Velká proměna nočních vlaků na Slovensku. ZSSK chce pořídit až 24 nových lůžkových vozů
Lůžkový vůz ZSSK. Foto: ZSSK
ZSSK chce na nákup využít evropské dotace, průměrné stáří lůžkových vagonů nyní přesahuje 40 let.
ZSSK chce na nákup využít evropské dotace, průměrné stáří lůžkových vagonů nyní přesahuje 40 let.
Zvuková izolace je dobrá věc, ale není dokonalá. Já jel naposled (jen) lehátkovým a po 20 minutách mně ostatní (cizí) lidé vyhodili, že chrápu tak, že by za tím nebyl ani slyšet motor od bardotky. Takže jsem celou noc stál na chodbičce.
Dokud někdo nevymyslí zvukovou izolaci na hubu, tak nepojedu…
Dotaz: Kolik mají ZSSK lůžkových vozů nyní celkem?
Pokud se uvádí, že věk těchto vozidel je přes 40 let, z toho 2/3 bez klimy, pedpokládám, že ze začátku půjde minimálně ve stejném poměru o prostou výměnu „nový za starý“ a teprve až případná opce by mohla řešit rozšíření služeb do nových lokalit, jak se o tom někteří trochu níže rozepsali.
Iné lokality neexistujú. Zemplín sa potiahne do Viedne a Slovakia bude chodiť do Prahy. To je všetko, nič viac, nič menej…..
Ten aktuální počet lůžkových vagonů ZSSK byste náhodou nevěděl?
To, že jiné lokality, s ohledem na příspěvky pánů Addams a David, neexistují, chápu.
Měl byste to ale vysvětit především autorům návrhů, kde všude by ty „nové“ lůžkáče mohly konat službu, např. timom25.
Malo by to byt takto:
WLAB 8ks
WLABee 12ks
WLABmee 10ks
Děkuji Davide
ficovi by měla eu všechny dotace okamžitě zmrazit
Vďaka za článok. Súhlasím, že nové lôžkové vlaky by to chcelo, ale nie kvôli environmentálnym dôvodom. Keďže naša železnica je spomalená, tak sa prekvapivo stihnete vyspať aj na ceste BA – Košice, čo môže byť vo výsledku dajme tomu komfortné. Inak s ohľadom na to, že som cestovaním v lôžkových vlakoch na trase Praha – (Košice) – Trebišov strávil takmer 15 rokov a niekoľkokrát som šiel aj na vnútroštátnej linke, by som si veľmi prial a privítal, aby boli parametre nových lôžkových vozňov definované komfortne. Myslím tým dostatok miesta aj pre cestujúceho na hornom lôžku (najmä na nohy), dostatočná svetelná… Číst vice »
Poslal si tieto požiadavky na ZSSK ?
Dobrá otázka. Neposlal. Vzhľadom na to, že súťaž je už vyhlásená a ako laik som sa o nej dozvedel len z tejto správy, tak predpokladám, že už nebude možné meniť parametre zakázky. Z toho, čo som uznávam dodatočne našiel, nie je podrobne definované, ako by taký lôžkový vozeň mal vyzerať. Ako kritériá su uvádzané cena za vozeň, cena za servis, prítomnosť sprchy, oddielu pre imobilných cestujúcich a najvyšší počet lôžok. Tiež sú tam nejaké požiadavku na údržbu, náhradné diely, údržbový plán, školenie zamestnancov a pod. Ale nevidím tam bližšiu špecifikáciu samotného vybavenia lôžkového kupé.
https://evo.isepvo.sk//evoportal/sk-sk/Public/OrderSearch/Detail?id=525623#profile-detail-tabs-orders&GridDocumentsForstate=%7B%22p%22%3A1%2C%22ps%22%3A10%2C%22s%22%3A%5B%7B%22column%22%3A%22TYP_DOKUMENTU%22%2C%22direction%22%3A%22ASC%22%7D%5D%7D
Z Prílohy 1A Kúpnej zmluvy v dokumentácii na stránkach ÚVO je sprcha vo vagóne iba nepovinné vybavenie nad rámec základnej špecifikácie… To je v kontexte vybavenia dnešných lôžkových vozňov riadne mimo. Hlavne, že na obrázkoch na stránke ZSSK, ktoré vyzerajú, že boli vygenerované AI, tam tú sprchu majú.
