Velká proměna D10 u Mladé Boleslavi může začít, novou křižovatku postaví Eurovia CS

Stavba mostu přes D10 mezi exity Mladá Boleslav a Kosmonosy. Foto: ŘSDStavba mostu přes D10 mezi exity Mladá Boleslav a Kosmonosy. Foto: ŘSD

Proměna křižovatky začne v srpnu, čeká se na dokončení přeložek.

Společnost Eurovia CS je definitivně vítězem soutěže na největší stavbu na dálnici D10 za poslední roky. Za 736,9 milionu korun bez DPH kompletně přestaví dálniční křižovatku Kosmonosy. Kontrakt je již v registru smluv.

Stavba by podle generálního ředitele Radka Mátla měla začít v polovině srpna. „Je ještě nutné před zahájením realizace provést přeložky sítí – zejména plynu a velmi vysokého napětí. Aktuálně probíhají jednání se zhotovitelem o termínu zahájení prací a koordinaci všech těchto činností,“ řekl Mátl. Odhadovaná cena byla 730 milionů korun.

Eurovia byla s cenou až pátá v hodnocení, vyhrála ale díky podstatně kratší době výstavby: 409 dní. Nejlevnější nabídka byla za 671 milionů korun, ale na 581 dní. Doba výstavby měla v hodnocení váhu 15 %. V soutěži bylo osm nabídek. Eurovia již staví hned vedle křižovatky most pro Škodu Auto, který propojí areál automobilky přes D10.

ŘSD má pro křižovatku již stavební povolení. „Kompletní přestavba dopravně nevyhovující MÚK zlepší plynulost a bezpečnost provozu a umožní další rozvoj území a napojení silnice I/16,“ dodal Mátl.

Budoucí podoba MÚK Kosmonosy na D10. Foto:ŘSD

Okružní křižovatka nad dálnicí

Nová křižovatka je navržena jako prstencová s mimoúrovňovým převedením dálnice D10 (okružní křižovatka nad dálnicí D10). Přemostění dálnice se posune lehce severněji. Velké množství větví, které je potřeba do křižovatky zaústit, je navrženo propojením v okružní křižovatce nad stávající dálnicí D10. Celá stavba má být hotová v roce 2025.

Nejzatíženější dopravní směry jsou doplněny ve směrech pravého odbočení přímými průjezdy (by-passy). Úprava dálnice D10 začíná cca 830 m před stávající mimoúrovňovou křižovatkou a končí cca 830 m za stávající mimoúrovňovou křižovatkou. Prstenec okružní MÚK je navržen jako dvoupruhový o vnějším průměru 140 m. Do prstence je zaústěno celkem devět větví.

Ve směru od Prahy půjde o třípruhový vjezd. Po celou dobu výstavby bude zachován provoz jak na dálnici D10, tak i na křižovatce Kosmonosy. Demolice stávajícího nadjezdu v km 46,0 je předpokládána za úplné uzavírky dálnice. Kompletně je stavba popsána v informačním letáku. Do křižovatky bude zapojena i budoucí přeložka silnice I/16 od Jičín.

Stavba je jednou z investic, kterou stát slíbil automobilce na podporu dopravní infrastruktury v regionu v roce 2018. Tehdy ministerstvo dopravy uvádělo cenu 310 milionů korun. Úsek prochází velkou proměnou již nyní: Škoda Auto si staví svůj most přes D10, ŘSD rozšířilo dálnici ve směru na Prahu o třetí pruh.

Tagy D10 Eurovia CS MÚK Kosmonosy Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
20 komentářů