Odmrazujte čidla horkou vodou, radí Alstom, jak na zasněžené rychloměry ETCS u České Třebové
Technologie ETCS. Pramen: ČD - Telematika
Rychloměr se obalí sněhem, chová se jako by byl rozbitý a vlak zastaví.
Rychloměr se obalí sněhem, chová se jako by byl rozbitý a vlak zastaví.
Koukám, že Alstom to je perla za perlou. Napřed tvrdí, že si zákazník za problémy může sám, protože si k novému zařízení za desítky milionů neobjednal náhradní díly a teď technické doporučení odmrazovat čidla horkou vodou. Bravo. Kdyby to nebylo k pláči, padnu smíchy….
Že mě tady v ČR už nic nepřekvapuje. I Kocourkov je hadr oproti tomu co se tady všeobecně děje. Když se bavíme o té pompě jménem ETCS, to žádného Ing. a další tituly nenapadla taková triviální věc. Náhoda nebo záměr?
To se jistě bezpečně zvládne, v 2. polovině dubna už normálně nesněží. A problém jsme manažersky vyřešili
Tak by mě zajímalo, kolik z těch přítomných, kteří mají dojem, že ETCS rozumí a že se to mělo předvídat, tenhle problém skutečně předvídalo. Emotivních diskusí o ETCS jsme tu v posledních měsících vedli celou řadu a žádné varování před tímhle problémem jsem nezaznamenal.
Protože zrovna tohle se pokládalo za samozřejmost.
Nerozumi, ale to ze neco muze zamrzat, neni o znalosti ETCS, ale fyziky prvniho stupne zakladni skoly.
40 let plánování, 30 let projektování, 20 let testování, 10 let zkušebního provozu a stejně jto nefunguje…..
A strojvůdce poraďsi jak umíš.
No přitom mě napadá jednoduché Cimrmanovské řešení.
Médii proběhla zpráva o zařízení, nějakém fénu na spotřebu nadbytečné energie v rozvodné síti. Jestli je stát co k čemu, nakoupí milióny ručních aku fénů, ty bezplatně nabije v létě z přebytků a v zimě je pak rozdá strojvůdcům či řidičům na rozmrazování ETCS a skel 😀
Použil bych jednodušší systém, přeměnu části brzdné energie na teplo a jeho směrování k problematickým místům. Na tratích je pak záhodno zachovávat trochu toho „rychlostního cimbuří“, aby se dařilo sníh a led rozpouštět průběžně, a nemuselo se čekat až na nouzové brzdění zásahem ETCS. 🙂
Já bych ty vlaky v zimě zrušila, stejně to jen všechny otravuje.
Čtenářka Barbora 78 let
No tak si to pánové vemte a strčte si to doprdele – to, že je problém s rádiem, to se dalo očekávat, to se musí ladit až na místě, ale pokud etcs neumí měřit rychlost a ujetou vzdálenost, tak to není zabezpečovač, ale průserovač, a už vůbec ne kategorie A
Takhle, strčení do onoho místa by elegantně vyřešilo potřebu vyhřívání.
Uplynou slibované tři měsíce a bude nová tisková konference:
„Problémy s namrzáním čidel ETCS úspěšně vyřešeny, vlaky jezdí, jak mají“
… a v pozadí záběru budou již rozkvetlé pampelišky 😀
Pak přijde léto a bude se to přehřívat….
Předpokládám, že paní PR manažerka Judita Urbánková dostane od centrály Alstomu minimálně nějakou plaketu za kreativní zviditelnění značky na evropském trhu.
Možná že jí i v síni tradic před rozvinutou zástavou vyfotěj a umístěj to na hlavní stránku jejich podnikového intranetu. Fotogenická je.
https://www.idnes.cz/onadnes/zdravi/soutezici-v-rukach-vizazistky-a-pred-objektivem-fotografa-judita-urbankova.A070831_125532_wellness_tyn
Bude se to řešit reklamací u výrobce ?
Jak se to dá řešit ? Pod vlakem se bude vždy vířit sníh a lepit na části podvozku a v teplejších oblastech s deštěm vznikne námraza, pokud vlak vjede do hor.