Takéto detaily v moderných lôžkových vozňoch nedokázali domyslieť ani ČD, ÖBB či Siemens, takže pochybujem, že to dokáže ZSSK, ktorá nedokáže urobiť ani poriadny diaľkový vozeň na sedenie.
Zakazka stanovuje ze nove vozne mozu byt aj 30 rocne hajtry po reko.
Trochu mimo téma, ale podařilo se někdy někomu koupit jízdenku na noční Chopin z Ostravy do Vídně/Mnichova? Idos mi vždycky ukáže, že jízdenka se nedá prodat nebo že stojí přes 4 000 Kč a ještě se mi nepodařilo vidět, že by ČD, ÖBB i DB tu jízdenku prodávali.
Nevieš, že cestovné doklady sa kupujú na stránke / v aplikácii / v pokladni dopravcu (ale nie u rôznych šmelinárov)?
Vím, proto tam píšu i o ČD, ÖBB a DB. A doplnil jsem to informací, že jediný kanál, kde jsem nějakou jízdenku vůbec viděl, byl Idos.
Vidíte, ono to pořád nejde, neskutečné, když jízdenka na NJ z Brna do Prahy koupit jde.
Stejně tak nejde koupi z Ústí nad Labem do Bratislavy nebo Budapešti, jen sedačky.
Z každého článku na podobné téma se dozvím, že cestování vkakem na větší vzdálenosti je vlastně jen pro pár nadšenců, zatímco snem každého normálního člověka je trávit dlouhé hodiny nebo i dny v autě a čumět přes volant na šedou silnici plnou podobných normálních lidi. Asi jsem nenormální, ale stokrát raději jedu 20 hodin vlakem, než abych se pachtil 10 hodin autem, byť třeba jako spolujezdec.
Asi čtete selektivně. Může to také být tím, že každý napasuje svůj názor pouze na své podmínky, které dobře zná.
Vždyť tady nic takového v článku není a v diskuzi také ne.
Pavel Matoušek píše „Z každého článku na podobné téma“ , t.j. i mnoha dalsich clancich (mozna ne uplne v kazdem), coz je pravda.
Já čas od času nočním vlakem cestuji (na trase, kde není přímý spoj mezi ČR a mou destinací) a ano, myslím si, že takové cestování je skutečně primárně pro nadšence, jako jsem já. Letadlo na té trase dává větší smysl z heldiska rychlosti, návaznosti na check-in a check-out v hotelu a na cenu raděj ani nepomýšlím. Komfort lůžkového vozu a kvalita mého vyspání je pak přímo odvislá od toho, na které z postelí spím, jejíž výběr „nejlepší provozovatel nočních vlaků v evropě“ neumí garantovat.
Otázkou je zda koupí klasické WLABmz nebo lehátka s kapslemi alá Nightjet ÖBB. Po zkušenostech s kapslí v Nightjetu ÖBB bych zvolil minikabiny co nedávno prezentovala Škoda, vypadají prostorně a je tam i místo na zavazadla narozdíl od NJ.
Ty škodovácké kabiny vypadají dobře, akorát to byl dvoupatrový vlak ve finském průjezdném profilu, po překreslení do našeho profilu to už asi nebude tak prostorné.
Tie Skodovacie sú ešte menšie žiaľ…
V jakém vývojovém stádiu ty škodovácké kapsle jsou?
Pokročilo se někam dál od stádia konceptu?
Zakázka je na LŮŽKOVÉ vozy, nikoliv na lehátkové.
„ZSSK plánuje postupně pořídit i lehátkové vozy.“
Jo. „ZSSK plánuje DO BUDÚCNA modernizovať aj ležadlové vozne.“
https://index.sme.sk/c/23438405/zeleznicna-spolocnost-chce-obstarat-moderne-lozkove-vozne.html
ZSSK původně chtěla oživit svůj park lůžkových vozů už v roce 2017 pronájmem ojetin na 8 let a nějak to nedopadlo. Snad se to podaří tentokrát v roce 2025.
Z tohoto pohledu bych ta nová lehátka momentálně neviděl až tak moc žhavě.
Tak já se nejlíp vyspal v osmdesátkovém exDB od RJ z Rijeky, ve kterém nešel proud. V devět se setmělo a kromě spaní nemělo nic jiného smysl. Probudil jsem se v osm, jedenáct hodin v kuse jsem nespal hodně dlouho před ani po.
Já si pamatuju svoji první jízdu lůžkovým vozem a to bylo ještě rychlíkem, který jezdil z Prahy do Zvolena/Banské Bystrice, ale jel ještě přes Svitavy bez trakce a pak přes Bratislavu.
