Velká proměna nádraží Jihlava město může začít, vyjde na 1,27 miliardy. Zakázku získala Skanska
Nový terminál Jihlava město, vizualizace. Pramen: Správa železnic![Nový terminál Jihlava město, vizualizace. Pramen: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/Jihlavam_2.jpg)
![Nový terminál Jihlava město, vizualizace. Pramen: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/Jihlavam_2.jpg)
Stávající nádražní budova půjde k zemi a na jejím místě vznikne okružní křižovatka.
Ideální, ze stanice co měla spousty kolejí vznikne stanice co má jednu kolej pro náklady – 👍
Jediná naděje je, že se trochu uvolní hlavní, akorát něco bude možná muset zbytečně přejíždět.
Tak přemýšlím, zdali by se tam nedalo ještě více udělat a vymyslet zpevněných ploch z asfaltu, betonu aj. I těch stromů a zelených ploch je tam nějak moc.
A to nádraží bude opravdu hrozně kapacitní. Nešlo by ještě ubrat nějaké koleje? A co nákladní doprava? Povolí se tam a bude vítaná?
Nákladní doprava… Myslíte kamiony??? nedrncalo by jim to trochu moc na těch železnejch věcech co tam leží na zemi??
To teda opravdu naplňuje ty nejambicióznější cíle – uzlová stanice, ve které budou celé 3 hrany u průběžných kolejí a do jednoho ze směrů se stejně bude jezdit přes (starý) hlavák úvratí.
Kdysi byla v plánu spojka, mohli by ji alespoň oživit a úvrať odstranit.
V rámci VRT jsou plánované spojky na Třebíč a na Pávov.
A pro VRT přibudou ještě 2 hrany, proti tomu co je zde prezentováno.
Velice hezké, jen k dokonalosti chybí tato spojka: https://mapy.cz/s/lujuvabema
A to je dost podstatná vada na kráse, jenže tato spojka by se musela projednat a vyprojektovat. Což o to, vyprojektovat by to nebyl problém, ale to projednávání není disciplína, kde Správa železnic zrovna boduje. Asi tam bude i nějaký ten nezájem i z ministerských míst…
Je to v plánu v rámci VRT.
Ta trolejbusová trať tam bude kdy?
Snad jste si nemyslel, že u miliardové investice do nádraží, kam má zajíždět VRT, bude někdo myslet na MHD? V Brně o tom vědí své.
Až se postaví silnice po které povede. Všechno by na sebe mělo navazovat.
Místa habaděj, ale cyklo řešení úplně nepoužitelný. Strašný…
Místa habaděj na úkor kolejí, ovšem. Nebudou chybět nákladní dopravě? Kola mohou využít alespoň část těch lánů asfaltu…
Nebudou.
Jasně, těžké náklady na silnice, lehké osoby na koleje (nic proti osobce), to dává smysl, pokud chceme válčit za plýtvání zdroji.
Předpokládám, že ty (skoro) 4 nástupištní hrany jsou výsledkem promyšlené provozní koncepce „hlavního dopravního uzlu krajské metropole s napojením VRT“. Podobně je konfigurováno třeba nádraží v Roztokách u Prahy…
… a snahou o systémovou 30min. jízdní dobu z tohoto uzlu do obdobného uzlu v Třebíči, kde při „revitalizaci“ tratě na nějakém letáčku bylo uváděno, že takto přebudovaná žst. Třebíč již počítá s vedením přímých vysokorychlostních vlaků do Prahy.
(no, zejména při tom kompletním taktovém uzlu + ještě kdyby souběžně s tím existovala tzv. Stařečská spojka – ?)
Na druhou stranu třeba v UK mátě běžně ve městech podobné velikosti na ‚hlavních‘ nádražích jen 2 – 4 nástupní hrany a to tam celý den jezdí vlaky v 30. minutovém taktu, ve špičkách častěji. Záleží, jak se pojme provoz… pokud to bude sloužit jako koncová stanice, tak to bude samozřejmě složitější.
To je pravda, v Japonsku taky jsou schopní vyjezdit neuvěřitelné. Asi jiné fyzikální zákony (a víc návěstidel uprostřed stanice). Ovšem když tak laicky pozoruju provoz u nás a představím si, že v té Jihlavě by se v taktu měly (předpokládám) potkávat TGV od Prahy, něco rychlejšího na Brno, osobáky směr Slavonice a Okříšky.. Tak nevím, možná jsem jen škarohlíd.