Samozřejmě. Neprodukuje-li samo o sobě dost odpadního tepla, stačí když bude zařízení „vyhřívané“ podobně jako třeba zpětné zrcátko.
a ještě by tam mohly být deflektory aby na to nemohlo lítat uplně všechno
To je stejná komedie jako moderní LED světlomety u aut. Starý halogen lehce topil a světlo se tak vždy samo celkem rychle zbavilo námrazy. LED světloměty topí hodně, dokonce tolik, že je výrobce vybavuje chlazením. Jenže to pak chladí natolik, že namrzlý světlomet sám nikdy neroztaje. Asi nikoho nenapadlo, že se s autem bude jezdit i v zimě…
To se světlomety ale není o tom, že by moc chladily, ale o tom kde to teplo produkují. Zjednodušeně řečeno halogeny se ohřívaly vepředu a to teplo zářily na krycí sklo. Zatímco LEDky se ohřívají „zezadu“ do plošných spojů a na řídící jednotce a jejich teplo jde primárně do (už tak teplého) motorového prostoru. Nicméně je k tomu třeba poznamenat dvě věci: Světlomety s projektorem jsou obvykle vybaveny alespoň jedním ventilátorem, který rozhání vzduch ve světlometu a tedy napomáhá i k zahřívání krycího skla. A pak samotné světlo pokud je pohlceno překážkou (sněhem) se mění na teplo. Zejména opět u… Číst vice »
Když je zmiňován jen Alstom, mám to chápat tak, že je problém jen s jejich mobilními jednotkami a třeba u mobilních jednotek od Siemensu problém není?
Nejdřív zaperlí Kupka, ale u něj se to dalo tak nějak čekat (aspoň byl tentokrát vtipnej), ale že Alstom vypustí takovou koninu, to je fakt už na pováženou. Nemusím být inženýr, konstruktér drážních vozidel, aby mě napadlo, sakra tohle zařízení přece může zamrzat. Ona ta fyzika je pořád jenom jedna. Je to kousek od kolejí, vyšší rychlosti, vyskytuje se tam voda, to fakt nikoho nenapadlo, že u teplot kolem nuly to může přimrzat? To ještě nikdo nevymyslel dostatečně účinný odmrazování? V samotném důsledku jsou tyhle věty k zasmání, pokud se to vyřeší co nejdřív. Ale představa, že strojvedoucí na trati,… Číst vice »
Ale zařízení nezamrza. Navíc dokažou prácovat i pří minus 20°C .
A teď mi fyzikou základní školy vysvětlete proč to nejde.
Spíš by mne zajímalo, kde všude Alstom už ETCS montoval. Určitě už se mu to muselo někde stát, že se z toho nepoučil. Nebo bylo ETCS v ČR první montáži ETCS Alstomu, tzn že se teprve učí?
Spíše bych to viděl na klasickou cestu. Uděla se nová lokomotiva do toho se vývine ETCS. Lokomotiva projde hromadou testu, zkoušek atd. A jezdito. Pak někoho napádne instalovat ETCS do starší lokomotivy. Alstom se příhlasi. Vezme ETCS, upravi jen komunikační rozhraní. Čidla se daji jako obvykle. A hůra do provozu. Udělají se jen strohe testy. Prostě se to párkrát projede na tratí, žadné komplexní testy jak u vyvinu nového stroje (žádny klimatický tunel atd). A v praxi se najednou objeví problém. Zde bych viděl že to čidlo je někde kde vznika lokalní chlad. A nebo u nové lokomotivy je ohřivano… Číst vice »
Takže vyřešeno !!! Do každé lokomotivy rychlovarnou konvici a je po ptákách…. Nebo třeba hadici z kabiny strojvedoucího k tomu čidlu a hodně nápojů…. A pak jen chcát, chcát a chcát. Inu, dobrá rada nad zlato ! 😁
To, že nutí zaměstnance vystavovat se mikrovlnému záření, které poškozuje zdraví, o tom je třeba mlčet
Bude se horkou vodou polévat i DAC?
A to bude stačit autogen.
Je to odporný hazard se životy cestujících. On se totiž normálně zabezpečovač, který má střežit bezpečnost, netestuje na všechny očekávané provozní podmínky. A ta naše inteligence sedící ve vedeních SŽ, DÚ a MD tomu zatleská a řekne: „To chceme, to bereme a budeme první.“ Toliko peněz, toliko dotací to žere, platíme ten bordel (tunel) my všichni a Kupka (není to úplně jeho vina, ale řešit to mohl) se směje jak měsíček na hnoji. Gratuluji, už jen čekám, kdy vyjdou najevo i hlášené průjezdy kolem návěstidel zakazujícím jízdu. Novináři, hledáte senzace, tady jednu mega máte….