Takovej ten klasickej českej „lůžkáč“ s dřevěným interiérem. Vše jsme zhasnuli, zatáhli dvě rolety a opravdu jsem usnul asi na 10 hodin.
1/ to byl Horehronec
2/ bez trakce žádný vlak nejede
Predpokladam bez ELEKTRICKÉ trakce C.Trebova – Brno, mozna i Surany – Zvolen (- BB).
To asi budou jen kupečka? Nic ve stylu nových Nightjetu od OBB.
Je to tak.
Na druhé straně: když vidíme, jak mizerně to s lehátky dopadlo u nového nightjetu v režii ÖBB, chceme skutečně riskovat, že se něco podobného pokusí nadesignovat ZSSK?
Mám 182cm, a ať už v ÖBB comfort couchette (lehátko pro 4 lidi, konvenční vagon po rekonstrukci) nebo mini-cabin jsem neměl sebemenší problém (teda kromě hluku, co konvenční vagon byl schopen vyprodukovat v obloucích, ale to nemá s interiérem samotným moc společného)
Ve skupince bych volil spíš kupé, sám nikdy nic jinýho než mini-cabin 🙂
Ony i ty nové soupravy pro Nightjety mají AFAIK lůžkové vozy kupéčkové. I ty lehátkové (z části). Kapsle, na které asi narážíte, jsou tam jen pro část lehátek.
Já myslel celkově koncept. Ještě je tam multifunkční vůz apod.
Řidicí vůz by bl asi zbytečný. Ale asi ty kabinky by byly zajimavější.
Myslím, že ZSSK fakt nemá ambici kupovat ucelenou noční soupravu. To pro ně nedává smysl, zejména když maj Rakousko se sítí NJ hned vedle. jednotlivý vozy, který půjde i během cesty přepřáhnout za jinej vlak pro ně dávaj daleko větší smysl.
Nejspis bude zajem o cesty do: Warszawa, Humenne, Berlin, Hamburg, Brusel, Pariz, Rim, Rijeka, Burgas.
Nemal by význam aj nočný vlak Košice -Mníchov? Jazdia nočné vlaky Budapešť – Mníchov aj Krakow – Mníchov, ale ani na jedno z tých spojení sa nedá dostať na jeden lístok, a zachádzka im tiež niečo pridá na čase jazdy. Časovo by to šlo za 12 hodin, čo je v princípe ideálna doba, s autovlakovými prirazkami už jemne príliš dlhých no stále zvládnuteľnýcv 14 hodín. Ak teraz chodia ľudia vlakom z východu Slovenska do Bavorska tak sa najviac vyplatí EN Slovakia a pokračovať autom, ale vystúpiť rovno v Mníchove by bola aspoň za mňa veľmi pekná možnosť. Mnoho ľudí však… Číst vice »
Kudy myslíte, že by to mělo největší smysl?
Ak sa pýtate na trasu, tak určite cez Žilinu, Viedeň a Salzburg.Predpokladajme jazdu vlaku od 20:00 do 08:00. Potom by vlak 1. Prešiel cez región Spiš, odkiaľ je (uznávam, nemerané) najviac ľudí vycestovaných za prácou do nemecky hovoriacich krajín; cez severnú časť stredného Slovenska by tak vlak prešiel okolo 23:00 (čo sa na nástup do nočného vlaku ešte ako tak dá), odkiaľ je na každé letisko ďaleko. Na opačnej strane spojenia by zvládol obslúžiť Salzburg s príchodom o zhruba 6:00 a príchod do Mníchova by bol okolo 8:00. V špičke sa asi vlak do uzla Mníchov na hlavnú stanicu nevojde,… Číst vice »
Klidně bych nechal jen ten München – Ost a v ranní špičku se na Hbf necpal. Nicméně prodloužení je nasnadě. Pokračovat z Mnichova přes Augsburg, Ulm, Stuttgart, Mannheim do Frankfurtu, by nebylo od věci.
To už by však musela být souprava na 200km/h.
A na Vídeň – Mnichov vystačíte s 160 km/h?
Je jasné, že tie vozne budú jazdiť aj na DB Netz, na ktorej nemajú šancu bez schopnosti na 200 km/h, lepšie by bolo 230 km/h, aby mohli byť prípadne pripájané k vlakom ÖBB.
