Velká trolejbusová sláva. DPP zahájí zkušební provoz z Letňan, přiveze historické vozy
Trolejbus SOR TNS 12 v garážích Klíčov. Foto: Libor Hinčica
Do programu se zapojí i Cegelec, přiveze nový trolejbus a uspořádá speciální historickou vycházku.
Takže „šípkové růženky“ (trolejbusy z nepřístupného Depozitáře Technického muzea Brno) se neukážou?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sb%C3%ADrka_vozidel_MHD_Technick%C3%A9ho_muzea_v_Brn%C4%9B#Trolejbusy
Pro „šípkové růženky“je to docela daleko, i když jedna teď nedávno byla v Teplicích. Ale k vidění i svezení bývají třeba v Jihlavě nebo Zlíně.
Rád se přijedu podívat.
Velká trolejbusová sláva to bude až bude mít Praha pořádnou trolejbusovou síť.
A jak se pozná, že už ta síť je pořádná? Nemá se uspořádat marketingová akce teď, ale až se bude délka trolejí prodlužovat třeba z 82 na 86 km nebo tak nějak?
Bude se na této akci (jako náš hlavní výrobce trolejbusů) podílet i plzeňská Škoda?
Ne Škoda Plzeň se podílet nebude. Není důvod. Dodavatel elektrovýzbroje do vozidel SOR je zahraniční firma, která si založila pobočku v Praze. Nyní musí ty vozy jen doladit…
Že by firma založená, vyvíjející, vyrábějící a daněná v Praze byla zahraniční?
Sláva? No nevím, nevím. Spíš si myslím, že Praha objevila Ameriku. Zrušení trolejbusů je jedna z nejhorších věcí, co Praha s dopravou provedla. Pak se těžko vrací zpátky, protože prostoru pro založení stožárů moc není. Na výjezdu z Letňan by jich mělo být víc.
Obecně to s takovým množstvím výložníků na místo lanových převěsů není zrovna esteticky přívětivé, na druhou stranu celá infrastruktura je nová a provedena robustně, takže nějakou dobu vydrží. Určitě bych to neviděl jako překážku návratu trolejbusů do Prahy.
Výložník má oproti převěsům 2 nevýhody – jednak někdy až moc tlumí rozkmitaný drát, tudíž je náchylnější při vyšších rychlostech k vypadnutí sběrače a ta druhá nevýhoda je, že pokud vypadne sběrač a potká se s ním dřív, než ho stahovák stáhne dolů, tak laminátový to přerazí, prastaré ocelové to aspoň ohne, eventuálně i vytrhne sběrací hlavici.
Na trati jsou napinaky troleji a pruzne zavesy… Nemelo by vypadavani byt nejak caste…
Časté ne, ale za určitých okolností a teplot se člověk naučí to hlídat.
To zní, jako by Praha byla nějaký svébytný myslící organismus. Uvědomujete si, že ti, co před 60 lezy rozhodly o útlumu trolejbusů v Praze jsou dávno mrtví a dnes rozhodují generace jejich vnuků a pravnuků? Za úplně jiných okolností?
Viděl bych to spíše na přirozený vývoj a reakci na tehdejší situaci. V Českých Budějovicích byly trolejbusy dvakrát ukončeny a třikrát zaváděny. A důvody: tramvaj nemohla křížit železniční trať; cena ropy a nemožnost využít vozidla pro případnou evakuaci; stavba JE Temelín.
Jinde trolejbusy přežily, takže jen přirozenému vývoji bych to nepřičítal. V roce 1994 jsem měl možnost debatovat přímo v centru Prahy s jedním pamětníkem. Nemohl těm soudruhům, kteří to zrušení spáchali a po 89 horlivě trhali stranické knížky přijít na jméno. Znal je osobně. Povídání jsme zakončili v jednom starém domě s pavlačí a společným WC až večer. Např tříosé vozy Tatra měli raději i proto, že se díky jedné pneumatice na zadních kolech dalo zastavit blíž k obrubníku. Líp se nastupovalo, taky byly tyto robustní konstrukce do povrchu města vhodnější než 9Tr. Taky zmínil problémy s napájením po dodání… Číst vice »
Tramvaj nemůže křížit trať a trolejbus ano?
Co tramvaji brání, křížení přeci existují
Naopak..trolejbusy patří do minulého století a tohle zadratovani je obrovský krok zpět. Doufejme že tenhle výkřik do tmy bude opravdu jediný a velmi rychle skončí
Vzhledem k tomu, jak výrobci intenzivně testují možnosti elektricky napájených nákladních aut (tj. v podstatě nákladní trolejbusy), si s vámi dovolím hluboce nesouhlasit.
Proti? Protože mají lepší jízdní vlastnosti než autobusy, nemají tolik pohyblivých částí jako autobus, jsou prakticky bezhlučné a nevypouští žádné výfukové plyny?
Trolejbusy z minulého století úspěšně vstoupily do století současného a ještě úspěšněji se rozvíjejí, viz Teplice nebo Jihlava.
Ale vaše emocionální výkřiky, které nemáte ničím podložené, důvodem pro zrušení nebo zastavení vývoje určitě nejsou. Takže vás zklamu, neskončí to.
Politické rozhodnutí v 60.letech 20.století.Za vším hledejte politiku.
Tehdy byla nafta za hubičku, téměř zadarmo. Autobus byl operativní, mohl okamžitě zaat jezdit na nová sídliště i do centra města. Dokonce se uvažovalo, že zůstane jenom metro a autobusy. Tramvaje měly namále. Ale vzhledem k tomu, že metro se stavělo pomalu (přesto několikrát rychleji než dnes), tramvaje se zrušily jen někde.
… okamžitě začat jezdit …