Velká proměna maďarské železnice. Vláda schválila nákup nových lokomotiv i vozů, zakládá půjčovnu
Vizualizace lokomotivy Siemens Vectron pro MÁV-Start. Foto: MÁV Start
Na lokomotivy půjčí dopravci Eurofima, nové soupravy bude půjčovna pronajímat vítězi soutěží na provoz vlaků.
Když dánské DSB vybíraly svých 8 vlaků pro linku do Hamburgu tak ve finále vybíraly z nabídek:
– Talgo
– Siemens
– Bombardier
CAF byl vyloučen.
Přehled současných výrobců vagonů viz
https://trainsforeurope.eu/detail/who-could-manufacture-the-night-train-carriages-needed/
Možná ta gigantická objednávka souvisí s letním prodejem vagonky v Dunakeszi od ruského vlastníka = problémy s nedostatkem zakázek pro maďarskouu fabriku
https://www.lok-report.de/news/europa/item/34308-ungarn-fahrzeugwerkstatt-dunakeszi-ist-wieder-ungarisches-eigentum-geworden.html
Zase ty tvoje šotoonanie gigante jeden 🙈
Tak si rozeberme fakta: Konkurenční fabrika v Szolnoku za posledních 5 let vyrobila cca 90 vagonů IC+. A chystala se na výrobu dalších 86 vagonů IC+ s maximálkou 200 km/h. Takové množství zhruba odpovídá využitelnosti vagonů na linkách MÁV do Vídně (Mnichova), Grazu, Varšavy, Berlína. Na linkách po Maďarsku např. do – Pécs – Szeged – Debrecen – Nagykisza/Keszthely je maximálka 100 až 120 km/h. Takže k čemu bude zvažovaných cca 39 až 49x vlaků po 9 vagonech (= cca 350 vagonů) s maximálkou 230 km/h? Pokud by to byly maďarizované Railjety/Viaggio Comfort Kdyby MÁV chtěl standartizované řešení, tak namísto… Číst vice »
Plyn z Ruska a peníze z Eurofimy. To se nám to pěkně skládá. Nebudu sem ale dál tahat politiku…
No přece… Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. 😀 Jednou máme rádi RuSSko a jednou EU. Vždy podle toho jak se to hodí. 🤡🤡🤡
A my nebo Němci bereme plyn snad odjinud?
Teď už ano, NS1 i NS2 jsou zastaveny, přes Jamal proudí plyn z Německa do Polska, a momentálně už několik týdnů k nám neproudí nic ze Slovenska. Viz např. https://forbes.cz/konec-ruskeho-plynu-v-cesku-uz-tyden-fungujeme-bez-nej/
„… výstavba plynovodu Stork II z Polska, o němž česká vláda v minulém týdnu obnovila jednání s polskou stranou.“
Výborně! O dost lepší, než kdyby ministr dělal štíplístka, jak mnozí chtěli.
To je skutečně naivní a zavádějící článek : – )
Beru to tak, že na jednu stranu Orbán nepokrytě podporuje Rusko, na druhou mu „nesmrdí“ výhodné úvěry ze Západu. No ale to by byla kampáááň.
Kupovat plyn a nepokrytě podporovat jsou dvě různé věci.
Maďaři by pak hlavně měli konečně udělat pořádný e-shop, web stránky a aplikaci. Ten jejich Jegy nebo Elvira sice vypadá hezky, ale je to nepoužitelný. To i Rumuni mají lepší web.
Aspoň čo som čítal na stránke IHO, predpokladá sa že by to mali byť Vlaky typu RailJet.
https://iho.hu/hirek/tavolsagi-ic-flottara-irnak-ki-kozbeszerzest-es-lehivjak-az-elso-otven-vectront-is-a-mav-nak
Takže medzi Prahou a Budapešťou budú premávať nielen ComfortJety, ale aj „MagyarJety“ 🙂
Nevím jestli Siemens/Škoda tuto zakázku mají jistou.
Takový CAF také umí pěkné vagony.
viz britské Mk.5A/Nova3 – videorecenze
https://www.youtube.com/watch?v=6rMbgjxz0mI
Konstrukčně ovšem pro Velkou Británii; pro kontinent by to byl úplně jiný vlak.
Ovšem know-how moderní výbavy vagonů CAF získal tímto projektem Mk.5A . A taky si něco odnesli z konstrukce spacích pro Caledonian Sleeper.
Ostatně právě CAF dodával vagony pro MÁV již v minulosti
https://www.caf.net/en/soluciones/proyectos/proyecto-detalle.php?p=206
Pokud chtějí Maďaři jezdit i nadále až do Berlína, tak musí nasazovat vozy i loko na 230 km/h. Upřímně tajně jsem doufal, že celou tu vozbu převezmou české ComfortJety a úroveň služeb (např. ceny v jídelácích) budou konečně sjednoceny a ne ten Balkán.