Kamkolvek na zapad by taky vlak mohol mat obrovsky potencial. Slovakov, co pracuju, byvaju alebo maju rodinu v Rakusku, Nemecku ci Svajciarsku su desattisice a navyse tu je obrovska sanca vozit rovnakym smerom Ukrajincov, ak sa taky vlak nezareze bez pripojov v Kosiciach.
Slovensko je na nocne vlaky prilis male, tak treba urcite mierit dalej ako do Bratislavy (kde je prichod o neludskej pol siestej rano). Ja sa len bojim, ze ZSSK tu sancu vyuzit nedokaze, ci uz pre svoju neschopnost, alebo pre politicke tlaky zhora.
V lete 2025 (snáď) otvoria znovu trať BA – Marchegg – Wien, čo umožní jazdy EC / rjx pod elektrinou a bez uvrati, a snáď ZSSK s ÖBB uzatvoria nejaké prijateľné zmluvy o trasách vlakov.
Aby sa to dostalo v rozumnom čase do Mníchova, Musela by to byť trasa Košice – Žilina – Bratislava – Viedeň – Mníchov. Záleží na tom, kedy by mal byť príjazd do Mníchova – EN Budapešť – Mníchov má príchod o 5:50 a Chopin zasa až o 10:24. Ak by sme zvolili príjazd do Mníchova o 7:50, odchod z Viedne by bol niekedy okolo 2:30, odchod z BA o 1:50 a odchod z Košíc niekedy okolo 19:15. Malo by takéto spojenie význam?
Prečo nie? Na Spiši o 20:00, pod Oravou o 23:00, obslúži to veľmi slušne všetko na západ od považia. Zároveň v Salzburgu o 6:00 tiež nie je zlý čas. Kto cestuje z Bratislavy, stačí sa zviesť do Viedne a ísť ktorýmkoľvek vlakom z plejády možností
Dodal by som, že skoro rovnaké parametre má predsa EN 441/442 Slovakia (akurát odchod o 19 je z Humenného, nie z Košíc) a ten svoju klientelu má. Z vlastnej skúsenosti, skorší odchod je maličkosť ak to eliminuje nutnosť prestupu.
Problém skôr vidím v zlých časoch v BA a Viedni…..
Radšej by som privítal každodenne premávajúci nočný vlak Bratislava – München – Paris so súpravami od Siemensu, ale nie kapsulové. 2x 2.trieda, 3xlehátko a 3xlôžko…..
Takový skromný dotaz:
Kdo by měl ten váš noční spoj BA – MÜ – PA s vozy od Siemensu provozovat? ZSSK?
Spoločný podnik s OBB. My dodáme súpravu, rakúšania kredit…..
Aha, a můžete prosím uvést alespoň jeden racionální důvod, který by ÖBB přiměl vůbec o něčem takovém začít uvažovat?
Peniaze?
Proč by ÖBB měly zaplatit vozidla a následně uvažovat o provozování vlaku do MÜ – PA prostřednictvím ZSSK?
Súprava by bola slovenská a väčšinu nákladov by platili slováci….
Takže vy si vážně myslíte, že by rakouské státní ÖBB dělaly tichého společníka slovenkým státním ZSSK? 🙂
Pokud by ÖBB měly peníze na jednu soupravu NJ navíc, tak si s tím, kam jí pošlou, kde na sebe nejlíp vydělá, poradí sami a nebudou k tomu potřebovat ZSSK.
Ešte ma napadla bizarná vec – teoreticky by sa dal predĺžiť Zemplín až do Viedne, tam by sa dalo prestúpiť všade do Európy. Malo by to väčší význam…..
To napadlo aj mňa už dávnejšie. Ale asi by s a v BA krátila súprava, išli by len lôžek/lehátka, aj to nie všetky. Ak sa spustí v lete Marchegg elektricky (posunutý plán 7/2025), tak to nie je nereálne a po zrušení IC vlakov a tiež IC 44/45 do Viedne asi aj žiadúce. Opatrovateľky bežne chodia Zemplínom a skoro ráno sa zbierajú pri hl. stanici v Bratislave a nasadajú do dodávok smer Rakúsko. Ak by šli až do Viedne (čo mnohé aj robili, pokiaľ chodilo IC z Košíc do Viedne), bolo by to pre ne len plus. A z Viedne už… Číst vice »
Myslím že akákoľvek manipulácia v BA je nezmyslom a len by obsadzovala koľaje…..
