regio-vlak

Velká proměna nočních vlaků na Slovensku. ZSSK chce pořídit až 14 nových lůžkových vozů

Lůžkový vůz ZSSK. Foto: ZSSKLůžkový vůz ZSSK. Foto: ZSSK

ZSSK chce na nákup využít evropské dotace, průměrné stáří lůžkových vagonů nyní přesahuje 40 let.

Odebírat
Upozornit na
guest
40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rejpal

Otázkou je zda koupí klasické WLABmz nebo lehátka s kapslemi alá Nightjet ÖBB. Po zkušenostech s kapslí v Nightjetu ÖBB bych zvolil minikabiny co nedávno prezentovala Škoda, vypadají prostorně a je tam i místo na zavazadla narozdíl od NJ.

Plecháč

Ty škodovácké kabiny vypadají dobře, akorát to byl dvoupatrový vlak ve finském průjezdném profilu, po překreslení do našeho profilu to už asi nebude tak prostorné.

Petr Korbel

Tak já se nejlíp vyspal v osmdesátkovém exDB od RJ z Rijeky, ve kterém nešel proud. V devět se setmělo a kromě spaní nemělo nic jiného smysl. Probudil jsem se v osm, jedenáct hodin v kuse jsem nespal hodně dlouho před ani po.

Permonik

To asi budou jen kupečka? Nic ve stylu nových Nightjetu od OBB.

Juraj

Je to tak.
Na druhé straně: když vidíme, jak mizerně to s lehátky dopadlo u nového nightjetu v režii ÖBB, chceme skutečně riskovat, že se něco podobného pokusí nadesignovat ZSSK?

Sap1k

Mám 182cm, a ať už v ÖBB comfort couchette (lehátko pro 4 lidi, konvenční vagon po rekonstrukci) nebo mini-cabin jsem neměl sebemenší problém (teda kromě hluku, co konvenční vagon byl schopen vyprodukovat v obloucích, ale to nemá s interiérem samotným moc společného)

Ve skupince bych volil spíš kupé, sám nikdy nic jinýho než mini-cabin 🙂

Jakub P

Ony i ty nové soupravy pro Nightjety mají AFAIK lůžkové vozy kupéčkové. I ty lehátkové (z části). Kapsle, na které asi narážíte, jsou tam jen pro část lehátek.

timom25

Nemal by význam aj nočný vlak Košice -Mníchov? Jazdia nočné vlaky Budapešť – Mníchov aj Krakow – Mníchov, ale ani na jedno z tých spojení sa nedá dostať na jeden lístok, a zachádzka im tiež niečo pridá na čase jazdy. Časovo by to šlo za 12 hodin, čo je v princípe ideálna doba, s autovlakovými prirazkami už jemne príliš dlhých no stále zvládnuteľnýcv 14 hodín. Ak teraz chodia ľudia vlakom z východu Slovenska do Bavorska tak sa najviac vyplatí EN Slovakia a pokračovať autom, ale vystúpiť rovno v Mníchove by bola aspoň za mňa veľmi pekná možnosť. Mnoho ľudí však… Číst vice »

Petr Korbel

Kudy myslíte, že by to mělo největší smysl?

timom25

Ak sa pýtate na trasu, tak určite cez Žilinu, Viedeň a Salzburg.Predpokladajme jazdu vlaku od 20:00 do 08:00. Potom by vlak 1. Prešiel cez región Spiš, odkiaľ je (uznávam, nemerané) najviac ľudí vycestovaných za prácou do nemecky hovoriacich krajín; cez severnú časť stredného Slovenska by tak vlak prešiel okolo 23:00 (čo sa na nástup do nočného vlaku ešte ako tak dá), odkiaľ je na každé letisko ďaleko. Na opačnej strane spojenia by zvládol obslúžiť Salzburg s príchodom o zhruba 6:00 a príchod do Mníchova by bol okolo 8:00. V špičke sa asi vlak do uzla Mníchov na hlavnú stanicu nevojde,… Číst vice »

X 1

Klidně bych nechal jen ten München – Ost a v ranní špičku se na Hbf necpal. Nicméně prodloužení je nasnadě. Pokračovat z Mnichova přes Augsburg, Ulm, Stuttgart, Mannheim do Frankfurtu, by nebylo od věci.
To už by však musela být souprava na 200km/h.

