Velká proměna Osoblažky. Rekonstrukce nádražních budov je u konce
Oprava probíhala podle původních plánů, každý objekt bude mít svého správce.
Čtyři nádraží na úzkorozchodné trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy prošla za poslední rok kompletní rekonstrukcí a vrátila se do původní podoby z dob, kdy trať vznikla. Oprava probíhala podle původní projektové dokumentace, má přilákat do regionu více návštěvníků.
Proměnou prošla nádraží Liptaň, Koberno, Bohušov a Osoblaha, v rámci celého projektu došlo ještě k úpravám přednádražního prostoru u již dříve opraveného budovy ve Slezských Rudolticích. „Každé nádraží bude obydlené, aby budovy nechátraly a byly pod kontrolou,“ řekl David Chovančík z obecně prospěšné společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha.
Devadesát procent nákladů pokryje Evropská unie z dotace z programu Interreg V-A Česká republika-Polsko. Česká společnost se pro projekt spojila s polskou obcí Kuźna Raciborska. Ta z projektu opraví halu opravny vagónů a lokomotiv a promění ji v multimediální místo.
Obcím Osoblažska pomohl v roce 2018 Moravskoslezský kraj, který jim přispěl finančně na výkup budov a pozemků od Správy železnic a opravu nádraží ve Slezských Rudolticích. Na opravu budov jim půjčil a ještě přispěl dalšími pěti miliony korun kvůli zvýšeným nákladům na stavební materiál. Celkem vyšla oprava všech čtyř nádraží a přednádražního prostoru na 30 milionů korun.
K opraveným nádražím i lepší trať
Opravy probíhaly podle původních plánů nádražních budov, které se podařilo nadšencům získat. Všechny byly v havarijním stavu. „Podle podmínek dotačního programu nesmí zatím generovat žádné příjmy, takže z nich budou například infocentra nebo muzea. Každé nádraží bude mít svého správce, v některých budou bydlet,“ řekl starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.
Nejde o poslední stavební práce na trati. Správa železnic chystá ještě rekonstrukci výpravní budovy v Třemešné ve Slezsku, už loni proběhla oprava osvětlení v Osoblaze. Trať čeká od září výluka, kdy dojde k dalším opravám trati a její modernizaci. Přejezdy v Dívčím hradě, Horních Povelicích a Bohušově budou nově vybaveny přejezdovým zabezpečovacím zařízením včetně závor. „Spolupráce se Správou železnic je v tomto ohledu velmi dobrá, vychází vstříc našim požadavkům,“ dodal Chovančík.
Provoz na trati je letos ale omezen. Důvodem není její technický stav, ale chybějící lokomotivy Českých drah. Jedna prochází modernizací, která nabrala zpoždění. Druhá musela na opravu kvůli prošlým revizním kontrolám. Provoz tak zachraňují pouze parní vlaky o víkendu.
Osoblažská úzkokolejka je dráha s atypickým rozchodem 760 milimetrů nacházející se v Osoblažském výběžku, na úzkokolejce je již od roku 1898 pravidelný osobní provoz. Slezské zemské dráhy zde od roku 2004 provozují turistický parní vlak a společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha zakoupila v roce 2018 nemovitosti a pozemky okolo trati. Úzkokolejka je zajímavá například svou klikatostí, i proto se jí říká dráha sta oblouků.
.