Kľudne môže ísť celá súprava tak ako je až do Viedne….
Tak 5 lôžok + 1-2 Bc sa asi do Viedne neuživia a odpojiť pár vozňov na konci vlaku zasa nie je taká dráma, otázka pár min. a večer keď to pôjde z Viedne do Košíc už tiež taký verkher na hl. stanici nie je. Ale to je tachnkália, to sa uvidí, či to vôbec pôjde. Navyše je tam zaradený autovozeň Humenné – Bratislava a ten asi do Vidne ťahať nebudú, čiže manipulácia, tak ako aj dnes v BA by ostala…
vo Viedni je nahodou infra pre autovlaky uplne luxusna 🙂
Otázka je ešte podľa mňa, či by na to vôbec mali kapacity. Ak by nevyužili opciu a zobrali iba tých 10 nových lôžkových vozňov, zvládnu akurát tak pokryť R680/681, kde je ešte stále v plánovanom radení 5x obstarožný WLAB/WLABee v oboch smeroch. Predpokladám, že chcú primárne vymeniť tie.
Čím je Mnichov pro Slovensko tak důležitý? Proč ne třeba spoj Košice – Berlín?
Ľudia ktorí idú za prácou chodia spravidla do Rakúska a južného Nemecka, Mníchov konkrétne nemá špecifický význam, je to proste metropola Bavorska kde sa ten vlak dá slušne ukončiť s nadväzujúcimi spojeniami do celého regiónu. Berlín je predsa trochu bokom slovákov je tam vo všeobecnosti menej, navyše sa tam dá ísť aspoň EN Slovakia a pokračovať Berlinerom.
Ok, děkuji za vysvětlení.
Keď už, tak Zemplín presunúť o hodinu skôr a poslať vlak do Innsbrucku. Celá trasa je určená pre opatrovateľky….
Tak par vozu by se uživilo i u ČD. Do Gdyně i Košic i Zurichu. Plus casem na Ukrajinu s vyměnitelnými podvozky.
Ten Zürich (přes Linec) je takový zakletý, často to bylo vyprodané, ale různě se to rušilo kvůli výlukám, pak s odvoláním na délku vlaku zrušili to lehátko a zbylo jen lůžko, a to letos opět nejede kvůli modernizaci uzlu Linec. Mně by se líbilo přidat něco z ČR k nightjetům do Itálie, aspoň do těch Benátek (Řím a La Spezia jedou příliš brzy). Ta Gdyně by se uživila určitě a kdo ví jestli se s tunelem nevrátí opět noční Kodaň.
Pokud se nepletu, tak teď díky tomu, že lůžko na Linec nejezdí, tak jsou dva WLABmz volné, což by se dalo použít tedy na ty Baltic Expressy, nebo jsou určeny pro něco jiného? Vycházím z toho, že ČD jich mají 12 a z toho jsou potřeba 2 na Poprad/Košice, 2 směr Curych a jeden na Varšavu, což vychází na potřebu 10 vozů.
To se pletete, to nejezdící lůžko přes Linec jede jako posila přes Německo…
Dobře, já jsem si neuvědomil, že se přesunulo, ale i tak dle řazení ČD a vagonwebu jsou psané dva WLABmz na Německo, takže ten počet stejně sedí
Uživilo, pokud by cestující byli ochotni platit takovou cenu, aby se to uživilo. Což je téměř Cimrmanův absolutní rým, ale i ekonomicky jasná podmínka.
Na těchto relacích zřejmě ano. Další podmínka (která je také ekonomická) je, že ten vůz musí mít na čem jet, ideálně aby se kvůli tomu nemusel zavádět zcela nový spoj. Třeba do té Gdyně by to nebyl nejmenší problém, ono na tom Baltiku dokonce lůžko už teď jede, akorát Przemysl – Wroclaw – Gdynia, takže cestující z ČR se v něm moc dlouho nevyspí. Jinak by se určitě hodil zase nějaký noční Frankfurt (a dál), kde by to z Prahy do Chebu jelo na existujícím Ex a z Norimberka na existujícím NJ, ale v tom úseku mezi tím to nemá… Číst vice »
Asi bude i škoda, že nikdo od Siemensu nekoupí ty kabinky co má NightJet jen jako samostatnej vagon. Osobně by mi to přišlo třeba na cestu Praha – Slovensko jako další vagin na ležení v pohodě.
Jaká je plánována maximální rychlost vagónů?
