky u 511 nebo?

Jarda

To by mě zajímalo, jak se stane, že za 27 let je ten most tak hrozného stavu. Pokud nějaký stavař/mostař napoví, tak budu je rád. V loni jsem jen několikrát musel přes kutrovický most na I/7 který je cca ze stejné doby a taky to bylo takové Largo desolato. To fakt neumíme stavět mosty? Proč je most po tak relativně krátké době v tak špatném stavu? To je/byl problém reálně-socialistického stavitelství nebo neúdržba po roce 2000? Jsem si nějak nevšiml, že by na se např. o dost starší Brooklyn Bridge v NY nebo Harbour Bridge v Sydney takto rozpadly 🤔

Vašek

On se nerozpadá ani kamenný most v Písku.

Martin V.

Nemusíte chodit pro příklad na jiné kontinenty, protektorátní most přes Šmejkalku na D1 stále slouží za plného provozu. A „reálně-socialistických mostů“, které hrozily zřícením, už se přestavělo hodně a obávám se, že další budou následovat. Špatná údržba spojená se zatékáním vody (třeba v místech dilatačních závěrů mostů) se v tom objevuje docela pravidelně.

Honza D.

Před cca 10 – 15 lety mě překvapila stavba nových mostů na D1 v dolíku za čerpací stanicí Střechov. V tu dobu nemohly být starší než 30 – 35 let. Opět zřejmě kumulace „kvality výstavby“ a „údržby“.

Tonda

Za prvé: 2021-1984=37, nikoli 27
Za druhé: výstavba mostu v dobách hlubokého socíku prostě málokdy odpovídala plánované životnosti 100 let
A za třetí: bez řádné údržby je životnost 100 let pouze virtuální realita – jedno jestli za socíku nebo nyní

uz aby byla 511

proc to sakra neudelaji az bude 511 aspon ve vystavbe 🙁

Zrzek

Do tý doby by to spadlo.

PetrN

a jakej by byl význam dělat to když bude 511 ve výstavbě? tady asi čím dřív tím líp ne?

Jonáš

Protože 511 nemá ani pravomocné rozhodnutí o umístění stavby a bude problém ho získat. Praha měla dávno prosazovat dálnici v trase Aglomeračního okruhu, který rekonstruujeme jako 1+1, jako u blbejch.

Démon

Tak snad bude oprava na 3+3

mirek

Stavebně ano.

PetrN

Ano, na západní polovině 3 pruhy + odstavný, na východní polovina nepochybně 3 pruhy + průpletový pruh, na tuto stavbu bude v roce 2023 navazovat tato stavba: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/507/infoletak_d0-510-satalice-bechovice.pdf s uspořádáním 3+3 + průběžné propojené přídatné pruhy mezi křižovatkami na obou polovinách

Démon

Ale kolektor tam nevidím.

Démon

stavba D0 520, úsek Satalice – Chlumecká nikde není.
Podle mě to tam je úplně mimo normy a žádný projekt to zatím neřeší
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/503/infoletak_d0-520-brezineves-satalice.pdf

David

Dvě mostovky o délce 65m a šířce 16m za cenu 168 milionů? Jaký kontrast proti zakázkám SŽ, kde malý mostek délky 31m a šířky cca max 6m je výmluvou pro vysokou cenu (400 milionů) za vložení několika výhybek a provedení údržby v délce 850m.

Kubrt

Co teprve jeden peron a přístřešek KV-aréna za 19 mega. No jo, to nebyla cena stavby, to byly „veškeré náklady spojené s touto stavbou“.

Démon

… a přístupový chodník, opěrnou zeď a propustek a část svršku …
… a osvětlení …
… a to celé za 13 mil. bez DPH stavebních nákladů

Michal

ta cena je skutecne 168 milionů a je správne a vím o čem mluvím

jako do sudu

připadá mi, že on jen porovnává nepoměr

Daniel Bečvář

Jen bych doplnil, že mosty se rozšíří a nově tak bude v místě šestipruh + odstavné pruhy.

Kalanis

Na té straně u Počernic (východ, vnější) by to chtělo ještě o pruh-dva víc. Je tam potřeba dořešit ten průplet. Akorát směr Okruh->centrum by byl ještě prudší a víc o hubu.