EC 172/173 Hungaria Budapešť-Praha-Berlín-Hamburg je dost atypický v rámci MAV. Vemte si, že z Budapešti do Mnichova jezdí takřka výhradně rakouské Railjety.
Osobně tipuji, že Hungaria do Berlína/Hamburku jezdí proto, že dotována maďarskou vládou i na území Německa. Podobně jako maďarská vláda dotovala na území Německa noční Metropol Berlín-Praha-Budapešť.
Stačí si víceméně kvalitní vagony na EC Hungaria srovnat s (ne)kvalitu vagonů, které MÁV posílá do chorvatského Zagrebu (IC201/204 Agram)
No z Budapešti do Mníchova jazdia len rakúske RailJety preto, lebo MAV nemá vlaky v takej kvalite. A to čo jazdí na EC Hungaria je už opotrebované. Tým že by Maďari mali vlastné 7 a 9 dielne RailJety by mohli zaviesť hodinový RJ takt BP – Wien – Salzburg/Zürich/München/Frankfurt. Doteraz sú medzery v takte vyplnené EC vlakmi…
Kvalitu/kvantitu IC+/CAF si netroufnu hodnotit.
(Budapes) Vídeň-Frankfurt dnes jezdí pouze jeden Railjet (RExpres 63/66), ne? O jakém taktu je řeč?
A pokud jde z Rakouska do Německa, tak předpokládám, že
– ÖBB bude hledat využití vagonů které nyní jezdí do Itálie (EC pod značkou DB-ÖBB), zhruba 70-80 vagonů tipuji).
– DB bude hledat využití pro vagony z linky Berlín-Amsterdam, poté co dorazí objednané Talgo ICE L
Je to taký zvláštny takt. 5.40 R346 DACIA Bucuresti – BP – Wien 6.40 RJX 162 BP – Wien – Salzburg – Zürich 7.40 RJX 60 BP – Wien – Salzburg – München 8.40 EC 140 HORTOBÁGY Záhony – BP – Wien 9.40 RJX 62 BP – Wien – Salzburg – München 10.40 EC 142 LISZT FERENC BP – Wien 11.40 RJX 64 BP – Wien – Salzburg – München 12.40 EC 144 CSARDÁS BP – Wien 13.40 RJX 66 BP – Wien – Salzburg – München – Frankfurt (s tým, že Frankfurtu to ide len v určité dni) 14.40… Číst vice »
Aha, už rozumím, jak jste to myslel s tím taktem.
Akorát si nejsem jistý využitím kapacity Railjetu na obou vlacích z Rumunska (Cluj-Napoca, Bucuresti). Samozřejmě je otázkou zpoždění, které si oba přivezou do Budapešti (např. Dacia zpožděním dost trpí).
A myslíte, že na ranním EC 140 Hortobagy by dál jezdily ty lůžkové vagony z Kyjeva? Myslím vložit je mezi Railjet a lokomotivu – je to v praxi časté?
No ja som to ešte nevidel, aby lôžkové vozne boli pripojené do RJX. Ale na prvom a poslednom R a EN by RJ nejazdili. To sú nočné vlaky. Ale Maďari sú šikovní, oni vyriešia všetko 😀
Takže maďarský 7- či 9- vagonový Railjet by jezdil pouze na EC Transilvania?
A využije se kapacita? Vzhledem k nízkým kapacitám ostatních vlaků z Rumunska:
-Szamos
-Traianus
-Fogaras
-Muntenia
-Hargita
-Corona
-Ister.
Připadá mi, že prostě není poptávka na tak kapacitní vlak jako by byl Railjet.
P.S. Lůžkové vozy z Ukrajiny do Vídně teď nejezdí
Maďarská vláda na území Německa nic dotovat nemusí,protože tam žáden vlak MAV nejezdí.Ani vlak ČD.Ta Hungaria i Berlinery jsou na území Německa vlaky DB,které jen používají soupravu MAV,ČD a platí za ní pronájem.
To je otázkou. Původně vlaky, dnes nazvané Berliner začínaly dřív než v Praze, např. začínaly v Budapešti. Firmě DB se to nelíbilo, neboť vlak si do Prahy s sebou přivezl zpoždění. A proto dnešní Berlinery začínají v Praze (s výjimkou jedné Vindobony do Berlína, která začíná v Grazu). Proč Hungaria má takovou výjimku, že do Berlína/Hamburgu vyjíždí z Budapešti, na rozdíl od Berlinerů? Vždyť jízda na konečnou trvá 14 hodin. Proto si myslím, že Hungaria je dotována maďarskou vládou v Německu (např. formou, že MÁV chce podpůrměrné nájemné od DB). Podobně jako byl dotován Metropol na území Německa. viz citace… Číst vice »
S Metropolem máte pravdu, s Hungarií ne. Tu maďarská vláda na německém území rozhodně nedotuje. Nasazení maďarských vozů na tak významném spoji zvyšuje MÁV prestiž, proto byl ze strany Maďarska extrémní tlak na DB, aby byl alespoň 1 přímý spoj Budapešť – Hamburg zachován.
