lot
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Velká oprava Barrandovského mostu začne letos. Je v horším stavu, než se čekalo

Barrandovský most. Foto: Petr Jedelina
Barrandovský most. Foto: Petr Jedelina - Wikimedia Commons

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) chce v druhé polovině letošního roku začít s velkou opravou Barrandovského mostu. V příštích týdnech chce vypsat soutěž na první část opravy. Průzkum mostu ukázal, že je v horším stavu, než se čekalo. První dva roky opravy by neměly na řidiče příliš dopadnout.

Detailnější plán prací vyplývá z materiálu, který bude projednávat výbor pro dopravu pražského zastupitelstva. „Byly zjištěny nové, dříve nepředpokládané, závažné skutečnosti týkající se zejména nepřípustného stavu předpínací výztuže,“ uvedla TSK v materiálu. Konstrukce bude podle správce mostu dál monitorována „Pro další návrh opatření k zajištění normové zatížitelnosti bude nutné zvážit možnost rozšíření rekonstrukce mostu o dodatečné zesílení po celé délce mostu,“ píše TSK ve zprávě.

Most je složen ze dvou samostatných nosných konstrukcí, je už delší dobu ve špatném stavu. Denně po něm projede podle posledního měření v roce 2018 144 tisíc aut. Na mostě dosud probíhala diagnostika, která má TSK stanovit, jak velký rozsah rekonstrukce bude potřeba. Mostní prohlídka označila stupeň stavu konstrukce číslem 5, tedy špatný, spodní stavbu pak jako stupeň 4 – uspokojivý.

Podle mluvčí TSK Barbory Liškové proběhne oprava na několik částí, první soutěž na sanaci spodní stavby vypíše TSK v příštích týdnech. „Rádi bychom začali s opravou v druhé polovině letošního roku,“ řekla Lišková. Přesné náklady na opravu zatím nejsou známy, vyplynou z projektové dokumentace.

TSK po zkušenostech z kompletní opravy Nuselského mostu rozdělí stavební činnost do více let a několika etap, aby minimalizovala dopravní omezení. Zachování průjezdnosti bude vždy minimálně 2+2 jízdní pruhy v obou směrech. Práce mají probíhat v roce 2020 a 2021 na spodní stavbě a některých rampách, podle předpokladu bez větších dopravních omezení. Pravděpodobně na jaře 2022 budou zahájeny práce i na vrchní stavbě s omezením dopravy. Při uzavření nájezdu na Barrandovský most ve směru z Barrandova či Strakonické počítá TSK s objížďkou přes část Pražského okruhu.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Friefa

No v 2019 se opravoval 😜most k Barradndovu. Pro nemce prace na 2 tydny. Magistrat a tsk to delali 8 mesicu. Kolony kazdy den na 1 hodinu skoro

Tomáš Gottschalk

Měli vedle toho mostu na obou stranách udělat bypass jako dělají v Linci na Niebelungenbrücke.. Vytvořili by si lkromě jiného epší podmínky pro zaústění ratlické radiály.

ene bene

Dvorecký most (nebo prostě jiný most poblíž) je lepší varianta. Jen aby se to pohnulo a začal se už konečně stavět. Že nechtějí na Dvorecký most pustit auta je z půlky naivita a z druhé půlky populismus, ale co už, lepší tramvajový most, než žádný most. Já bych chtěl most (nebo aspoň lávku) v Modřanech, zhruba co je jez. Asi jsem sám…

robert

No, bude to těžký. Barrandovský most se stal obětí vlastního úspěchu. Je tak důležitý, že je v podstatě nenahraditelný a nelze jej jednoduše uzavřít.

Jiří Kocurek

Hmm docela by mě zajímalo, s jakým počtem vozidel a tun denně počítal projekt.
Totiž jestli to není jako s 560 001, kdy do jednoho vozu naskládali zátěž pro celou třívozovou soupravu a on se vozový rám pod trojnásobným zatížením prohnul trvale, ne jen pružně.

jan

Aby ho ještě diletanti nebourali 🙂

Petr Petr

Ještě před stavbou se měla vybudovat tato rampa:
https://en.mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.4007525&y=50.0337323&z=16&rm=9gywIxXhHwWNUhgQ1NygSND7VnD7

A postavit Zlíchovský most alespoň pro MHD.
Jenže současné vedení Prahy je na dvě věci, takže nic.