A viete ako sa ten systém správa keď mu „zblbne“ odometria? Automaticky predpokladá že rýchlosť môže byť vyššia a teda reálne zobrazuje povedzme 90, ak aj v skutočnosti idete 60. Teda reálne nadhodnocuje údaje a dalo by sa povedať že je ešte bezpečnejší. Samozrejme je to chyba na ktorej sa musí pracovať, ale určite to nie je odporný hazard so životmi cestujúcich ako to prezentujete.
Co když výrobce nečekal, že může blbout i něco jiného než odometrie ? Pokud nečekali, že v zimě bude mrznout nebo sněžit a ještě radí takový „nesmysl“ jak se s tím vypořádat, tak to rozhodně nepůsobí dojmem, že ví co dělají a mají zvládnuté všechny možné chyby.
Odometria nie je len jeden snímač. Výrobca sa riadi tzv. subsetmi, ktoré definujú ako sa systém správa. A teda aj definuje, kedy je bezpečné pokračovať v jazde. Verte, že pre bezpečnosť je tam toho viac než oko vidí.
Ohrozit životy může ale i dlouhé nepokračování v jízdě, byť tam už lze zajistit preventivní opatření.
TVL tak to je argument jako noha v době testování jsme nečelili takovým povětrnostním podmínkám jako teď panují. To snad prvňák v pomocné škole vymyslí lepší výmluvu.
V autě a nebo i při jízdě na kole mě velmi přesně měří i telefon, ale u dráhy je třeba nějaký speciální zařízení, které i zamrzá?
Mě teefon velmi přesně neměří, občas mě ukáže desítky metrů mimo a srovná se až za chvíli..
Poloha může skákat v desítkách metrů, ale rychlost bývá velmi přesná, jde o relativní vztah dvou měření.
„mě velmi přesně měří i telefon“
Sněte dál.
S takovou „přesností“, jakou vaši rychlost a polohu určuje mobil, byste na dráze rozhodně jezdit nechtěl.
Tak jasně, na něčem co je řízeno jízdní drahou je odchylka v jednotkách kilometrů naprosto zásadní. Navíc se určitě nedá nad těmi daty postavit další korekční vrstva, která odstraňuje špičky a drží vlak na kolejích.
Hezké ranní klimbaní!
A kdy se to testovalo? Obávám se, že je to pravda. Reálný provoz je vždy nejdokonalejší laboratoř. Jen se musí počkat, až ty podmínky nastanou.
BTW: Oni použili termín klimatické podmínky, což je samozřejmě blbost. V těch to samozřejmě testovali.
Vidím, že nejsem sám, koho ty klimatické podmínky praštily do očí. Omlouvám se za duplicitu, ten dodatek jsem před odesláním příspěvku nečetl.
S těmi povětrnostními podmínkami by to aspoň byla pravda (byť výmluva je to hodně blbá), Alstom se nám ale snaží namluvit, že tady nebyly podobné klimatické podmínky, což je zjevná lež.
Už se těším na večerní zprávy v televizi jak to tam bude mužíček v sáčku omlouvat.
Jestli vůbec bude někomu v televizi stát za to nějaký problém na železnici – pokud to tam někdo přímo z nějaké příčiny neprotlačí… Byť poslední dobou už občas i něco z tohoto směru chodí.
Paráda, kde vezmu na trati horkou vodu? A zrovna na tramvají…. Ještě tak možná v depu😉
Varnou konvici na každou lokomotivu!
Káva, čaj v termosce… 🙂
Ty by mohli z fleku šéfovat silničářům v Česko.
Na jakých frekvencích ten dopler pracuje, že mu vůbec sníh, nebo led může vadit? Jak to dělají ve Švýcarsku, či severských zemích, kde mají mnohem víc sněhu a nižší teploty než u nás? To nemá Alstom vůbec žádné zkušenosti se zimním provozem?
Nebo letadla, že? Já nevím nějaký banální topný odpor by to při “ naší specifické arktické zimě“ nevyřešil?
Pára zpět na železnici. V západní Evropě jsou na různé vychytávky usnadňující práci prostě peníze a lidi přemýšlejí jak to lze, ne proč to nelze. To jen v ČR musí pracovníci např. na podzimní listí místo fukaru stále používat jen hrábě (=pětkrát víc pracovníků, násobně delší doba a ve výsledku dražší)
Jako že řvoucí naftový agregát odfukující listí a bordel o kousek vedle (odkud to následně vánek zanese zase zpět) je lepší, než koště, lopata a sběrná nádoba? 😮 Klasická moderna ve stylu „aby to vypadalo“… Jestli ono to tady nebude nakonec podobné, bohužel.