Je-li pravda co tvrdíte o důvodech proč Hungaria do Německa,, tak tím potvrzujete co jsem psal Erikovi85.
Že v případě Hungarie se rozhoduje podle širších souvislostí než je obvyklé
Dotace do dálkové dopravy Německu jsou zakázané – to si fakt myslíte, že by si to DB (+Flix) ve spolupráci s německými úřady nepohlídaly?
Čistě formálně asi máte pravdu.
Ale fakticky to asi je tak jak píšu = že dopravce z Maďarska jezdí do Německa proro, že je dotován maďarskou vládou.
Vemte si příklad nočního vlak Stockholm-Hamburg, který dotuje švédská vláda jak na území Švédska, tak na území Dánska. Ten zbytek trasy z dánsko-německých hranic do Hamburgu už dotován není.
Dopravce SJ tento noční vlak jezdí jenom proto, že je dotován. Zatímco konkureční dopravce – Snälltåget – jezdí noční vlak do Německa (do Berlína) přestože není dotován.
https://www.transdev.com/en/modes-of-transport/nationalization-of-night-trains-is-not-the-way-forward-for-sustainable-travel-to-europe/
Mapka s uvažovanými linkami
https://assets.telex.hu/images/20220908/1662644387-temp-FjNhje_cikktorzs.jpg
A není jediný kdo chce investovat do současných i budoucích linek. PKP IC do 2030 chce zdvojnásobit počet vlakových kilometrů a také proto investuje až 27 miliard zlotých (cca 140 miliard Kč) do nových vlaků
Tady nebude vadit vyšší cena za sedadlo,jako u FLIRT KISS ?
A co ty PKP IC ? Budou mít dluh 140 miliard, nebo si těch 140 miliard našetřily do prasátka a teď ho rozbijou a nakoupí vlaky?
To jsou otázky na maďarské/polské daňové poplatníky. Osobně nechápu jak PKP IC chce zdvojnásobit vlkm. Dejme tomu, že PKP IC bude jezdit pár dálkových linek Polsko-Litva-Lotyšsko-Estonsko. Dejme tomu, že opanuje linku do Vídně/Budapešti/Bratislavy z Polska přes Přerov či přes Žilinu Dejme tomu, že začne konkurovat polskému LOTu z polských regionálních letišť. Dejme tomu, že napodobí FlixTrain s jeho sardinkovými (cca stosedačkovými) vagony a PKP IC bude jezdit low-cost dálkové linky v Německu (akorát že i Berlín-Hamburg brzy bude na 230 km/h, což PKP IC nemá). Zkrátka to vypadá, že PKP IC se chová jako firma doufající ve státní investiční dotace… Číst vice »
Co třeba zahuštění stávajících relací? Vlaky tam jezdí mnohdy přeplněné, ale počet spojů je nižší, než u relací s podobným potenciálem u nás v ČR natož třeba v Rakousku.
Asi jak které vlaky jsou přeplněné. Např. rušený TLK Kormoran do regionu Opole asi nedokazuje, to co tvrdíte.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/tlk-kormoran-bedzie-pociagiem-ic-nie-dotrze-do-nysy-klodzka-i-polanicy-109811.html
Myslel jsem relace se skutečným potenciálem, například Wroclaw – Poznan by do budoucna zasloužila 0,5h takt, současný stav je přibližně 1h s občasnou dírou na 2h…takto by se dalo pokračovat dále.
Uvidíme.
Ústřední půjčovna vozidel navenek dává smysl. Dopravce nebude pořizovat vozidla, dokud nebude jistý, že získá smlouvu. Z toho pramení potíže při náběhu, jako třeba u Arrivy. Nebo naopak, co s vozidly u dopravce, kterému neprodloužili smlouvu. Centrální pool to může zefektivnit. Pokud nenastanou naopak problémy s údržbou – z cizího krev neteče. Nebo korupce při nákupu. Bude zajímavé to sledovat.
Spíš si stát bere nazpátek sílu a moc jak řídit a kontrolovat to co se děje a dít se bude v dopravě. Z dopravce se stanou personální agentury, dodávající zaměstnance a poskytující službu. Čas ukáže, jestli to prospěje cestujícím i občanům.
To už je jen kousek(najmout zaměstnance) a vzniknou nové České Státní Dráhy, Česká Státní Autobusová Doprava.Pak už stačí koupit státem pekárny,restaurace,autoservisy…a bude kontrolovat cenu chleba, svíčkové s pěti knedlíky, výměny brzdových destiček..
Už to tady bylo 🙂
Ještě sebrat holičům nůžky a vesničanům motyky, aby nerozvraceli národní hospodářství. A bude jen jeden druh minerálky a ušetří se tak na etiketách.