160 km/h
Tak to je dechberoucí!
Aký je zdroj uvedenej rýchlosti ? S ňou ZSSK na ÖBB, DB, atď vysmejú (= nepustia).
Je to šialené, ale naozaj je tam uvedené min. 160 km/h.😡
Před dvěma lety tady pán ze ŽOS Vrútky tvrdil, že vyvíjejí osobní vagon s vlastními podvozky na 200 kmh, tak proboha, proč nově požadované lůžkáče, u kterých lze předpokládat nasazení do zahraničí, mají mít jen 160? Nebo je to záměrně, aby bylo možné nasazení vozů jen na slovenském vnitru?
Tipujem – ŽOS Vrútky/ Trnava alebo škoda?
Povedzme to takto, za plotom ŽOS Vrútky stoja dvojposchodvé lôžka bez využitia.. takže je to myslím jasné.
ZSSK ale požaduje nové vozne, nie modernizované ani „ojetiny“. Ale tiež mi to napadlo, že tam stoja už nejaký ten rok tie ex DB pre Yosaria train, no pre istou som to pozrel na ich stránke a je tam jen napísané, že „ZSSK dnes vyhlásila verejné obstarávanie na nové lôžkové vozne“…. Ojetiny by len ťažko mohli financovať z Plánu obnovy a eurofofondov.
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-dokumentov/detail/3461702?cHash=53782dee45039a517adb34cdfee5bf5d Kde sa okrem iného píše: 4.1 Predmetom zákazky je dodanie tovaru s názvom: „Nákup a 10 ročný servis lôžkových vozňov“ (ďalej len „Predmet zákazky“). Následne v špecifikácií (príloha 1A) kde sa okrem iného píše: – vozne vyrobené v roku, resp. až po roku 1994 – v prípade, že sú vozne vyrobené pred rokom 2014 musí byť na vozňoch vykonaná modernizácia v roku, resp. po roku 2019. Za modernizáciu sa považuje taká úprava, ktorou sa rozšíri vybavenosť alebo použiteľnosť lôžkových vozňov, výmena morálne a technicky zastaraných prvkov osobných vozňov (interiér, klimatizácia, podvozok a pod.). Neviem aké podmienky sú pri čerpaní… Číst vice »
A ešte jedna pikoška zo špecifikácie:
– interiér osobných vozňov nesmie obsahovať korporátne nápisy iných (predchádzajúcich) prevádzkovateľov WLABm.
To označenie dvojposchodakov sa tam dostalo asi omylom 🙂
Samozrejme že označenie WLABm mali aj iné typy, no predsa je to zaujímavé.
ok, tak tom mení situáciu. Potom sa ale nebavíme o novostavbách ale modernizáciách. Tak to je tým pádom asi jasné o čo ide…Zaujímavá bude otázka toho financovania. Buď to je už s Jaspersom prediskutované, že sa to bude dať, alebo sa ešte uvidí, veď súťaž môýe bežať a pri najhoršom si na to vezmú úver, ak to nepôjde z eurofondov. Zrejme to ale bude finacovateľné z Plánu obnovy, kde ostali peniaze a mnoho projektov sa nestihne do 06/2026, tak toto je náhrada…Ono v minulosti sa aj modernizácie financovali, npr. vozne Bdteer cez ŽOS Trnava, dokonca tam bol spätný refinanac, keď… Číst vice »
Omylom asi nie, vyskytuje sa aj iných dokumentoch, v kúpnej zmluve je v bode 2.1.29 definovaný takto:
2.1.29 WLABm je klimatizované lôžkové koľajové vozidlo podľa Prílohy č. 1a a Prílohy č. 1b Zmluvy nasadzované do diaľkovej a medzinárodnej dopravy. Za WLABm podľa tejto Zmluvy sa rozumie každé jednotlivé WLABm dodané podľa Zmluvy
Ale aj tak zaujímavé info.
Co je na tom označení „WLABm“ tak zajímavého?
WL – lůžkový vagon
A – 1. třída
B – 2. třída
m – vůz delší než 24,5 m
Spíš si myslím, že ta věta měla mít jiné pořadí slov:
„- interiér osobných vozňov WLABm nesmie obsahovať…“ no a nějaké písařka, která nemá o značení vagonů páru, to dala až na konec věty.
Pozor. Ta soutěž je na 10+14 vozů v opci.
zdroj?
má pravdu, zdroj je priamo stránka zssk.
https://www.zssk.sk/aktuality/zssk-uvazuje-nad-skvalitnenim-nocnej-dopravy/
Děkuji za odkaz.
