Velká sláva v Rakousku. 133 km nové tratě s nejdelším tunelem výrazně zkrátí cesty mezi severem a jihem

Na novou trať míří i soupravy Českých drah.
Rakouská železnice dnes zažívá velký den. Po téměř třiceti letech od prvního plánování otevřeli novou Koralmskou dráhu, která spojuje spolkové země Štýrsko a Korutany. Jde o zásadní událost i z pohledu evropské železnice. Zkrátí nejen dopravu mezi dvěma regiony Rakouska, ale také dopravu mezi severem a jihem Evropy.
Oficiální provoz začne se změnou jízdního řádu v neděli, už dnes se ale mohli první nedočkavci svézt zvláštními vlaky. V Grazu a Klagenfurtu probíhají speciální akce k otevření stavby.
Náklady 143 miliard korun
Dnešní akci provázely vzletné projevy, které jsou v tomto případě na místě. Jde o jednu z největších železničních infrastrukturních staveb za poslední roky s rozpočtem 5,9 miliardy eur (143 miliard korun). Stavba má své samostatné stránky, kde je detailně popsána.
„Spuštěním Koralmské dráhy otevíráme nejen novou trať, ale také píšeme novou kapitolu v historii rakouských železnic. 130 kilometrů spojuje nejen místa, ale i lidi, myšlenky a trhy. Tento jedinečný projekt proměňuje vzdálenosti v příležitosti – pro lidi, ekonomiku a celý region. Dnes začíná éra, ve které se jižní Rakousko sbližuje více než kdykoli předtím,“ uvedl šéf rakouských drah ÖBB Andreas Matthä. Dozorčí rada drah mu včera prodloužila manažerskou smlouvu až do roku 2027, v čele je od roku 2016.
Na 130 kilometrů dlouhé trase je celkem 12 tunelů o celkové délce 50 kilometrů. Nejdelší z nich – Koralmský – měří 33 kilometrů. Provozní rychlost je 250 km/h, trasa je kompletně zabezpečena ETCS.
Na trase mezi Grazem a Klagenfurtem pojede nyní každý den 29 párů vlaků. Třikrát denně mezi nimi bude i souprava Českých drah ComfortJet, díky tunelu získá Praha přímé spojení nově s Klagenfurtem a Villachem. ComfortJet vyrazí do Villachu už zítra jako soupravový vlak. Od března na trasu vstoupí ještě soukromý dopravce WestBahn.
Otevření nového trati přinese v neděli největší změny v rakouském jízdním řádu v historii, novinkou je především zavedení spojů Interregio.
Zrychlení mezi Vídní a Korutany ještě v budoucnu výrazně zrychlí, ÖBB aktuálně staví nový úpatní tunel Semmering.
Rakušané slaví dokončení projektu století a poslední prorážku Semmeringu















