Velká proměna maďarské železnice. Vláda schválila nákup nových lokomotiv i vozů, zakládá půjčovnu

Vizualizace lokomotivy Siemens Vectron pro MÁV-Start. Foto: MÁV StartVizualizace lokomotivy Siemens Vectron pro MÁV-Start. Foto: MÁV Start

Na lokomotivy půjčí dopravci Eurofima, nové soupravy bude půjčovna pronajímat vítězi soutěží na provoz vlaků.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vtvt

Když dánské DSB vybíraly svých 8 vlaků pro linku do Hamburgu tak ve finále vybíraly z nabídek:
– Talgo
– Siemens
– Bombardier
CAF byl vyloučen.

Přehled současných výrobců vagonů viz
https://trainsforeurope.eu/detail/who-could-manufacture-the-night-train-carriages-needed/

Vtvt

Možná ta gigantická objednávka souvisí s letním prodejem vagonky v Dunakeszi od ruského vlastníka = problémy s nedostatkem zakázek pro maďarskouu fabriku

https://www.lok-report.de/news/europa/item/34308-ungarn-fahrzeugwerkstatt-dunakeszi-ist-wieder-ungarisches-eigentum-geworden.html

Shotoushek

Zase ty tvoje šotoonanie gigante jeden 🙈

Vtvt

Tak si rozeberme fakta: Konkurenční fabrika v Szolnoku za posledních 5 let vyrobila cca 90 vagonů IC+. A chystala se na výrobu dalších 86 vagonů IC+ s maximálkou 200 km/h. Takové množství zhruba odpovídá využitelnosti vagonů na linkách MÁV do Vídně (Mnichova), Grazu, Varšavy, Berlína. Na linkách po Maďarsku např. do – Pécs – Szeged – Debrecen – Nagykisza/Keszthely je maximálka 100 až 120 km/h. Takže k čemu bude zvažovaných cca 39 až 49x vlaků po 9 vagonech (= cca 350 vagonů) s maximálkou 230 km/h? Pokud by to byly maďarizované Railjety/Viaggio Comfort Kdyby MÁV chtěl standartizované řešení, tak namísto… Číst vice »

Zlámalík

Plyn z Ruska a peníze z Eurofimy. To se nám to pěkně skládá. Nebudu sem ale dál tahat politiku…

Anonymní alkoholik

No přece… Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. 😀 Jednou máme rádi RuSSko a jednou EU. Vždy podle toho jak se to hodí. 🤡🤡🤡

Pajoš

A my nebo Němci bereme plyn snad odjinud?

David

Teď už ano, NS1 i NS2 jsou zastaveny, přes Jamal proudí plyn z Německa do Polska, a momentálně už několik týdnů k nám neproudí nic ze Slovenska. Viz např. https://forbes.cz/konec-ruskeho-plynu-v-cesku-uz-tyden-fungujeme-bez-nej/

Jiří Kocurek

„… výstavba plynovodu Stork II z Polska, o němž česká vláda v minulém týdnu obnovila jednání s polskou stranou.“

Výborně! O dost lepší, než kdyby ministr dělal štíplístka, jak mnozí chtěli.

Pajoš

To je skutečně naivní a zavádějící článek : – )

Zlámalík

Beru to tak, že na jednu stranu Orbán nepokrytě podporuje Rusko, na druhou mu „nesmrdí“ výhodné úvěry ze Západu. No ale to by byla kampáááň.

Pajoš

Kupovat plyn a nepokrytě podporovat jsou dvě různé věci.

Dom

Maďaři by pak hlavně měli konečně udělat pořádný e-shop, web stránky a aplikaci. Ten jejich Jegy nebo Elvira sice vypadá hezky, ale je to nepoužitelný. To i Rumuni mají lepší web.

ICE_Laco

Aspoň čo som čítal na stránke IHO, predpokladá sa že by to mali byť Vlaky typu RailJet.

https://iho.hu/hirek/tavolsagi-ic-flottara-irnak-ki-kozbeszerzest-es-lehivjak-az-elso-otven-vectront-is-a-mav-nak

Takže medzi Prahou a Budapešťou budú premávať nielen ComfortJety, ale aj „MagyarJety“ 🙂

Vtvt

Nevím jestli Siemens/Škoda tuto zakázku mají jistou.

Takový CAF také umí pěkné vagony.

viz britské Mk.5A/Nova3 – videorecenze
https://www.youtube.com/watch?v=6rMbgjxz0mI

Kubrt

Konstrukčně ovšem pro Velkou Británii; pro kontinent by to byl úplně jiný vlak.

Vtvt

Ovšem know-how moderní výbavy vagonů CAF získal tímto projektem Mk.5A . A taky si něco odnesli z konstrukce spacích pro Caledonian Sleeper.

Ostatně právě CAF dodával vagony pro MÁV již v minulosti
https://www.caf.net/en/soluciones/proyectos/proyecto-detalle.php?p=206

Erik85

Pokud chtějí Maďaři jezdit i nadále až do Berlína, tak musí nasazovat vozy i loko na 230 km/h. Upřímně tajně jsem doufal, že celou tu vozbu převezmou české ComfortJety a úroveň služeb (např. ceny v jídelácích) budou konečně sjednoceny a ne ten Balkán.