Y.K.

Co s tím má co současné vedení? Pražské mosty jsou zanedbané desítky a desítky let (některé i století) a to se prostě mávnutím proutku nevyřeší (a už vůbec ne nezaplatí).

Petr Petr

Současné vedení z nových silničních projektů nedělá vůbec nic. Teda kromě městského okruhu, kde zdvojnásobili délku tunelů, takže bude problém tunely ufinancovat. Sliby o vykupování pozemků pod vnějším okruhem se také nenaplnili.

Jiří Kocurek

Takže tunely městkého okruhu jsou podle vás špatně. Když se nic nepostaví, tak je to špatně taky. Ať si tím hlavu lámu jak chcu, tak vidím jedný logický závěr: Že se má městský okruh dělat po povrchu nebo na mostech.

Josef Žižkovský

Chcu….? Vy nebudete z Prahy…..

Zdeněk

Tohle by skutečný Pražák nevypustil z úst ani pod hrozbou namířenou střelnou zbraní! 🙂

HonzaX

Současné vedení Prahy řeší důležitější věci než nějaký most. Myslí na blaho celého světa. Vypovědělo smlouvu Pekingu, teď uvažuje o přejmenování náměstí před ruským velvyslanectvím. Nepovolí vládní komplex na zanedbaných polích, které už desítky let čekají na lepší osud. To vše posune Prahu blíže k proroctví Libuše (Vidím město veliké, jehož sláva hvězd se dotýká.) Obnova Mariánského sloupu dnešní radní také přiblíží ke svatořečení.

Lukáš F.

Vámi navrhovaná „rampa“ je ovšem stavebně a cenově úplně nový most.

Petr Petr

Ano a v čem je problém?

Lukáš F.

Nový most někde jinde za stejné peníze vytvoří nové místo, kde se dá řeka překonat. Vámi navrhovaný most pouze zvýší kapacitu existujícího mostu.

Jiří Kocurek

Pro koho to bude? Kdo jede do Písnice a dál, ten uhne už na Lahovické křižovatce spolu s každým, kdo jede do Mirošovic a dál. A kdo jede do Michle, tak může jet o D0 a Vídeňské. Ta rampa skoro nic neřeší.
Za ty peníze by se dalo udělat P+R v Chuchli pro ty, co míří do Prahy.

Petr Petr

Ze Strakonické odbočuje na Jižní spojku hodně aut.

LWQ

A ted si predstavte tak pet let IAD v Praze, az Barrandovsky most zavrou kvuli havarijnimu stavu a mostni provizorium ci snad nova stavba bude teprve v tech letech probihat. Uvedomuje si nekdo, jak je tenhle most zasadni pro fungovani minimalne poloviny Prahy?

LWQ

Dostavam minusy za racionalni otazku, zda v Praze bude leta fungovat IAD bez Barrandaku? Nebo to lidi fakt verite TSK, ze je kompetentni?

Martin

No, fungovala i po povodnich, kdyz byly uzavreny vsechny mosty a aut bylo mnohem mene, dnes existuje i D0 mezi D1 a D5,…
Problem to bude, nez si lidi zvyknou, budou ulice velke parkoviste s nedychatelnou atmosferou…
O rekonstrukci mostu se mluvi jiz dlouho, jen se nevedelo v jak moc spatnem stavu je…

Chytrý za 2

A teď si ještě k tomu ke všemu představte, že cena za nákup radarů VERA NG, smluvených Ministerstvem obrany na 1 500 000 000 Kč, budou přibližně dvakrát větší. Ministr obrany Metnar říká, že cena 1,5 miliardy za radary je v pořádku, chybný byl jen odhad. Kam a komu poplynou navýšené milióny? A na dráze se handrkujeme o každou korunu. Metnaře, vidím vás. 😃

Mickey

Bude to fungovat, třeba týden budou lidi tvořit svýma plechovýma deštníkama kolony, pak se to rozprchne a nějak si to sedne, jako vždy, když se něco zavře.