A řekli jim ze pro rozmrazování zamrzlych vyhybek v CT jsou zřejmě doteď k didpozici dva proudové motory z albatrosu na podvozku? Mohli by to použít i na tohle. 😀😀😀😀
To aby si do dopravy ve Třebové nakoupili víc rychlovarných konvic.
Duben ukáže.
Ochlazujte studenou vodou, radí Alstom 😀
A že v létě svítí u nás slunce a bývá vedro někdo Alstom upozornil, nebo budou výpadky z důvodu přehřátí?
Negativní reklama, taky reklama 😀 to opravdu nevymyslíš… a ještě s argumentem, že za 3 měsíce se to vyřeší. Ale tak aspoň buďme rádi, že v Alstomu ví, že za tři měsíce bude jaro, když neví, že v zimě i sněží…
Kdyby tenhle článek vyšel 1.4. tak bych to bral. Tohle mě přijít říct na lok., tak jej vyhodím hlavou napřed.
Francouzská kvalita made in Alstom.
Nějak mi to připomíná dvojí kvalitu potravin – v ČR a na západě.
Že by ETCS od Alstomu bylo na tom obdobně?
Nebo u Alstomu nevědí, že je v ČR v zimě i sníh a dodali ETCS pro teplé krajiny?
Nebo zákazník snad nespecifikoval v zadání požadavek na užívání ETCS i na sněhu? 😀
Řekl bych že sníh mají ve většině evropských zemí… i ve Francii. Možná je odlišné umístění čidel u typů které s ETCS už počítaly případně ho měly „už z fabriky“…
Za 3 mesice bude teplo a nic se resit nebude..a za dva roky je vydelano a zaplatime to my..sama kravina..
Uf, čidla horkou, přirození vlažnou, teď to hlavně nesplést.
Podruhé už si to nespletete 😀
Zas ale horká voda na přirození probere lépe, než káva do žaludku.
Co se tedy vrátit k páře? Třeba s takovým štokrem by bylo po problému.
To je hloupý vtip ne? Nebo to fakt myslí vážně? To je železnice opravdu pořád ještě v ve století páry?
Železnice je stále ve století páry a vlastně ani nemá moc chuť se z něj posunout.
Spíše ti, kteří to celé řídí, nemají zájem. Respektive to v některých parametrech posouvají i opačným směrem – aneb rozvrtáme, co funguje, aniž by ta náhrada fungovala lépe. Nebo něco je na ní lepší, ale uživatelský přínos je značně sporný.
Mínus dva stupně. Francouzské vozy přestávají startovat…
Zdá se, že tento prastarý vtip platí stále.
To je skvelé. Každý strojvedúci pred smenou nafasuje rýchlovarnú konvicu a 5 litrov vody a po tripe bude chodiť polievať primrznuté časti technológie……to nevymyslíš.
kdo se nechce trápit s vodou, může to pomočit 😉
To by tiež šlo 🙂
To se nedoporučuje s ohledem na korozi zařízení.
ale jako nemůžeš močit co 15 minut…
leda by tam byl jídelák s pípou
Pánové, chodíte často? Hledáme právě vás!
Tak hlavně, aby pH moči v opakovaných extrémních případech nemělo nějaký negativní vliv na ty (zřejmě zemnicí) kabely.
https://www.tenacz.cz/pece-o-nase-nejblizsi/inkontinence-a-zdravi/novinky_cz/co-prozradi-ph-moci-tabulka
Ale musí chodit na směnu napitý 🙂
Když ho to zastaví na dlouho, může se to stát. Namísto do kbelíku…
Dotaz, jsem neznalý, může nějak fíra v mašině zjistit co přesně způsobilo zastavení? Jen to vidím když sedím v kabině, že to bouchne a sám fíra kolikrát neví proč. Prý to někam chodí ty chyby a oni přesně ví proč. Díky 🙂
V prípade porúch som sa stretol s jednou hláškou, ktorá sa ukazuje najčastejšie. „Žiadny ďalší popis trate.“ Žiaľ ak ma to sfúkne, tak si musím veľa krát domyslieť, že čím to bolo. Nie vždy ide o stratu komunikácie s traťovou časťou. Diagnostika je v tomto prípade pre rušňovodiča mätúca. Dokonca ani neviem na 100% zistiť, či mi fungujú obe antény.
Antény zjistíš před nastavením ETCS ve snímku údržby.
