Velká proměna rumunské železnice. Do země míří přes sto nových jednotek za peníze EU, první už jezdí
Jednotka Alstom Coradia Stream pro Rumunsko. Foto: Alstom
Stovku jednotek dodá polská Pesa.
Stovku jednotek dodá polská Pesa.
Uf, jsem nejdřív nevím proč četl Alstom Coradia Steam… 🙂
Aby za chvíli Rumunsko na železnici nepředehnalo Slováky.
Ze zaprděného českého pohledu máme ve zvyku na takové země hledět s úkosem, ale zrovna tam šli celkem dost dopředu, jak v infrastruktuře, tak i ve vozovém parku.
Doporučil by som ti tam návštevu. Potom by si ten komentár prehodnotil.
Ja to tam navštevujem pravidelne a s Lysimachiom súhlasím.
Tak Rumunsku za posledních cca 20 let i nejvíce rostl HDP v celé EU (asi o 500 %). To je ale dáno tím, že zaostalejší země se rozvíjí rychleji než ty vyspělejší.
Hlavně Rumunsko nikdy nemělo být zaostalé. To komouši s Cauceskem v čele ho zničili snad nejvíc ze všech postkomunistických zemí. Taky pak dostal co si zasloužil.
Ta zaostalost ale platí i o Československu.
Hovoril by som skôr o len o Česku.
Jojo, tak se zkuste projet nějakou místní lokálkou a zjistíte, že to je jak jezdit po trati s 10 let zastaveným provozem.
Má to menší okna, tak snad oprava bude mnohem snažší než u Desir, když je házení kamenů po vlacích oblíbenou místní zábavou.
Mimochodem, rumunské železnice patřily do roku 1990 v rámci východní Evropy k tomu lepšímu, aspoň pokud jde o kvalitu trati. Na dlouhé vlaky jezdící na rampě přes průsmyk Predeal i jinde jsme mohli pohlížet se závistí, byly to taková východoevropskáé tratě ve stylu rakouského Semmeringu nebo Brenneru či švýcarského Gotthardu. Po roce 1990 zbyly jen utrápené zanedbané koleje se spoustou pomalých jízd.
No vlaky byly dlouhé, o nástupištích se to říct nedá. Výstup s batohem do výhybky je docela lahůdka
„utrápené zanedbané koleje“ se nestaly ze dne na den, dokonce ani během jediného roku.
Teda takhle naleštěné tam vypadají jako pěst na oko (obzvlášť ten hnusnej svršek).
Jinak se divím 6 vozové jednotce, že bude nahrazovat většinou 4 vozové rychlíky, to by mohly zrušit povinné místenky. Nebo už prodloužily rychlíky? Píšu o 4 vozových, ale bývaly ještě před 20 lety 3 vozové.
On ten šestivozový Stream kapacitně odpovídá čtyřvozové velkoprostorové klasice.
Není šestivozová jednotka s Jacobsovými podvozky, jako souprava šesti standardních vozů
Pánové (oba) díky za upozornění, těch Jacobsonů jsem si nevšiml. Tím se počet vozů vysvětluje.
„Montáž jednotek probíhá v závodě Alstomu v polském městě Chorzów.“ Spíš probíhala…
Jednotky nejsou vícesystémové, v Rumunsku by to ani nemělo žádný význam 🙂
Nemalo ale Traxxy napríklad budú.
Tam byl požadavek na rychlost 200 km/h, načež se Alstom přihlásil s MS, který to splňuje, na rozdíl od AC, který by v Rumunsku stačil, stran napájení.
No ale časom sa tá mašina aspoň bude dať využiť aj do zahraničia.
Jako že by to z Rumunska jezdilo do Košic, Vídně nebo Lublaně?
Do Vídně se už jezdí. Akorát ne s jednou lokomotivou, i interoperabilní lokomotiva by stejně musela objíždět soupravu v Budapešti.
V případě prodeje jednou v budoucnu by to MS byla výhoda, ale v provozu u CFR Calatori ty systémy navíc zůstanou nevyužity, o tom jsem přesvědčený 🙂
Tak Polsko má oproti našim příšerným děravým zákonům na stavbu silnic lepší zákony a směřuje i k lepším silnicím a teď už i Rumunsko bude mít lepší vlaky než my. Maroko je má už dávno 🙂 Kam ta ČR spěje 🙁
Díra v zákoně by byla, kdyby se majitel pozemku nesměl vyjádřit. Ostatně za totáče to tak měli a dostavět dálnici do Ostravy nedokázali.
Byl jste volit?
A v čem má Polsko lepší zákony? Vlastník tam má výrazně slabší postavení. A to, kam ČR spěje, posuzujete podle dvou náhodných kritérií ve třech zemích (silnice v Polsku, vlaky v Rumunsku a v Maroku)? Tak to je hodně prostá analýza. Byl jste v Rumunsku nebo v Maroku?
Opravdu poznáte z fotky kvalitu?
Lepší koleje jim to nepřinese. Vyšší četnost vlaků taky s novými soupravami nepřijde automaticky (viz i např. „četnost“ pořád relativně moderních Desir na rumunských neelektrizovaných tratích).
Rumunská železniční síť je ve všech ukazatelích horší než česká.
Srov. jakýkoliv typ dopravy – příměsto okolo hlavního města, četnost dálkových vlaků, četnost a kvalita jednotek na vedlejších tratích.
P. S. Jak to v Rumunsku bude s VRT? Aby splnili klimatické cíle EU, zastavili přesun obyvatel do metropole, propojili samostatně fungující ekonomické oblasti a uvolnili prostor pro nákladní dopravu (přepis tezí z prezentace o českých VRT) atd.? 🙂
To je všechno pravda, nicméně jistý kvalitativní a částečně i kvantitativní (příměsto) posun tahle akce na rumunské železnice přinese. Krom toho Petrův příspěvek chápu jako ironii, byť ne moc zábavnou.
Rumunsko má ešte jeden problém oproti strednej či západnej Európe. Trebalo by cestujúcich naučiť používať vlaky a autobusy a nie IAD. Viem, o čom hovorím. Mám manželku odtiaľ. Verejná doprava je tam veľmi ťažko použiteľná, stále tam pretrváva pôvodný socialistický koncept pár spojov denne či už vlakov alebo busov. Výsledok je ten, že za tie roky len klesá záujem, vlaky sa skracujú, mnohé spoje sa úplne zrušili. Každý musí autom, navzájom sa ľudia vozia do práce (tých čo auto nemajú). Teda nové jednotky sú síce fajn, ale bez nejakej celkovej dopravnej koncepcie v celej krajine to nových cestujúcich do vlakov… Číst vice »
No ona se jim tam ta meziměstská VHD v podstatě rozpadla.
Rumunsko teď masivně staví/rekonstruuje tratě na úroveň našich koridorů.
Ta VRT přijde v zápětí. Třeba do Constanty (Lehliu – Fetesti) mají přes 70 kilometrů trati rovné jak když střelí, stačí vyměnit spodek, svršek a zrušit ty jejich tragické přejezdy (což se taky na spoustě míst děje).
Rumuni umí, jenom nejsou geograficky tak blízko západu jako my. My být na jejich místě jsme na úrovni Moldavska…
Máte nějaký problém s našimi RailyJety, InterJety, ComfortJety, RegioPantery, InterPantery a vlastně i s Pendolinem?
Rumunsko je 3x větší, má 2x více obyvatel. To 37 rychlíkových souprav a stovka souprav pro osobáky úplně nezachrání.
Pozor, nezapomínejme na Softronic Hyperion, nasazen v roce 2014.
Komplet domácí výroba v krásné tříkusové sérii.
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/RO/SFTRA_9141.php
Taky mě to hned napadlo po přečtení titulku, sice je to takové exotické vozidlo pro soukromého dopravce, ale nový elektrický vlak to je.
Paradoxom je, že ten nezmysel do verejného priestoru vypustil sám Alstom v tiskovej správe.
Z hlediska Alstomu to moc paradoxní není – je to jejich PR, kde se snaží vychválit sami sebe. Fakticky to není pravda, ale pravda je, že ty Alstomí jednotky budou v provozu víc vidět, než ty tři hyperiony. Vítejme ve světě reklamy 🙂