Arimatejsky

Ne, nikdo si důležitost Barranďáku neuvědomuje, jediný uvedomelý jste tu vy. Ještě, že jste šel kolem.

LWQ

Nepodsouvejte mi tyhle nesmysly. Ja jen rikal, ze TSK moc dobre vim v jakem bordelu ma nejen mosty a hraje si na odpovedneho spravce. A az bude nejaky vazny pruser, tak za to bude moci bud neznamy pachatel ci nejakej chudak na ktereho to hodi. Cesko.

eLKá

Tak nejde jen o IAD, Smíchovské nádraží je důležitý uzel pro busy z jižního pravého břehu Vltavy. Bez Dvoreckeho mostu se ty davy, co ráno jezdí z Nových Butovic na Vyskočilovu či na Chodov budou muset vmestnat do metra, kam už se nejspíš nevejdou. A přehodit takovou 125 na Pražský okruh a ukončit ji na Zličíně, to asi nepůjde…

MV.

Naopak uvědomují si to velmi dobře, proto se první náznaky že budou opravovat objevily v roce 2018 a teď to omezení odkládají zas o 2 roky. Zajímavé zjevně mají času dost.

Radim

Uvažuje se také někdy o rozšíření mostu?
V souvislosti s Radlickou radiálou tam mělo dojít ke kapacitním problémům. Hádám ale, že se současným vedením Prahy jsou to otázky na rok 2040.

Petr Petr

Nemyslím si, současné vedení Prahy je proti autům, takže nové silnice nebo rozšíření nebudou. Naopak ubývá parkovacích míst po rekonstrukci silnice a ubírají se pruhy.

ene bene

Opravuji vaše tvrzení: Současné vedení Prahy jen předstírá, že je proti autům. Kromě občasných veřejných vejšplechtů o lanovkách a jiných systémech švihlé dopravy a o 30 nových tramvajových tratích (na kterých se ovšem nepracuje) Scheinherr ve skutečnosti nejvíce maká na přípravě okruhu.

Petr Petr

Jenže maká tak, že zdvojnásobil u městského okruhu délku tunelů. Vše se tak musí dělat znovu a jedná se posunutí o další roky. Nehledě na to, že nyní se dá předpokládat téměř dvojnásobná cena, tj. okolo 100 miliard, která bude těžko financovatelná a MO se financuje z rozpočtu Prahy.
U D0 slibovali vykoupit pozemky – zelené pásy, apod… a skutek utek.

ene bene

To je zajímavý problém, nový projekt je rozhodně pro město lepší, ale s tou otázkou, jestli to jako stojí za ty šílené peníze, s tou si opravdu rady nevím… spíš o tom pochybuji…

Hen ten oný

Navrhuji, aby se po provedených opravách Barrandovský most přejmenoval na Most umělé inteligence. 😃

ene bene

Tenhle vtip se mi moc líbí!!! Tak moc, že jeden bod do plusu nestačí a musel jsem napsat ještě toto poděkování.

Ryno

Dobrý den, než se tu začne říkat jak je špatně postavený…
Kolik se do jeho údržby investovalo za posledních 30 let? Jak udržovali jeho nosnou konstrukci?
Prosím nemám na mysli jeho vozovku, ani osvětlení, nebo dopravní značení a posyp…
Opravdu mě zajímá jen jak moc se starali o mostní konstrukci.

Dáda

MYslím, žer nic moc. Na opravdouvou důkladnou údržbu, případě sanaci, většinou nedošlo.

eLKá

Souhlas, ale údržba Barrandovského mostu jen navázala na nulovou údržbu mostu Antonína Zápotockého a zjevně odfláknutou izolaci mostu. „Nepřípustný stav předpínací výztuže“ totiž bude mít příčinu v nízkém přechodovém odporu mezi tou konstrukcí a zemí a blízké stejnosměrné trakce vykonávají své

Martin V.