M@trixX

Kamkolvek na zapad by taky vlak mohol mat obrovsky potencial. Slovakov, co pracuju, byvaju alebo maju rodinu v Rakusku, Nemecku ci Svajciarsku su desattisice a navyse tu je obrovska sanca vozit rovnakym smerom Ukrajincov, ak sa taky vlak nezareze bez pripojov v Kosiciach.
Slovensko je na nocne vlaky prilis male, tak treba urcite mierit dalej ako do Bratislavy (kde je prichod o neludskej pol siestej rano). Ja sa len bojim, ze ZSSK tu sancu vyuzit nedokaze, ci uz pre svoju neschopnost, alebo pre politicke tlaky zhora.

ICE_Laco

Aby sa to dostalo v rozumnom čase do Mníchova, Musela by to byť trasa Košice – Žilina – Bratislava – Viedeň – Mníchov. Záleží na tom, kedy by mal byť príjazd do Mníchova – EN Budapešť – Mníchov má príchod o 5:50 a Chopin zasa až o 10:24. Ak by sme zvolili príjazd do Mníchova o 7:50, odchod z Viedne by bol niekedy okolo 2:30, odchod z BA o 1:50 a odchod z Košíc niekedy okolo 19:15. Malo by takéto spojenie význam?

timom25

Prečo nie? Na Spiši o 20:00, pod Oravou o 23:00, obslúži to veľmi slušne všetko na západ od považia. Zároveň v Salzburgu o 6:00 tiež nie je zlý čas. Kto cestuje z Bratislavy, stačí sa zviesť do Viedne a ísť ktorýmkoľvek vlakom z plejády možností

Boris

Dodal by som, že skoro rovnaké parametre má predsa EN 441/442 Slovakia (akurát odchod o 19 je z Humenného, nie z Košíc) a ten svoju klientelu má. Z vlastnej skúsenosti, skorší odchod je maličkosť ak to eliminuje nutnosť prestupu.

ICE_Laco

Problém skôr vidím v zlých časoch v BA a Viedni…..

Radšej by som privítal každodenne premávajúci nočný vlak Bratislava – München – Paris so súpravami od Siemensu, ale nie kapsulové. 2x 2.trieda, 3xlehátko a 3xlôžko…..

ICE_Laco

Ešte ma napadla bizarná vec – teoreticky by sa dal predĺžiť Zemplín až do Viedne, tam by sa dalo prestúpiť všade do Európy. Malo by to väčší význam…..

Boris

Otázka je ešte podľa mňa, či by na to vôbec mali kapacity. Ak by nevyužili opciu a zobrali iba tých 10 nových lôžkových vozňov, zvládnu akurát tak pokryť R680/681, kde je ešte stále v plánovanom radení 5x obstarožný WLAB/WLABee v oboch smeroch. Predpokladám, že chcú primárne vymeniť tie.

Daniel Jablonecký

Čím je Mnichov pro Slovensko tak důležitý? Proč ne třeba spoj Košice – Berlín?

timom25

Ľudia ktorí idú za prácou chodia spravidla do Rakúska a južného Nemecka, Mníchov konkrétne nemá špecifický význam, je to proste metropola Bavorska kde sa ten vlak dá slušne ukončiť s nadväzujúcimi spojeniami do celého regiónu. Berlín je predsa trochu bokom slovákov je tam vo všeobecnosti menej, navyše sa tam dá ísť aspoň EN Slovakia a pokračovať Berlinerom.

Michal82

Tak par vozu by se uživilo i u ČD. Do Gdyně i Košic i Zurichu. Plus casem na Ukrajinu s vyměnitelnými podvozky.

Twix

Ten Zürich (přes Linec) je takový zakletý, často to bylo vyprodané, ale různě se to rušilo kvůli výlukám, pak s odvoláním na délku vlaku zrušili to lehátko a zbylo jen lůžko, a to letos opět nejede kvůli modernizaci uzlu Linec. Mně by se líbilo přidat něco z ČR k nightjetům do Itálie, aspoň do těch Benátek (Řím a La Spezia jedou příliš brzy). Ta Gdyně by se uživila určitě a kdo ví jestli se s tunelem nevrátí opět noční Kodaň.

Honza

Pokud se nepletu, tak teď díky tomu, že lůžko na Linec nejezdí, tak jsou dva WLABmz volné, což by se dalo použít tedy na ty Baltic Expressy, nebo jsou určeny pro něco jiného? Vycházím z toho, že ČD jich mají 12 a z toho jsou potřeba 2 na Poprad/Košice, 2 směr Curych a jeden na Varšavu, což vychází na potřebu 10 vozů.

Pacicka

To se pletete, to nejezdící lůžko přes Linec jede jako posila přes Německo…

Přerov

Jaká je plánována maximální rychlost vagónů?

Michal M

160 km/h

Daniel Jablonecký

Tak to je dechberoucí!

PeterK

Tipujem – ŽOS Vrútky/ Trnava alebo škoda?