Zeptal jsem se na zdroj, protože ve zdejším článku jsou tyto informace: až 14 vozů + opce na další 4.
Erik 85 píše: 10 vozů + opce na dalších 14.
V počtech vozů je rozpor, chtěl jsem si to jen porovnat.
Pozn.:
Je mi vcelku jedno, kolik tady dostanu minusů za svůj názor, ale u dotazu je to trochu na pováženou.
Mně by neironicky zajímalo, kdo je v dnešní nízkonákladových aerolinek klientem nočních vlaků. A k emisím – 99.9 % cestujících opravdu, ale opravdu nezajímá kolik daný dopravní prostředek vyprodukuje CO2.
Tak ty nízkonakladovky lítají v různé časy, někdy ani ne každý den. A někde vůbec. Do Košic z Prahy doletím. A co když chci z Popradu? A co když chci do Pardubic…A na poslední chvíli bude vlak levnější.
Doletíte do Košic a zbytek dojedete busem, taxikem… Stejně tak do Pardubic. Doletíte do Prahy a zbytek dojedete… Lidé co volí letadlo na tak krátké vzdálenosti na rozdíl stovky atp. moc řešit nebudou. Důvod pro noční vlak je zejména časová úspora spolu s ušetřenou nocí v hotelu. Prostě můžete obvykle vyrazit o něco později a rozhodující je spíš cena vůči ceně cesty jiným způsobem spolu k ceně za hotel v souvislosti s časovými možnostmi.
A v kolik asi musím letět z Prahy do Košic na koncert v 6 ráno to jest ve 4 na letišti a když je koncert v 8 večer to už budu mrtvý a ne natěšený na koncert. Tak to si v klidu v Praze sednu v 9 v 10 na EuroCity dám si koncert a nočním vlakem jedu zpátky. Nocovat někde na letišti a letět v 5 ráno z Košic poděkuju
Jít na hotel po koncertu znamená jít na něj o půlnoci a zároveň ve 4 brát taxíka bych jel na letiště co to je za blbost
Já si myslím, že na Slovensku to s ohledem na vyspělost dopravní infrastruktury smysl má. Trasa Bratislava-Košice vlakem = 5,5 hodiny, ale spíš víc vzhledem ke slovenské hrůzotrati. Letadlem tam jste za hodinu, ale vzhledem k tomu, že léta 1 denně, tak je otázka jestli na Vás vůbec zbyde místo. A co se týče trasy Košice-Praha, tak tam není vůbec co řešit.
Klientem může být někdo, kdo do vlaku večer vleze a ráno v cíli vyleze a má to k/od vlaku blíž, nebo jednodušeji, než na/ z letiště.
CO2: Jedna česká banka jde tak daleko, že vám počítá vaší spotřebu CO2 z toho, co platíte jejich kartou, aniž byste o to projevil zájem, nebo jí dovolil zkoumat vaše nákupy. Sice to dělá blbě, ale zas je trendy.
Nemůžu mluvit za všechny zákazníky nočních vlaků, ale pro mě je ta cesta nočním vlakem příjemnější, protože mám klid. Večer nastoupím a ráno vystoupím v cíli. (Samozřejmě to funguje jen na pár trasách.) Když cestuju letadlem, tak musím na letiště, přes kontrolu a pak z letiště. Všude musím chvíli čekat ale přitom nikdy nemám klid víc jak půl hodiny v kuse. Takže pracovat se u toho moc nedá. A pak je tu ta pro mě nesnesitelná snaha leteckého průmyslu mi při každé příležitosti prodat něco extra. Při nákupu letenky a při checkinu člověk musí člověk odklikat, že si nechce připlatit… Číst vice »
Takový dotaz je tady pokaždé, ale je potřeba si uvědomit kolik sedadel se nabízí v letadlech a kolik „postelí“ v nočních vlacích – ono stačí aby ty vlaky využil „zlomek“ cestujících a stejně budou často vyprodané. Souhlasím že kvůli emisím CO2 do těch vlaků lidi nechodí. Hlavní důvod je podle mě prostě ten, že se jim takové cestování líbí a v jejich relaci existuje použitelná nabídka.
Ono kdo to nevyzkoušel, jet např. single lůžkem, vyspat se a pak v pohodě celý den fungovat a výletovat na Slovensku, ten neuvěří, že je to opravdu skvělý způsob jak využití času tak i pořádně si v noci odpočinout (téměř jako v hotelu pokud máte single).