Vtvt

EC 172/173 Hungaria Budapešť-Praha-Berlín-Hamburg je dost atypický v rámci MAV. Vemte si, že z Budapešti do Mnichova jezdí takřka výhradně rakouské Railjety.

Osobně tipuji, že Hungaria do Berlína/Hamburku jezdí proto, že dotována maďarskou vládou i na území Německa. Podobně jako maďarská vláda dotovala na území Německa noční Metropol Berlín-Praha-Budapešť.

Stačí si víceméně kvalitní vagony na EC Hungaria srovnat s (ne)kvalitu vagonů, které MÁV posílá do chorvatského Zagrebu (IC201/204 Agram)

ICE_Laco

No z Budapešti do Mníchova jazdia len rakúske RailJety preto, lebo MAV nemá vlaky v takej kvalite. A to čo jazdí na EC Hungaria je už opotrebované. Tým že by Maďari mali vlastné 7 a 9 dielne RailJety by mohli zaviesť hodinový RJ takt BP – Wien – Salzburg/Zürich/München/Frankfurt. Doteraz sú medzery v takte vyplnené EC vlakmi…

Vtvt

Kvalitu/kvantitu IC+/CAF si netroufnu hodnotit.

(Budapes) Vídeň-Frankfurt dnes jezdí pouze jeden Railjet (RExpres 63/66), ne? O jakém taktu je řeč?

A pokud jde z Rakouska do Německa, tak předpokládám, že
– ÖBB bude hledat využití vagonů které nyní jezdí do Itálie (EC pod značkou DB-ÖBB), zhruba 70-80 vagonů tipuji).

– DB bude hledat využití pro vagony z linky Berlín-Amsterdam, poté co dorazí objednané Talgo ICE L

ICE_Laco

Je to taký zvláštny takt. 5.40 R346 DACIA Bucuresti – BP – Wien 6.40 RJX 162 BP – Wien – Salzburg – Zürich 7.40 RJX 60 BP – Wien – Salzburg – München 8.40 EC 140 HORTOBÁGY Záhony – BP – Wien 9.40 RJX 62 BP – Wien – Salzburg – München 10.40 EC 142 LISZT FERENC BP – Wien 11.40 RJX 64 BP – Wien – Salzburg – München 12.40 EC 144 CSARDÁS BP – Wien 13.40 RJX 66 BP – Wien – Salzburg – München – Frankfurt (s tým, že Frankfurtu to ide len v určité dni) 14.40… Číst vice »

Vtvt

Aha, už rozumím, jak jste to myslel s tím taktem.

Akorát si nejsem jistý využitím kapacity Railjetu na obou vlacích z Rumunska (Cluj-Napoca, Bucuresti). Samozřejmě je otázkou zpoždění, které si oba přivezou do Budapešti (např. Dacia zpožděním dost trpí).

A myslíte, že na ranním EC 140 Hortobagy by dál jezdily ty lůžkové vagony z Kyjeva? Myslím vložit je mezi Railjet a lokomotivu – je to v praxi časté?

ICE_Laco

No ja som to ešte nevidel, aby lôžkové vozne boli pripojené do RJX. Ale na prvom a poslednom R a EN by RJ nejazdili. To sú nočné vlaky. Ale Maďari sú šikovní, oni vyriešia všetko 😀

Vtvt

Takže maďarský 7- či 9- vagonový Railjet by jezdil pouze na EC Transilvania?

A využije se kapacita? Vzhledem k nízkým kapacitám ostatních vlaků z Rumunska:
-Szamos
-Traianus
-Fogaras
-Muntenia
-Hargita
-Corona
-Ister.
Připadá mi, že prostě není poptávka na tak kapacitní vlak jako by byl Railjet.

P.S. Lůžkové vozy z Ukrajiny do Vídně teď nejezdí

Apollo17

Maďarská vláda na území Německa nic dotovat nemusí,protože tam žáden vlak MAV nejezdí.Ani vlak ČD.Ta Hungaria i Berlinery jsou na území Německa vlaky DB,které jen používají soupravu MAV,ČD a platí za ní pronájem.

Vtvt

To je otázkou. Původně vlaky, dnes nazvané Berliner začínaly dřív než v Praze, např. začínaly v Budapešti. Firmě DB se to nelíbilo, neboť vlak si do Prahy s sebou přivezl zpoždění. A proto dnešní Berlinery začínají v Praze (s výjimkou jedné Vindobony do Berlína, která začíná v Grazu). Proč Hungaria má takovou výjimku, že do Berlína/Hamburgu vyjíždí z Budapešti, na rozdíl od Berlinerů? Vždyť jízda na konečnou trvá 14 hodin. Proto si myslím, že Hungaria je dotována maďarskou vládou v Německu (např. formou, že MÁV chce podpůrměrné nájemné od DB). Podobně jako byl dotován Metropol na území Německa. viz citace… Číst vice »

Matěj

S Metropolem máte pravdu, s Hungarií ne. Tu maďarská vláda na německém území rozhodně nedotuje. Nasazení maďarských vozů na tak významném spoji zvyšuje MÁV prestiž, proto byl ze strany Maďarska extrémní tlak na DB, aby byl alespoň 1 přímý spoj Budapešť – Hamburg zachován.