Dávid

Povedzme to takto, za plotom ŽOS Vrútky stoja dvojposchodvé lôžka bez využitia.. takže je to myslím jasné.

Erik85

Pozor. Ta soutěž je na 10+14 vozů v opci.

Vesper

Mně by neironicky zajímalo, kdo je v dnešní nízkonákladových aerolinek klientem nočních vlaků. A k emisím – 99.9 % cestujících opravdu, ale opravdu nezajímá kolik daný dopravní prostředek vyprodukuje CO2.

Raf

Tak ty nízkonakladovky lítají v různé časy, někdy ani ne každý den. A někde vůbec. Do Košic z Prahy doletím. A co když chci z Popradu? A co když chci do Pardubic…A na poslední chvíli bude vlak levnější.

M19

Doletíte do Košic a zbytek dojedete busem, taxikem… Stejně tak do Pardubic. Doletíte do Prahy a zbytek dojedete… Lidé co volí letadlo na tak krátké vzdálenosti na rozdíl stovky atp. moc řešit nebudou. Důvod pro noční vlak je zejména časová úspora spolu s ušetřenou nocí v hotelu. Prostě můžete obvykle vyrazit o něco později a rozhodující je spíš cena vůči ceně cesty jiným způsobem spolu k ceně za hotel v souvislosti s časovými možnostmi.

Jirka

Já si myslím, že na Slovensku to s ohledem na vyspělost dopravní infrastruktury smysl má. Trasa Bratislava-Košice vlakem = 5,5 hodiny, ale spíš víc vzhledem ke slovenské hrůzotrati. Letadlem tam jste za hodinu, ale vzhledem k tomu, že léta 1 denně, tak je otázka jestli na Vás vůbec zbyde místo. A co se týče trasy Košice-Praha, tak tam není vůbec co řešit.

Karl vB.

Klientem může být někdo, kdo do vlaku večer vleze a ráno v cíli vyleze a má to k/od vlaku blíž, nebo jednodušeji, než na/ z letiště.
CO2: Jedna česká banka jde tak daleko, že vám počítá vaší spotřebu CO2 z toho, co platíte jejich kartou, aniž byste o to projevil zájem, nebo jí dovolil zkoumat vaše nákupy. Sice to dělá blbě, ale zas je trendy.

Jan

Nemůžu mluvit za všechny zákazníky nočních vlaků, ale pro mě je ta cesta nočním vlakem příjemnější, protože mám klid. Večer nastoupím a ráno vystoupím v cíli. (Samozřejmě to funguje jen na pár trasách.) Když cestuju letadlem, tak musím na letiště, přes kontrolu a pak z letiště. Všude musím chvíli čekat ale přitom nikdy nemám klid víc jak půl hodiny v kuse. Takže pracovat se u toho moc nedá. A pak je tu ta pro mě nesnesitelná snaha leteckého průmyslu mi při každé příležitosti prodat něco extra. Při nákupu letenky a při checkinu člověk musí člověk odklikat, že si nechce připlatit… Číst vice »

Twix

Takový dotaz je tady pokaždé, ale je potřeba si uvědomit kolik sedadel se nabízí v letadlech a kolik „postelí“ v nočních vlacích – ono stačí aby ty vlaky využil „zlomek“ cestujících a stejně budou často vyprodané. Souhlasím že kvůli emisím CO2 do těch vlaků lidi nechodí. Hlavní důvod je podle mě prostě ten, že se jim takové cestování líbí a v jejich relaci existuje použitelná nabídka.

Peter

Pokud bydlíte u letiště, tak ten noční vlak pro Vás nemá velký smysl. Ale ne všude jsou letiště, anebo přímé lety, a pak už ten noční vlak začíná dávat smysl.

M@trixX

– cesty medzi mensimi mestami na stredne vzdialenosti, kde letecka alternativa neexistuje (tam treba porovnavat skor auto ako lietadlo)
– cestujuci s velkou batozinou, ktora let predrazi
– starsi ludia (nostalgia / zvyk)
– batozkari na vylete s interrailom
– vyssia stredna trieda, co si priplati za pohodlie (lahnut si a spat namiesto cakat na kontrolach alebo check-in-e)
– ludia, ktori sa boja lietat
– fanusikovia zeleznic
– ti ekologicki uvedomeli – ani tych neni tak malo
– a hocikto iny, komu lepsie vyhovuje odchod vecer, ak neni vecer lietadlo; ak je lepsia cena, …

PetrzOlomouce

…konkrétně nyní já. EasyJet má v letním letovém řádu PRG-Basilej a zpět s takovými časy, že jsem letenky vrátil a pro oba směry koupil NightJet z Vídně do Curychu.