Pokud bydlíte u letiště, tak ten noční vlak pro Vás nemá velký smysl. Ale ne všude jsou letiště, anebo přímé lety, a pak už ten noční vlak začíná dávat smysl.
– cesty medzi mensimi mestami na stredne vzdialenosti, kde letecka alternativa neexistuje (tam treba porovnavat skor auto ako lietadlo)
– cestujuci s velkou batozinou, ktora let predrazi
– starsi ludia (nostalgia / zvyk)
– batozkari na vylete s interrailom
– vyssia stredna trieda, co si priplati za pohodlie (lahnut si a spat namiesto cakat na kontrolach alebo check-in-e)
– ludia, ktori sa boja lietat
– fanusikovia zeleznic
– ti ekologicki uvedomeli – ani tych neni tak malo
– a hocikto iny, komu lepsie vyhovuje odchod vecer, ak neni vecer lietadlo; ak je lepsia cena, …
Kámo takhle se to nedělá, v kolik skončí fotbal nebo koncert v dortmundu na Schalke? No prostě v 11 noci a o půlnoci mi jede okolo I noční vlak do Prahy který startuje v Zurichu. Takže ideální verze protože řídit celou noc naprd čekat někde na hotelu na nějaký ranní vlak nebo letadlo je naprd a když je lůžko vyprodané tak jedu i C a přesedám v 5 ráno v Lipsku nebo v Berlíně a jsem v 9 v Praze
…konkrétně nyní já. EasyJet má v letním letovém řádu PRG-Basilej a zpět s takovými časy, že jsem letenky vrátil a pro oba směry koupil NightJet z Vídně do Curychu.
A my jezdíme na otočku do Švýcarska si na jeden den zalyžovat ráno prostě přijedeme vyndáme kufr a vlak s lyžema s laku skočíme na sjezdovku do večera jezdíme a nočním vlakem zase zpátky. Cenovka cca 150 € za dospělí a dvě děti. Do letadla tohle haraburdí ne naložíš, letadlo letí v době kdy my jsme ještě na svahu,
Nikdo, noční vlaky jezdí jen pro potěšení šotoušů a železničářů 😄 Jinak si zkuste někdy v létě tak týden předem koupit lůžko na Slovensko, nebo ještě lépe do Budapešti a poznáte, jak tím nikdo nejezdí… A pokud byste chtěl poznat klientelu, stačí se přijít podívat před odjezdem na hlavní nádraží v Praze
Obecně nevím, ale když jsme jeli v létě 23 (nebyl víkend) s manželkou právě Bratislavy na východ, tak to mělo 6x lůžko (je 1x klima, naše ne), 2x lehátko, 5 dvojek (povinná místenka) a hytlák a bylo vyprodáno. Ten dav co ráno vystupoval s námi v Humenném mne upřímně překvapil. Tedy zážitek byla ta délka soupravy a dva brejlovci v čele:-).
Jezdím tím běžně v loňském roce minimálně 15 jízd cílové destinace byly Paříž Dortmund Hamburk Berlín a různá místa v Itálii. A vše s dětmi 2 kluci. 8 a10. Děti do 14 let U Deutsche bahn neplatí nebo platí třeba euro za jízdenku a to pak na tý Paříži sakra poznáte. Většinou není čas po fotbale nebo koncertě čekat na nějaký ranní spoj někde na hotelu a děcká pak nemůžou druhý den do školy tak to dojedeme tak že jsou v 9 ve škole v Praze. Že jí pak proklimbají je jedno ,nemají zameškané hodiny
A ještě jsem zapomněl jednou Budapešť na formule jedna
99,9% cestujících možná tak v ČR a na Slovensku.. Ale na západ od nás přemýšlejí úplně ale úplně jinak.
Někdo má rád holky, jiný zase vdolky.
Segment nočních vlaků je rostoucí, protože roste poptávka. Není určitě pravda, že by 99% lidí nezajímala uhlíková stopa, je to významný ukazatel (i když objektivně u moderních letadel není tak velká a naopak u nočních vlaků je vyšší než u denních, hlavním uhlíkovým konkurentem je nicméně individuální automobilismus). Kde je poptávka, roste nabídka- Podívejte se na NightJety, které bývají vyprodané dlouho dopředu, podobně noční vlaky ČD na západ.