V severní Evropě se ETCS nepoužívá? Vždyť by to ve velkém mělo jezdit ve Švýcarsku, kde je ledu a sněhu taky dost, ne?
Tohle mne tedy poněkud překvapuje.
Z článku to trochu působí, že se jedná o konkrétního výrobce vlakové části. Možná i jen o konkrétní řadu lokomotiv.
Tolik peněz na ETCS na jednu mašinu, že jako kvůli testům apod. … Jako u nějakýho vůbec prvního prototypu asi ok, ale pokud je to už něco, co roky funguje jinde?
V severní Evropě mají Českou Třebovou?????
Ty výpadky jsou způsobeny Českou Třebovou?
Příští týden tam jedu, vezmu s sebou virguli a proměřím zóny…
Pak vydám celosvětové video Shadows over Č. Třebová…..
MAT-3, materiálová anomálie Třebová.
Severní Třebová
Víte někdo, proč má být výhradní provoz ETCS jen do Běchovic, a ne až do vjezdů do Malešic a Libně?
Mám pocit že traťová část ETCS potřebuje aby stanice na obou koncích také měli ETCS. A to v současné době Libeň nebo Malešice nemají.
Jakých vozidel se to týká? Esa? Bych čekal, že ten radar bude vyhřívaný (automaticky, ne strojvedoucím vodou z rychlovarné konvice), když už před tím sněhem není krytý jinak.
To je stejný já u aut, trocha sněžení a radar nouzového brzdění je mimo. U všechno se počítá s laboratorními podmínkami.
U některých aut, i po tom co vám odejde lidar, tak pořád funguje nouzové brzdění pomocí kamer u zrcátka…
Pokud tam není taky namrzlo, případně nedostane ránu kamínkem do vyhledu.
Minimálně u některých značek aut je tam v oblasti kamery (kamer) vyhřívání, pouští se automaticky dle podmínek (teplota…), takže na to bylo myšleno.
Minimálně na jedné 750.7 porucha odometrie, rychlovarka do neděle nebyla dodána. 🙂
Esa taky, chronicky na to trpí 361.1 ZSSK s mobilkou Siemensu. Vectrony ani tak moc ne, je tam vidět, že s ETCS se počítalo už od výroby. Pantery taky relativně klid. S ostatními vozidly zkušenost nemám.
Nutno taky podotknout, že tento problém se projevuje hlavně ve vyšších rychlostech, kolegové od nákladky nějaké extra problémy nemají.
Jak to dělají švýcarští soudruzi strojvedoucí?:-D
Asi mají také připravené nahřáté služební rychlovarné konve.
Technologie zábrany zamrznutí vody v okapech topným kabelem?
Dosadit kryt s ohřevem spínaný termostatem.
Když existují vyhřívané houkačky, tak tohle taky půjde vyřešit…
Zajímavé je, že si Alstom nemusel nechat odzkoušet chování své technologie v zimních podmínkách např. v klimatunelu u Rail Tec Arsenal ve Vídni.
Tak hlavně že pan Svoboda tvrdil, že se na spuštění ETCS nemohli více připravit 😐
Co má Svoboda společnýho s mašinama?
Třeba to tak nefunguje i na Vectronu SŽ. 🙂
S mašína nic, ale může mít uklizené tratě od sněhu. Jsem zvědavý, jak to bude fungovat na tratích, kde jsou vidět jen projete kolejnice.
Hledáte místo odpovídající vaší kvalifikaci? Tak se s tou lopatou přihlaste!
Tam to uklízení lopatou nepomůže, protože tohle dělá polétavý sníh. Jediné vyluxovat z trati a okolí.
„Problém se snad podaří odstranit do dvou měsíců.“ Ano, protože pak už nebude sněžit.
To už tu jednou bylo… „Pendolíno stojí u Polomi, zamrzly mu všecky cederomy“.
Taky se to vyřešilo 👍😉
Stojí Panter v poli,
zima ho hned skolí,
Zabrzdil kvůli ztrátě signálu,
stalo se to v 6, tedy po ránu.
Pod sněhem je ETCS,
vše je vypnuté, štěkal jen pes
Za 3 měsíce se problém určitě vyřeší – bude totiž jaro.
Mají fírové povolenou rychlovarku na pracovišti?
Hlavně jestli tam je zásuvka 230V 50Hz
Dodává Alstom svůj produkt i norským dopravcům?
Pokud je mi známo, tak nikoliv ta jednání tam nějak zamrzla a mrtvém bodě.
spíš zamrzla na bodu mrazu, stejně jako jejich čidla xd