Vystrnadí nákladní vlaky (na silnice?) a bude to.
To je i můj dojem. Nákladní dporava nepatří a koleje a v tom grýndýlu jde přeci o něco úplně jiného.
Pro nákladní dopravu by mělo být současné hlavní.
Pro osobáky na Okříšky je tam kusá kolej, vlaky od Dačic projedou buď až do Havlbrodu nebo přinejmenším na hlavní nádraží a na TGV směr Praha a Brno (možná od ČB) ty další dvě koleje stačí.
Nově vysoutěžený koncept na linku R9 počítá s vedením rychlíků každé 2 hodiny do žst. Jihlava město a ukončením příslušných Sp tamtéž. Takže kolem půl bude vyprodáno (1x ukončený R, 1x ukončený Sp, 1x průběžný Sp), a to tam zatím nebude provoz z žádné VRT.
Nic nevíte, VRT „bude“ mít vlastní, další kolej s vlastním nástupištěm.
Pro VRT budou ještě další 2 hrany navíc (další ostrov).
Architektonická soutěž byla?
Můžu ji vidět?
Bylo uzavřené výběrové řízení, kdy radní města vybrali 3 ateliéry, které pak zpracovaly návrhy. Ty návrhy jsou někde i k vidění.
– Už dnes tam je parkoviště pro několik desítek aut, ale od loňska k němu přibyl modrý pruh, kdy paradoxně parkoviště u nádraží tedy je určeno „pro místní občany“. Nově tedy žádné „modré pruhy“ u toho nádraží nebudou? – “ hlavní dopravní uzel krajské metropole s potenciálem budoucího propojení s vysokorychlostní tratí mezi Prahou a Brnem“ = takže v Pávově bude pouze „vedlejší uzel“, přestože na té VRTce bude ležet přímo? Mmch. ty „zastávky linkové autobusové dopravy“ budou kompletní autobusák, nebo jen několik málo průjezdných zastávek? Ptám se proto, že celkově bude vedení linkových busů v Jihlavě zajímavé tak, aby… Číst vice »
To je tak, když „obsluhujete“ město ze vzdálených polí. Bude-li hlavním uzlem ten ve městě, jen dobře (akorát zde tedy asi na úkor nákladní dopravy, bohužel – řadit se ovšem tato může i na odlehlejším hlavním, kde možná bude nově více volné kapacity).
Jako Jihlavák bych volil (preferoval) nástup do VRV ve městě, jako přespolní od severu v Pávově.
Mám pocit, že to má být plnohodnotný autobusák, a ten kousek vedle se má zrušit. Jaká bude finální obsluha nevím.
Tý budovy je docela škoda. Vypadá to na kvalitní poctivou pálenou nedutou cihlu. Akorát do zedníkovy ruky. Z těch už se nové stavby nestaví, proto je velká ztráta, když každá taková budova zmizí. 😥
Vy jste tam dělal sondy, nebo je po pouze váš tzv. „expertní odhad“?
Tak to poznám. Ve stavebnictví se docela vyznám. Navíc, když se podíváte na Panorama z roku 2015 – 2019, tak v přízemí je místy zvenku opadaná omítka a ty cihly jsou vidět. Takže tenhle poryp se vám pane Karle úplně nepovedl. No a vlastně další důvod, proč to nebourat. Před pár lety byla totiž udělaná nová fasáda právě přízemí.
Takže váš expertní odhad…
To, že před 4 roky opravili fasádu v přízemí, aby se do té jedové chýše cestující nebáli vstoupit, nepovažuji za kvalifikovaný argument pro zachování objektu, navíc v případě, že na zmíněném pozemku je plánována silnice – kruhový objezd.
https://mapy.cz/zakladni?q=jihlava%20m%C4%9Bsto%20vlakov%C3%A9%20n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD&source=pubt&id=15211652&pid=68873892&newest=0&yaw=6.007&fov=0.583&pitch=-0.027&x=15.5837917&y=49.4033624&ds=2&z=17&ovl=8
Pokud z demolice, která by měla začít v prosinci, budou k dispozici kvalitní plné cihly, o kterých jste se zmiňoval, tak myslím, že si své zájemce velmi rychle najdou.
Třeba z nich postavit rovnou tu boudu novou, když už. Proč by měla být z horších cihel?
Zájemce určitě ano, ale kupující? Myslíte, že je v projektu jejich prodej? Třeba v dražbě? Já myslím, že tam je odvoz stavební suti a uložení na skládku nebezpečného odpadu.
Obraťte se se svým dotazem na Skansku.
Bude to mít větší smysl, než tady pouze spekulovat.
„Ve stavebnictví se docela vyznám.“
Nevyznáte, vzhledem k tomu, že nechápete účel děrovaných cihel.
Zbytečně rozsáhlá budova z přelomu 19. a 20. století. Není možné udělat ze železnice skanzen.
A když těch budov zbourat 20 o kolik rychlejší nám to cestu udělá?? A co třeba 40 budov?? Bude to 2krat víc??? Aneb jak souvis
Jak souvisí baráky s jízdní dobou a stavem kolejí???
Můžete dát peníze na údržbu nepoužívané budovy.
Nebo můžete ty samé peníze použít na údržbu provozované trati.
A za demolici staré budovy a výstavbu nové budovy budou platit čím?? Rozpočet není nekonečný…
Demolice, její řádná a bezpečná likvidace a postavení nové obdobně sloužící budovy je vždy dražší – tedy z hlediska všech započítaných nákladů a dopadů. To je obdobné jako když se mluví o zkreslených a neobjektivně vyčíslených nákladech silniční a železniční dopravy, kde železnice je prý extrémně drahá. Prostě se to dělá tak, jak to právě komu vyhovuje.
No právě… tak si myslím že pokud chceme dostat železnici do 21. století tak se má, na prvním místě, investovat nejdřív do „kolejí, zabezpeceni a vlaků“ a az potom za dlouho do budov.. pokud bude dobrý takt nikdo v budově čekat nemusí…
Ne, je třeba vše zbourat, určitě… Pokud to bude fungovat, nebude to přece skanzen, jen udržovaná starší stavba. Je zbytečné utrácet za výměnu něčeho, co může sloužit, pokud to tedy není příliš zchátralé nebo to nekomplikuje provoz. Zase ale ta navržená bouda naštěstí vypadá celkem dobře.
Možná, že nejde ani tak o to mít tam nějakou modernu, ale zřejmě o to mít tam funkční a velikostně přiměřený objekt s nízkými provozními náklady.
provozní náklady… mohl bych videt nejake porovnaní?? ani nemusite jihlavu, kladno a jeho budova mi stačí…
Ano, máte pravdu stačí malý betonový přístřešek. Na co jiné služby atd. Cestující tam nemá co dělat, jen doběhnout a vyběhnout z (do) vlaku a neobtěžovat. Natož chtít třeba od skutečně živé osovby nějaké informace. To by tak hrálo.
Plné cihly se přestaly používat, protože teleně izolují nahouby, oproti cihlám děrovaným. A zákon požaduje minimální tepelný odpor kterému by odpovídala víc jak metr tlustá zeď.
Upřímně řečeno, z hlediska funkce ta silná zeď z cihel je lepší než ty nové a umělé izolační materiály. I z hlediska vnitřní pohody.
Hned před nádražím je budova pro drážní zaměstnance, úplně totožné koncepce a v původní cihlové podobě. Ztráta žádná. V areálu jsou ještě dvě další původní cihlové stavby.
Jen na úvodní vizualizaci jsme napočítal dvanáct potenciálně smrtících pastí na cyklisty. Přitom v místě je zcela evidentně dostatečný prostor pro oddělené cyklopruhy.
Kouknout znova. Cyklo pruhy jsou od dělení. Jen nejsou v kruhači (a par metru před). Podle mě to je nejvíc bezpečné řešení jak dostat kola a auta přes kruhač pokud se nejedna o rekreační cyklo stezku.
To určitě není. Před zastávkou mohl vyhrazený cyklopruh odbočit ze silnice, tím by se autobusy a kola vůbec nepotkaly, vést mimo kruhák a podobně se napojit na druhé straně.
Možná že ta komunikace, co je nejblíže nádražní, pardon, samozřejmě terminální budově, bude jednosměrná, pak by ta cyklojízda vlevo po nakresleném směru nebyla tak hrozná. Ostatně situace se dá vždy ještě vylepšit zpomalovacími prahy, hezky dotaženými až k obrubníku, vhodně usazenými kanálovými vpusťmi, správně zředěným velkorážným dlážděním a dopravními značkami „Cyklisto, sesedni z kola“. A kdyby se ještě povedlo tu komunikaci kousek od kruhového objezdu uzavřít výsuvnými sloupky, byl by to totální odvaz.
přesně tak, jen jsem skoukl ten obrázek a už vím, že bych jel s kolem po chodníku 🙂