Myslíte, že bludné proudy zabloudily až na vrchní stavbu mostu? Vltava musí být řádově lepší vodič než beton a výztuž obvykle neleze z betonu ven. Zatékání vody následované korozí bych viděl jako pravděpodobnou variantu. Spíš mě zaráží, že se skutečný stav často odhalí spíš náhodou než při pravidelných kontrolách. Pak je z toho zděšení s okamžitým omezením provozu jako na Nových Mlýnech.

Arimatejsky

Jak byste asi tak chtěl udržovat přepínací výztuže? Na mostech se mohou průběžně udržovat závěry, aby do mostu nezatekalo, a to se na Barrandaku dělalo. Prostě se smiřte s tím, že stavba mládeže byla ošulena stejně jako většina tehdejších staveb,protože nebyli kvalifikovaní lidi a materiál se rozkradal. My co osmdesatky pamatujeme víme, jak to chodilo,nehledě na to, že mnohdy to tak pokračuje dál.

Jiří Kocurek

Mno předpínací výztuž se dá taky udržovat. Zaleží, jak je provedená. Někdy to znamená postupnou výměnu všech předpínacích kabelů. Dělalo se to tak na D1 na několika mostech. Dokonce je možné kabely přidat a dodatečně vnést do konstrukce předpětí, to v příapdě, že beton je v perfektním stavu a jeho pevnost to umožňuje. A myslelo se na to při stavbě. Což je případ Nového Spojení.

ene bene

Já si hlavně pamatuju, jak se tehdy v tisku i tlači posmívali Západnímu Německu, jak tam mají spoustu mostů z předepjatého betonu ve špatném technickém stavu. No a u nás se ten průšvih teprve stavěl. Ukazuje se, že to není úplně ideální konstrukce pro mosty. Stačí na čas zanedbat údržbu a je na potíže zaděláno.

Martin V.

Kamenné oblouky často stojí stovky let, někde i 2000 let od Římanů, předpjatý beton nevypadá, že bude takto věkovitý. Ale ocelové konstrukce bez údržby taky reznou, to si nepomůžete.

Hen ten oný

A jak jsou na tom po této stránce manhattanské ocelové mosty? To musí být úplná katastrofa.

Jiří Kocurek

Myslíte Brooklyn Bridge? Tak ten za chvíli spadne, víc jak sto let nevydrží, to věděli už tehdy.

Jiří Kocurek

Často ano, kamenné oblouvy vydrží stovky let. Často bez provozu. Betonové ostatně taky, viz pantheon v Římě.

Tento kamenný most po 108 létech prošel rekonstrukcí, jinak by ho museli zavřít.
https://en.wikipedia.org/wiki/Landwasser_Viaduct

No a zcela jistě víte, že kamenný Juditin most rozvalila povodeň (tehdy povodně nebyly, jak je nám tvrzeno) a jeho nástupce, most Karlův, také rozvalila velká voda, naposledy v roce 1890 (tehdy povodně nebyly, jak je nám tvrzeno).

Marek Turnovec

A kdo komu tvrdí, že dříve povodně nebyly? Nebo to tvrdí někdo Vám? To byste asi měl změnit lokál… nebo média, co sledujete…

bohyn

A nebyl to spis led, nez povoden?

Jiří Kocurek

Landwasser viadukt, kamenný, nevydržel ani 150 let bez větší opravy. Takže se můžete směle začít posmívat Švýcyrům, že stavěli z kamene. A zrovna se taky můžete začít posmívat, že ty pílíře vyztužili železobetonem.
Jinak samožřejmě, že posměváček nepotřebuje znát vůbec nic o pevnosti sloupů a posměváčka žádné odborné termíny nezajímají. On, posměváček, ví všechno nejlíp − to máte za to, že jste se o něco vůbec snažili. Posměváček nikdy nic nezkazil a večer vypije 20 piv.

Jaaa

Ono jde spíš o to, že starověké mosty byly značně předimenzované, protože vypočítat statiku mostu nikdo nedokázal. To už ale neplatí o 19. století…

Radek

No ono dokud nebyl vnější okruh, tak bylo jakékoliv větší omezení na Barrandovském mostě politicky neprůchozí.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO