Velká proměna Osoblažky. Rekonstrukce nádražních budov je u konce
Opravené nádraží ve Slezských Rudolticích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Oprava probíhala podle původních plánů, každý objekt bude mít svého správce.
Oprava probíhala podle původních plánů, každý objekt bude mít svého správce.
Tak ještě si půjčit pár lokomotiv od JHMD, aby mohli jezdit…
Krása těch rekonstrukcí obzvláště vynikne, když si najdete stav předtím. Zvláště u Slezských Rudoltic a Osoblahy je to prakticky zázrak oproti původnímu stavu. Pak, že neumíme obnovovat staré krásné věci.
Tady se to navíc povedlo zjevně původními technikami, působí to autenticky, což je též důležité.
Zadávací dokumentace je k nalezení zde:
https://www.vhodne-uverejneni.cz/zakazka/rekonstrukce-budov-uzkorozchodne-trati-osoblaha
Inu, tohle se povedlo.
Jen provokativní- musela tam být ta moderní betonová dlažba? Co tam vůbec bylo původně?
Dlažbu tam dali zbytečně, nehodí se, když už tak hezky opravili budovy. Dlažba však bude nejspíše na pozemku SŽ.
Dříve tam byly pravděpodobně jen sypaná nástupiště.
Doufám, že provoz zůstane zachován. Nemyslím jako dojíždění, to skutečně nemá smysl, ale jako atrakce. Vždyť například u v Německu či jinde je spousta prosperujících turistických tratí s parním provozem.
A veskrze mají moderní nástupiště a ne nějakou hlasu hlíny 🤷🏻♂️
haldu
Nu, nemá smysl… Záleží na tom, kam a jak rychle se potřebujete dostat. Já bych tím nepohrdl ani pro dopravu, obce nejsou vůbec daleko. Otázkou je, zda stále musíme trvat na obloucích vyrobených onehdy jen kvůli dostatečné délce tratě, a zda státní hranice má být pro vlaky nadále nepřekročitelnou bariérou. Historické vlaky jsou sice krásné, ale je poněkud smutné, když dráha slouží již jen jako zábavní park, kam téměř všichni přijedou auty, jen aby se povozili.
Škoda, že ta trať je tak mizerně trasovaná. Rekonstrukce je fajn, ale aby okolo těch budov taky něco jezdilo. V té oblasti jsem trávil dětství a do školy jezdil vlakem. V té době tam jezdilo aspoň 10 párů vlaků v pracovních dnech a někdy byly zapojeny i 2 vagóny. Dnes se tím běžný vlak nechlubí.
Protože si lidi našli jiný vyhovující způsob přepravy.
Logicky. Komu by se chtělo chodit kilometry neosvětlenou cestou na zapadlou zastávku?
A to je tam kde?
Koberno nebo Dívčí Hrad.
Protože jim nebyl nabídnut vyhovující způsob po kolejích. Silnice asfaltujeme jako diví, ale narovnat pár oblouků tam, kde vznikly jen kvůli někdejší dotaci, je děsný problém. Stejně tak protáhnout koleje někam dále, kde by na něco dalšího navazovaly.
I vy pohádkáři, zkuste své tvrzení o umělém natažení trati dokázat. Můžete taktéž zapřemýšlet, proč sesterské trati Moravský Beroun – Dvorce postačila délka jen nepatrně nadpoloviční.
Já tam zažil ještě i nákladní dopravu na podvalnících. Rok 1990.
Škoda, ale svět je již jinde.
Svět je jen tam, kam ho dovedeme.
Škoda některých moderních reliktů, jako například to ledkové veřejné osvětlení. Ale tak třeba časem se upraví i to.
Že by se tam svítilo acetylenem, zaměstnali lampáře a on tam měl svoji lapmárnu?
Tak možná by stačila edisonova žárovka, ta je dost retro
Teď už by to chtělo jen proměnu obyvatel Osoblahy, aby se tam člověk nemusel bát.
Bohužel ta trať má smůlu že je zrovna do Osoblahy.
Kdo by tam chtěl? Klasické pohraničí, široko daleko nic, žádné příležitosti, infrastruktura zanedbaná, takže dojíždění za lepším nemožné. Zbývá tedy jen odchod a nový prostor slouží jako odkladiště nepřizpůsobivých…
Vždy tomu tak nebývalo, spíš naopak. Žel bohu Beneš a jeho rudí nástupci pohraničí odepsali na generace dopředu.
Naprosto souhlasím. Propaganda proti Sudetským oblastem trvá doteď a je to ostuda národa.
Právě tímhle zkrášlováním se mohou obyvatelé Osoblahy změnit. Kde nic není, tam mladí ani staří vzdělaní a schopní nepůjdou. Proto se taky region tak snaží.
Právě příslušnost osoblažského výběžku do Moravskoslezského kraje je pro tuto oblast handicapem. Kraj má problémy spojené s útlumem hornictví a těžkého průmyslu ve 3 ze svých 6 okresů, které se týkají násobně většího počtu lidí, takže problémy bývalých Sudet jsou řešeny jen okrajově. Právě Osoblažsko je jednou z oblastí, kde před vznikem ČSR žádní Češi nežili a většina obcí ani neměla český název, ten se tvořil po r. 1918, někdy i až po r. 1945.
O to více by se měl stát snažit, aby život nesměřoval jen do center, kde tím pádem také není pořádně k žití. Jenže on to dělá stále spíše opačně. Centralizuje moc, nikoli však starost. Jo, občas někde prosadí nějaký nesmyslný megalomanský projekt, ideálně s tučnou dotací, aby se neřeklo, ale smysl tu uniká.
Zrovna na Osoblazku se nacházely
Moravské enklavy
Enklávy ve správě moravského markrabství obklopené územím Slezska. To nemá vůbec nic společného s jazykem. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Moravsk%C3%A9_enkl%C3%A1vy_ve_Slezsku
Budu za exota, ale zeptám se:
Osoblažka má 760 mm rozchod a tratě JHMD mají kolik, 750?
Podle webu JHMD taky 760mm
Oboje má bosenský rozchod.
750 mm měla u nás snad jen trať z Frýdlantu do Heřmanic, přímo navazující na dnešní Žitavské úzkokolejky.
Dál jsem plus. Nevím, co je špatného na tom , když se někdo zeptá.
Tady prostě jsou některé otázky nelegální, nevím proč, ale jsou.
ano,klobouk dolů!nádherný pohled
Jako někdo z oboru musím před tímhle jen smeknout klobouk. Budovy jsou krásné, rekonstrukce byly provedeny velmi nadprůměrně kvalitně. Je také vidět, jak lze k takovým objektům přistupovat a jak se mohou snadno stát komunitními centry a pozvednout své okolí. Kéž by to takto uměla i Správa železnic :))
ovsem takto to umel i jan satava, v mnohem tezsich podminkach 90. let 🙂
Jakkoliv souhlasím, že je to hezká práce, tak nevím, nakolik by bylo žádoucí rekonstruovat běžně používané nádražní budovy dle původních dokumentací a dobovými materiály. Tohle je v podstatě skanzen, turistická atrakce. Ale mnohé historické budovy zároveň slouží každodennímu provozu a dnešní nároky jsou už trochu jiné. Přijde mi, že Správa železnic náhodou v poslední době dělá docela citlivé rekonstrukce, historizující, obnovující za komunismu zničené okrasné prvky, ale přitom funkční. Oceňuji také demolice různých hnusných přístavků, pak vynikne ta samotná budova mnohem lépe. Namátkou Strakonice, Hýskov, Veselí nad Lužnicí – z těch klasických, z moderních třeba Havířov. Samozřejmě ne vše se… Číst vice »
Jedna věc je zachovávat původní materiály, druhá je třeba používat odpovídající dělení oken, nebourat komíny, používat jiné, než ty úplně nejlevnější a nejnekvalitnější materiály atd. Navíc jde také o to, aby budovy nebyly prázdné, mohli je využívat cestující atd. Pokud je budova ale například poblíž památkové zóny, měla by tomu odpovídat, třeba i s nějakou finanční spoluúčastí obce výměnou za infocentrum/úschovnu kol a podobně.
Palec nahoru, tohle se vážně povedlo. Oceňuji zejména, že budovy budou obydleny. To ty v majetku Správy železnic, jakkoli jsou rekonstruované, nebo jenom opravené, zejí často prázdnotou ! Aneb, často se udělá jenom fasáda, střecha a uvnitř stále panuje 19.století. Příkladem budiž nádraží bez života, na trati Zdice – Protivín.
Osoblažce držím palce, v insfrastruktuře i s dopravcem !