Vtvt

Je-li pravda co tvrdíte o důvodech proč Hungaria do Německa,, tak tím potvrzujete co jsem psal Erikovi85.

Že v případě Hungarie se rozhoduje podle širších souvislostí než je obvyklé

VTT

Dotace do dálkové dopravy Německu jsou zakázané – to si fakt myslíte, že by si to DB (+Flix) ve spolupráci s německými úřady nepohlídaly?

Vtvt

Čistě formálně asi máte pravdu.

Ale fakticky to asi je tak jak píšu = že dopravce z Maďarska jezdí do Německa proro, že je dotován maďarskou vládou.

Vemte si příklad nočního vlak Stockholm-Hamburg, který dotuje švédská vláda jak na území Švédska, tak na území Dánska. Ten zbytek trasy z dánsko-německých hranic do Hamburgu už dotován není.

Dopravce SJ tento noční vlak jezdí jenom proto, že je dotován. Zatímco konkureční dopravce – Snälltåget – jezdí noční vlak do Německa (do Berlína) přestože není dotován.

https://www.transdev.com/en/modes-of-transport/nationalization-of-night-trains-is-not-the-way-forward-for-sustainable-travel-to-europe/

Vtvt

Mapka s uvažovanými linkami
https://assets.telex.hu/images/20220908/1662644387-temp-FjNhje_cikktorzs.jpg

A není jediný kdo chce investovat do současných i budoucích linek. PKP IC do 2030 chce zdvojnásobit počet vlakových kilometrů a také proto investuje až 27 miliard zlotých (cca 140 miliard Kč) do nových vlaků

Apollo17

Tady nebude vadit vyšší cena za sedadlo,jako u FLIRT KISS ?

A co ty PKP IC ? Budou mít dluh 140 miliard, nebo si těch 140 miliard našetřily do prasátka a teď ho rozbijou a nakoupí vlaky?

Vtvt

To jsou otázky na maďarské/polské daňové poplatníky. Osobně nechápu jak PKP IC chce zdvojnásobit vlkm. Dejme tomu, že PKP IC bude jezdit pár dálkových linek Polsko-Litva-Lotyšsko-Estonsko. Dejme tomu, že opanuje linku do Vídně/Budapešti/Bratislavy z Polska přes Přerov či přes Žilinu Dejme tomu, že začne konkurovat polskému LOTu z polských regionálních letišť. Dejme tomu, že napodobí FlixTrain s jeho sardinkovými (cca stosedačkovými) vagony a PKP IC bude jezdit low-cost dálkové linky v Německu (akorát že i Berlín-Hamburg brzy bude na 230 km/h, což PKP IC nemá). Zkrátka to vypadá, že PKP IC se chová jako firma doufající ve státní investiční dotace… Číst vice »

Dan

Co třeba zahuštění stávajících relací? Vlaky tam jezdí mnohdy přeplněné, ale počet spojů je nižší, než u relací s podobným potenciálem u nás v ČR natož třeba v Rakousku.

Vtvt

Asi jak které vlaky jsou přeplněné. Např. rušený TLK Kormoran do regionu Opole asi nedokazuje, to co tvrdíte.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/tlk-kormoran-bedzie-pociagiem-ic-nie-dotrze-do-nysy-klodzka-i-polanicy-109811.html

Dan

Myslel jsem relace se skutečným potenciálem, například Wroclaw – Poznan by do budoucna zasloužila 0,5h takt, současný stav je přibližně 1h s občasnou dírou na 2h…takto by se dalo pokračovat dále.

Vtvt

Uvidíme.

Sapfan

Ústřední půjčovna vozidel navenek dává smysl. Dopravce nebude pořizovat vozidla, dokud nebude jistý, že získá smlouvu. Z toho pramení potíže při náběhu, jako třeba u Arrivy. Nebo naopak, co s vozidly u dopravce, kterému neprodloužili smlouvu. Centrální pool to může zefektivnit. Pokud nenastanou naopak problémy s údržbou – z cizího krev neteče. Nebo korupce při nákupu. Bude zajímavé to sledovat.

Míla

Spíš si stát bere nazpátek sílu a moc jak řídit a kontrolovat to co se děje a dít se bude v dopravě. Z dopravce se stanou personální agentury, dodávající zaměstnance a poskytující službu. Čas ukáže, jestli to prospěje cestujícím i občanům.

Apollo17

To už je jen kousek(najmout zaměstnance) a vzniknou nové České Státní Dráhy, Česká Státní Autobusová Doprava.Pak už stačí koupit státem pekárny,restaurace,autoservisy…a bude kontrolovat cenu chleba, svíčkové s pěti knedlíky, výměny brzdových destiček..
Už to tady bylo 🙂

Jiří Kocurek

Ještě sebrat holičům nůžky a vesničanům motyky, aby nerozvraceli národní hospodářství. A bude jen jeden druh minerálky a ušetří se tak na etiketách.